Crăciun cu copii
- Părinte Fleșer, aplecarea sfinției voastre spre tineri vine din faptul că sunteți aproape de aceeași vârstă cu ei, sau pentru că, așa cum se spune, în ultima vreme, ei s-ar cam îndepărta de biserică?
- Pe vremea când eram elev la Seminarul Teologic din Cluj-Napoca, am avut o relație foarte adâncă, cu un părinte din urbea de pe Someș, care avea activități extraordinare cu copiii și tinerii. M-a impresionat ce făcea. Asta m-a determinat ca, la sfârșitul seminarului, să alcătuiesc o lucrare de atestat, "Misiunea bisericii în lumea de astăzi", în care m-am străduit să dedic un capitol pastorației bisericii în legătură cu tinerii, misiunea bisericii spre această parte foarte vulnerabilă a societății actuale. Atunci, citind articole, cărți, studii, mi s-a luminat gândul, mi-a apărut în minte ideea că, dacă Dumnezeu va îngădui să devin slujitor al Sfântului Altar, trebuie să mă aplec mai mult asupra acestui aspect, pentru că e mare nevoie. Biserica are nevoie de tineri, dar și tinerii de biserică. Cu acest adevăr în minte, am căutat preoți care desfășoară activități cu tineri și copii, am descoperit oameni minunați, am descoperit că se înfăptuiesc lucruri minunate, am căutat articole, studii, am căutat cărți, informații, și despre alte biserici. Am găsit, de pildă, exemple ale unor misiuni în bisericile ortodoxe din Grecia, din Cipru și din Rusia. Am avut parte de câteva experiențe trăite în direct, în diaspora românească din Spania și Franța, unde preoți ortodocși români desfășoară activități cu tineri și copii, la un nivel foarte înalt. Iar în momentul când Dumnezeu a îngăduit să devin slujitor al său, am constatat că biserica în care am fost rânduit să slujesc este un pământ bun, un loc prielnic pentru a desfășura activități cu tinerii și copiii.
- În luna octombrie a acestui an, în prezența ÎPS Dr. Laurențiu Streza, Mitropolitul Ardealului, a avut loc sfințirea și inaugurarea oficială a Centrului Bisericesc "Sf. Nectarie" din Mediaș, lăcaș amplasat în imediata apropiere a bisericii în care slujiți. Cum s-a născut acest centru și cu ce scop?
- Ideea a existat în sufletul meu încă din anii studenției, când mă gândeam că, în momentul în care voi ajunge slujitor al lui Hristos, va trebui să fac și altceva pe lângă slujbă, pe lângă Sfânta Liturghie, vecernie, utrenie și celelalte rânduieli bisericești. M-am gândit că, în vremurile pe care le trăim, e nevoie să ne aplecăm mai mult înspre cei tineri, spre copii, iar aplecarea se poate desăvârși în primul rând prin rugăciune, apoi prin activități comune. Această activitate împreună se poate desfășura și sub omoforul lăcașurilor de închinare, dar și în alte spații, ce pot fi construite, dacă nu există deja. Am început demersul de a construi acest centru bisericesc, pe care l-am închinat Sfântului Nectarie, în mai, 2014, iar lucrările au fost finalizate în luna octombrie 2016, când a și fost sfințit. Clădirea în care funcționează a fost ridicată de la zero, pe locul unde era, odinioară, o grădină de flori.
- Când v-ați început activitatea ca preot la această biserică, exista un nucleu de tineri, de copii pe care l-ați preluat?
- Nu, n-a existat. Dar, încă din prima duminică în care am slujit singur, pe 18 decembrie 2011, am transmis o invitație credincioșilor prezenți în biserică, spunându-le: "Vreau ca, începând cu duminica viitoare, să veniți cu copiii și nepoții! Vrem să ne preocupăm de viața lor, de buna lor creștere, în sânul bisericii ortodoxe!". De fapt, a fost o invitație de suflet, pe care m-am străduit să o sădesc și în sufletele credincioșilor. Ei au transmis-o mai departe, iar în duminica viitoare, pe 25 decembrie, ziua de sărbătoare a Nașterii Mântuitorului, la biserică au venit peste 20 copilași și vreo 20 de tineri, peste 18 ani. M-am bucurat, am căutat să stau de vorbă cu cei mai mari la ieșirea din biserică și așa am făcut primul pas spre apropierea de ei. După praznicul Botezului Domnului din 2012, am programat întâlniri concrete, clare, cu copiii și cu tinerii.
Colindele aducătoare de liniște
- A crescut, în timp, grupul tinerilor cu care desfășurați activități?
