Grădina cu zarzavaturi, cu păsări, cu pomi înfloriţi. Bolta de viţă de vie. Câinele care te recunoaşte şi latră. Cocoşul care cântă. Prispa, geamlâcurile, lăsătoarea, şandramaua, polata. Toate sunt la locurile lor. Ca întotdeauna. Te simt şi copiii, te întâmpină, îţi sar în braţe. Îi mângâi, scoţi apă din fântână, te speli cu ea pe faţă. Îţi tragi sufletul. Zâmbeşti. Rufele sunt întinse pe culme, soarele încă mai dogorăşte, dar nu-i mai simţi arsura. E linişte, e bine, pisica îţi toarce la picioare, ai ajuns. Şi nicăieri nu poate fi mai bine decât aici. Aici e totul. Tot ceea ce ştii şi îţi e mai aproape. Te descalţi, intri înăuntru. Pereţii se umplu de lumină, perdelele se umflă de la vânt, podelele trosnesc sub paşii tăi. Vei mânca în curând, vei povesti, va fi seara, te vei ruga, va fi noapte, vei adormi. Ai ajuns în cel mai simplu şi mai curat loc de pe pământ. Ai ajuns acasă.
Pădurile de miere
Am pornit iar prin Dobrogea, teleleu, la vremea teilor care înfloresc. Miezul lumii este acum aici, o inimă care zvâcneşte, verde, nesfârşită, cu un miros înnebunitor de floare şi zumzet de albine. Înfloresc pădurile de tei din Munţii Dobrogei. Pădurile astea şerpuitoare, care nu par să aibă sfârşit, care se tot întind, de la culmile măcinate de timp ale munţilor, până la oglinda verzuie şi unduită a Dunării. E sărbătoare. Sărbătoarea neştiută a pământului, de care se bucură acum albinele, din care va curge mai târziu mierea.
Am găsit Dobrogea aproape pustie. Liniştea asta stranie a turmelor de capre răsfirate pe dealurile golaşe, cu arbuşti ţâşnind ici şi colo, în mijlocul singurătăţii. Viaţa neştiută şi zumzetul continuu a mii şi mii de insecte. Lanurile vălurite, colorate în cele mai vindecătoare culori de verde, galben, roşu şi mov. Şopârlele din tufe, ţestoasele traversând încet şoselele pustii, berzele în cuiburi, ochiurile de apă, tot soarele ăsta nemilos, adunat într-un singur loc, aici, în Dobrogea, caii la umbra copacilor, caii ăştia, fără de care frumuseţea lumii în care trăim ar fi fost ştirbită. Apoi, ascunse printre şoselele astea nesfârşite, satele. Satele astea cu oameni, oamenii aceştia cu case. Case. Martorii smeriţi ai vieţilor noastre pe acest pământ. Adăpostul bucuriilor şi tristeţilor noastre, plămădite din mâinile noastre, care se umplu de viaţa noastră şi devin, la rândul lor, fiinţe. Case pe care le ridicăm şi trăiesc tăcute prin noi. Doar că noi, oamenii, mai şi plecăm. Ne ducem altundeva, într-o lume mai mare, în locuri luminoase, în locuri cu verdeaţă, în locuri de odihnă, de unde a fugit toată durerea, întristarea şi suspinul. Ele, însă, casele, mai rămân. Unele devin acasă pentru alţi oameni, altele rămân pustii şi mai poartă o vreme ecoul unor vieţi care s-au dus. Apoi se duc şi ele. Ţara noastră se umple, încet, de astfel de case. Casele bătrânilor noştri, case care au însemnat acasă, case care se duc. În pereţii lor care se scorojesc şi se macină, poveştile aşteaptă tăcute. E o altă limbă acolo, limba neştiută a zidurilor şi a ferestrelor. Dincolo de singurătate şi părăginire, locuinţele astea bătrâne încă mai poartă viaţa celor care au trăit în ele. Pentru fiinţele astea cu oase din chirpici sau din lemn, am bătut tot drumul ăsta lung prin inima pădurilor de tei. Oamenii s-au dus, dar casele mai trăiesc. Şi unde este viaţă e şi poveste. Putem începe.
