BIANCA FOTA - Prim-balerină la Opera Națională București - "Asta mi-am dorit de copil: să dansez pe scena operei bucureștene!"

Corina Pavel
Din fosa orchestrei se revarsă în valuri spre public muzica lui Ceaikovski. Balerina stă în culise, la intrarea în scenă, îm­bră­cată cu tutu-ul ei alb. Aerul din jurul ei tremură. Se ri­dică în poante, înalță ușor mâna, întinde vârful pi­cio­rului - o săgeată de mușchi încordați și ten­doa­ne în­tinse ca niște corzi de oțel: "grand jeté", "fouette", dia­gonale de rotații și piruete. Nu merge, nu aleargă, ci calcă ușor aerul, plutind ca un fulg în înserarea unei zile de vară. Ochii îi stră­­lucesc! Bianca Fota e acum prin­țesa Odette, transformată în lebădă. Sala operei e cuprinsă de vrajă. Pe scenă, dansul devine zbor...

Un "Berbec" de sfârșit de martie

- Bianca Fota, ai primit, de curând, pre­miul pentru "Artele spectacolului și per­­for­manță sce­ni­că" pe anul 2015, din partea revistei "Ac­tua­litatea Mu­­zicală" a Uni­unii Compo­zi­to­rilor și Mu­zi­co­logilor din România, iar la ceremonia de de­cer­na­re a pre­miului, ai fost numită "primăvara baletului româ­nesc". Ce a însemnat pentru tine această re­cunoaștere specială?

- M-a onorat, a fost o bucurie și un semn de prețuire a carierei mele, venit din partea celui mai înalt for ar­tistic muzical din Ro­mânia. Doam­­na Doina Moga-Belmore, cea care a ros­tit discursul de motivare a pre­miului, este un te­mut cronicar, care nu trece cu vederea nicio greșeală, așa că fru­moasele cuvinte cu care m-a descris m-au emo­ționat. De altfel, eu m-am născut primăvara, sunt Berbec de sfârșit de martie, când toată vitali­ta­tea na­turii reizbucnește cu forță și frenezie. Sunt puternică și hotărâtă în a-mi atinge țelurile, indiferent de efor­turi. Îmi place soarele, îmi place fe­lul în care mugurii se desfac pe ramuri, iubesc pri­mele flori curajoase și primele fire de iarbă care stră­bat covorul vechi de frunze și ies din pământ la lu­mină. Starea de spirit exuberantă a primăverii chiar mă definește și entu­ziasmul acesta se vede, probabil, în felul în care dan­sez.

- Berbecii sunt semn de foc, o zodie care își îm­pinge mai degrabă nativii spre ocupații pragma­tice, realiste, cu rezultate obținute rapid. Cum de te-ai apropiat de dans, de balet, o zonă inefabilă a artei?