- S-au mai și risipit din ei, unii au crescut, și-au luat zborul spre alte meleaguri, astăzi există un nucleu solid, al tinerilor de peste 18 ani, sunt peste 30 de persoane cu care ne întâlnim constant și desfășurăm activități împreună. Cu timpul, gheața s-a spart. Și-au înfrânt timiditatea și s-au deschis sufletește. Am reușit să ne apropiem, să ne cunoaștem. Am început să cântăm pricesne împreună, am citit și am comentat fragmente din Sf. Scriptură, am dezvoltat primul atelier de confecționare a mărțișoarelor în 2012. Nici copiii n-au fost uitați. Împreună cu ei am pornit spre azilele și centrele sociale din oraș, iar după ce s-a construit și s-a utilat centrul bisericesc, ne-am transferat activitatea în acest loc.
- Ce fel de activități se desfășoară aici?
- Avem activități diverse. De exemplu, în această perioadă premergătoare Nașterii Mântuitorului nostru Iisus Hristos, încercăm să colindăm, să confecționăm diferite obiecte pe care le vom pune în valoare la un bazar organizat într-una din duminicile postului. Cu bănuții obținuți ne vom apleca asupra nevoilor celor aflați în lipsuri materiale. În centrele sociale din urbe, în spital, colindele vor fi aducătoare de liniște, de mângâiere, vestitoare ale Nașterii Mântuitorului. Dar ne vom strădui să ajungem și pe la casele credincioșilor, pe care nu-i mai prea caută nimeni: oameni bolnavi, în lipsuri, oameni singuri, care au nevoie de mângâiere.
De la începutul lunii noiembrie, la centrul nostru bisericesc funcționează și o cantină socială. Ne-am străduit să oferim zece prânzuri săptămânale și am încercat să ne aplecăm mai ales spre copiii din familii cu un singur părinte, care merg la școală, dar n-au, săracii, măcar o bucată de pâine în ghiozdan. În parteneriat cu Biblioteca Municipală, am organizat și o mică bibliotecă, cu câteva zeci de volume de literatură română și universală, la care am adăugat titluri din literatura bisericească. Această bibliotecă este deschisă tuturor credincioșilor, tuturor celor care au drag de citit.
Promovând dumnezeirea
- Părinte Flaviu Fleșer, felul în care vă împliniți misiunea arată o imagine a bisericii ortodoxe diferită de "răceala" care i se impută adeseori, de "încremenirea" ei în rolul de biserică oficială în stat.
- Nimic adevărat din ce spuneți! Cum frumos zicea părintele Rafail Noica, "Ortodoxia este firea omului". Ortodoxia este normalitate, iar normalitatea definește și rugăciunea pe care omul o spune în biserică sau acasă, dar și aplecarea spre semenii în suferință, spre tineri, spre copii, spre binele pe care simt că trebuie să îl facă. Ortodoxia este, în primul rând, o celebrare fierbinte a lui Dumnezeu, bucuria unui Dumnezeu minunat, pe care tinerii îl acceptă imediat.
- Atât biserica în care slujiți, cât și Centrul bisericesc "Sf. Nectarie" sunt amplasate în cimitirul ortodox al municipiului Mediaș. Are și o valoare simbolică faptul că vă întâlniți cu tinerii într-un spațiu al tristeții de după moarte?
- O legătură există, incontestabil, între viața de aici și cea de dincolo, între cei care mai călătorim pe marea acestei vieți și cei care au părăsit-o. Pe de o parte, tinerii arată respingere față de moarte, pentru că nu conștientizează că, la un moment dat, va veni și acest pas, va exista și acest moment în viața lor. Au fost părinți care și-au adus copiii la activități și, la început, au fost reticenți, întrebând de ce n-am construit centrul în altă parte, că e înconjurat de multe morminte. Cu timpul, această idee a dispărut, n-a prins rădăcini în sufletul nimănui, nici măcar al tinerilor. Vin și sunt dezinvolți, nu au nicio problemă, nu sunt stingheriți de faptul că în jur sunt morminte. Dimpotrivă, se întâmplă, de multe ori, să ne intersectăm cu convoaie mortuare. Dar asta ne oferă posibilitatea să înțelegem că moartea este o realitate care nu trebuie să ne sperie, ci să ne responsabilizeze, astfel încât, încă din anii tinereții, să trăim cât mai frumos, cât mai aproape de Dumnezeu, împărtășind iubire, prețuire și ajutor față de semenii aflați în suferință.
Aplecare în taina inimii
- Am observat că foarte mulți dintre credincioșii care vin la această biserică sunt îmbrăcați fie în costum popular, pe de-a-ntregul, fie poartă măcar câte o ie frumoasă, câte o "cămeșă", atât femeile, cât și bărbații. Și asta se întâmplă duminică de duminică în toate bisericile din Mediaș. E ceva ce nu am prea văzut în alte orașe din țară!
