Zâna casei
- Ați declarat la un moment dat că vă displace să vă revendicați de la aristocrație. Și totuși, domnule Paleologu, o aveți în sânge.
- Pe mine, ca și pe tata, mă plictisea vorbăria asta cu «ultimul boier». Dacă ai un fiu, n-ai cum să fii ultimul. Ca să nu mai zic că e și o chestiune de cuviință să nu vorbești prea mult despre asta. Însă, bineînțeles că pentru mine moștenirea contează foarte mult. Sunt un om înrădăcinat în tradiție. Unul dintre eroii mei favoriți e Aeneas, din Iliada și Eneida, care îl duce pe taică-său în spinare și pe băiatul lui de mână. Ce imagine mai bună s-ar putea găsi pentru ceea ce înseamnă să-ți asumi o moștenire?
- Sunteți fiul lui Alexandru Paleologu, intelectual de mare distincție. Totuși, curiozitatea mea merge mai degrabă înspre mama dvs, Pia Paleologu, a cărei prezență e învăluită în mister.
- Mama e o persoană foarte discretă, niciodată nu a vrut să dea interviuri sau să iasă în față. E un pasaj în Tucidide, în "Războiul Peloponesiac", într-un discurs al lui Pericle, când el spune că pentru o femeie, cel mai bun lucru e să nu se vorbească despre ea. Sigur, în zilele noastre, pare sexistă o asemenea remarcă, însă vă asigur că mama așa gândește. Mama e istoric de artă, și gustul ei extraordinar s-a simțit întotdeauna. Cum spun francezii, e une fée de la maison, o zână bună care a reușit întotdeauna să facă miracole cu puțin și să amenajeze un interior într-un mod cu totul special. După ce a murit tata, s-a reîntors la pictură, prima ei iubire. Tablourile ei de azi au ceva foarte diafan, e pictura luminoasă a unei persoane care își pierde, progresiv, vederea. Asta e, din păcate, tragedia cu care se confruntă. Însă, în ciuda vârstei de aproape 82 de ani, are o sănătate destul de solidă. În primăvară, am luat-o cu noi într-o excursie la Bruxelles și a străbătut muzeele cu o disciplină de spartan.
- Toți avem imaginea lui Alexandru Paleologu ca om de cultură, însă încerc să mi-l imaginez și acasă, în pielea tatălui. Cum era?
- Excesiv de tolerant. Paul Barbăneagră zicea că era bolnav de toleranță. Însă toleranța asta s-a potrivit bine pe seriozitatea mea excesivă. Dacă nu ar fi fost așa, pedagogia lui tata ar fi fost un dezastru. Paler spunea că vede la mine o seriozitate extremă, pe care nu o vedea la tata. Cred că se înșela, i se părea că tata e frivol, ceea ce nu era deloc adevărat.
"M-am luat de foarte mic în serios"
- În ce vă privește, seriozitatea asta e vizibilă în aproape tot ce întreprindeți. A contribuit la asta și faptul că ați fost făcut la bătrânețe?
- Eu m-am luat de foarte mic în serios, în jocurile mele. Mă jucam de-a Richard al III-lea și de-a împărații bizantini, și încă de la 11, 12 ani, citeam lucruri foarte serioase. Dar nu cred că am fost în niciun fel supradotat, cred că mulți copii au capacitatea de a citi Plutarh sau Platon sau Herodot, în ciuda prejudecăților generale. Cred, însă, că a contat și faptul că tata avea 54 de ani când m-a făcut. Chiar dacă el avea și o latură adolescentină, era chiar puțin speriat de seriozitatea și puritanismul meu, care au existat dintotdeauna. Într-un fel, tata era adolescentul și eu bătrânul, cum a remarcat, ușor malițios, Mircea Dinescu. Tata avea prospețime și o anumită versatilitate tinerească. Chiar și fluctuațiile lui aveau ceva juvenil. Eu n-am fluctuat deloc, am fost extrem de liniar. Cam plicticos, nu ? (Râde)
- Și atunci, de unde ați moștenit rigoarea și constanța care vă caracterizează?
- Psihanaliștii ar spune că am un "supraeu" foarte puternic, că e acolo o autocenzură importantă. E totuși explicabil cu atâtea instanțe remarcabile roind în jurul meu. Dincolo de tata, pe care-l știm cu toții, gânditor profund și multitalentat, au mai fost și alte figuri masculine care mi-au marcat adolescența și copilăria: Sergiu Al-George, Nicolae Steinhardt, Constantin Noica sau Sebi Munteanu, un medic extraordinar, mai puțin cunoscut, dar pentru care noi toți aveam foarte multă admirație.
