Fiecare om din biserică încearcă să prindă un strop din aghiazma cu care părintele ne stropeşte. În picurul acela firav de apă sfinţită este o putere tainică greu de înţeles, dacă nu eşti credincios. O putere care face duhurile rele să se teamă şi să plece. Ori de câte ori aghiasma mă atinge pe creştet, în suflet îmi pătrunde un iureş de lumină şi mă simt primenit şi curat.
E vineri seară. O seară umedă şi rece, scăldată într-o ploaie de sfârşit de octombrie, care face întunericul să pară mai pătrunzător şi mai hâd decât este. Biserica e plină. Suntem împreună, lipiţi, aproape un singur trup, tineri şi bătrâni, femei şi bărbaţi, unii mai cu stare, alţii sărmani de-a dreptul, uniţi, cu toţii, într-o singură chemare. Dinspre altar, vocea părintelui se aude blând, contrastând puternic cu rugăciunea înfricoşătoare a Sfântului Vasile cel Mare, ale cărei cuvinte izgonesc necuratul: "Te blestem pe tine, începătorul răutăţilor şi al hulei, căpetenia împotrivirii şi urzitorul vicleniei. Te blestem pe tine, cel aruncat din lumina cea de sus şi surpat pentru mândrie în întunericul adâncului."
Fiecare dintre credincioşii care ajung la Biserica Zlătari din Bucureşti au pe suflet o povară sau poartă o bucurie. Vin să se roage sau să mulţumească. Pe toţi i-a adus aici prezenţa nevăzută, dar puternică şi ocrotitoare, a Sfântului Mare Mucenic Ciprian, izbăvitorul de vrăji, a cărui mână se află în acest lăcaş, de peste două sute de ani.
În veacul al XVII-lea, când pe locul Zlătarilor din Sărindar se ridică o micuţă biserică de lemn, mahalaua aurarilor şi argintarilor greci trebuie să fi fost plină de viaţă. Era la un pas de Lipscanii prin care mulţimea trecea într-o vânzoleală neîncetată, căutând să tragă ori să mănânce la unul din hanurile înşirate, la vedere, pe uliţă, să cumpere şi să vândă mărfuri de tot felul, să se plimbe sau, pur şi simplu, să caşte gura la ce se mai întâmplă în târg. O lume de târgoveţi, aflată în neîncetată mişcare, între módele din Apus şi din Răsărit, un loc în care miresmele grele şi voluptuoase ale Orientului se întâlneau cu aerul proaspăt şi tare al modernului Occident.
La răscrucea aceasta de vremuri, bisericuţa de lemn din mahalaua zlătarilor este schimbată, şi ea, pe una de piatră, zidită în anul 1705, cu ajutorul spătarului Mihail Cantacuzino. Când Gherasim Palada, Patriarhul Alexandriei, îl vizitează pe Constantin Brâncoveanu la Bucureşti, domnul îi închină Biserica Zlătarilor, devenită între timp una din cele mai bogate mânăstiri din ţară, înzestrată cu han, prăvălii, pivniţe, acareturi şi moşii. Spre sfârşitul veacului al XVIII-lea, în timpul păstoririi Patriarhului Parthenie al II-lea al Alexandriei, biserica va primi şi cel mai preţios odor al ei - mâna transformată în moaşte a Sfântului Ciprian al Antiohiei, vrăjitorul convertit la creştinism şi martirizat în anul 304. Din clipa aceea, drumul prin vremuri al lăcaşului avea să fie pecetluit, ocrotindu-i şi dezlegându-i pe toţi cei care-i vor trece pragul, de farmece, descântece şi legătorii săvârşite cu puterea celui rău.
Trupul de zid al bisericii va mai fi preschimbat o dată, după cutremurele din 1802 şi 1838, când "fiind în mare ruină şi crăpându-se, s-a început ridicarea din temelie, în anul 1850, de preasfinţitul Calistrat Livis", pe vremea aceea egumen al mânăstirii, dar şi mitropolit onorific al Libiei. Pictat de Gh. Tattarescu, trecut prin mai multe reparaţii, cu hanul şi turnul-clopotniţă dărâmate, în anul 1902, pentru ca să facă loc lărgirii Căii Victoriei, sfântul lăcaş din secolul XIX a scăpat cu greu furiei demolatoare a lui Ceauşescu, din anii '80. Nici astăzi nu ştie nimeni cum de dictatorul, care era hotărât să-l demoleze, şi-a schimbat, pe neaşteptate, gândul.
Mai bine de treizeci de ani. O viaţă de om. Atâta a stat la pangarul Bisericii Zlătari doamna Eugenia. Şi încă stă, deşi s-a pensionat în primăvară. A venit aici în anii comunismului, renunţând la o slujbă bună, în armată, plătită pe atunci cu 3000 de lei. "Dar nu de bani îmi păsa mie, ci de pacea sufletească!" Şi când spune asta, îi văd mijind o lacrimă în ochi. Şi-a găsit-o!
