Zâna casei
- Aţi declarat la un moment dat că vă displace să vă revendicaţi de la aristocraţie. Şi totuşi, domnule Paleologu, o aveţi în sânge.
- Pe mine, ca şi pe tata, mă plictisea vorbăria asta cu «ultimul boier». Dacă ai un fiu, n-ai cum să fii ultimul. Ca să nu mai zic că e şi o chestiune de cuviinţă să nu vorbeşti prea mult despre asta. Însă, bineînţeles că pentru mine moştenirea contează foarte mult. Sunt un om înrădăcinat în tradiţie. Unul dintre eroii mei favoriţi e Aeneas, din Iliada şi Eneida, care îl duce pe taică-său în spinare şi pe băiatul lui de mână. Ce imagine mai bună s-ar putea găsi pentru ceea ce înseamnă să-ţi asumi o moştenire?
- Sunteţi fiul lui Alexandru Paleologu, intelectual de mare distincţie. Totuşi, curiozitatea mea merge mai degrabă înspre mama dvs, Pia Paleologu, a cărei prezenţă e învăluită în mister.
- Mama e o persoană foarte discretă, niciodată nu a vrut să dea interviuri sau să iasă în faţă. E un pasaj în Tucidide, în "Războiul Peloponesiac", într-un discurs al lui Pericle, când el spune că pentru o femeie, cel mai bun lucru e să nu se vorbească despre ea. Sigur, în zilele noastre, pare sexistă o asemenea remarcă, însă vă asigur că mama aşa gândeşte. Mama e istoric de artă, şi gustul ei extraordinar s-a simţit întotdeauna. Cum spun francezii, e une fée de la maison, o zână bună care a reuşit întotdeauna să facă miracole cu puţin şi să amenajeze un interior într-un mod cu totul special. După ce a murit tata, s-a reîntors la pictură, prima ei iubire. Tablourile ei de azi au ceva foarte diafan, e pictura luminoasă a unei persoane care îşi pierde, progresiv, vederea. Asta e, din păcate, tragedia cu care se confruntă. Însă, în ciuda vârstei de aproape 82 de ani, are o sănătate destul de solidă. În primăvară, am luat-o cu noi într-o excursie la Bruxelles şi a străbătut muzeele cu o disciplină de spartan.
- Toţi avem imaginea lui Alexandru Paleologu ca om de cultură, însă încerc să mi-l imaginez şi acasă, în pielea tatălui. Cum era?
- Excesiv de tolerant. Paul Barbăneagră zicea că era bolnav de toleranţă. Însă toleranţa asta s-a potrivit bine pe seriozitatea mea excesivă. Dacă nu ar fi fost aşa, pedagogia lui tata ar fi fost un dezastru. Paler spunea că vede la mine o seriozitate extremă, pe care nu o vedea la tata. Cred că se înşela, i se părea că tata e frivol, ceea ce nu era deloc adevărat.
"M-am luat de foarte mic în serios"
- În ce vă priveşte, seriozitatea asta e vizibilă în aproape tot ce întreprindeţi. A contribuit la asta şi faptul că aţi fost făcut la bătrâneţe?
- Eu m-am luat de foarte mic în serios, în jocurile mele. Mă jucam de-a Richard al III-lea şi de-a împăraţii bizantini, şi încă de la 11, 12 ani, citeam lucruri foarte serioase. Dar nu cred că am fost în niciun fel supradotat, cred că mulţi copii au capacitatea de a citi Plutarh sau Platon sau Herodot, în ciuda prejudecăţilor generale. Cred, însă, că a contat şi faptul că tata avea 54 de ani când m-a făcut. Chiar dacă el avea şi o latură adolescentină, era chiar puţin speriat de seriozitatea şi puritanismul meu, care au existat dintotdeauna. Într-un fel, tata era adolescentul şi eu bătrânul, cum a remarcat, uşor maliţios, Mircea Dinescu. Tata avea prospeţime şi o anumită versatilitate tinerească. Chiar şi fluctuaţiile lui aveau ceva juvenil. Eu n-am fluctuat deloc, am fost extrem de liniar. Cam plicticos, nu ? (Râde)
- Şi atunci, de unde aţi moştenit rigoarea şi constanţa care vă caracterizează?
- Psihanaliştii ar spune că am un "supraeu" foarte puternic, că e acolo o autocenzură importantă. E totuşi explicabil cu atâtea instanţe remarcabile roind în jurul meu. Dincolo de tata, pe care-l ştim cu toţii, gânditor profund şi multitalentat, au mai fost şi alte figuri masculine care mi-au marcat adolescenţa şi copilăria: Sergiu Al-George, Nicolae Steinhardt, Constantin Noica sau Sebi Munteanu, un medic extraordinar, mai puţin cunoscut, dar pentru care noi toţi aveam foarte multă admiraţie.