- Sunt născută în Râmnicu-Vâlcea, și până la șase ani eram grăsuță și mergeam cu tălpile picioarelor aduse spre interior. Ceilalți copii săreau coarda, iar eu de-abia mă mișcam, așa că părinții mei s-au gândit că trebuie să fac ceva sport. Am început să fac gim­nastică ritmică și, foarte repede, am slăbit și mi-am corectat mersul. Însă sportul a început să îmi placă atât de mult, încât am început să fac performanță. Nu îmi era greu să renunț la jocurile copilăriei, pentru că, pentru mine, antrenamentele erau tot o joacă, nu sim­țeam că fac un efort. La zece ani, am ajuns la Ti­mișoara, cu lotul de gimnastică ritmică, și acolo am fost văzută de maestrul coregraf Ștefan Gheorghe, care le-a propus părinților mei să mă lase să fac balet, prezicându-mi o frumoasă carieră sce­nică. Oricum, pe la 16-17 ani, aș fi termi­nat-o cu gimnastica, mai mult nu poți rezista în competiții, așa că baletul a fost o idee bună pentru o profesie pe termen cu mult mai lung. Îmi aduc aminte că, atunci când mi-am pus pri­ma oară poantele, am început să mă învârt în vârfurile picioarelor, de nu mă mai opream, îmi plăcea la nebunie. Îmi plac și acum turațiile, săriturile. Am început, așadar, din clasa a patra, stu­diul la secția de coregrafie a liceului de artă din Timișoara. Am stat la internat câțiva ani în­vă­țând să mă descurc singură: îmi spălam hai­nele la chiuveta din spălător, le întindeam să se usuce, le împătuream și le puneam în dulap. Du­pă câțiva ani, s-au mutat și părinții mei la Ti­mișoara, special pentru mine, ca să fim îm­pre­ună. Tata e inginer, mama in­formatician, sora mea e politehnistă, așadar, în afară de mine, nu sunt alte ta­lente artistice în familie. Mi-a plăcut enorm Timișoa­ra. E un oraș pe care îl iubesc nu doar pentru că părinții mei au rămas în continuare aco­lo, ci și pentru că e mai cu­­rat, mai liniștit, mai ae­risit, mai înflorit și în­verzit, mai grozav decât Bucureștiul, în orice pri­vin­ță. Oamenii sunt mai amabili și mai toleranți, asta, pentru că sunt mai mul­­te etnii - și sârbi, și un­guri, și șvabi, ală­turi de români, iar convie­țuirea lor este foarte ar­mo­­nioasă. Nu-i vor­bă, iubesc și Bucu­reștiul, aici m-am în­dră­gostit, aici mi-am găsit ur­si­tul, aici m-am îm­plinit profe­sional, și asta nu e puțin lucru, zic eu. Aici este prima scenă lirică a României și asta mi-am do­rit de copil: să dan­sez pe scena operei bucureștene. Îmi alimentam acest vis lucrând din răsputeri, ca să fiu tot mai bună. Serile tăiam din ziare foto­grafiile și articolele despre idolii mei - Corina Dumitrescu, Si­mona Șomă­cescu, Răzvan Mazilu, Sergiu Anghel (multe dintre ele decupate din revista "Formula AS", pe care mama o cumpără de la în­ceputurile apariției ei). Acela era "inter­netul" meu pe atunci. Și mai era o emi­siune care se difuza o dată pe săptă­mână, mar­țea, la miezul nopții, și care se numea "Lumea dan­sului", pe care o urmăream cu sufletul la gură, ca să aflu ce se mai întâmplă în baletul românesc și inter­na­țional. Pe urmă, când am venit la opera din Bucu­rești, după ce am terminat liceul și am apucat să văd și să cunosc îndeaproape toate aces­te mari nume, mi s-a părut că l-am apucat pe Dum­nezeu de picior.

Ultima lebăduță din linie

- Când ai debutat într-un rol im­portant?

- Eram în clasa a unsprezecea, aveam 17 ani, când am debutat pe scena Operei din Timișoara, în rolul Clarei, din "Spărgătorul de nuci" și apoi, în ul­ti­mul an de liceu, am făcut Kitri, în "Don Quijote", în coregrafia lui Francisc Valkay, un mare maestru, dar și un om cu un suflet extraordinar, care mi-a dat o șansă, invitându-mă în distribuția mai multor bale­te de-ale sale. Nu am avut deloc emoții la debut. Im­petuozitatea și inconștiența vârstei îmi dădeau pe a­tunci această stare de nețărmurită încredere și mă îm­pingea să cred că mi se cuvin toate rolurile grozave. Probabil că aveam ceva deosebit și o sămânță de talent, de vreme ce m-a ales maestrul Valkay, dar acum mă uit în urmă și îmi spun cât de "perfectibilă" eram din punct de vedere teh­nic... Doar entuziasmul acela nu-l mai pot "recupera" la aceeași dimensiune și intensitate, pentru că el a lăsat loc, treptat, serio­zi­tății și tenacității în studiu. Când ești mic, ai voie să gre­șești, dar când ești pe cel mai înalt ni­vel, nu mai ai voie să greșești: res­ponsa­bi­litatea față de public și față de colegii de sce­nă este uriașă. La 19 ani, după ce am terminat liceul de coregrafie de la Ti­mi­șoara, am venit prin concurs la Opera Națională din București. La început, de­sigur, am avut un post în ansamblu, eram ultima le­băduță din linie în "Lacul le­be­delor". Am trecut apoi prin toate pos­tu­ri­le, de la ansamblu la solistă, prim-solistă, apoi prim-balerină, ultimul nivel. Mi-am completat studiile teoretice absolvind și facultatea de coregrafie la Universitatea de Arte "Gheorghe Cris­tea", o facultate în­ființată și condusă de maestrul Ion Tu­gea­ru. Din 2003 și până acum, am făcut rolu­rile cele mai mari ale baletului clasic, dar am făcut și mult balet contemporan, pentru că unui balerin cu for­mație clasică îi este foarte ușor să abordeze toate ge­nu­rile de dans. Am avut maeștri minunați, de la care am învățat enorm - Mi­hai Babușka, Corina Du­mi­trescu, Florin Mateescu sunt cei care mi-au rămas la suflet.

