Un "Berbec" de sfârşit de martie
- Bianca Fota, ai primit, de curând, premiul pentru "Artele spectacolului şi performanţă scenică" pe anul 2015, din partea revistei "Actualitatea Muzicală" a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, iar la ceremonia de decernare a premiului, ai fost numită "primăvara baletului românesc". Ce a însemnat pentru tine această recunoaştere specială?
- M-a onorat, a fost o bucurie şi un semn de preţuire a carierei mele, venit din partea celui mai înalt for artistic muzical din România. Doamna Doina Moga-Belmore, cea care a rostit discursul de motivare a premiului, este un temut cronicar, care nu trece cu vederea nicio greşeală, aşa că frumoasele cuvinte cu care m-a descris m-au emoţionat. De altfel, eu m-am născut primăvara, sunt Berbec de sfârşit de martie, când toată vitalitatea naturii reizbucneşte cu forţă şi frenezie. Sunt puternică şi hotărâtă în a-mi atinge ţelurile, indiferent de eforturi. Îmi place soarele, îmi place felul în care mugurii se desfac pe ramuri, iubesc primele flori curajoase şi primele fire de iarbă care străbat covorul vechi de frunze şi ies din pământ la lumină. Starea de spirit exuberantă a primăverii chiar mă defineşte şi entuziasmul acesta se vede, probabil, în felul în care dansez.
- Berbecii sunt semn de foc, o zodie care îşi împinge mai degrabă nativii spre ocupaţii pragmatice, realiste, cu rezultate obţinute rapid. Cum de te-ai apropiat de dans, de balet, o zonă inefabilă a artei?
- Sunt născută în Râmnicu-Vâlcea, şi până la şase ani eram grăsuţă şi mergeam cu tălpile picioarelor aduse spre interior. Ceilalţi copii săreau coarda, iar eu de-abia mă mişcam, aşa că părinţii mei s-au gândit că trebuie să fac ceva sport. Am început să fac gimnastică ritmică şi, foarte repede, am slăbit şi mi-am corectat mersul. Însă sportul a început să îmi placă atât de mult, încât am început să fac performanţă. Nu îmi era greu să renunţ la jocurile copilăriei, pentru că, pentru mine, antrenamentele erau tot o joacă, nu simţeam că fac un efort. La zece ani, am ajuns la Timişoara, cu lotul de gimnastică ritmică, şi acolo am fost văzută de maestrul coregraf Ştefan Gheorghe, care le-a propus părinţilor mei să mă lase să fac balet, prezicându-mi o frumoasă carieră scenică.Oricum, pe la 16-17 ani, aş fi terminat-o cu gimnastica, mai mult nu poţi rezista în competiţii, aşa că baletul a fost o idee bună pentru o profesie pe termen cu mult mai lung. Îmi aduc aminte că, atunci când mi-am pus prima oară poantele, am început să mă învârt în vârfurile picioarelor, de nu mă mai opream, îmi plăcea la nebunie. Îmi plac şi acum turaţiile, săriturile. Am început, aşadar, din clasa a patra, studiul la secţia de coregrafie a liceului de artă din Timişoara. Am stat la internat câţiva ani învăţând să mă descurc singură: îmi spălam hainele la chiuveta din spălător, le întindeam să se usuce, le împătuream şi le puneam în dulap. După câţiva ani, s-au mutat şi părinţii mei la Timişoara, special pentru mine, ca să fim împreună. Tata e inginer, mama informatician, sora mea e politehnistă, aşadar, în afară de mine, nu sunt alte talente artistice în familie. Mi-a plăcut enorm Timişoara. E un oraş pe care îl iubesc nu doar pentru că părinţii mei au rămas în continuare acolo, ci şi pentru că e mai curat, mai liniştit, mai aerisit, mai înflorit şi înverzit, mai grozav decât Bucureştiul, în orice privinţă. Oamenii sunt mai amabili şi mai toleranţi, asta, pentru că sunt mai multe etnii - şi sârbi, şi unguri, şi şvabi, alături de români, iar convieţuirea lor este foarte armonioasă. Nu-i vorbă, iubesc şi Bucureştiul, aici m-am îndrăgostit, aici mi-am găsit ursitul, aici m-am împlinit profesional, şi asta nu e puţin lucru, zic eu. Aici este prima scenă lirică a României şi asta mi-am dorit de copil: să dansez pe scena operei bucureştene. Îmi alimentam acest vis lucrând din răsputeri, ca să fiu tot mai bună. Serile tăiam din ziare fotografiile şi articolele despre idolii mei - Corina Dumitrescu, Simona Şomăcescu, Răzvan Mazilu, Sergiu Anghel (multe dintre ele decupate din revista "Formula AS", pe care mama o cumpără de la începuturile apariţiei ei). Acela era "internetul" meu pe atunci. Şi mai era o emisiune care se difuza o dată pe săptămână, marţea, la miezul nopţii, şi care se numea "Lumea dansului", pe care o urmăream cu sufletul la gură, ca să aflu ce se mai întâmplă în baletul românesc şi internaţional. Pe urmă, când am venit la opera din Bucureşti, după ce am terminat liceul şi am apucat să văd şi să cunosc îndeaproape toate aceste mari nume, mi s-a părut că l-am apucat pe Dumnezeu de picior.
