Crăciun cu copii
- Părinte Fleşer, aplecarea sfinţiei voastre spre tineri vine din faptul că sunteţi aproape de aceeaşi vârstă cu ei, sau pentru că, aşa cum se spune, în ultima vreme, ei s-ar cam îndepărta de biserică?
- Pe vremea când eram elev la Seminarul Teologic din Cluj-Napoca, am avut o relaţie foarte adâncă, cu un părinte din urbea de pe Someş, care avea activităţi extraordinare cu copiii şi tinerii. M-a impresionat ce făcea. Asta m-a determinat ca, la sfârşitul seminarului, să alcătuiesc o lucrare de atestat, "Misiunea bisericii în lumea de astăzi", în care m-am străduit să dedic un capitol pastoraţiei bisericii în legătură cu tinerii, misiunea bisericii spre această parte foarte vulnerabilă a societăţii actuale. Atunci, citind articole, cărţi, studii, mi s-a luminat gândul, mi-a apărut în minte ideea că, dacă Dumnezeu va îngădui să devin slujitor al Sfântului Altar, trebuie să mă aplec mai mult asupra acestui aspect, pentru că e mare nevoie. Biserica are nevoie de tineri, dar şi tinerii de biserică. Cu acest adevăr în minte, am căutat preoţi care desfăşoară activităţi cu tineri şi copii, am descoperit oameni minunaţi, am descoperit că se înfăptuiesc lucruri minunate, am căutat articole, studii, am căutat cărţi, informaţii, şi despre alte biserici. Am găsit, de pildă, exemple ale unor misiuni în bisericile ortodoxe din Grecia, din Cipru şi din Rusia. Am avut parte de câteva experienţe trăite în direct, în diaspora românească din Spania şi Franţa, unde preoţi ortodocşi români desfăşoară activităţi cu tineri şi copii, la un nivel foarte înalt. Iar în momentul când Dumnezeu a îngăduit să devin slujitor al său, am constatat că biserica în care am fost rânduit să slujesc este un pământ bun, un loc prielnic pentru a desfăşura activităţi cu tinerii şi copiii.
- În luna octombrie a acestui an, în prezenţa ÎPS Dr. Laurenţiu Streza, Mitropolitul Ardealului, a avut loc sfinţirea şi inaugurarea oficială a Centrului Bisericesc "Sf. Nectarie" din Mediaş, lăcaş amplasat în imediata apropiere a bisericii în care slujiţi. Cum s-a născut acest centru şi cu ce scop?
- Ideea a existat în sufletul meu încă din anii studenţiei, când mă gândeam că, în momentul în care voi ajunge slujitor al lui Hristos, va trebui să fac şi altceva pe lângă slujbă, pe lângă Sfânta Liturghie, vecernie, utrenie şi celelalte rânduieli bisericeşti. M-am gândit că, în vremurile pe care le trăim, e nevoie să ne aplecăm mai mult înspre cei tineri, spre copii, iar aplecarea se poate desăvârşi în primul rând prin rugăciune, apoi prin activităţi comune. Această activitate împreună se poate desfăşura şi sub omoforul lăcaşurilor de închinare, dar şi în alte spaţii, ce pot fi construite, dacă nu există deja. Am început demersul de a construi acest centru bisericesc, pe care l-am închinat Sfântului Nectarie, în mai, 2014, iar lucrările au fost finalizate în luna octombrie 2016, când a şi fost sfinţit. Clădirea în care funcţionează a fost ridicată de la zero, pe locul unde era, odinioară, o grădină de flori.
- Când v-aţi început activitatea ca preot la această biserică, exista un nucleu de tineri, de copii pe care l-aţi preluat?
- Nu, n-a existat. Dar, încă din prima duminică în care am slujit singur, pe 18 decembrie 2011, am transmis o invitaţie credincioşilor prezenţi în biserică, spunându-le: "Vreau ca, începând cu duminica viitoare, să veniţi cu copiii şi nepoţii! Vrem să ne preocupăm de viaţa lor, de buna lor creştere, în sânul bisericii ortodoxe!". De fapt, a fost o invitaţie de suflet, pe care m-am străduit să o sădesc şi în sufletele credincioşilor. Ei au transmis-o mai departe, iar în duminica viitoare, pe 25 decembrie, ziua de sărbătoare a Naşterii Mântuitorului, la biserică au venit peste 20 copilaşi şi vreo 20 de tineri, peste 18 ani. M-am bucurat, am căutat să stau de vorbă cu cei mai mari la ieşirea din biserică şi aşa am făcut primul pas spre apropierea de ei. După praznicul Botezului Domnului din 2012, am programat întâlniri concrete, clare, cu copiii şi cu tinerii.
Colindele aducătoare de linişte
- A crescut, în timp, grupul tinerilor cu care desfăşuraţi activităţi?