Între munte şi apă
În Jijila, în centru. O comună mare, pe o şosea pustie, la ora amiezii, ora aceea când soarele topeşte lucrurile şi ascunde oamenii în curţile şi casele lor. Oprim. Măcinul e aproape, Dunărea. Balta Jijilei e o deltă în miniatură, a fost secată cu timpul de măreţele realizări socialiste. Dar inimile oamenilor au rămas aceleaşi, oameni aflaţi între munte şi apă, ciobani şi pescari. Începuturile locuirii se pierd în lumina timpurilor. Doar la o aruncătură de băţ, pe acelaşi pământ, strălucea, acum mai bine de două mii de ani, o măreţie de cetate geto-dacică, pomenită şi de Ptolemeu în scrierile sale: Dinogeţia. Aici, în locurile acestea moleşite de soare, au bântuit şi kutrigurii şi scandinavii şi vizigoţii. Aici a fost descoperit unul dintre cele mai ciudate cimitire de pe teritoriul patriei noastre: sute de vase, cu cranii de om în ele. Aici au venit apoi, cu veacuri în urmă, ciobanii brăneni în transhumanţa lor. Aici, la poalele Măcinului, păşunile erau mănoase, iar drumul înapoi, spre casă, mult prea lung. Şi-au făcut o nouă casă şi au rămas. Au rămas şi pescarii lipoveni, doar balta Jijilei era pe atunci o minune, plină de stuf şi peşte. De unit, şi pe unii şi pe alţii, i-a unit biserica. În jurul ei s-a ridicat satul. Aşa era pe atunci, în vremurile vechi, munte şi apă, pescari şi ciobani, o singură biserică, un singur loc încărcat de istorie, în care am ajuns şi noi, acum. Căutăm urmele. Le găsim. Liliana Alecu era omul de care aveam nevoie. Ne deschide o uşă în biblioteca pe care o are în grijă. Tot acolo se află şi istoria satului, o mică parte din ea, istoria oamenilor de aici.
La multe porţi a bătut şi în multe poduri cu păianjeni a urcat, ca să strângă mica ei comoară. Ne arată, obiect cu obiect, cum arăta viaţa oamenilor de aici: tocila, opincile, strungul de lemn, vâslele, icoanele, uneltele fierarilor, războaiele de ţesut, ştergarele - ţoalele, covoarele în patru, cinci iţe, cum era obiceiul, "în culori ochioase - roşu, roz, pentru soacre şi naşi, că asta era zestrea femeilor", fotografiile vechi, icoanele, păpuşile de lut împodobite cu flori şi coji de ouă, care se lăsau pe apă ca să invoce ploaia - caloianul. Credinţele vechi şi noi, obiceiurile unor oameni care nu mai sunt, dar pe care îi vezi, vii, în fotografii. Casele lor. Unele mai există, altele nu, altele se pregătesc să nu mai fie. "O să vă duc la Mama Sica şi o să vedeţi ceva de-adevăratelea". De la Mama Sica are Liliana Alecu strungul de lemn. Era gata să-l arunce pe foc bătrâna, că moşul ei n-avea cum să mai lucreze la el, că abia ce se prăpădise. "Nu, nu, nu, Mamă Sica, aide, dă-l încoace la muzeu, că-ţi aduc eu lemne câte vrei", a înduplecat-o bibliotecara pe bătrână, şi a salvat de la foc bijuteria asta, pe care o vedem acum. "Câte comori or mai fi prin poduri, câte or fi deja cenuşă, nici nu vreau să mă gândesc!", oftează şi zâmbeşte în acelaşi timp doamna Alecu. Femeia asta ştie ce noi uităm. Că obiectele unei case au o viaţă a lor, că ele trebuie să trăiască mai departe, chiar dacă oamenii care s-au folosit de ele nu mai sunt. Şi ar trebui să se întâmple la fel şi cu cel mai tainic şi mai de preţ lucru pe care l-a putut avea un om într-o viaţă: casa lui. Spre casele astea din Jijila plecăm acum, călăuziţi de Liliana Alecu.
