Bătrânul de pe bicicletă
Aventura suedeză a început, de fapt, în Polonia. Ajunsesem cu căutările noastre în podişul Caşubiei, într-un sat al cărui nume mă mobilizase pe loc: Bukowina! Ce să caute Bucovina noastră în Polonia, la mii de kilometri distanţă? Ce-i drept, satul nu se compara cu nici o altă aşezare din preajmă (semăna, mai degrabă, cu satele noastre săseşti din Ardeal), dar oamenii pe care i-am întrebat despre numele lui nu au ştiut să ne spună nimic. Habar n-aveau că departe, în România, exista o provincie istorică uriaşă, cu acelaşi nume. "Ne, ne! Ăsta-i numele satului nostru, de când ne ştim". Dar ziua aceea, în care toamna îşi coborâse tot soarele pe pământ, avea să ne ofere o surpriză. Tocmai încercam poarta închisă a unei biserici de lemn, care ne făcuse inima să zvâcnească, când, în dreptul nostru, nevăzut şi neauzit, s-a oprit un domn vârstnic, călare pe-o bicicletă, echipat complet într-un costum de ciclist. "E o biserică veche şi extrem de frumoasă", ne-a spus. "Ar fi păcat să n-o vizitaţi. Cheia se află la clopotar". Profitând de bunăvoinţa neaşteptată pe care ne-o arăta şi de engleza pe care o vorbea fluent, i-am spus cine suntem şi ce căutăm în Caşubia. Nu ştia, oare, ce-i cu numele Bukowina? Dar vreun muzeu sătesc, cu obiecte vechi, populare, sau ceva urme istorice, săpături, întâlnite în drumeţiile sale cu bicicleta? A dat din cap. "Ne, ne!". Nu ştia. Dar exact în clipa când am vrut să ne spunem la revedere, a ridicat un deget în aer, a strigat vesel "Moment!" şi ne-a rugat să-i sprijinim bicicleta, ca să poată căuta în rucsac. În secunda următoare, pe şeaua bicicletei era întinsă o hartă amănunţită a Caşubiei, pe care - acelaşi deget arătător fixa un cerc mai închis la culoare, pe care scria, cu litere gros tipărite "WESIORY. Cimitirul din pietre al geţilor şi gepizilor". "Ura! Un strigăt triumfal a umplut pădurile de mesteceni şi văzduhul albastru al Caşubiei. Probabil că nici în ziua de azi, bătrânul polonez nu-şi explică bucuria noastră nebună şi îmbrăţişările cu care l-am copleşit. Cum să înţeleagă că acolo, în faţa bisericii vechi din satul care se numea Bukowina, sub aurul toamnei revărsat pe pământ, toată "ştiinţa" adunată acasă, toate informaţiile luate din cărţi, din reviste şi de la mari specialişti în istoria dacilor, se retrăgeau, în vârful picioarelor, în faţa NOROCULUI. Norocul reporterului, înarmat cu un simplu reportofon. Norocul ivit în drum, la întâmplare, sub forma unui bătrânel polonez, călare pe-o bicicletă.