- Toţi oamenii aceştia vă frecventau casa, presupun.
- Da, tata era pensionar, avea tot timpul din lume să primească vizite. Şi, foarte devreme, mi-am găsit scăunelul meu pliant, pe care stăteam şi îi ascultam. Cel mai mult îmi plăceau în copilărie Steinhardt şi Sergiu Al-George, pentru că Steinhardt era foarte drăguţ cu toată lumea, iar Sergiu Al-George era şi naşul meu, volens nolens trebuia să-mi caute în coarne. Noica era ceva mai distant, nu-l interesau copilăriile, dar era o prezenţă puternică, se vorbea mult de el, chiar dacă fizic era deja la Păltiniş. La Casa Scriitorilor, la prânz, îi vedeam zilnic pe Şerban Cioculescu şi pe Solomon Marcus, pe care îl chinuiam cerând să joace şah cu mine. Cred că am jucat peste 150 de partide împreună. Mai târziu, când am început să-l citesc pe Dostoievski, au intrat în rol Steinhardt şi Virgil Cândea, cu care purtam discuţii despre teologie. Însă omul care a dat cel mai mult din timpul lui pentru formarea mea a fost latinistul Gheorghe Ceauşescu, traducător din Cicero şi Tacit, un extraordinar profesor, cu care făceam carte săptămânal.
"Afară scepticii şi voltairienii!"
- Cu alte cuvinte, aţi copilărit printre oameni mari. Vă provoc la un extemporal. Pe care dintre ei îl admiraţi cel mai mult pentru simţul umorului?
- Pe Şerban Cioculescu, marele specialist în Caragiale. Pe la 8, 9 ani, aveam deja un adevărat cult pentru părintele lui Pristanda.
- Pentru adâncimea spirituală?
- Evident, pe Steinhardt.
- Pentru tandreţe?
- Tata era campion, de departe.
- Pentru devotament?
- Mama. Cel care le-a făcut cunoştinţă părinţilor mei este chiar Sergiu Al. George. Înainte de asta, i-a vorbit lui tata de mama, spunându-i "E devotată, măi, dragă! Devotată!". Ceea ce pe tata l-a făcut destul de circumspect. Însă mama chiar a fost un om de o mare loialitate. A avut enorm de multă grijă de tata, mai cu seamă în ultimii ani.
- Pentru inteligenţă?
- Păi, nu era tata cel mai deştept? (Râde) Erau toţi extraordinar de inteligenţi, fiecare în felul lui. Inteligenţa lui Noica era de tip lent, pe desfăşurări vaste, a lui Steinhardt - una extrem de agilă, cea a lui tata era mai degrabă contemplativă, a observaţiilor profunde. Însă ce era cu adevărat spectaculos era întâlnirea acestor inteligenţe. Show-ul putea începe, de pildă, la masă. Sergiu Al. George proclama "Afară scepticii şi voltairienii!", referindu-se, evident, la tata. Şi de acolo începea distracţia, pe care o aşteptau cu toţii.
- Ce vă aminteşte cel mai mult de tatăl dvs.?
- Oh, e prezent în toate. Stau în casa în care a locuit şi el, dau de obiecte de-ale lui, port haine de-ale lui, fumez cu pipele lui. Fiul meu stă în fostul lui birou.
- Ştiu însă că aţi copilărit în Drumul Taberei, nu aici, în actuala şi celebra Casă Paleologu.
- Casa noastră nu fusese naţionalizată. Mai locuiau în ea mama vitregă a tatălui meu şi foarte mulţi chiriaşi băgaţi cu forţa, unii mai simpatici, alţii mai puţin. A fost ideea mea să revenim aici, şi asta arată deja cum funcţionau relaţiile cu părinţii mei. Am început campania de convingere când aveam 10 ani şi am izbutit la 11. Sunt foarte legat de casa asta, şi pentru că a fost una dintre primele deliberări în care punctul meu de vedere a triumfat.
"Sunt rezervat când vine vorba de dragoste"
- Există, totuşi, ceva în biografia dvs. care contrastează cu imaginea cumpătată despre care am vorbit: o căsătorie timpurie, la nici 20 de ani, al cărei rod e fiul dvs., Mihai.
