Nicolae, un ţânc în clasa a treia, din Cluj, îşi face apariţia grăbit, pune rucsăcelul într-un colţ şi intră primul în atelier. Ia imediat dalta în mâini şi continuă să cioplească la lucrarea începută cu câteva zile în urmă. "Toată seara m-am gândit numai la asta", spune el. Câteva raze ale dimineţii dau strălucire unora dintre sutele de statuete, icoane, măşti, troiţe, unelte atârnate pe pereţii atelierului. După ce ciopleşte cu sârg două ore, Nicolae lasă dalta şi preia vioara, în foişorul de lemn, unde învaţă câteva ritmuri locale, sub îndrumarea unui ceteraş. Este cel mai tânăr cursant al "Şcolii de vară Moş Pupăză", desfăşurată în cadrul Festivalului "Drumul lung spre Cimitirul Vesel". Prima etapă a avut loc la sfârşit de iulie, în comuna Rogoz din Ţara Lăpuşului (pe din jos de Gutâi), iar cea de-a doua, între 13 şi 20 august, în Maramureşul istoric, la Valea Stejarului.
Meşterul
Nu doar lucrările din atelier, foişorul de vară, dar şi stâlpii casei, cu figuri sculptate în lemn, sunt opera meşterului popular Nicolae Şerban. Sprâncenele-i stufoase şi albe dau impresia că-i încruntat, dar meşterul e un om molcom, răbdător cu copiii şi cu studenţii ce au venit la atelierul său de cioplit în număr mult mai mare decât se aştepta. A fost şi el atras de lemn din copilărie, de când mergea cu tatăl său în pădure, pentru lemne de foc. Admira copacii înalţi, crescuţi drept, dar cel mai mult îi plăceau lemnele contorsionate, strâmbe, îşi imagina tot felul de forme ce le-ar putea lua prin cioplit. A prins, în copilărie, satul arhaic maramureşean, când aproape toate casele erau din lemn şi la fel şi porţile, simple. Acum, cu greu mai găseşti în Rogoz o casă din lemn. Înainte, erau 30 de copii în clasa întâi, acum, dacă se mai strâng 10."Copiii mici rămâneau acasă, cu bunicii, sau îi luau părinţii cu ei la câmp. Dacă nu era umbră, puneau două crăci înfrunzite una peste alta, sub ele o păturică şi acolo stăteau copiii toată ziua. Se jucau, dormeau, seara se întorceau cu părinţii acasă. Peste tot în jur era pădure şi mie-mi plăcea să intru, nu mi-a fost niciodată frică, chiar dacă-i periculos. Îs urşi, mistreţi, râşi. Râsu' stă cocoţat în copac, şi numai odată-ţi sare pe umeri. Vara mergeam la scaldă, da' nu era aşa mult timp liber, fiecare copil avea treburi de făcut. Mergeam cu mieii la păscut. Fiecare familie păstra 2-3 miei, nu-i trimiteau la stână, că încurcau oile şi, decât să-i ţină toată ziua în grajd, ca acum, trimiteau copiii cu ei pe deal. Da' nu era greu, se dresează imediat, la o strigătură sau fluierat, vin după tine. Mai apoi, am mers la coasă, mai greu era trezitul, pe întuneric. Ajungeai acolo când răsărea soarele, da' când gătai, aşa aveai o stare de bine, de relaxare! Şi acum îmi place să cosesc dimineaţa, dar nu mai am ce face cu fânul, nu mai ţin oamenii animale. Iarna, la săniuţă, nu exista să nu fie zăpadă şi la colindat. Se colindă şi acum, numai că noi făceam ceata din prieteni, vecini, copiii de azi o fac pe clase de şcoală. Îngrijeam de animalele din grajd, de două ori pe zi curăţam, de cinci, dădeam de mâncare, mai greu era cu joagărul. Tata aducea lemne de foc şi trebuiau doi oameni la joagăr, să le taie, unu' ţinea de-un capăt, altul de celălalt. Era greu pentru un copil, d-apăi cine să facă? Zicem noi că a fost greu, dar acum, când privim în urmă, ne apucă nostalgia şi zicem «ce frumos o fost!»."