Cimitirul din pădurea "Vlasiei"
Ca să ajungi la Wesiory trebuie să străbaţi podişul Caşubiei, cu întinderi nesfârşite de mesteceni şi pini. Locuri sălbăticite şi păduroase care ascund ici-colo câte un sat pitit între ele, ca un muşuroi de furnici. Puţinii oameni care îţi ies în drum au în ei o trufie germană, îmblânzită de melancolie slavă. Istoria a lăsat urme adânci. Zona pe care-o străbatem a fost, cândva, a Germaniei, deşi caşubienii spun cu mândrie că ei n-au fost de când se ştiu nici nemţi, nici polonezi. Locul pe care îl căutăm se află tot pe "moşia" lor, ascuns undeva între păduri. Un indicator ferit de privirile turiştilor îţi arată, la ieşirea din Wesiory, direcţia spre cimitirul "cu pietre". Deşi monumentul istoric e trecut pe hărţile regiunii caşubiene, el nu apare şi pe harta mare a Poloniei, fiind cunoscut doar de câţiva specialişti. A fost un noroc să-l găsim. Am lăsat maşina la marginea satului şi am pornit pe o cărăruie ce se pierdea în pădure. Pământul e nisipos şi bocancii ţi se afundă în el. Parcă se face tot mai linişte în jur şi pinii, rari la început, se îndesesc, îmbălsămând aerul şi haşurând cerul cu crengile lor. Lumina scade sub învelişul tot mai des al pădurii, lăsând o penumbră, un soi de abur ce se prelinge printre copaci. Doar ici şi colo, printre trunchiuri şi ierburi încolăcite, câte o rază de soare luminează desişul întunecat. Ne oprim ca în faţa unei minuni: cât vezi cu ochii, pădurea e plină de movile rotunde, înconjurate de bolovani şi în mijloc cu un stâlp de piatră. "Un sanctuar!", strig tare, de răsună pădurea. "Sarmizegetusa noastră, din Munţii Orăştiei!". Asemănarea este, într-adevăr, impresionantă, la fel ca şi starea aceea de emoţie intensă, senzaţia că alături de tine plutesc, prin aerul dens al pădurii, prezenţe stranii, spiritele morţilor îngropaţi în urmă cu mii de ani. Formele regulate, din pietre aliniate perfect, par un templu ascuns, un loc secret, în care dacă ai ajuns, trebuie să te porţi cu respect. Asemănarea cu Sarmizegetusa era izbitoare. Nu doar sorii făcuţi din pietre, ducându-te cu gândul la Soarele de Andezit, sau "stâlparii" aşezaţi în picioare, într-o ordine al cărei înţeles s-a pierdut, dar întreaga atmosferă de loc de cult ritualic este aceeaşi.
Pe nesimţite, terenul a coborât şi în umbra pădurii au străpuns sclipiri de argint. La marginea ei se întindea un lac liniştit. O frumuseţe şi o linişte ce îţi ostoiau sufletul. Până aici ajunseseră dacii plecaţi din Carpaţi! Pe lângă dovezile din muzee, aflasem, acum, o comoară neştiută de nimeni, ascunsă într-o pădure de pini. Dar pentru ca bucuria să fie totală, ar mai fi trebuit să existe ceva: explicaţii! Din păcate, ele lipsesc cu desăvârşire din sanctuarul de la Wesiory. Singurele "indicii" ţintuite de trunchiurile copacilor erau nişte afişe cu mesaj ezoteric, care îi informau pe vizitatori despre forţa energetică a pietrelor, oferind, discret, şi adresa unor vindecători locali... "Informaţia" a venit de unde nu ne aşteptam. La marginea satului, înainte de a ne urca în maşină ca să plecăm înapoi, la Gdansk, m-am oprit, preţ de-o ţigară, să stau de vorbă cu doi bătrânei ce priveau trecătorii de pe băncuţa din curtea casei. I-am întrebat dacă ştiu ceva despre necropola din pădure, o poveste, o legendă, ceva... Nu ştiau. Deşi se afla de când lumea în ţinutul acela, al "vlasilor", povestea cimitirului se pierduse. "Vlasi?", aproape că am strigat. "Da. Vlasi!", auzisem bine, de altfel, şi drumul pe care venisem se numea Drumul Vlasilor, dealul din stânga este tot Dealul Vlasilor, iar pădurii cu cimitirul din pietre, oamenii locului îi spun Vlasia. Dacii şi strănepoţii lor! Un neam de oameni, pornit pe urma strămoşilor, vreme de mii de ani. Aşa cum se întâmplă (sperăm pentru scurtă vreme) şi azi.