- S-au mai şi risipit din ei, unii au crescut, şi-au luat zborul spre alte meleaguri, astăzi există un nucleu solid, al tinerilor de peste 18 ani, sunt peste 30 de persoane cu care ne întâlnim constant şi desfăşurăm activităţi împreună. Cu timpul, gheaţa s-a spart. Şi-au înfrânt timiditatea şi s-au deschis sufleteşte. Am reuşit să ne apropiem, să ne cunoaştem. Am început să cântăm pricesne împreună, am citit şi am comentat fragmente din Sf. Scriptură, am dezvoltat primul atelier de confecţionare a mărţişoarelor în 2012. Nici copiii n-au fost uitaţi. Împreună cu ei am pornit spre azilele şi centrele sociale din oraş, iar după ce s-a construit şi s-a utilat centrul bisericesc, ne-am transferat activitatea în acest loc.
- Ce fel de activităţi se desfăşoară aici?
- Avem activităţi diverse. De exemplu, în această perioadă premergătoare Naşterii Mântuitorului nostru Iisus Hristos, încercăm să colindăm, să confecţionăm diferite obiecte pe care le vom pune în valoare la un bazar organizat într-una din duminicile postului. Cu bănuţii obţinuţi ne vom apleca asupra nevoilor celor aflaţi în lipsuri materiale. În centrele sociale din urbe, în spital, colindele vor fi aducătoare de linişte, de mângâiere, vestitoare ale Naşterii Mântuitorului. Dar ne vom strădui să ajungem şi pe la casele credincioşilor, pe care nu-i mai prea caută nimeni: oameni bolnavi, în lipsuri, oameni singuri, care au nevoie de mângâiere.
De la începutul lunii noiembrie, la centrul nostru bisericesc funcţionează şi o cantină socială. Ne-am străduit să oferim zece prânzuri săptămânale şi am încercat să ne aplecăm mai ales spre copiii din familii cu un singur părinte, care merg la şcoală, dar n-au, săracii, măcar o bucată de pâine în ghiozdan. În parteneriat cu Biblioteca Municipală, am organizat şi o mică bibliotecă, cu câteva zeci de volume de literatură română şi universală, la care am adăugat titluri din literatura bisericească. Această bibliotecă este deschisă tuturor credincioşilor, tuturor celor care au drag de citit.
Promovând dumnezeirea
- Părinte Flaviu Fleşer, felul în care vă împliniţi misiunea arată o imagine a bisericii ortodoxe diferită de "răceala" care i se impută adeseori, de "încremenirea" ei în rolul de biserică oficială în stat.
- Nimic adevărat din ce spuneţi! Cum frumos zicea părintele Rafail Noica, "Ortodoxia este firea omului". Ortodoxia este normalitate, iar normalitatea defineşte şi rugăciunea pe care omul o spune în biserică sau acasă, dar şi aplecarea spre semenii în suferinţă, spre tineri, spre copii, spre binele pe care simt că trebuie să îl facă. Ortodoxia este, în primul rând, o celebrare fierbinte a lui Dumnezeu, bucuria unui Dumnezeu minunat, pe care tinerii îl acceptă imediat.
- Atât biserica în care slujiţi, cât şi Centrul bisericesc "Sf. Nectarie" sunt amplasate în cimitirul ortodox al municipiului Mediaş. Are şi o valoare simbolică faptul că vă întâlniţi cu tinerii într-un spaţiu al tristeţii de după moarte?
- O legătură există, incontestabil, între viaţa de aici şi cea de dincolo, între cei care mai călătorim pe marea acestei vieţi şi cei care au părăsit-o. Pe de o parte, tinerii arată respingere faţă de moarte, pentru că nu conştientizează că, la un moment dat, va veni şi acest pas, va exista şi acest moment în viaţa lor. Au fost părinţi care şi-au adus copiii la activităţi şi, la început, au fost reticenţi, întrebând de ce n-am construit centrul în altă parte, că e înconjurat de multe morminte. Cu timpul, această idee a dispărut, n-a prins rădăcini în sufletul nimănui, nici măcar al tinerilor. Vin şi sunt dezinvolţi, nu au nicio problemă, nu sunt stingheriţi de faptul că în jur sunt morminte. Dimpotrivă, se întâmplă, de multe ori, să ne intersectăm cu convoaie mortuare. Dar asta ne oferă posibilitatea să înţelegem că moartea este o realitate care nu trebuie să ne sperie, ci să ne responsabilizeze, astfel încât, încă din anii tinereţii, să trăim cât mai frumos, cât mai aproape de Dumnezeu, împărtăşind iubire, preţuire şi ajutor faţă de semenii aflaţi în suferinţă.
Aplecare în taina inimii
- Am observat că foarte mulţi dintre credincioşii care vin la această biserică sunt îmbrăcaţi fie în costum popular, pe de-a-ntregul, fie poartă măcar câte o ie frumoasă, câte o "cămeşă", atât femeile, cât şi bărbaţii. Şi asta se întâmplă duminică de duminică în toate bisericile din Mediaş. E ceva ce nu am prea văzut în alte oraşe din ţară!
