Spiritul florilor
- Dragă Sara, interviul publicat în urmă cu câteva săptămâni în "Formula AS" a impresionat prin capacitatea ta extraordinară de a percepe lumea cu simţurile. Stăpână pe un Univers imaginativ fabulos, ar fi o mare bucurie să-i spui mai departe povestea. Îţi propun o structură inedită de interviu. O plimbare prin grădina ta.
- Vrei să îţi vorbesc despre o plimbare prin grădina mea exterioară sau prin cea interioară? Eu îţi propun o plimbare prin amândouă. Căci aşa cum este înăuntrul omului, aşa e şi lumea de afară - mi-a răspuns Sara, luându-mă de la început puţin prin surprindere. După care am plecat în această plimbare şi frumoasă, şi stranie, călăuzit de ea.
- Sara, cum percepi tu grădina cea uriaşă din curtea casei? Îţi poţi imagina cum arată?
- Da, pot să o percep, pentru că percep culorile fizic. Dar le şi simt. Şi cel mai important este că aud spiritele florilor. Fiecare floare are proprietăţile şi calităţile ei şi fiecare floare are vibraţia ei. Şi toate împreună creează o simfonie. Şi pentru că eu sunt poate mai receptivă la parfumuri decât alţi oameni, dar şi la vibraţia culorilor şi la toată această simfonie, atunci vibrez odată cu întreg peisajul grădinii mele.
- Care e ora ta preferată de plimbare? Dimineaţa sau seara? Că la prânz, ne ucide căldura pe toţi.
- Cel mai mult îmi place să mă plimb noaptea, pentru că atunci totul e atât de clar! Mi-ar plăcea şi dimineaţa, la răsărit, să ies în grădină, dar eu stau noaptea târziu, aşa că nu mă trezesc dimineaţa, odată cu soarele. Îmi place mult să lucrez noaptea, pentru că totul e atât de limpede în jur, şi cerul, şi aerul. Şi atunci pot scăpa mai uşor de sutele de mii de gânduri străine de mine, care ziua mă parazitează prea tare. Vălul nopţii îmbrăţişează totul şi îl învăluie într-o aură de mister, şi acest abur mistic îmi place. Se spune că noaptea este momentul de introspecţie. Eu spun că noaptea este feminină, pentru că ea este spaţiul nostru regenerativ. Simbolic, întunericul e momentul naşterii şi renaşterii şi al recreerii de sine, momentul în care intri iar în adâncuri, înapoi, în spaţiul primordial al fiinţei tale. Şi te regenerezi. Noaptea este pântecul, este zeiţa Nut, zeiţa egipteană a cerului nopţii. Mama divină din pântecul căreia s-a născut toată creaţia. Şi în toate tradiţiile, Luna este feminină, iar Soarele este masculin. Luna este partea receptivă, partea yin, Soarele este partea emisivă, partea yang. Aşa că ritmurile naturii se regăsesc în tiparele şi ritmurile noastre interioare. Nu putem să înţelegem natura din jur, fără să înţelegem natura noastră interioară. Pentru că este o corespondenţă între ele. Şi toate aceste atracţii ale noastre inexplicabile au un scop. Ele declanşează o parte mai profundă a sufletului.
Domnul şi doamna stejar
- Ai o legătură specială cu anumite flori sau plante din grădina ta?
- Am un dialog foarte frumos cu copacii mei din curte. Am doi stejari foarte bătrâni în curte, cel de la poartă are 400 de ani, şi e un bărbat foarte înţelept, iar cea de aici, din mijlocul curţii, este o femeie.
- Copacii sunt de gen diferit, la fel ca şi oamenii?
