Vizita preşedintelui României la Casa Albă a avut loc într-un context special şi s-a soldat cu declaraţii de natură să nască entuziasm la Bucureşti. În conferinţa de presă comună, ţinută de Trump şi Iohannis, preşedintele american a asigurat România că SUA îi garantează securitatea şi a promis investiţii americane masive, în virtutea parteneriatului strategic dintre cele două ţări. Având în vedere comportamentul politic curent al preşedintelui american, caracterizat de unii comentatori ca imprevizibil, dar şi evoluţia de până acum a politicii noastre externe, care părea scoasă din priză, se impun cel puţin două întrebări, la care am căutat răspuns împreună cu trei publicişti competenţi în domeniul relaţiilor internaţionale.
1. Care consideraţi că pot fi efectele imediate ale întâlnirii dintre preşedintele României, Klaus Iohannis, şi cel al SUA, Donald Trump, şi la ce putem spera pe termen lung?
2. Cum apreciaţi felul în care a fost reprezentată România de către preşedintele Iohannis, la această întâlnire, pe care unii au numit-o "istorică"?
Teodor Baconschi
Scriitor şi diplomat
"Am trăit un moment fast: depinde de noi să-i asigurăm continuitatea"
1. Ultimul preşedinte român a fost primit la Casa Albă acum 6 ani, pe 13 septembrie 2011, "când s-a adoptat Declaraţia privind parteneriatul strategic pentru secolul 21" şi a fost semnat "Acordul privind amplasarea scutului anti-rachetă de la Deveselu" (între timp operaţional, şi trecut sub umbrela NATO). A urmat apoi un soi de pauză, o rupere de ritm. Prin urmare, însăşi reluarea dialogului la vârf cu o nouă administraţie la Washington e o veste foarte bună. Noi ne-am făcut mereu tema, am fost consecvent pro-americani. Aşteptăm mai multe investiţii americane, ridicarea vizelor şi, poate, un dialog politic (la toate nivelurile) cât mai dinamic.
Pe planul cooperării politico-militare stăm excelent, s-a acumulat o vastă experienţă pe teren, cu perspective mereu mai bune. Sperăm ca prin dialogul preşedinţilor Iohannis şi Trump să urmeze o intensificare a relaţiei, care să valorizeze întregul ei potenţial economic, de afaceri, academic şi turistic. Contactul fundamental - sau primul impuls - există: rămâne acum să ţinem pasul cu această deschidere, pentru că nimic nu se realizează automat, adică fără susţinerea din spate a celor două guverne, parlamente, societăţi civile.
2. A fost o vizită atipică (de pildă, nepregătită de către cei doi miniştri de Externe), la începutul unei preşedinţii, de asemenea, atipice. Preşedintele nostru, dl Iohannis, s-a prezentat excelent, cu o prestanţă calmă, care a făcut bună impresie. E foarte important şi că cei doi lideri s-au înţeles, că a funcţionat, cum se spune, "chimia interpersonală". Faptul că Donald Trump a afirmat angajamentul Americii pentru apărarea colectivă în NATO (faimosul Articol 5) stând alături de omologul său român creşte profilul nostru internaţional.
A fost corectă şi abordarea lui Klaus Iohannis: un NATO puternic, fără antagonisme cu UE, capabil să apere ceea ce domnia sa a numit, judicios, "civilizaţia noastră occidentală". Regret că în 27 de ani de democraţie, n-am învăţat încă să vedem politica externă ca pe un domeniu unde nu mai contează pasiunile şi luptele partizane autohtone. Politizăm totul, în loc să vedem că un succes diplomatic aparţine României ca atare, mai presus de clivaje ideologice şi de agenda internă. Am trăit, aşadar, un moment fast: depinde de noi să-i asigurăm continuitatea.
Profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice a Univ. Bucureşti
"Preşedintele României a devenit unul dintre cei mai bine conturaţi oameni de stat din Europa"
1. Până la acest moment, nu avem detalii despre ce au discutat cei doi preşedinţi în întâlnirea bilaterală, iar comentariile pe care le facem sunt exclusiv pe baza a ceea ce au declarat la conferinţa de presă. Detaliile sunt foarte importante, pentru că ele ne vor arăta exact pe ce coordonate se va întări parteneriatul strategic România - SUA. De pildă, preşedintele Iohannis a afirmat că suntem prima ţară care şi-a asumat să aloce 2% din PIB pentru armată, ceea ce e perfect adevărat. Totuşi, în bugetul pe acest an, sunt alocaţi, din fondurile proprii, cheltuielilor militare ale ţării numai 1,37%, restul banilor urmând să provină din împrumuturi pe termen lung. Nu ştim în ce condiţii vor fi luate aceste împrumuturi, nici cum vor fi acoperite ele. Efortul însă ne este răsplătit prin faptul că SUA ne garantează securitatea - ceea ce a spus preşedintele Trump în mod clar, în conferinţa de presă. Pe de altă parte, preşedintele Trump a declarat că sprijină lupta anticorupţie din România, şi acesta este un lucru bun. Investiţiile americane depind de un mediu de afaceri cât mai curat. Sunt firme mari americane care au avut serioase dificultăţi de a se menţine pe piaţa românească, din pricina corupţiei care guverna anumite domenii de activitate. Toate acestea indică faptul că vizita preşedintelui Iohannis la Casa Albă este un succes. Parteneriatul Strategic între România şi SUA a devenit complet funcţional odată cu această vizită oficială.