Ultima lebăduţă din linie
- Când ai debutat într-un rol important?
- Eram în clasa a unsprezecea, aveam 17 ani, când am debutat pe scena Operei din Timişoara, în rolul Clarei, din "Spărgătorul de nuci" şi apoi, în ultimul an de liceu, am făcut Kitri, în "Don Quijote", în coregrafia lui Francisc Valkay, un mare maestru, dar şi un om cu un suflet extraordinar, care mi-a dat o şansă, invitându-mă în distribuţia mai multor balete de-ale sale. Nu am avut deloc emoţii la debut. Impetuozitatea şi inconştienţa vârstei îmi dădeau pe atunci această stare de neţărmurită încredere şi mă împingea să cred că mi se cuvin toate rolurile grozave. Probabil că aveam ceva deosebit şi o sămânţă de talent, de vreme ce m-a ales maestrul Valkay, dar acum mă uit în urmă şi îmi spun cât de "perfectibilă" eram din punct de vedere tehnic... Doar entuziasmul acela nu-l mai pot "recupera" la aceeaşi dimensiune şi intensitate, pentru că el a lăsat loc, treptat, seriozităţii şi tenacităţii în studiu. Când eşti mic, ai voie să greşeşti, dar când eşti pe cel mai înalt nivel, nu mai ai voie să greşeşti: responsabilitatea faţă de public şi faţă de colegii de scenă este uriaşă. La 19 ani, după ce am terminat liceul de coregrafie de la Timişoara, am venit prin concurs la Opera Naţională din Bucureşti. La început, desigur, am avut un post în ansamblu, eram ultima lebăduţă din linie în "Lacul lebedelor". Am trecut apoi prin toate posturile, de la ansamblu la solistă, prim-solistă, apoi prim-balerină, ultimul nivel. Mi-am completat studiile teoretice absolvind şi facultatea de coregrafie la Universitatea de Arte "Gheorghe Cristea", o facultate înfiinţată şi condusă de maestrul Ion Tugearu. Din 2003 şi până acum, am făcut rolurile cele mai mari ale baletului clasic, dar am făcut şi mult balet contemporan, pentru că unui balerin cu formaţie clasică îi este foarte uşor să abordeze toate genurile de dans. Am avut maeştri minunaţi, de la care am învăţat enorm - Mihai Babuşka, Corina Dumitrescu, Florin Mateescu sunt cei care mi-au rămas la suflet.
- Din gloria balerinelor fac parte şi partenerii lor de dans. Cât din succes li se datorează?