- Cei doi stejari ai mei sunt ca nişte stâlpi de susţinere. Există o conexiune energetică între ei. Un filament de lumină care-i conectează. Ei sunt cumva un cuplu. Şi, fiind stâlpi de susţinere, trebuie să existe spaţiu între ei. Aşa cum spuneau vechii persani: stâlpii unui templu trebuie să stea la distanţă unul de celălalt. Eu mi-am început dialogul mai întâi cu copacul de la poartă, cu cel masculin, care e şi cel mai bătrân. Şi de cum m-am conectat prima dată cu el, am simţit că este un bărbat. Un spirit foarte puternic şi vertical. Dacă îi simţi configuraţia, îţi dai seama despre ceva din calităţile lui. E foarte stabil şi, chiar fără să-i percep foarte bine silueta, am înţeles că este masculin. Mama mi-a zis că dacă te uiţi din faţă la el, seamănă cu un soldat gigantic, de pază. Şi exact aşa l-am perceput eu: ca pe un spirit protector. Şi cu femeia stejar am avut un dialog frumos. Energia ei e mai fină, ea e mai blândă. Aşa e personalitatea ei. Dar amândoi îşi împletesc energia armonios şi creează o cupolă protectoare deasupra grădinii şi casei mele. Iar eu i-am şi rugat în sensul acesta, mi-am făcut ceremoniile mele, cerându-le să protejeze tot acest spaţiu al meu şi al familiei mele.
Lumina florilor
- Dar florile cum le deosebeşti? Cu excepţia trandafirilor şi-a crinilor, care au miresme puternice, majoritatea florilor se deosebesc prin culoare, pe care tu nu o percepi.
- Le deosebesc după vibraţii şi după spiritul lor. Pentru că fiecare plantă are, şi ea, spiritul ei. Dar nu întotdeauna dialogul meu cu florile din grădina mea şi cu vibraţiile lor e la fel de intens ca acela pe care îl port cu cei doi stejari protectori ai casei. Deşi florile au, şi ele, la fel ca toate plantele grădinii, nişte aure foarte liniştitoare. Nu o să vezi în câmpul unei plante nicio formă de gând haotică. Ele, pur şi simplu, susţin energia primară a vieţii. Şi atât. Ce am observat în relaţia mea cu florile este că, în centrul corolei lor, eu percep o scânteie, un bulgăre de lumină, un nucleu strălucitor. Acesta este nectarul eteric al acelei flori. Florile seamănă şi cu un potir deschis, îndreptat către cer. Structura unei flori îmi aminteşte de energia feminină. Tibetanii au o mantră pe care o rostesc des: "om mani padme hum"; "diamantul din floarea de lotus a inimii". Aceste cuvinte rezumă, ca o formulă din alchimie, calea de urmat pentru a-ţi transforma trupul şi mintea, nedefinite la naştere, în substanţe pure. Ele vor să spună că în inima noastră există un soi de templu interior, cu un spaţiu ascuns, un punct de unitate. Iar floarea de lotus şi diamantul se referă şi la cele două principii: cel masculin, diamantul, care este conştiinţa, şi principiul feminin, care este energia din floare, forţa vitală a vieţii.
- Cum ţi se pare comparaţia femeii cu o floare? Că o femeie este frumoasă ca o floare.
- O înţeleg în mai multe feluri. În primul rând, pentru că petalele unei flori sunt ca nişte văluri de taine, iar eternul feminin este plin de mister. Dacă e să mă gândesc la chipul frumos al unei femei, în flori vezi exuberanţa aceea e existenţei. Şi în buzele unei femei poţi găsi aceeaşi scânteie de vitalitate şi forţă creatoare. Pe de altă parte, misticii vedeau frumuseţe în cele mai neaşteptate locuri, în cele mai simple trăsături, în cele mai delicate nuanţe. Ideea lor despre frumuseţe era mult mai amplă. Toţi marii vizionari vedeau dincolo de aparenţe. Ceea ce spunea Khalil Gibran despre frumuseţe îmi place foarte mult: "Frumuseţea este eternitatea care se priveşte pe sine într-o oglindă. Dar eternitatea eşti tu şi oglinda eşti tu". Eu, de pildă, am întrebat odată, un Maestru, care este scopul, care e aspiraţia inimii mele. Şi el mi-a răspuns că scopul şi direcţia sufletului meu e să găsesc frumuseţea şi să o trăiesc. Târziu, am înţeles. Frumuseţea este coroana în mii de culori a vieţii. Pulsaţia care ne trezeşte sentimentul acela străvechi, când inima erupe şi umple universul cu prezenţa noastră, într-o clipă de lumină suspendată peste timp.