- Din gloria balerinelor fac parte și partenerii lor de dans. Cât din succes li se datorează?

- Relația cu partenerul de dans este, în balet, de­cisivă. În timpul spectacolului, trebuie să ai încredere deplină în el, să mizezi pe el, pe capacitatea lui de reacție, pe concursul pe care ți-l dă în construirea scenei. Chiar și un singur gând se vede în felul în care te miști. Dacă dansezi cu partenerul tău și te gândești doar la mișcarea pe care o faci, atunci obții doar o execuție corectă, dar dacă vrei ca și spectatorii să vadă și să înțeleagă că personajul tău îl iubește pe cel al lui și îl privești în felul acesta, atunci deja toată coregrafia s-a transformat. Între partenerii de scenă e un raport de prietenie profundă, foarte personală, ca între camarazii de front. Am avut câteva accidentări, și când n-am putut participa la spectacole, am venit în sală, la premiere, doar ca să fiu alături de ei, de co­legii și partenerii mei. Privind din public, prima oară m-a frapat să văd cât de mult se vede sufletul celui care dansează, cât de tare transpar în dans trăsăturile lui sufletești și chiar urmele întâmplărilor prin care a trecut în viață. Baletul e o artă în care nu te poți pre­face: nu ai la îndemână cuvintele, care pot spune și altceva decât gândești. Să interpretezi un rol prin dans e un demers tainic: să cauți personajul, să îl cu­noști până în străfundurile lui, să ți-l asumi astfel complet, să te "umpli" de el.

Stăpâna oglinzilor

- Timpul transformă, adesea, bucuriile în ru­tină. După 13 ani petrecuți aici, ce mai simți când intri, dimineața, pe poarta operei?

- Simt că acolo e locul meu, lumea mea de basm, în care pot să devin oricare din personajele mele. E ce­va magic, dar în spatele magiei stă o muncă sisi­fică. Ador când intru în sala de studiu. Mă așez la bară, și de la opt la zece, când vin ceilalți balerini, sunt singura stăpână a oglinzilor: fac exerciții de în­călzire și de stretching pentru diferite grupe de mușchi, îmi întind tendoanele și ligamentele, pentru că la 32 de ani, se înțelege, te încălzești mai greu de­cât la 20. După care, încep studiile cu maestrul-co­regraf și cu toată grupa de lucru, iar după studii, avem repetiții toată ziua, până la 18.00. În zilele în care am spectacol, îmi trebuie trei-patru ore mini­mum ca să mă pregătesc, pentru că sunt foarte multe de făcut înaintea intrării în scenă: trebuie să-ți aran­jezi părul, să-ți prinzi diademele - dacă rolul o cere, să-ți faci ma­chiajul adecvat, să-ți verifici costumul, să îl re­tu­șezi, dacă e nevoie, să nu cadă vreo bretea, să îți vop­sești cu o pastă albă poantele... Eu îmi pun costumul cu două ore înainte de spectacol și merg pe scenă, un­de verific fiecare centimetru pătrat de pe co­vorul de balet, la fel și elementele de recuzită printre care îmi fac amplasamentul și traseele. "Foto­grafiez" fie­care cadru, memorez totul, fiecare detaliu, ca nimic să nu mă perturbe sau să mă ia prin surprindere atunci când îmi interpretez rolul. Ca prim-balerin, ai responsabilitatea de a-i "învârti" pe toți în jurul tău, tu ești motorul care îi angrenează pe toți ceilalți, so­liști, ansamblu, în dinamica spectacolului. Îți trebuie o mare putere pentru asta, fermitate și un anu­me fel de impetuozitate, de intrare în forță. E o ati­tu­dine care se deprinde. Dacă tu ești convins, atunci toți te vor urma și vor intra în poveste cu tine. Îți dai seama la aplauze cât ai reușit să faci din toate acestea, cât de mult ai convins, sau, dimpotrivă, îți poți da seama și într-un moment de liniște, când lumea e pur și simplu copleșită de emoție și așteaptă cu sufletul la gură să vadă ce faci mai departe. Dar dacă magia dispare și auzi un foșnet de pungă, e semn că trebuie să încerci și mai tare să convingi!

Energia obârșiei

- Îți imaginezi ce vei face când nu vei mai dan­sa? Cu ce vei suplini mirajul dispărut al baletului și al scenei?