- Relaţia cu partenerul de dans este, în balet, decisivă. În timpul spectacolului, trebuie să ai încredere deplină în el, să mizezi pe el, pe capacitatea lui de reacţie, pe concursul pe care ţi-l dă în construirea scenei. Chiar şi un singur gând se vede în felul în care te mişti. Dacă dansezi cu partenerul tău şi te gândeşti doar la mişcarea pe care o faci, atunci obţii doar o execuţie corectă, dar dacă vrei ca şi spectatorii să vadă şi să înţeleagă că personajul tău îl iubeşte pe cel al lui şi îl priveşti în felul acesta, atunci deja toată coregrafia s-a transformat. Între partenerii de scenă e un raport de prietenie profundă, foarte personală, ca între camarazii de front. Am avut câteva accidentări, şi când n-am putut participa la spectacole, am venit în sală, la premiere, doar ca să fiu alături de ei, de colegii şi partenerii mei. Privind din public, prima oară m-a frapat să văd cât de mult se vede sufletul celui care dansează, cât de tare transpar în dans trăsăturile lui sufleteşti şi chiar urmele întâmplărilor prin care a trecut în viaţă. Baletul e o artă în care nu te poţi preface: nu ai la îndemână cuvintele, care pot spune şi altceva decât gândeşti. Să interpretezi un rol prin dans e un demers tainic: să cauţi personajul, să îl cunoşti până în străfundurile lui, să ţi-l asumi astfel complet, să te "umpli" de el.
Stăpâna oglinzilor
- Timpul transformă, adesea, bucuriile în rutină. După 13 ani petrecuţi aici, ce mai simţi când intri, dimineaţa, pe poarta operei?
- Simt că acolo e locul meu, lumea mea de basm, în care pot să devin oricare din personajele mele. E ceva magic, dar în spatele magiei stă o muncă sisifică. Ador când intru în sala de studiu. Mă aşez la bară, şi de la opt la zece, când vin ceilalţi balerini, sunt singura stăpână a oglinzilor: fac exerciţii de încălzire şi de stretching pentru diferite grupe de muşchi, îmi întind tendoanele şi ligamentele, pentru că la 32 de ani, se înţelege, te încălzeşti mai greu decât la 20. După care, încep studiile cu maestrul-coregraf şi cu toată grupa de lucru, iar după studii, avem repetiţii toată ziua, până la 18.00. În zilele în care am spectacol, îmi trebuie trei-patru ore minimum ca să mă pregătesc, pentru că sunt foarte multe de făcut înaintea intrării în scenă: trebuie să-ţi aranjezi părul, să-ţi prinzi diademele - dacă rolul o cere, să-ţi faci machiajul adecvat, să-ţi verifici costumul, să îl retuşezi, dacă e nevoie, să nu cadă vreo bretea, să îţi vopseşti cu o pastă albă poantele... Eu îmi pun costumul cu două ore înainte de spectacol şi merg pe scenă, unde verific fiecare centimetru pătrat de pe covorul de balet, la fel şi elementele de recuzită printre care îmi fac amplasamentul şi traseele. "Fotografiez" fiecare cadru, memorez totul, fiecare detaliu, ca nimic să nu mă perturbe sau să mă ia prin surprindere atunci când îmi interpretez rolul. Ca prim-balerin, ai responsabilitatea de a-i "învârti" pe toţi în jurul tău, tu eşti motorul care îi angrenează pe toţi ceilalţi, solişti, ansamblu, în dinamica spectacolului. Îţi trebuie o mare putere pentru asta, fermitate şi un anume fel de impetuozitate, de intrare în forţă. E o atitudine care se deprinde. Dacă tu eşti convins, atunci toţi te vor urma şi vor intra în poveste cu tine. Îţi dai seama la aplauze cât ai reuşit să faci din toate acestea, cât de mult ai convins, sau, dimpotrivă, îţi poţi da seama şi într-un moment de linişte, când lumea e pur şi simplu copleşită de emoţie şi aşteaptă cu sufletul la gură să vadă ce faci mai departe. Dar dacă magia dispare şi auzi un foşnet de pungă, e semn că trebuie să încerci şi mai tare să convingi!
Energia obârşiei
- Îţi imaginezi ce vei face când nu vei mai dansa? Cu ce vei suplini mirajul dispărut al baletului şi al scenei?