- Toți oamenii aceștia vă frecventau casa, presupun.
- Da, tata era pensionar, avea tot timpul din lume să primească vizite. Și, foarte devreme, mi-am găsit scăunelul meu pliant, pe care stăteam și îi ascultam. Cel mai mult îmi plăceau în copilărie Steinhardt și Sergiu Al-George, pentru că Steinhardt era foarte drăguț cu toată lumea, iar Sergiu Al-George era și nașul meu, volens nolens trebuia să-mi caute în coarne. Noica era ceva mai distant, nu-l interesau copilăriile, dar era o prezență puternică, se vorbea mult de el, chiar dacă fizic era deja la Păltiniș. La Casa Scriitorilor, la prânz, îi vedeam zilnic pe Șerban Cioculescu și pe Solomon Marcus, pe care îl chinuiam cerând să joace șah cu mine. Cred că am jucat peste 150 de partide împreună. Mai târziu, când am început să-l citesc pe Dostoievski, au intrat în rol Steinhardt și Virgil Cândea, cu care purtam discuții despre teologie. Însă omul care a dat cel mai mult din timpul lui pentru formarea mea a fost latinistul Gheorghe Ceaușescu, traducător din Cicero și Tacit, un extraordinar profesor, cu care făceam carte săptămânal.
"Afară scepticii și voltairienii!"
- Cu alte cuvinte, ați copilărit printre oameni mari. Vă provoc la un extemporal. Pe care dintre ei îl admirați cel mai mult pentru simțul umorului?
- Pe Șerban Cioculescu, marele specialist în Caragiale. Pe la 8, 9 ani, aveam deja un adevărat cult pentru părintele lui Pristanda.
- Pentru adâncimea spirituală?
- Evident, pe Steinhardt.
- Pentru tandrețe?
- Tata era campion, de departe.
- Pentru devotament?
- Mama. Cel care le-a făcut cunoștință părinților mei este chiar Sergiu Al. George. Înainte de asta, i-a vorbit lui tata de mama, spunându-i "E devotată, măi, dragă! Devotată!". Ceea ce pe tata l-a făcut destul de circumspect. Însă mama chiar a fost un om de o mare loialitate. A avut enorm de multă grijă de tata, mai cu seamă în ultimii ani.
- Pentru inteligență?
- Păi, nu era tata cel mai deștept? (Râde) Erau toți extraordinar de inteligenți, fiecare în felul lui. Inteligența lui Noica era de tip lent, pe desfășurări vaste, a lui Steinhardt - una extrem de agilă, cea a lui tata era mai degrabă contemplativă, a observațiilor profunde. Însă ce era cu adevărat spectaculos era întâlnirea acestor inteligențe. Show-ul putea începe, de pildă, la masă. Sergiu Al. George proclama "Afară scepticii și voltairienii!", referindu-se, evident, la tata. Și de acolo începea distracția, pe care o așteptau cu toții.
- Ce vă amintește cel mai mult de tatăl dvs.?
- Oh, e prezent în toate. Stau în casa în care a locuit și el, dau de obiecte de-ale lui, port haine de-ale lui, fumez cu pipele lui. Fiul meu stă în fostul lui birou.
- Știu însă că ați copilărit în Drumul Taberei, nu aici, în actuala și celebra Casă Paleologu.
- Casa noastră nu fusese naționalizată. Mai locuiau în ea mama vitregă a tatălui meu și foarte mulți chiriași băgați cu forța, unii mai simpatici, alții mai puțin. A fost ideea mea să revenim aici, și asta arată deja cum funcționau relațiile cu părinții mei. Am început campania de convingere când aveam 10 ani și am izbutit la 11. Sunt foarte legat de casa asta, și pentru că a fost una dintre primele deliberări în care punctul meu de vedere a triumfat.
"Sunt rezervat când vine vorba de dragoste"
- Există, totuși, ceva în biografia dvs. care contrastează cu imaginea cumpătată despre care am vorbit: o căsătorie timpurie, la nici 20 de ani, al cărei rod e fiul dvs., Mihai.