- Portul tradițional românesc specific zonei e purtat, în general, la marile praznice. Le-am sugerat de multe ori credincioșilor că ar fi bine să începem să promovăm legătura între ortodoxie și românism, fără a face din asta patriotism afișat, extremist. De altfel, eu cred că ia populară, portul popular au mare legătură cu viața bisericii și este o vestimentație care aduce, prin simplitate și puritate, o frumusețe în plus trăirii bisericești.
- Slujbele de seară pe care le oficiați în biserică se desfășoară doar la lumina lumânărilor. Un gest care conferă o căldură aparte, o intimitate extraordinară acelor momente...
- Slujbele de seară au un specific meditativ, de aceea am recurs la această metodă. Biserica e micuță, iar la lumina lumânărilor descoperim mai ușor taina sufletului nostru. În momentul în care lucrurile artificiale sunt eliminate, tu, ca și credincios, ca preot slujitor, reușești să te concentrezi mult mai ușor și să rămâi în acea stare de concentrare, de atenție doar înspre Dumnezeu. Pentru că, în momentul în care nu-l vezi pe cel de lângă tine, ci-ți ațintești privirea doar spre Sfântul Altar iar, în fața iconostasului, zărești, în reflecție, chipurile Mântuitorului și al Maicii Preacurate, luminate de două lumânări, interiorizarea ta se desăvârșește. Reușești să te apleci în taina inimii, cum spun Sfinții Părinți, să cobori mintea în inimă și astfel, să parcurgi în taină și în gând de rugăciune profundă ceea ce se rostește, se cântă, se vrea așezat în inima ta.
Pentru acest demers am avut consimțământul credincioșilor, nu a fost un demers al meu personal, am încercat să le arăt oamenilor că se poate și altfel, să-i îndemn să-și descopere frumusețea sufletului și să descopere rugăciunea din inima lor, să reușească să treacă de la etapa raționalului, a mentalului, spre cea care zidește întru totul ființa umană. Am avut parte de reacții foarte interesante, de la oameni în vârstă (cu toate că îmi place să folosesc expresia Patriarhului Daniel, care spunea că "În biserică nu există oameni vârstnici, ci doar oameni tineri, de toate vârstele!"). Oamenii aceștia, care nu trăiseră niciodată o slujbă de seară doar la lumina lumânării, mi-au spus: "Părinte, e minunat, reușesc să fiu mai atent decât eram înainte la ce se întâmplă în biserică!". Iar copiii au devenit de la început colaboratorii mei. În momentul când începea slujba vecerniei și dădeam binecuvântarea mică, dacă mai era aprins vreun beculeț, mergeau și-l stingeau, ca astfel să se desăvârșească gândul nostru în taina bisericii.
"Post binecuvântat"
- Postul Nașterii Domnului abia a început. Discutând cu câțiva dintre părinții din parohia dvs., am constatat cu surprindere că mulți dintre copii țin, la rândul lor, posturile de peste an. E lăudabil, deși nu e simplu deloc!
- Celor care se vor strădui să țină acest post le spun: "Post binecuvântat!". Îmi place să definesc postul ca fiind o stare. O stare firească a omului, o adaptare la un nou demers care privește integritatea ființei umane. Suntem chemați să avem un alt regim alimentar, dar suntem chemați să avem și un alt regim sufletesc. Suntem chemați, în această vreme a postului, să înmulțim rugăciunea, să ne schimbăm mintea, gândurile... Îmi place să folosesc expresia starețului Tadei, care nu de puține ori repeta înaintea ucenicilor această sintagmă: "Cum îți sunt gândurile, așa îți este și viața!". Și tocmai de aceea suntem chemați să avem grijă mare, mare grijă la ceea ce gândim. Prin înmulțirea rugăciunii, postul ne oferă prilejul unei stări mai profunde de meditație, ne oferă privilegiul unei relații continue cu Dumnezeu, ne oferă posibilitatea săvârșirii faptelor bune. Sfântul Ioan Gură de Aur spunea că "milostenia este brățara sufletului". Ei, bine, în vremea postului, suntem chemați să întreprindem acest demers al milosteniei, atât al celei materiale, cât și al celei spirituale. Și dacă în această perioadă de 40 de zile vom învăța mai multe decât în restul anului, din punct de vedere spiritual, dea bunul Dumnezeu ca și după 25 decembrie, starea de postire să se continue! Adică să nu renunțăm la meditație, la rugăciune, la milostenie, la tot ceea ce am înfăptuit frumos în aceste zile binecuvântate de Dumnezeu. Regimul sufletesc trebuie să devină o constantă a existenței noastre pământești.