Stockholm
Cu capra, la urat
O mână zdravănă mă zgâlţie de umăr: Stockholm, sir! Deschid ochii. Sunt ultimul călător şi lângă mine stă în picioare şoferul autobuzului, îmbrăcat într-o uniformă impecabilă, cu un aer politicos şi cumva grăbit. Plecasem din Copenhaga cu avionul spre Stockholm şi adormisem în autobuzul ce trebuia să mă ducă de la aeroport în centrul capitalei suedeze. Am coborât cu rucsacul în spate, dar nu am putut face niciun pas. Mă trezisem dintr-un vis într-o poveste! Eram într-o piaţă din centrul capitalei Suediei şi priveliştea din faţa mea îmi tăia respiraţia: palate cu turnuri aurite, clădiri din cărămizi roşcate şi smălţuite, care reflectau încă o dată soarele lui septembrie, case viu colorate, ce se oglindeau în apa debarcaderului, vaporaşe legănându-se uşor pe canale, în plin oraş. Plus oamenii de pe stradă grăbiţi spre muncă, la ora aceea a dimineţii, dar îmbrăcaţi elegant şi pe chip cu lumina unei vieţi tihnite şi împlinite. Aveam doar două zile să scormonesc în străfundurile acestei lumi, minunat de frumoasă şi nobilă, două zile în care să răscolesc afundurile istoriei, să caut rădăcini şi să îi iscodesc începuturi. Pentru că strămoşii noştri plecaţi de pe Dunăre şi din Carpaţi, fie ei traci, geţi sau daci, odată ajunşi în nord-vestul Poloniei, şi-or fi pus aceeaşi întrebare ca şi echipa de reporteri de la "Formula AS", două mii de ani mai târziu: mergem mai departe, spre Nordul Europei şi Scandinavia, sau ne mulţumim cu ce-am găsit în Polonia, pe malurile Vistulei? După cum îmi explicase pe îndelete profesorul Flemming, de la Muzeul de Istorie din Copenhaga, o parte din traci, din geţi şi din daci o luaseră pe uscat, aşa cum mersesem şi noi, prin nordul Germaniei de azi şi apoi urcând din sudul Danemarcei, în vreme ce alţii aleseseră drumul mai scurt, peste Marea Baltică, ajungând pe insula Gotland şi pe ţărmul suedez din dreptul acestei insule. Dar indiferent de drumul ales, reuşiseră oare dacii, cu adevărat, să ajungă până pe pământul suedez al Scandinaviei? Şi dacă da, mai rămăsese vreo urmă a trecerii şi a vieţuirii lor pe aici, în vremuri când în locul palatelor şi al bulevardelor pardosite cu aur solar, totul era acoperit de sălbăticie şi frig? Cu aceste întrebări în minte m-am opintit în uşa enormă a unui palat.
Nu, nu era reşedinţa regală a Suediei, după cum mi-a repetat zâmbind o doamnă de la intrare, ci doar Muzeul Civilizaţiei Nordice. Aici, pe culoarele enorme şi în sălile de expoziţie maiestuoase, puteam să văd, reconstruite, frânturi din viaţa Suediei, de la camerele de joacă ale copiilor din secolele trecute şi până la saloanele cu mobile fine, ale burgheziei din Scandinavia. Dar printre toate acele dantelării, argintării şi porţelanuri, am rămas înmărmurit în faţa unei vitrine ce părea din alt muzeu! Nicio legătură cu ce văzusem până atunci, şi totuşi acolo, pentru că figura printre comorile istoriei vechi a Suediei: un manechin îmbrăcat în cămaşă bărbătească de cânepă, cu iţari şi căciulă neagră, rotundă, făcută din blană de oaie, aşa cum încă mai vezi prin satele româneşti. Cămeşa era legată la mijloc cu un brâu împletit în culori, iar personajul ţinea la subţioară un butoiaş cu ţuică! În dreapta lui, un alt manechin, îmbrăcat la fel, dar ascuns sub o blană mare, cu cap de capră, aşa cum se costumează tinerii şi copiii la noi, când ies în sărbătorile iernii, pe uliţa satelor. Explicaţia vitrinei era: "Obicei vechi din preajma sărbătorilor de Crăciun". Lângă această vitrină erau alte rafturi dedicate Crăciunului, în care se lăfăiau amintirile copilăriei mele, din gospodăria bunicilor, la tăiatul porcului, de Ignat: un bătrân cu o sticlă de vin roşu în mână, covata de lemn pentru pus măruntaiele, o bătrână legată la cap cu năframă şi porcul întins pe paie, cu oameni în jurul lui, pregătiţi să îl pârlească şi să îl cureţe. Apoi pomana porcului, prescurile cu o lumânare în mijloc, mere şi nuci, şosete şi mănuşi împletite din lână... Măi să fie, Ignatul românesc, într-un muzeu fastuos din Stockholm? De bucurie, aş fi tras o duşcă de ţuică din butoiaşul flăcăului ieşit la urat.