- Da, păi așa pățesc oamenii cumpătați, nu? Eu am luat viața în serios foarte devreme, dar asta arată și naivitatea care merge uneori mână-n mână cu seriozitatea extremă. Nu e vorba că nu aveam habar cât de greu e să întreții o familie, cred că m-am descurcat onorabil, ci de faptul că într-un cuplu sunt două persoane care pot crește în direcții diferite sau în ritmuri diferite, că, uneori, cel care rămâne în urmă se poate umple de frustrări și așa apar decalajele. Când mă uit în urmă, mi se pare necugetat gestul meu. Nu știu de unde mi-a venit, probabil din faptul că la vârsta aia eram un credincios foarte fervent și practicant cu noțiuni foarte rigide. Aveam convingerea că nu poți trăi dragostea în afara căsniciei.
- V-ați mai scuturat de ideile astea?
- Categoric da. Sunt niște prostii.
- Și acum ce căutați la o parteneră de viață? Ce trebuie să aibă o femeie pentru a vă cuceri, domnule Paleologu?
- Nu știu, nu-mi puneți întrebări din astea, întrebați-o pe Ioana, partenera mea. Pe cât de expansiv era tata, pe atât de rezervat sunt eu, când vine vorba de exprimarea sentimentelor. Viața mi-a arătat că cei mai mari fustangii și mizerabili sunt extrem de efuzivi, dau flori și inele. Eu prefer realitatea vorbelor.
"Diplomația e o stare de spirit"
- Să revenim la anul 1990. Odată cu numirea tatălui dvs. ca ambasador la Paris, ați părăsit România pentru studii și v-ați mai întors după aproape douăzeci de ani.
- Am avut norocul chior ca revoluția să pice exact la vârsta bacalaureatului. Trăisem suficient în comunism, încât să înțeleg cât de prost e sistemul. Era momentul potrivit să gust Occidentul, cu tot ce putea să-mi ofere bun. În plus, știam exact ce vreau să fac, dintotdeauna m-au interesat studiile umaniste. După trei ani de pregătire, am fost acceptat, în sfârșit, la École Normale Supérieure, una dintre cele mai exigente școli din lume. Trebuie să recunosc că eram foarte motivat de faptul că aveam deja soție și copil și foarte puțini bani. Or, această școală excepțională, odată ce ești admis, îți oferă salariu timp de 4 ani și statut de funcționar public.
- Ulterior, cariera dvs. a pendulat între politică și diplomație. Care din ele v-a fost mai aproape de inimă?
- M-am simțit mult mai bine în pielea diplomatului, decât în cea a omului politic. Am avut de învățat din amândouă, însă una peste alta, cariera politică și cea diplomatică mi se par prostii în raport cu cariera universitară. Mă regăsesc mult mai mult ca pedagog, în pasiunea mea pentru istorie și retorică.
- Se simte în ce spuneți și o dezamăgire cu privire la viața politică. V-ați mai întoarce în arenă?
- Nu se știe niciodată! În Plutarh există un personaj, Timoleon, care timp de 20 de ani a meditat și după 20 de ani a revenit în politică și a plecat în expediție în Sicilia. Orice e posibil, dar acum prefer să stau deoparte, căci în acest moment, în politica românească e o atmosferă foarte toxică, e acolo o faună umană detestabilă. Pe de altă parte, nici poporul nu e inocent. Precum Caliban, în "Furtuna" lui Shakespeare, societatea românească se uită la Parlament și e cuprinsă de furie, numai că ceea ce vede e propria ei imagine în oglindă.
"Pe mine nu mă deranjează să port cravată și costum"
- Haideți să vorbim puțin de anii de diplomație. Cum e să-ți reprezinți țara tocmai în nordul îndepărtat? Vă văd mai degrabă o ființă solară.
- Abia când a trebuit să locuiesc în Danemarca am înțeles cât sunt de fapt de meteodependent. Mi-a fost greu să înfrunt atâta întuneric. Deși sunt țări admirabile, nu m-aș vedea trăind acolo în altă postură decât cea de ambasador, am nevoie să știu că există un acasă mai însorit. Aș accepta cu mai mare bucurie un post diplomatic la Atena, prefer oricând căldura în exces. Dincolo de asta, însă, a fost o experiență foarte plăcută, fiindcă eram într-o monarhie așezată și am avut multe de învățat. Admir modul în care danezii se raportează la patrimoniul urban, în Copenhaga vezi foarte, foarte puține clădiri urâte. Cât despre Islanda, e fascinantă, de la un capăt la altul, cu tot cu aurora ei boreală. Consulul onorific al României, Yafet Olafsson, m-a invitat s-o văd de pe coasta de vest. Ne-am instalat cu un joc de șah și cu un coniac și am pândit-o până când, pe la 2.30 noaptea, și-a făcut apariția. E un spectacol incredibil, pozele nu pot reda ce se întâmplă cu adevărat.