- Portul tradiţional românesc specific zonei e purtat, în general, la marile praznice. Le-am sugerat de multe ori credincioşilor că ar fi bine să începem să promovăm legătura între ortodoxie şi românism, fără a face din asta patriotism afişat, extremist. De altfel, eu cred că ia populară, portul popular au mare legătură cu viaţa bisericii şi este o vestimentaţie care aduce, prin simplitate şi puritate, o frumuseţe în plus trăirii bisericeşti.
- Slujbele de seară pe care le oficiaţi în biserică se desfăşoară doar la lumina lumânărilor. Un gest care conferă o căldură aparte, o intimitate extraordinară acelor momente...
- Slujbele de seară au un specific meditativ, de aceea am recurs la această metodă. Biserica e micuţă, iar la lumina lumânărilor descoperim mai uşor taina sufletului nostru. În momentul în care lucrurile artificiale sunt eliminate, tu, ca şi credincios, ca preot slujitor, reuşeşti să te concentrezi mult mai uşor şi să rămâi în acea stare de concentrare, de atenţie doar înspre Dumnezeu. Pentru că, în momentul în care nu-l vezi pe cel de lângă tine, ci-ţi aţinteşti privirea doar spre Sfântul Altar iar, în faţa iconostasului, zăreşti, în reflecţie, chipurile Mântuitorului şi al Maicii Preacurate, luminate de două lumânări, interiorizarea ta se desăvârşeşte. Reuşeşti să te apleci în taina inimii, cum spun Sfinţii Părinţi, să cobori mintea în inimă şi astfel, să parcurgi în taină şi în gând de rugăciune profundă ceea ce se rosteşte, se cântă, se vrea aşezat în inima ta.
Pentru acest demers am avut consimţământul credincioşilor, nu a fost un demers al meu personal, am încercat să le arăt oamenilor că se poate şi altfel, să-i îndemn să-şi descopere frumuseţea sufletului şi să descopere rugăciunea din inima lor, să reuşească să treacă de la etapa raţionalului, a mentalului, spre cea care zideşte întru totul fiinţa umană. Am avut parte de reacţii foarte interesante, de la oameni în vârstă (cu toate că îmi place să folosesc expresia Patriarhului Daniel, care spunea că "În biserică nu există oameni vârstnici, ci doar oameni tineri, de toate vârstele!"). Oamenii aceştia, care nu trăiseră niciodată o slujbă de seară doar la lumina lumânării, mi-au spus: "Părinte, e minunat, reuşesc să fiu mai atent decât eram înainte la ce se întâmplă în biserică!". Iar copiii au devenit de la început colaboratorii mei. În momentul când începea slujba vecerniei şi dădeam binecuvântarea mică, dacă mai era aprins vreun beculeţ, mergeau şi-l stingeau, ca astfel să se desăvârşească gândul nostru în taina bisericii.
"Post binecuvântat"
- Postul Naşterii Domnului abia a început. Discutând cu câţiva dintre părinţii din parohia dvs., am constatat cu surprindere că mulţi dintre copii ţin, la rândul lor, posturile de peste an. E lăudabil, deşi nu e simplu deloc!
- Celor care se vor strădui să ţină acest post le spun: "Post binecuvântat!". Îmi place să definesc postul ca fiind o stare. O stare firească a omului, o adaptare la un nou demers care priveşte integritatea fiinţei umane. Suntem chemaţi să avem un alt regim alimentar, dar suntem chemaţi să avem şi un alt regim sufletesc. Suntem chemaţi, în această vreme a postului, să înmulţim rugăciunea, să ne schimbăm mintea, gândurile... Îmi place să folosesc expresia stareţului Tadei, care nu de puţine ori repeta înaintea ucenicilor această sintagmă: "Cum îţi sunt gândurile, aşa îţi este şi viaţa!". Şi tocmai de aceea suntem chemaţi să avem grijă mare, mare grijă la ceea ce gândim. Prin înmulţirea rugăciunii, postul ne oferă prilejul unei stări mai profunde de meditaţie, ne oferă privilegiul unei relaţii continue cu Dumnezeu, ne oferă posibilitatea săvârşirii faptelor bune. Sfântul Ioan Gură de Aur spunea că "milostenia este brăţara sufletului". Ei, bine, în vremea postului, suntem chemaţi să întreprindem acest demers al milosteniei, atât al celei materiale, cât şi al celei spirituale. Şi dacă în această perioadă de 40 de zile vom învăţa mai multe decât în restul anului, din punct de vedere spiritual, dea bunul Dumnezeu ca şi după 25 decembrie, starea de postire să se continue! Adică să nu renunţăm la meditaţie, la rugăciune, la milostenie, la tot ceea ce am înfăptuit frumos în aceste zile binecuvântate de Dumnezeu. Regimul sufletesc trebuie să devină o constantă a existenţei noastre pământeşti.