- Mai am câțiva ani buni înainte pe scenă, iar când cariera mea se va sfârși, după 40 de ani, voi de­veni maestru-coregraf. Și chiar îmi doresc acest lucru, să predau celor tineri cunoștințele pe care eu le-am acumulat și să le împărtășesc experiența mea, așa cum și eu am învățat de la maeștrii mei: arta evo­luează și poți să-i ajuți pe cei care vin după tine să facă în trei pași ceea ce tu ai făcut odinioară în zece.

- Nu te bate gândul străinătății?

- Sunt mulțumită de viața mea de până acum și mă simt împlinită. Nu mi-am dorit să fac o carieră în străinătate, deși am fost în numeroase turnee și am dansat pe mari scene lirice din lume, dar mie chiar îmi place țara asta, îmi place să trăiesc aici. E o ener­gie în locurile acestea la care mă raportez și fără de care aș simți că sunt goală pe dinăuntru. Nu sunt foar­te ambițioasă în privința acumulărilor materiale sau a poziției în societate. Planurile noastre, adică ale me­le și ale soțului meu, sunt modeste și firești: ne stră­duim să ne cumpărăm o casă, ca apoi să avem un copil. Cariera de balerin nu ține cât în alte profesii și e bine ca. atunci când se termină, să ai și alte puncte de sprijin în viață. Am văzut o mulțime de balerini care au trăit doar pentru carieră și care, după ce ea s-a terminat, s-au trezit singuri. Oricât au strălucit pe scenă, pe chipul lor se așterne tristețea pe care ți-o dă singurătatea.

- Orice femeie visează să aibă un corp și un mers de balerină, dar care e prețul plătit pentru a te menține într-o asemenea formă?

- Prețul e o disciplină de fier și un volum de mun­că uriaș. Ca balerină, trăiești zi de zi uitându-te în oglindă și încercând să îmbunătățești continuu con­diția ta fizică. Iar când timpul începe să o afecteze, lu­crezi foarte mult să te menții la același nivel. E po­sibil să nu te naști cu toate calitățile necesare ba­le­tului. Poate că ai un genunchi ușor mai mare, mai gros, și atunci toată viața vei lucra ca să întinzi mai mult tendoanele din spatele genunchiului, să încor­dezi foarte bine genunchiul și să tragi musculatura în sus, astfel ca piciorul tău să capete altă alură și să nu se mai vadă acea "imperfecțiune". Fiecare părticică a corpului tău trebuie modelată și remodelată con­tinuu, iar lu­crul a­cesta e în­so­țit de du­rere, cel mai ade­­­sea. La noi, ba­lerinii, e chiar o satisfacție ma­so­chistă atunci când te doare un mușchi sau un ten­don, pen­­tru că asta în­seam­nă că pro­gre­­sezi. E o ano­malie a pro­­fe­siei: când faci febră mus­cu­lară în­seam­nă că ai mun­cit cu spor, că ai avansat, și asta e minunat! În ziua de astăzi, baletul clasic e foarte per­formant pe partea fizică și de exe­cu­ție tehnică, față de acum 40 de ani, când accentul se punea mai mult pe interpretarea ar­­­tis­tică. Sigur că trebuie să îți iubești corpul: el este ins­trumentul tău de lucru. Dar iubirea de sine are o li­mită foarte subtilă la artiști. Adică, dacă te placi foar­te mult, intervine autosuficiența și orgoliul, iar din­colo de asta nu mai există progres. Dar și dacă ești me­reu nemulțumit de tine și nu te iubești îndeajuns, nu ești convingător pe scenă, nu te impui ca artist. Ar trebui să fii cam așa: în sala de studiu să te iubești mai puțin, ca să te îmbunătățești continuu; iar când intri pe scenă, să te iubești la nebunie, ca să-i faci și pe cei care te privesc să te admire și să îți dăruiască pre­țuirea lor! Dacă eu îmi iubesc corpul? Da, dar cel mai mult îmi iu­besc sufletul!

- Îți mai ră­mâne loc, în el, și pentru dragoste? Meseria pe care o faci nu cere o jertfă de tot?