Pe atunci, în sat nu erau meşteri populari, ci, mai degrabă, dulgheri, oameni iscusiţi ce lucrau lemnul şi făceau butoaie, unelte pentru războiul de ţesut, pentru bucătărie, sănii, roţi de căruţă. Unul dintre aceştia a fost bunicul său, Ioan Manu, care însă a murit când Nicolae Şerban avea doar trei ani, aşa că nu-şi aminteşte de el. De la bunicul a rămas o daltă, să tot aibă 100 de ani, pe care Nicolae continuă să o folosească şi astăzi. Cea mai bună daltă a sa. A început cu briceagul, cu cuţitul, cioplind diferite forme din lemn, şlefuind la ele cât era ziua de lungă, apoi meşteşugind o greblă, o furcoaie. Declicul s-a produs într-o excursie cu şcoala peste munte, în Maramureşul istoric, acolo unde a fost impresionat de porţile sculptate. În Ţara Lăpuşului, unde nu-s multe păduri de stejari, porţile se făceau din brad, care nu permite asemenea fineţuri precum cele văzute pe vestitele porţi maramureşene. Le privea cu atenţie de fiecare dată când trecea cu autobuzul spre liceul forestier din Sighetu Marmaţiei, apoi a început să lucreze şi el singur, zeci, sute de porţi, de statuete şi de troiţe. Cu unele dintre ele a ajuns în străinătate, le diferite festivaluri şi târguri. "Tata o fo contabil la CAP, dar contabil în opinci. Tot aşa venea şi la şedinţele cu părinţii, la liceu, în Sighet. Erau acolo tot felul de părinţi de la oraş, şi tata, îmbrăcat ţărăneşte. La 14 ani, îmi era ruşine de asta, n-am comentat niciodată, dar îmi era jenă că-s de la ţară. Mai târziu, m-am deşteptat şi eu şi am înţeles că asta poate fi motiv de mândrie".
Casele de lemn din Rogoz au dispărut una după cealaltă, mulţi săteni au plecat să muncească în străinătate, viaţa satului s-a schimbat pe veci. Părinţii lui Nicolae Şerban continuă să trăiască şi să muncească şi acum, la 80 de ani, aşa cum au făcut-o toată viaţa. Îmbrăcaţi ţărăneşte, îngrijind oile, vacile şi cele trei bivoliţe.
Toată lumea la joc
Zi de zi, studente, fete de la oraş şi de la sat au învăţat împreună paşii jocului lăpuşean. Cursurile de dans tradiţional au avut un mare succes în cadrul şcolii de vară de la Rogoz. Seara, toată lumea era invitată în câte un sat din apropiere, unde se pregătea o serbare cu ceteraşi, cu voie bună şi, desigur, cu joc la şură. În toiul jocului, nu mai puteai deosebi fetele din sat de cele venite de la oraş. Îmbrăcate în straie populare, cu zgărdare la gât, pletele împletite în codiţe, toate făceau o echipă veselă şi unită, de parcă ar fi fost colege încă de la grădiniţă. Cele mai multe dintre ele, chiar şi cele din sat, au trăit pentru prima oară experienţa jocului la şură. "Au început mai timid, dar după câteva seri şi-au dat drumul şi le-am auzit încercând chiar şi o strigătură", spune, mândră de elevele sale, doamna Sânziana, instructorul de dans al şcolii de vară. A venit în urmă cu 17 ani în Rogoz ca noră, este învăţătoare în comuna Coroieni şi instructor de dans în satul natal, Prelunca Veche, acolo unde învaţă să danseze copii de ţigani, plini de talent. Cu ei a mers prin ţară, pe la festivaluri, concursuri, şi s-au descurcat foarte bine. La şcoala de vară le-a învăţat pe fete şi pe tinere dansurile vechi ale zonei. "Am pornit cu ce-i mai simplu, chiar aşa se numeşte, «Joc de început»: patru paşi într-o parte, patru în cealaltă, apoi te-nvârţi roată. Apoi pe sub mână, şapte paşi şi tot aşa. La un moment dat, toată lumea dansa, tineri şi bătrâni, săteni şi orăşeni, îi declar absolvenţi pe toţi. Moda asta care-i acum în toată ţara, cu codiţele împletite, a fost dintotdeauna în Rogoz. Vara, când mergeau la joc, fetele îşi puneau o floare în păr. Mai apoi a apărut barşonul, o cordeluţă de catifea cu flori pe ea. Nevestele purtau barşon roşu, iar bătrânele, negru. M-am bucurat să văd cât de tare le place fetelor costumul popular, cât de bine le stă îmbrăcate în el. Costumele veneau din lăzile bătrânelor din sat, unele din ele aveau şi 100 de ani, nu mai fuseseră purtate din tinereţea lor. La un moment dat, toţi păreau rogojeni, fie că erau din sat sau nu".