- Mai am câţiva ani buni înainte pe scenă, iar când cariera mea se va sfârşi, după 40 de ani, voi deveni maestru-coregraf. Şi chiar îmi doresc acest lucru, să predau celor tineri cunoştinţele pe care eu le-am acumulat şi să le împărtăşesc experienţa mea, aşa cum şi eu am învăţat de la maeştrii mei: arta evoluează şi poţi să-i ajuţi pe cei care vin după tine să facă în trei paşi ceea ce tu ai făcut odinioară în zece.
- Nu te bate gândul străinătăţii?
- Sunt mulţumită de viaţa mea de până acum şi mă simt împlinită. Nu mi-am dorit să fac o carieră în străinătate, deşi am fost în numeroase turnee şi am dansat pe mari scene lirice din lume, dar mie chiar îmi place ţara asta, îmi place să trăiesc aici. E o energie în locurile acestea la care mă raportez şi fără de care aş simţi că sunt goală pe dinăuntru. Nu sunt foarte ambiţioasă în privinţa acumulărilor materiale sau a poziţiei în societate. Planurile noastre, adică ale mele şi ale soţului meu, sunt modeste şi fireşti: ne străduim să ne cumpărăm o casă, ca apoi să avem un copil. Cariera de balerin nu ţine cât în alte profesii şi e bine ca. atunci când se termină, să ai şi alte puncte de sprijin în viaţă. Am văzut o mulţime de balerini care au trăit doar pentru carieră şi care, după ce ea s-a terminat, s-au trezit singuri. Oricât au strălucit pe scenă, pe chipul lor se aşterne tristeţea pe care ţi-o dă singurătatea.
- Orice femeie visează să aibă un corp şi un mers de balerină, dar care e preţul plătit pentru a te menţine într-o asemenea formă?
- Preţul e o disciplină de fier şi un volum de muncă uriaş. Ca balerină, trăieşti zi de zi uitându-te în oglindă şi încercând să îmbunătăţeşti continuu condiţia ta fizică. Iar când timpul începe să o afecteze, lucrezi foarte mult să te menţii la acelaşi nivel. E posibil să nu te naşti cu toate calităţile necesare baletului. Poate că ai un genunchi uşor mai mare, mai gros, şi atunci toată viaţa vei lucra ca să întinzi mai mult tendoanele din spatele genunchiului, să încordezi foarte bine genunchiul şi să tragi musculatura în sus, astfel ca piciorul tău să capete altă alură şi să nu se mai vadă acea "imperfecţiune". Fiecare părticică a corpului tău trebuie modelată şi remodelată continuu, iar lucrul acesta e însoţit de durere, cel mai adesea. La noi, balerinii, e chiar o satisfacţie masochistă atunci când te doare un muşchi sau un tendon, pentru că asta înseamnă că progresezi. E o anomalie a profesiei: când faci febră musculară înseamnă că ai muncit cu spor, că ai avansat, şi asta e minunat! În ziua de astăzi, baletul clasic e foarte performant pe partea fizică şi de execuţie tehnică, faţă de acum 40 de ani, când accentul se punea mai mult pe interpretarea artistică. Sigur că trebuie să îţi iubeşti corpul: el este instrumentul tău de lucru. Dar iubirea de sine are o limită foarte subtilă la artişti. Adică, dacă te placi foarte mult, intervine autosuficienţa şi orgoliul, iar dincolo de asta nu mai există progres. Dar şi dacă eşti mereu nemulţumit de tine şi nu te iubeşti îndeajuns, nu eşti convingător pe scenă, nu te impui ca artist. Ar trebui să fii cam aşa: în sala de studiu să te iubeşti mai puţin, ca să te îmbunătăţeşti continuu; iar când intri pe scenă, să te iubeşti la nebunie, ca să-i faci şi pe cei care te privesc să te admire şi să îţi dăruiască preţuirea lor! Dacă eu îmi iubesc corpul? Da, dar cel mai mult îmi iubesc sufletul!
- Îţi mai rămâne loc, în el, şi pentru dragoste? Meseria pe care o faci nu cere o jertfă de tot?