- Din fericire, so­țul meu este, și el, artist. Este ac­torul Ștefan Ru­xan­da, de la Com­pania de Teatru "Passepartout" a lui Dan Puric. L-am cunoscut când am participat și eu la un spec­tacol al lor, "Ro­yal Fashion", ca­re are și o parte de balet, în afara ce­lei de actorie. A­șa­dar, Ștefan în­țelege ce înseam­nă să ai un spec­tacol și să ajungi târ­ziu acasă, ce în­seam­nă să ai un turneu de o lună sau mai mult în stră­inătate, ce în­seamnă să lu­crezi în plus față de pro­­gram pentru că tu consideri că nu e su­ficient ce ai fă­cut pentru rolul pe care îl pre­gă­tești. Din punctul acesta de vedere, suntem norocoși că suntem artiști amândoi, dar din alt punct de vedere, nu e prea gro­zav, pentru că ne petrecem o bună parte din timp aș­teptându-ne unul pe celălalt și prețuind puținul timp pe care-l "furăm", ca să-l petrecem împreună. Când ajung acasă, după orele de studiu, nu apuc să fac mare lucru: în primul rând, fac o baie caldă, ca să-mi de­tensionez mușchii. Apoi, mai citesc, mă mai uit la un film cu soțul meu sau vorbim des­pre rolurile pe ca­re le facem fiecare din noi. Lu­nea, când am o zi li­beră, îmi place să fac pâine acasă din făină integrală și să gătesc. Mănânc, în general, destul de consistent (pește, paste de orez, salate), dar nu fast-food. Efortul fizic susținut de zi cu zi nu te lasă să te mai în­grași. Nu poți să-ți permiți măcar o ieșire în club sau să ai o viață dezordonată, pentru că fiecare gram de alcool sau de mâncare proas­­tă se simt în plus a doua zi, la exer­cițiile de în­căl­zire și de studiu. Îmi place să ple­căm din oraș și să stăm cât mai mult în natură, să ne plimbăm prin pă­dure cu cățelul nostru. Mergem destul de des la mâ­năstirea de la Valea Plopului, unde părintele Tă­nase a făcut un așezământ pentru copiii aban­donați. Ștefan e un om foarte credincios, e un în­ger de om, face nu­mai fapte bune și merge tot tim­pul la biserică. Îl înso­țesc și eu, când avem liber de la Operă, de săr­bători, ori vara, în timpul vacanței. Îmi iau un scăunel și stau cuminte toată slujba. Pen­tru un balerin e foarte greu statul în picioare, pe loc. Dar mă rog lui Dum­nezeu tot timpul, nu numai la biserică, mă rog pentru sănătatea mea și a familiei mele, ca Dumnezeu să ne aibă în grija Sa, ca și până acum. Și să poarte de grijă întregii lumi! Pentru asta mă rog me­reu: pentru sănă­ta­tea tutu­ror ce­lor su­fe­rinzi din lu­mea asta! Mă gân­desc la cei ca­re au du­reri, pentru că eu știu ce în­seam­nă du­­rerea fi­zică - pro­fe­sia de balerin te ex­pune la multe acci­den­tări. Tră­iești me­reu cu o du­rere fizică, mai mi­c­ă sau mai mare, pen­tru că da­că nu e glez­na, e ge­nun­chiul, ori șol­dul, sau spa­te­le. Dar veci­nă­tatea as­ta constantă cu du­rerea te face mai puternic. De altfel, toate bale­ri­nele sunt femei foar­te puternice, pentru că de la vârs­te fragede mun­cesc fără în­cetare, cu o dis­ci­pli­nă de fier.

- Nu pot să nu te întreb despre "răz­me­rița" de la Ope­ra din Bucu­rești, care a fă­cut înconjurul pre­sei. Te afectează?

- Sper ca noua di­rectoare, Beatrice Ran­cea, să dezlege ițele încâlcite ale relației dintre manageriat și artiștii operei și să pună capăt acestor războaie, pen­tru că, în general, e pace în operă.
- Ce ai acum în agenda artistică?

- Nou-nouțul spectacol "In the night. The middle..." care a avut premiera în 10 iunie - un triptic de balet clasic și contemporan, cu trei coregrafii post­mo­­­derne, de George Balan­chines, Jerome Robbins și William Forsythe, pe muzica lui Ceai­kovski, res­pec­tiv, Frederic Chopin și Thom Willems. Ultima dintre ele a fost realizată la comanda lui Rudolf Nureev, pentru a o dansa cu celebra stea a baletului francez din anii '80, Sylvie Guillem, și sper că va încânta și publicul bucureștean.

Foto: EGYED UFO ZOLTAN (3), CHRISTIAN KOSTYAK (2), VALI STOICA