Aur dacic şi alte comori
"Haina ciobănească de la Gerum", am văzut scris mare, într-una din primele încăperi ale Muzeului de Istorie a Suediei. Am tresărit. Tema importantă a instituţiei este istoria vikingilor, strămoşii acestor locuri, ce să caute o sarică ciobănească, precum cele din Mărginimea Sibiului, printre corăbiile războinicilor nordici? Nici explicaţia muzeală nu lămurea prea bine: obiectul vestimentar fusese descoperit în 1920, în localitatea Gerum (!), sub nişte pietre şi, posibil, să fi aparţinut unui cioban din regiunea Vastergotland, în urmă cu aproape 2500 de ani. Dacă ar fi descoperit şi nişte opinci, lucrurile ar fi fost, probabil, mai simple... M-am uitat cu atenţie pe hartă şi m-am mirat de coincidenţă: regiunea Vastergotland era pe aceeaşi linie geografică cu cimitirul din Wesiory, din Polonia, ca şi cum o parte a dacilor ar fi plecat, mai departe, în linie dreaptă, spre Nord. Mare mi-a fost mirarea şi când în aceeaşi sală am observat alte obiecte descoperite în Suedia despre care puteai să juri că sunt româneşti: un brâu, săbii îndoite, podoabe, ceramică. Originea lor era trecută ca "necunoscută" sau notată: "Provenienţa - Europa Centrală sau Europa de Sud-Est". Surpriza cea mare însă abia urma. În sala uriaşă, dedicată vikingilor, chiar în mijlocul ei, era o vitrină de sticlă luminată de la distanţă de câteva reflectoare. Punctul de atracţie! Pe trei niveluri, etajerele erau încărcate cu brăţări de argint ce semănau leit cu cele dacice, descoperite în România şi în Polonia! Mormane de brăţări din argint, cu terminaţii în capete de şarpe! Toate erau puse acolo, sub o singură etichetă, "Brăţări din timpul vikingilor".
Nimic altceva, nicio informaţie în plus. Am rămas în faţa vitrinei, hipnotizat de strălucirea subţire a argintului, uimit cum în cărţile de istorie se construiesc teorii pe o literă sau pe un cuvânt, în timp ce argumentele concrete sunt expuse cu toptanul în spatele unor etichete vagi. Aşa am intrat în ultima încăpere a muzeului, cea dedicată aurului, cu o strângere de inimă. Dar ea a trecut, ca şi când n-ar fi fost. În faţa mea, parcă scoase tocmai atunci din tezaurul dacic de la Sacoşu Mare, se aflau două diademe de aur, de o frumuseţe greu de descris: aceleaşi capete răsucite în spirale, aceeaşi lucrătură fină şi delicată în metalul luminos. Am căutat cu înfrigurare explicaţiile. Nici nu mai contau pentru mine, dar am vrut să văd. "Diademe de acest tip din perioada de început a Epocii Bronzului sunt foarte puţin comune. Acestea două sunt singurele specimene descoperite în Suedia, de provenienţă, probabil, din zona Dunării."... Şi, ceva mai departe, erau câteva spirale din aur, celebrele brăţări dacice, sub care scria: "În Epoca Bronzului exista o predilecţie pentru spirale". Mi s-a înnegurat sufletul. Începusem, oare, să exagerez? După atâtea urme dacice şi vlăheşti, găsite în Europa, începusem să-mi iau visele drept realitate? Atunci, cum rămâne cu zecile de studii citite, cu toate obiectele declarate drept dacice de marii specialişti pe care îi întâlnisem până acum? Chiar la ieşirea din acea cameră a aurului suedez, într-o vitrină, era expusă harta veche a Europei. Nişte bănuţi lipiţi pe ea indicau originea aurului ajuns în tărâmul vikingilor: nu mai puţin de zece puncte de origine erau marcate pe teritoriul vechii Dacii! Mai multe decât pe tot teritoriul Imperiului Roman sau al vechii Grecii! Nici măcar sub ele nu se scria ţara de obârşie: Dacia!