- Da, păi aşa păţesc oamenii cumpătaţi, nu? Eu am luat viaţa în serios foarte devreme, dar asta arată şi naivitatea care merge uneori mână-n mână cu seriozitatea extremă. Nu e vorba că nu aveam habar cât de greu e să întreţii o familie, cred că m-am descurcat onorabil, ci de faptul că într-un cuplu sunt două persoane care pot creşte în direcţii diferite sau în ritmuri diferite, că, uneori, cel care rămâne în urmă se poate umple de frustrări şi aşa apar decalajele. Când mă uit în urmă, mi se pare necugetat gestul meu. Nu ştiu de unde mi-a venit, probabil din faptul că la vârsta aia eram un credincios foarte fervent şi practicant cu noţiuni foarte rigide. Aveam convingerea că nu poţi trăi dragostea în afara căsniciei.
- V-aţi mai scuturat de ideile astea?
- Categoric da. Sunt nişte prostii.
- Şi acum ce căutaţi la o parteneră de viaţă? Ce trebuie să aibă o femeie pentru a vă cuceri, domnule Paleologu?
- Nu ştiu, nu-mi puneţi întrebări din astea, întrebaţi-o pe Ioana, partenera mea. Pe cât de expansiv era tata, pe atât de rezervat sunt eu, când vine vorba de exprimarea sentimentelor. Viaţa mi-a arătat că cei mai mari fustangii şi mizerabili sunt extrem de efuzivi, dau flori şi inele. Eu prefer realitatea vorbelor.
"Diplomaţia e o stare de spirit"
- Să revenim la anul 1990. Odată cu numirea tatălui dvs. ca ambasador la Paris, aţi părăsit România pentru studii şi v-aţi mai întors după aproape douăzeci de ani.
- Am avut norocul chior ca revoluţia să pice exact la vârsta bacalaureatului. Trăisem suficient în comunism, încât să înţeleg cât de prost e sistemul. Era momentul potrivit să gust Occidentul, cu tot ce putea să-mi ofere bun. În plus, ştiam exact ce vreau să fac, dintotdeauna m-au interesat studiile umaniste. După trei ani de pregătire, am fost acceptat, în sfârşit, la École Normale Supérieure, una dintre cele mai exigente şcoli din lume. Trebuie să recunosc că eram foarte motivat de faptul că aveam deja soţie şi copil şi foarte puţini bani. Or, această şcoală excepţională, odată ce eşti admis, îţi oferă salariu timp de 4 ani şi statut de funcţionar public.
- Ulterior, cariera dvs. a pendulat între politică şi diplomaţie. Care din ele v-a fost mai aproape de inimă?
- M-am simţit mult mai bine în pielea diplomatului, decât în cea a omului politic. Am avut de învăţat din amândouă, însă una peste alta, cariera politică şi cea diplomatică mi se par prostii în raport cu cariera universitară. Mă regăsesc mult mai mult ca pedagog, în pasiunea mea pentru istorie şi retorică.
- Se simte în ce spuneţi şi o dezamăgire cu privire la viaţa politică. V-aţi mai întoarce în arenă?
- Nu se ştie niciodată! În Plutarh există un personaj, Timoleon, care timp de 20 de ani a meditat şi după 20 de ani a revenit în politică şi a plecat în expediţie în Sicilia. Orice e posibil, dar acum prefer să stau deoparte, căci în acest moment, în politica românească e o atmosferă foarte toxică, e acolo o faună umană detestabilă. Pe de altă parte, nici poporul nu e inocent. Precum Caliban, în "Furtuna" lui Shakespeare, societatea românească se uită la Parlament şi e cuprinsă de furie, numai că ceea ce vede e propria ei imagine în oglindă.
"Pe mine nu mă deranjează să port cravată şi costum"
- Haideţi să vorbim puţin de anii de diplomaţie. Cum e să-ţi reprezinţi ţara tocmai în nordul îndepărtat? Vă văd mai degrabă o fiinţă solară.
- Abia când a trebuit să locuiesc în Danemarca am înţeles cât sunt de fapt de meteodependent. Mi-a fost greu să înfrunt atâta întuneric. Deşi sunt ţări admirabile, nu m-aş vedea trăind acolo în altă postură decât cea de ambasador, am nevoie să ştiu că există un acasă mai însorit. Aş accepta cu mai mare bucurie un post diplomatic la Atena, prefer oricând căldura în exces. Dincolo de asta, însă, a fost o experienţă foarte plăcută, fiindcă eram într-o monarhie aşezată şi am avut multe de învăţat. Admir modul în care danezii se raportează la patrimoniul urban, în Copenhaga vezi foarte, foarte puţine clădiri urâte. Cât despre Islanda, e fascinantă, de la un capăt la altul, cu tot cu aurora ei boreală. Consulul onorific al României, Yafet Olafsson, m-a invitat s-o văd de pe coasta de vest. Ne-am instalat cu un joc de şah şi cu un coniac şi am pândit-o până când, pe la 2.30 noaptea, şi-a făcut apariţia. E un spectacol incredibil, pozele nu pot reda ce se întâmplă cu adevărat.