Mama Sica
Ne oprim la Mama Sica. "Chiru Sica, mamă, Chiru Sica". Are 82 de ani bătuţi pe muchie. De 10 ani, de când i s-a prăpădit bărbatul, trăieşte singură. Copiii şi nepoţii i s-au răspândit prin lume, că doar Dobrogea e mare, iar casa părintească prea mică. Ne latră un câine: "Mamă Sicaaaa, haida, ce-ai fi umblând?!", strigă Liliana. Umblă greu Mama Sica, nu-i uşor să vii din grădină sprijinită într-o sapă în mâna stângă şi o boată, în cea dreaptă. "Vin, vin", şi tot vine, greu, cu sapa şi boata în mâini, cu puţinul ei de viaţă, prin soarele ăsta nemilos. "Se dărâmă, mamă, toate, când baba nu mai poate", ne zâmbeşte bătrâna, iar Liliana Alecu ne şopteşte să n-o credem: toamna trecută, tocmai ce-şi pregătea un butoiaş mic de rachiu, ca să-şi îndulcească cu un păhăruţ serile de iarnă. "Lucru, mamă, ce să fac, lucru. Cum mai pot. Că e o ierbărie-n grădinăăă, hăăăi... Uite aşa, cu băţu-n mână ca să mă sprijin, dau drumu' la sapa din ailantă mână, şi uite aşa, sap, ce să fac? Da,' uite, leminişoare a dat Domnul să-mi iau din timp şi acu aştept cloşca să scoată puişorii, că atâta bucurie mai am şi eu". Fierar i-a fost bărbatul, că aşa au făcut şi casa, musai cu atelier, să meşterească el acolo. "Că el făcea căruţile să sune clanga-clanga, nimeni nu mai făcea ca el. Ei, îşi mai făcea el treabă în atelier şi de altceva; aia după ce s-o dus, am aflat. I-am găsit sticlele de beutură lânga teica cu scule, acolo, lângă sticlele cu vaselină şi ulei.
Da' să ştii că tot acasă se-ntorcea, chiar dacă o mai ocolea. Aia-i". Caută o cheie lungă după tocul uşii: "Să dea Dumnezeu să o discui, că s-o paradit şi uşile alea!". Mergem încet în urma ei: o boată, o sapă, două mâini, o bătrână. Cheia lungă intră în broască, uşa se deschide, intrăm în atelier: o viaţă de om. De obiectele astea nu mai are nevoie nimeni, dar toate spun o poveste de demult, povestea unui fierar din Jijila care făcea, ca nimeni altul, căruţele să sune clanga-clanga. E linişte, e viaţă, e totul. Unelte uitate. Bătrâna ni le arată pe fiecare în parte. "O să se ducă toate, când m-oi duce şi eu, cum o să se ducă şi casa asta". "Păi cum?", o întreb pe Mama Sica. Doar are copii, nepoţi... "Ăia or să-şi facă altele, ce nevoie au ei de bătrâna asta de casă a me?! Toate ajung acolo, unde ajung toate căşile. Acolo, pe Valea Largă. A mea şi a moşului, tot acolo s-o duce, când n-oi mai fi". Mama Sica ştie ceva ce noi nu ştiam. Că şi casele au un loc al lor în care se duc când mor. Cimitirul lor de case, locul lor tainic, cu umbră şi verdeaţă, odihna lor de veci, de martori tăcuţi, de duhuri tencuite. Acolo, în Valea Largă, lângă apă. Mama Sica tace, apoi zâmbeşte, apoi zice: "Aş vrea să plec şi eu după moşul meu, dar nu pot. Îi strig pe toţi: luaţi-mă şi luaţi-mă şi luaţi-mă, dar încă nu m-aude nimeni. Nu e cum vreau eu, mamă". Mama Sica e singură. Copiii şi nepoţii nu mai ţin de casa părintească. Dusă e casa cu muşcate şi pământ galben a Mamaiei Velica, dusă e şi cea a lui moş Timofte. Doar vişinii, şopârlele şi păsările din streşini foşnesc în limba aceea tainică, a unui acasă care a fost. Mângâiem pereţii, dăm la o parte buruienile, îi mulţumim Lilianei Alecu, mergem mai departe, intrăm în inima pădurilor de tei.