Grădina inimii
- Spuneai că pe lângă grădina din jurul casei, mai ai o grădină şi-n inimă. Mă inviţi să ne plimbăm şi prin ea? Există o cărare anume, un elixir, ca în "Alice în Ţara Minunilor"?
- Pur şi simplu, închid ochii, privesc atentă înlăuntrul meu şi, încet-încet, încep să descopăr grădina din inima mea. Şi, la urma urmelor, de ce crezi că în toate textele sacre e vorba despre "grădina interioară", cum este şi Grădina Edenului din Geneză? Şi toţi misticii orientali vorbesc întruna despre grădina inimii... De ce îi spun grădină? Pentru că grădina reprezintă o hartă a sufletului tău, grădina este locul în care percepi stadiile de creştere până la desăvârşire, până la fruct, ale viselor tale. Sămânţa intenţiei tale, sămânţa unui vis pe care o plantezi acolo, în praful stelar din inima ta şi pe care o uzi cu nectarul calităţilor divine, ce le dezvolţi în tine. Acolo, în grădina inimii, freamătă ca nişte flori delicate, mângâiate de zefir, toate aspiraţiile şi toate virtuţile pe care le-am plantat în noi. Alături de ele, ca nişte plante cu rădăcini adânci, sunt şi toate cele ce le-am moştenit, darurile strămoşilor noştri şi experienţele lor. Toate sunt imprimate adânc, în grădina inimii noastre. Fiecare dintre noi, dacă închidem ochii şi respirăm adânc, dacă ne regăsim pulsaţia individuală şi centrul nostru de echilibru, înţelegem că există o poartă, un văl. Şi dacă îl dăm la o parte încetişor, găsim dincolo de el - spaţiul lăuntric. Grădina inimii. Adică acel spaţiu care conţine peisajul nostru interior. O poveste nesfârşită a sufletului, a călătoriei lui prin alte timpuri şi alte lumi.
Fluturii îngeri şi păsările care au de comunicat un secret
- Sara, ai un anotimp special pe care îl iubeşti?
- Îmi place primăvara, pentru că primăvara reprezintă primul impuls regenerator. Este momentul acela de reînnoire, de renaştere. Persanii sărbătoresc Anul Nou pe 20 martie. Atunci, de echinocţiu, începe cu adevărat primăvara.
- Trăirile pe care le ai în preajma arborilor şi-a florilor seamănă cu un anume sentiment omenesc? Iubire, bucurie, duioşie?
- Cum să nu! Atunci când vezi ceva în exteriorul tău, care îţi aminteşte de o parte uitată din tine, eşti fascinat şi prins într-o atracţie misterioasă. Ca un ecou al cântecului inimii. Iar pe mine, grădina mea mă fascinează, cu toate florile şi plantele ei. Fiecare în parte îmi trezeşte câte o sclipire de fascinaţie. Iar când sunt singură între florile mele şi cu grădina mea interioară, până şi timpul devine elastic. Se dilată brusc, apoi se opreşte-n loc, fermecat şi el de frumuseţea florilor şi a plantelor din grădina mea.
- Se spune că plantele comunică între ele atunci când le pândeşte o primejdie, când vrea cineva să le facă rău. Simţi şi tu această solidaritate a lor?
- Da. De exemplu, copacul, femeia stejar, avea un cui înfipt în ea şi n-am văzut asta. Când am pus mâna pe scoarţa trunchiului, am simţit efectiv o durere, o suferinţă a ei. Am explorat-o cu mâinile, ca să văd ce se întâmplă, şi am găsit cuiul acela. L-am scos şi i-am făcut tratament.
- În afară de flori, ce te mai încântă în grădină?
- Îmi plac fluturii. Întotdeauna i-am perceput ca pe un fel de îngeri.
- Cum îţi dai seama că sunt în preajma ta?
- Le văd nuanţele şi, uneori, dacă se aşează pe mâna mea, îi simt.
- Vin la tine?
- Da. Când eram foarte mică, veneau mai des. Când eram foarte mică, puteam să comunic şi cu păsările.
- Ai pierdut darul ăsta?