- Cum arată, de fapt, o zi din viața unui ambasador?
- Eu sunt de felul meu matinal. Și azi m-am trezit la 5:30 și am lucrat. Făceam la fel și la Copenhaga, întâi lucram de acasă, pe la 8-9 mergeam la birou și dădeam oamenilor de lucru, dar nu stăteam mult acolo. Nu ca să fug de ei, pentru că am avut realmente o echipă minunată și profesionistă, ci pentru că aveam adesea întâlniri și discuții la dejun. A doua parte importantă se întâmpla seara, la recepții, dineuri și întâlniri culturale, cu oprire obligatorie acasă, fiindcă ambasadorul trebuie să se schimbe. Uneori, ziua începe la 8 și se termină după 12 noaptea, dar e impropriu spus că muncești non-stop. Important e să lucrezi la rețea. Un bun diplomat cultivă permanent rețeaua, însă fără a avea un scop în minte. E pur și simplu o stare de spirit. Din momentul în care ieși pe ușă, ești în reprezentare.
- Nu e constrângător, nu e prea multă presiune pe viața intimă?
- Cunosc diplomați români cu multe calități, cărora nu le plăcea reprezentarea. Or, asta e ceva fundamental. Nu poți anula o întâlnire că ți-a răcit copilul, nu refuzi o recepție că te simți obosit și nu ieși din casă în tricou. Într-adevăr, diplomația limitează oarecum viața privată. Poate fi și constrângător, dar până la urmă, ține de etica profesională. Eu unul m-am potrivit cu stilul acesta de viață. Pe mine nu doar că nu mă deranjează să port cravată și costum, dar chiar mă simt mai bine cu ele. Excesul de relaxare în diplomație nu e potrivit cu fișa postului.
- Și totuși, o viață trăită cu atâta rigoare nu e monotonă? Nu visați niciodată la aventuri, la pasiuni născute dintr-o scânteie?
- Depinde ce înțelege fiecare prin aventură. În ultimă instanță, și ce construiesc acum poate părea riscant. Am ieșit dintr-o carieră calculată, în care o diplomă venea după cealaltă, un ministeriat după o ambasadă și un post înalt după altul, ca să trăiesc pe cont propriu, din filosofie și retorică. Am transformat Casa Paleologu într-o școală privată, deschisă celor care vor să învețe la orice vârstă. Am o libertate pe care niciunul dintre colegii mei universitari nu o au. Ce fac acum e mai interesant decât ce aș fi putut continua să fac la "Bard College Berlin".
- E un fel de retragere acasă, în propria cochilie?
- Eu am trăit mereu într-o lume a mea, ca într-o bulă, ceea ce nu înseamnă deloc că aș fi izolat de lume, ci doar că centrul meu de gravitate a fost întotdeauna în interior, nu în afara mea. Și nu doar că-l am în interior, dar îl am foarte, foarte în interior. E foarte greu ca ceva din exterior să mă influențeze. Slavă Domnului, știu exact cine sunt.
- Și cine sunteți, domnule Paleologu? Diplomat, scriitor, politician, profesor?
- Sunt înainte de toate un cititor. Am impresia că m-am născut să citesc toate cărțile bune care s-au scris vreodată, si marele meu regret e că n-o să apuc. Chiar deunăzi, Ioana m-a întrebat: "Dar tu ce tot stai atâta cu nasul în Plutarh?". "Păi, pentru că-mi place compania oamenilor de acolo". Sunt ca Machiavelli care, exilat la San Casciano, după o zi pierdută în târg, când venea seara acasă, se schimba în "haine demne de prinți și de împărați", în haine fastuoase pentru întâlnirea cu clasicii. Întocmai la fel fac și eu, după ce terminăm interviul, mă voi întoarce să citesc și să scriu despre Epaminondas, cel pe care Montaigne îl considera "cel mai excelent dintre oameni". Credeți că interesează pe cineva viața lui?
Fotografii din colecția Fundației Paleologu