Hristache Tătulea s-a dus şi el la Domnul acum câţiva ani. Lumea îl numea primarul satului ăsta din mijlocul pădurilor de tei. Nu era primar, ci tâmplar. Pe vremea când era el în putere, 180 de oameni locuiau aici. Un loc binecuvântat, ne spune cea care ne călăuzeşte de la o casă la alta, doamna Mihaela Tudor. "Păi, gândiţi-vă cum e în mai, aici, când înverzeşte pădurea. O minunăţie! Şi acum, cu teiul în floare, când tot locul ăsta e numai umbră şi floare şi parfum! Că nu e dimineaţă să n-auzi căprioarele foşnind aproape. Iarna doar ce e mai greu, când vine pustiul şi vântul ăsta aspru de Dobrogea, şi dacă ninge, că aţi văzut cum e drumul, e mai greu să ieşi de aici la şosea. Şi astea ca astea, dacă n-ar fi şacalii. Când se pun ei noaptea să chiorlăie şi să ţipe, te ia mai aşa cu fiori. Şi ţipă toată iarna, credeţi-mă. Dar şi iarna trece, până la urmă, nu?!", ne zâmbeşte Mihaela Tudor şi ne arată drumul sălbăticit spre casa lui Hristache Tătulea. Trebuie să dăm la o parte tulpini învălmăşite şi să urcăm o costişă mică, doar ca să răzbim. Şopârlele se ascund în desişuri, cârâie nişte coţofene. N-a mai fost nimeni de mult la acasă al lui Hristache Tătulea. Aproape singur a ridicat casa. Ajutat doar de câţiva oameni din sat. Om de ispravă, dintr-o bucată, Hristache, se vede după cum a şlefuit căpriorii, după prispă şi geamlâcuri, că a pus suflet în ce a făcut. Liniştea e mare, e verdeaţă şi umbră adâncă. Timpul s-a oprit în loc. Cănile şi ulcelele, o periuţă de dinţi, o mătură, o spumieră, o cheie, au rămas neatinse de ani buni pe prispa casei. De parcă ar mai aştepta pe cineva să vină, să le scoată din adormirea lor. Dar nu va veni nimeni, ne spune Mihaela Tudor. Aici, pe prispa casei ăsteia, unde se odihnesc acum o periuţă de dinţi, o mătură, o spumieră, câteva căni şi o cheie, poate chiar din cănile acestea, Hristache Tătulea a ciocnit nişte pahare de vin, în serile mai răcoroase, de vară. Hristache era un bărbat care nu se ferea de nimeni şi de nimic, puternic, mândru de casa pe care o construise cu mâinile lui. O văgăună, un hăţiş, o casă, o viaţă. Hristache Tătulea n-a mai ieşit din satul acesta înconjurat de păduri, iar casa va pleca şi ea încet, în urma lui.
Casele de pe lumea cealaltă
"Se duce pământul, curge la vale, se duc şi casele noastre cu el. Or să ajungă toate în Valea Largă". Am trecut prin satul Căprioara, un paradis al cailor şi al dealurilor pustii, cu case de poveste, care alunecă înspre uitare. Am găsit în satul Măgurele, din comuna Topolog, caiete de desen, fotografii ale unor oameni care nu mai sunt, cărţi poştale de la băi, roţi şi fuse de la războaiele de ţesut, şi pe un om care să ne spună cum alunecă pământul. Am închis ochii şi am visat câmpuri de maci şi păduri de tei şi munţi stranii, i-am deschis şi am văzut că toate sunt aievea, aici, în Dobrogea, şi, fără să ştim, am ajuns în paradisul caselor părăsite. Oriunde ne-am fi întors şi am fi privit, nu am văzut nici ţipenie de om, doar case, case şi numai case pustii.
Şi a cântat un cocoş şi nu era om să-l audă. Şi a lătrat un câine şi a pustiu s-a auzit lătratul lui. Şi a nechezat un cal şi nimeni n-a fost să-l liniştească. Şi a trecut o pisică, şi pe acoperişul unei case s-a odihnit. Şi s-a aplecat un vişin, iar roadele lui au atins pământul.
Foto: Mircea Struţeanu