"Festivalul acesta a unit satul"
Ridicată în anul 1663, biserica de lemn cu hramul Sfinţii Apostoli este inclusă pe lista patrimoniului mondial al UNESCO. Lângă acest simbol al Rogozului, în curtea casei muzeu au avut loc atelierele de ţesut la război, însufleţite de energia şi de entuziasmul Călinei. Custode al muzeului, Călina este o înfocată susţinătoare a tradiţiilor locale, a portului şi a minunăţiilor pe care femeile din Rogoz le pot face cu războiul de ţesut. "Prima mea amintire e de la patru ani, de când mi-am băgat capul în războiul de ţesut , aşa, pe lateral, şi a trebuit să taie tot ca să mă scoată de acolo. Ce mă fascina era că îmi dădeau mie să fac ghemele acelea colorate, iar când puneau urzeala pe urzoi, mă urcau şi pe mine pe urzoi şi mă învârteau acolo. Străbunica lucra la război, bunica, mama, contabilă şi preoteasă, la fel. De la ea am învăţat, şi vreau să transmit mai departe copiilor mei, pentru că sunt lucruri minunate, adevărate opere de artă. De când m-am angajat la muzeu, am vrut să învăţ cât mai multe şi să transmit mai departe tinerilor din sat aceste comori. Uite, de exemplu, rochia asta pe care o port acum, numai la Rogoz se face, rochie în coş se numeşte. Sunt făcute de mine, rochia mea şi cea a fetiţei mele, la războiul de ţesut cel nou, dăruit de soţul meu. De la războiul bunicii am păstrat suveica şi vârtelniţa. Aşa de fericită am fost săptămâna asta, că am putut să mă îmbrac în fiecare zi în costumul popular. O fac cu mare mândrie, la fiecare eveniment şi la fel şi copiii mei. Când am plecat seara la joc, am vrut să-l lăsăm pe pitic acasă, dar a venit la mine «Mami, dă meşa, mami, vin tine!». Să-i dau cămeşa, că vine cu mine".
Prin râu, cu picioarele goale
Venit din Belgia pentru vacanţa sa anuală în România, Andreas, un puşti cu ochii albaştri, s-a simţit în largul său la cursurile de cioplitorie, pasionat fiind de tot ceea ce ţine de lemn. Un alt cursant, Victor, un adolescent cu pletele trecute bine de umeri, şi-a luat în Maramureş chitara electrică şi staţia de amplificare. "Peisajul este superb. N-am mai fost în Ţara Lăpuşului până acum. E pentru prima oară când dansez dansuri tradiţionale, când trec printr-un râu cu picioarele goale, când văd bivoli atât de aproape", spune Francesca, o băimăreancă de 17 ani. Dimineţile şi le petrecea la cursurile de sculptură în lemn, după amiezile la cele de dans. "Încă de la grădiniţă, educatoarele-i spuneau mamei să mă dea la şcoala de arte. Nu înţelegeam eu mult, dar îmi plăcea să desenez, asta-i clar. Din clasa a cincea, sunt la şcoala de arte. De la început am fost atrasă de simbolurile sculpturii tradiţionale. Le ştiam, îmi plăceau cum arată, dar nu ştiam ce înseamnă. Acum le privesc cu totul altfel. Cel mai mult m-a atras funia maramureşeană. Mi se pare că înseamnă mai mult decât obiectul în sine. Nu înţeleg prea bine ce, dar are o poveste în spate, se continuă undeva."
"Am aflat de la sora mea de această şcoală de vară. Ea s-a înscris în august, dar eu nu puteam atunci, şi am venit în iulie", spune Alexandra, studentă în Cluj, la Teatru şi Film. "Nu mai trecusem prin satele din Maramureş, a fost primul contact cu tradiţia locului. Şi aici, chiar înseamnă ceva tradiţia pentru oameni, se simte o legătură puternică faţă de trecut. Cel mai mult m-a impresionat primirea călduroasă, oamenii-s atât de ospitalieri aici! Plec acasă cu bucuria de a fi cunoscut oameni atât de faini, atât sătenii, cât şi colegii de cursuri. Şi mai plec cu un suport de lemn, pentru că mi-a plăcut aşa de mult, încât vreau să fac şi acasă zgărdare din mărgele."
Minunea minunilor
Peste tot festivalul, timp de o săptămână, a planat zâmbetul sincer, copilăros şi radios al irlandezului Peter Hurley, pe care maramureşenii îl consideră de-acum unul de-al lor. Fondator al festivalului în 2010, Peter şi-a investit în el toate resursele financiare, sufleteşti, întreaga sa energie. Pentru că a înţeles că în cea mai mare parte a Europei, tradiţia, legătura cu lumea arhaică, au dispărut, în vreme ce în România, în Maramureş în special, ea încă este vie. Şi vrea să le arate, atât celor din sate, cât şi orăşenilor, ce comoară fabuloasă avem şi ce important e să o păstrăm. "De la ediţia din 2011, tot coacem ideea de a alcătui o reţea de sate care să se implice în festival, fiecare cu propriul eveniment, propria petrecere. Nu-i vorba de un calendar de evenimente în care să bifăm nişte căsuţe. Pentru mine este o minune ceea ce s-a întâmplat, ceva fabulos. O speranţă ce s-a născut în rândul lumii, a vizitatorilor, dar şi a celor din sate, care au înţeles ce imensă bucurie poţi simţi, împărtăşind momente simple, fireşti, cu ceilalţi. Acum, după o săptămână de festival, pot spune sincer că nu-mi imaginez o săptămână mai frumoasă ca aceasta".