Prinţesa din Skälv
Ierburile de aur ale nordului, crescute din pământul îmbibat peste tot de apă, mi se încolăceau de picioare la fiecare pas. Făcusem 400 de kilometri cu o maşină închiriată, ca să ajung în locul acesta spre care mă îndreptase unul din cei mai mari arheologi ai Suediei, profesorul Anders Kaliff, pe care îl contactasem înainte de plecarea din România. Mai aveam doar un pic până la pâlcul de stejari stingheri, aflaţi în mijlocul câmpului, pe care mi-i arătase un fierar din Skälv, spunându-mi că acolo s-ar fi descoperit cândva un mormânt. "Duceţi-vă la Alvastra sau Skälv", îmi spusese Anders Kaliff. "Acolo se află un cimitir cu pietre în care s-a descoperit o femeie ce purta o brăţară de bronz, cu cap de şarpe". "O necropolă ca cea din Polonia, de la Wesiory?", l-am întrebat. "Wesiory? Cum Dumnezeu aţi nimerit acolo? E un loc tipic pentru cultura Wielbark, adică pentru oamenii aceştia care au traversat toată Europa, în urmă cu 2500 de ani. Duceţi-vă! Duceţi-vă neapărat".
Şi iată-mă acum sub cerul imens, ce se curbează sub linia orizontului. Lumina părea un amestec ciudat de asfinţit şi zori, o vedeai cum se aşterne peste lucruri, făcând culorile mai vii şi mai adânci. Am ajuns la stejarii arătaţi de bătrânul fierar. Toate pădurile din împrejurimi sunt de pini sau mesteceni, şi doar aici se ridică spre cer câţiva stejari uriaşi, cu rădăcinile adânc înfipte în mormintele de sub ei. Pietre aşezate în cercuri largi. Unele sunt acoperite de muşchi, dar încă le poţi ghici, nişte sori gri-verzui. Am închis ochii pe jumătate, şi câmpia dimprejur s-a umplut cu oamenii aceia plecaţi din Carpaţi, nu se ştie de ce, în urmă cu 2500 de ani. Profesorul Kaliff îmi îngăduia să visez: femeia îngropată alături de un cuţit curbat şi o brăţară cu cap de şarpe trăise acolo, cântase, se bucurase cândva, privindu-şi copiii alergând spre orizontul câmpiei, prin iarba unduind în valuri înmiresmate. Cine fusese? Ce flori îi plăcuseră şi ce păsări ascultase? Undeva, la marginea crângului, există o tăbliţă ce încearcă să spună povestea locului. "Aici sunt aproximativ 20 de morminte din perioada Epocii de Fier, anul 200 î.e.n.
Toate erau rotunde, cu excepţia unuia singur, de formă dreptunghiulară. Morţii erau îngropaţi cu cele necesare unei călătorii lungi, mâncare şi daruri. Cenuşa era pusă într-un vas şi aşezată în mormânt. Mormintele au fost făcute de oameni care au locuit în zonă şi aveau, cu siguranţă, legături şi contacte dincolo de lacul Roxen. În trecut, călătorind pe ape, se putea ajunge până la Marea Baltică şi de acolo, mult mai departe. Zona Tagneby este bogată în vestigii, majoritatea din Epoca Fierului. Cuvântul TEGN desemnează o persoană care face parte din anturajul regelui. De unde şi numele locului."
Să fi fost şi femeia cu brăţară de argint, îngropată la rădăcina stejarului, o prinţesă? De emoţie, sau poate de oboseală, mi s-a părut că aud un cântec trist, plin de o nostalgie sfâşietoare, un mesager venit, poate, din lumea pe care prinţesa dacă o părăsise în urmă cu mii de ani. Biruit de vraja aceea ciudată, am început să adun de pe jos, dintre petele de soare tomnatic, ghindă şi seminţe de flori. Le voi împrăştia prin regalele curţi ale cetăţilor dacice din Munţii Orăştiei, ca să înflorească, în aşteptarea ei.