- Cum arată, de fapt, o zi din viaţa unui ambasador?
- Eu sunt de felul meu matinal. Şi azi m-am trezit la 5:30 şi am lucrat. Făceam la fel şi la Copenhaga, întâi lucram de acasă, pe la 8-9 mergeam la birou şi dădeam oamenilor de lucru, dar nu stăteam mult acolo. Nu ca să fug de ei, pentru că am avut realmente o echipă minunată şi profesionistă, ci pentru că aveam adesea întâlniri şi discuţii la dejun. A doua parte importantă se întâmpla seara, la recepţii, dineuri şi întâlniri culturale, cu oprire obligatorie acasă, fiindcă ambasadorul trebuie să se schimbe. Uneori, ziua începe la 8 şi se termină după 12 noaptea, dar e impropriu spus că munceşti non-stop. Important e să lucrezi la reţea. Un bun diplomat cultivă permanent reţeaua, însă fără a avea un scop în minte. E pur şi simplu o stare de spirit. Din momentul în care ieşi pe uşă, eşti în reprezentare.
- Nu e constrângător, nu e prea multă presiune pe viaţa intimă?
- Cunosc diplomaţi români cu multe calităţi, cărora nu le plăcea reprezentarea. Or, asta e ceva fundamental. Nu poţi anula o întâlnire că ţi-a răcit copilul, nu refuzi o recepţie că te simţi obosit şi nu ieşi din casă în tricou. Într-adevăr, diplomaţia limitează oarecum viaţa privată. Poate fi şi constrângător, dar până la urmă, ţine de etica profesională. Eu unul m-am potrivit cu stilul acesta de viaţă. Pe mine nu doar că nu mă deranjează să port cravată şi costum, dar chiar mă simt mai bine cu ele. Excesul de relaxare în diplomaţie nu e potrivit cu fişa postului.
- Şi totuşi, o viaţă trăită cu atâta rigoare nu e monotonă? Nu visaţi niciodată la aventuri, la pasiuni născute dintr-o scânteie?
- Depinde ce înţelege fiecare prin aventură. În ultimă instanţă, şi ce construiesc acum poate părea riscant. Am ieşit dintr-o carieră calculată, în care o diplomă venea după cealaltă, un ministeriat după o ambasadă şi un post înalt după altul, ca să trăiesc pe cont propriu, din filosofie şi retorică. Am transformat Casa Paleologu într-o şcoală privată, deschisă celor care vor să înveţe la orice vârstă. Am o libertate pe care niciunul dintre colegii mei universitari nu o au. Ce fac acum e mai interesant decât ce aş fi putut continua să fac la "Bard College Berlin".
- E un fel de retragere acasă, în propria cochilie?
- Eu am trăit mereu într-o lume a mea, ca într-o bulă, ceea ce nu înseamnă deloc că aş fi izolat de lume, ci doar că centrul meu de gravitate a fost întotdeauna în interior, nu în afara mea. Şi nu doar că-l am în interior, dar îl am foarte, foarte în interior. E foarte greu ca ceva din exterior să mă influenţeze. Slavă Domnului, ştiu exact cine sunt.
- Şi cine sunteţi, domnule Paleologu? Diplomat, scriitor, politician, profesor?
- Sunt înainte de toate un cititor. Am impresia că m-am născut să citesc toate cărţile bune care s-au scris vreodată, si marele meu regret e că n-o să apuc. Chiar deunăzi, Ioana m-a întrebat: "Dar tu ce tot stai atâta cu nasul în Plutarh?". "Păi, pentru că-mi place compania oamenilor de acolo". Sunt ca Machiavelli care, exilat la San Casciano, după o zi pierdută în târg, când venea seara acasă, se schimba în "haine demne de prinţi şi de împăraţi", în haine fastuoase pentru întâlnirea cu clasicii. Întocmai la fel fac şi eu, după ce terminăm interviul, mă voi întoarce să citesc şi să scriu despre Epaminondas, cel pe care Montaigne îl considera "cel mai excelent dintre oameni". Credeţi că interesează pe cineva viaţa lui?
Fotografii din colecţia Fundaţiei Paleologu