- Dacă mă concentrez foarte mult, pot să înţeleg ce îmi spun, dacă e ceva foarte important. Dar acum comunic mai uşor cu alte animale. De exemplu, când am fost în Sedona (Arizona, SUA), anul trecut, cei la care am stat, pentru că am stat la o gazdă, aveau două pisici, una albă şi una neagră. Mie îmi plac foarte mult pisicile. Pisica neagră era foarte drăguţă şi am ţinut-o în braţe mereu. Mi-a spus că ea se simte neglijată, pentru că toată lumea îi dă atenţie celei albe, care are o personalitate debordantă. I-am întrebat pe stăpânii ei dacă este adevărat şi mi-au spus că aşa este. Mai pot comunica şi cu păsările, dacă sunt atentă sau dacă e nevoie. E ceva în ritmul sunetelor lor care îmi transmite un semnal. O emoţie, o intensitate, nu ştiu cum să definesc. Cam aşa înţeleg mesajele lor.
Planul cel nevăzut al lui Dumnezeu
- Ce crezi tu, Sara, despre sufletul omenesc? Adâncul eului nostru este o zonă care are legătură cu Dumnezeu?
- Din tradiţia pe care o urmez şi din ce ştiu eu de la marii mistici, îl întâlnim pe Dumnezeu abia atunci când vălul minţii, gândirea logică, este complet dat deoparte. Iar subconştientul este un alt înveliş din vălul ăsta mental. Poţi să-ţi imaginezi mintea omului ca o suită de cercuri concentrice. Cercul cel mai de la suprafaţă este conştientul, după care, pe măsură ce mergi mai adânc, găseşti subconştientul. Subconştientul rezolvă foarte multe lucruri pentru noi. El ne reglează tensiunea şi metabolismul, bătăile inimii etc. Nişte procese de care, în mod normal, nu suntem conştienţi. De asta respiraţia conştientă, cu mintea aţintită pe ea, ne aduce atâta energie vitală. Pentru că devenim conştienţi de un proces care e un automatism pentru noi. Iar dincolo de toate cercurile minţii noastre mai există ceva. Supramentalul sau supraconştientul, cum a fost numit. Este o inteligenţă mai înaltă, când sufletul nostru e suspendat într-o sferă pur spirituală. O stare care are legătură cu inteligenţa inimii. Cu nucleul diamantin din floarea de lotus a inimii. Atunci suntem noi cel mai aproape de Dumnezeu. Atunci îi putem vedea şi planul Său sfânt. Planul cel de nevăzut. Ordinea înaltă a tuturor lucrurilor. Iar dacă vom putea îndepărta toate vălurile înşelătoare ale minţii, preocupările imediate ale vieţii, mediocrităţile cotidiene, mărunţişul existenţial, vom descoperi înţelepciunea inimii. Şi când o descoperim, înţelegem că, de fapt, mintea noastră este exact ca norii care acoperă soarele, că poarta către Dumnezeu nu este în afară, ci în adâncul nostru. Fireşte, noi toţi mergem către ea, este destinaţia tuturor. Unii ajung pe o cale mai directă, alţii străbat mări şi ţări până când ajung acolo.
- Pentru ultima întrebare a dialogului nostru, aş vrea să ne întoarcem la grădina asta frumoasă, care ne răsfaţă cu răcoarea şi miresmele ei. Sara, oare intimitatea ta specială cu florile şi copacii, cu natura, în general, îţi dăruieşte, pe lângă bucurie, şi beatitudine, te poartă spre rugăciune?
- Ce întrebare frumoasă! Natura, ea singură, este o rugăciune! Este modul în care Mama Pământ îşi exprimă iubirea pentru cer. Pentru Tatăl Ceresc. Când sunt într-un spaţiu deschis şi încerc să găsesc direcţia orizontului, acolo unde se contopesc cerul şi pământul, mă simt contopită şi eu în îmbrăţişarea lor. Şi îmi las inima să zboare liberă, cu aripi albe şi diafane. Să se umple cu lumina de acolo, din depărtări! Şi să se întoarcă la mine ca să îmi dăruiască din transparenţa şi din claritatea ei. Da, dialogul cu natura este o rugăciune. Una fără cuvinte. O rugăciune tăcută a sufletului. Doar emoţie pură.
Reproduceri după picturi de OLGA MORĂRESCU MĂRGINEAN şi HOREA PAŞTINA