- Din fericire, soţul meu este, şi el, artist. Este actorul Ştefan Ruxanda, de la Compania de Teatru "Passepartout" a lui Dan Puric. L-am cunoscut când am participat şi eu la un spectacol al lor, "Royal Fashion", care are şi o parte de balet, în afara celei de actorie. Aşadar, Ştefan înţelege ce înseamnă să ai un spectacol şi să ajungi târziu acasă, ce înseamnă să ai un turneu de o lună sau mai mult în străinătate, ce înseamnă să lucrezi în plus faţă de program pentru că tu consideri că nu e suficient ce ai făcut pentru rolul pe care îl pregăteşti. Din punctul acesta de vedere, suntem norocoşi că suntem artişti amândoi, dar din alt punct de vedere, nu e prea grozav, pentru că ne petrecem o bună parte din timp aşteptându-ne unul pe celălalt şi preţuind puţinul timp pe care-l "furăm", ca să-l petrecem împreună. Când ajung acasă, după orele de studiu, nu apuc să fac mare lucru: în primul rând, fac o baie caldă, ca să-mi detensionez muşchii. Apoi, mai citesc, mă mai uit la un film cu soţul meu sau vorbim despre rolurile pe care le facem fiecare din noi. Lunea, când am o zi liberă, îmi place să fac pâine acasă din făină integrală şi să gătesc. Mănânc, în general, destul de consistent (peşte, paste de orez, salate), dar nu fast-food. Efortul fizic susţinut de zi cu zi nu te lasă să te mai îngraşi. Nu poţi să-ţi permiţi măcar o ieşire în club sau să ai o viaţă dezordonată, pentru că fiecare gram de alcool sau de mâncare proastă se simt în plus a doua zi, la exerciţiile de încălzire şi de studiu. Îmi place să plecăm din oraş şi să stăm cât mai mult în natură, să ne plimbăm prin pădure cu căţelul nostru. Mergem destul de des la mânăstirea de la Valea Plopului, unde părintele Tănase a făcut un aşezământ pentru copiii abandonaţi. Ştefan e un om foarte credincios, e un înger de om, face numai fapte bune şi merge tot timpul la biserică. Îl însoţesc şi eu, când avem liber de la Operă, de sărbători, ori vara, în timpul vacanţei. Îmi iau un scăunel şi stau cuminte toată slujba. Pentru un balerin e foarte greu statul în picioare, pe loc. Dar mă rog lui Dumnezeu tot timpul, nu numai la biserică, mă rog pentru sănătatea mea şi a familiei mele, ca Dumnezeu să ne aibă în grija Sa, ca şi până acum. Şi să poarte de grijă întregii lumi!Pentru asta mă rog mereu: pentru sănătatea tuturor celor suferinzi din lumea asta! Mă gândesc la cei care au dureri, pentru că eu ştiu ce înseamnă durerea fizică - profesia de balerin te expune la multe accidentări. Trăieşti mereu cu o durere fizică, mai mică sau mai mare, pentru că dacă nu e glezna, e genunchiul, ori şoldul, sau spatele. Dar vecinătatea asta constantă cu durerea te face mai puternic. De altfel, toate balerinele sunt femei foarte puternice, pentru că de la vârste fragede muncesc fără încetare, cu o disciplină de fier.
- Nu pot să nu te întreb despre "răzmeriţa" de la Opera din Bucureşti, care a făcut înconjurul presei. Te afectează?
- Sper ca noua directoare, Beatrice Rancea, să dezlege iţele încâlcite ale relaţiei dintre manageriat şi artiştii operei şi să pună capăt acestor războaie, pentru că, în general, e pace în operă.
- Ce ai acum în agenda artistică?
- Nou-nouţul spectacol "In the night. The middle..." care a avut premiera în 10 iunie - un triptic de balet clasic şi contemporan, cu trei coregrafii postmoderne, de George Balanchines, Jerome Robbins şi William Forsythe, pe muzica lui Ceaikovski, respectiv, Frederic Chopin şi Thom Willems. Ultima dintre ele a fost realizată la comanda lui Rudolf Nureev, pentru a o dansa cu celebra stea a baletului francez din anii '80, Sylvie Guillem, şi sper că va încânta şi publicul bucureştean.
Foto: EGYED UFO ZOLTAN (3), CHRISTIAN KOSTYAK (2), VALI STOICA