2. Dl Klaus Iohannis a făcut o bună impresie la Washington. Şi-a depăşit statutul de politician şi a devenit unul dintre cei mai bine conturaţi oameni de stat din Europa la ora actuală, capabil să abordeze cu dezinvoltură orice întâlnire cu omologii săi şi să domine orice discuţie. Niciun cuvânt în plus, niciunul în minus. În plus, a vorbit o limbă engleză impecabilă, cu mult peste nivelul predecesorilor săi, ceea ce contează la un asemenea nivel.
Paul Dragoş Aligică
Politolog, cercetător şi profesor la Universitatea George Mason - SUA
"Lume, ştii ce? Noi doi suntem mai aliaţi ca niciodată"
1. Cel mai important efect pe termen scurt este ca s-au spulberat toate incertitudinile legate de poziţia noii administraţii faţă de problema angajamentului strategic şi de securitate comună în regiunea noastră. Din surse şi motive pe care nu e cazul să le discutăm, se crease o stare de spirit care punea semne de întrebare privind modul în care noua administraţie vede NATO, flancul estic şi România, relaţia ei cu SUA. Ce ar fi putut linişti şi schimba părerea celor îngrijoraţi? Modul în care noua administraţie reflectă priorităţile sale strategice în bugetul NATO şi cel al apărării SUA. Din păcate, în ciuda faptului că acest indicator a arătat nu doar continuitate, ci chiar o intensificare în privinţa angajamentului, din nou, din surse şi motive pe care nu e cazul să le discutăm, incertitudinea a continuat să fie alimentată. Răspunsul ultim şi extrem la astfel de îngrijorări este următorul scenariu: preşedintele SUA iese de mână cu cel al României în curte la Casa Albă. Şi acolo cheamă toată suflarea presei şi de faţă cu ea zice: "Lume, ştii ce? Noi doi suntem mai aliaţi ca niciodată şi vom fi şi mai tare în viitor. Şi mai ştii ce? NATO îl întărim. Şi mai ştii ce? NATO va fi activ în caz de nevoie. Uite, lume. Asta e SUA, asta e România, dăm mâna încă o dată, să ne vedeţi şi să auziţi toţi". Ei bine, scenariul ăsta chiar s-a întâmplat. L-am văzut toţi în direct.
Pe termen lung, sunt anticipabile câteva mutări geopolitice majore, sau cel puţin câteva tendinţe în acea direcţie. E prematur să speculăm cu privire la cum ar arăta concret poziţia României în noul context emergent. Putem spune cu certitudine un lucru însă: România este foarte bine poziţionată în raport cu aceste evoluţii. Adică, nu intră în confruntarea cu apele tulburi generate de aceste tendinţe, aşa cum a intrat în anii 30, sau în anii 40 şi chiar anii 90, când reaşezări similare au avut loc. Garanţia pe care SUA o oferă României acum este de cu totul altă natură decât cele date sau impuse de partenerii europeni sau eurasiatici, în perioadele de turnură mai sus menţionate.
2. Vizita, în totalitatea sa, pare cea mai bine organizată vizită de până acum a unui preşedinte român, în întreaga perioadă de când locuiesc eu în Washington DC (15 ani). A punctat aproape tot ceea ce se putea puncta în condiţiile date şi a făcut-o într-un moment foarte important pentru evoluţiile globale şi trans-atlantice. Unii spun că e cea mai bine organizată comparativ cu toate. Nu ştiu asta. Dar faţă de ceea ce ştiu din experienta mea directă, în mod clar este aşa.
O notă importantă merită aspectul de logistică, infrastructură şi organizare a vizitei. Se simte că în acest moment frâiele politicii externe americane sunt puternic determinate, din nou, de acea parte a establishmentului de politică externă american ce vine din zona Pentagonului şi a serviciilor de intelligence. Şi, în acelaşi timp, se simte că legătura dintre zona notată mai sus şi echivalentul ei românesc este puternică, funcţională, şi pare, într-adevăr, să se fi maturizat într-un real parteneriat special. Vizita asta pare să fi fost - şi pe partea României, nu doar a SUA - a armatei şi serviciilor, pe cât a fost şi a Ministerului de Externe. Remarcabilă şi inteligent calibrată, angajarea şi pe partea de societate civilă, comunitate şi infrastructură de idei şi ideologică (vezi vizita la Heritage, think tankuri, în Arlington, şi premiul de la "American Jewish Commitete"). Din nou: foarte bună consiliere pe acea linie. Alţi preşedinţi români din trecut, deşi excelent pozitionaţi teoretic pe acea zonă, prin susţinătorii din Washington şi contactele lor, au reuşit ca, în practică, în această privinţă, să-şi termine mandatele aproape exact unde începuseră: adică la zero.
CLAUDIU TÂRZIU