"Eu sunt ardeleancă şi am avut multe probleme cu farmecele, dar Dumnezeu m-a ajutat mult prin Sfântul Ciprian. Fratele meu nu a vrut în tinereţe să ia de nevastă fata unei vecine, cu care copilărise. Drept răzbunare, ne-a făcut vrăji la toată familia. Mergea în spatele grădinii şi arunca tot felul de necurăţii, de pe urma cărora s-au betegit toate dobitoacele. Vecina aceasta a noastră i-a făcut cel mai mult rău mămicii. De ea s-a «ocupat» cel mai mult, pentru că ştia că dacă o termină pe ea, ne termină pe toţi. S-a întâmplat să o şi ia de piept şi să-i spună în faţă: «Tu, nenorocito, ce faci de nu te pot omorî?!» Dar mămica nu a murit, pentru că e o femeie tare credincioasă, care se roagă foarte mult. Acum are 86 de ani şi ştie pe de rost Acatistul Rugului Aprins, scris de părintele Daniil Sandu Tudor, şi-l spune mereu. Şi i-am cusut şi eu la haină o cruciuliţă de la botez, o bobiţă de tămâie, cu puţin cărbune, care a ars aici, în altar, şi cu rugăciunile Sfântului Ciprian, şi pomelnic, duminică de duminică, la Sfânta Liturghie, ne-am izbăvit!"
Multe minuni a văzut doamna Eugenia perindându-se prin faţa ochilor, în cei peste treizeci de ani, de când slujeşte la pangar. "S-a întâmplat de multe ori ca vrăjitorii să pângărească aghiasma, astfel ca oamenii să nu se poată folosi de ea. De abia o sfinţeam, că ne şi trezeam, după niciun ceas, cu necurăţii aruncate în vasul cu apă sfinţită. Aşa am ajuns să-i punem lacăt şi un robinet, ca oricine să-şi poată lua aghiasmă, dar nimeni să nu mai poată arunca ceva înăuntru."
Vasul de care vorbeşte doamna Eugenia Ciorga este chiar la intrare. Când am intrat, nu am băgat de seamă că e ferecat. Lacătul micuţ, care-i închide temeinic capacul, e o mărturie minusculă a marelui război purtat năpraznic de preoţii acestei biserici, cu demonii şi vrăjitorii, care-i slujesc zi şi noapte. Aici se săvârşesc izbăviri de lucrarea duhurilor necurate, pe care Sfântul Ciprian le-a zădărnicit de multe ori, printr-o simplă atingere de moaştele sale. Doamna Eugenia îşi aduce bine aminte...
"Acum mai bine de zece ani, chiar de praznicul Adormirii Maicii Domnului, s-a petrecut tămăduirea unei copile, care era chinuită de un duh rău. Cei din familia ei credeau că i se făcuseră farmece, dar nu ştiau cine anume i le făcuse. Disperaţi, pentru că fetiţa nu se vindeca defel, au mers cu ea pe la biserici şi mânăstiri. Un părinte a îndrumat-o spre noi. Şi au venit aici, de mai multe ori. Duminica mergeau de obicei la liturghie la Mânăstirea Cernica şi ar fi vrut să se ducă acolo şi de sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului. Dar în ajun, mama fetiţei a visat pe cineva care i-a spus să nu meargă la mânăstire, ci să vină la slujbă la noi.
Aşa că a ajuns dis de dimineaţă, împreună cu fetiţa. Îmi aduc aminte foarte bine cum au dat pomelnicul la Sfânta Liturghie şi apoi s-au aşezat smerite într-un colţ, pentru că fetiţa tulbura, uneori, slujba, când o chinuia duhul rău. În duminica aceea, copila a stat liniştită, rostind doar nişte nume în gura mare. Nimeni nu le-a înţeles şi nici părinţii nu au băgat-o în seamă. Acasă, fetiţa a adormit, iar când s-a trezit, şi-a venit brusc în fire, a strigat-o tare pe Măicuţa Domnului şi pe Mântuitorul, şi apoi a început să le spună părinţilor cum îi făcuse o femeie farmece. Le-a spus chiar şi numele vrăjitoarei, Florica o chema, împreună cu numele tuturor celor care o ajutaseră la farmece. Atunci şi-au dat seama că erau chiar numele pe care copila le pomenea în timpul Sfintei Liturghii. Şi, din clipa aceea, fetiţa s-a vindecat, iar asupra vrăjitoarei s-a întors tot răul pe care-l făcuse. Copila e bine sănătoasă, s-a căsătorit şi are la rândul ei copii. Ani de zile a venit aici, la biserică, împreună cu părinţii, ca să-i mulţumească Sfântului Ciprian."
Copilul căruia i s-a furat sufletul
Doamna Eugenia îşi aminteşte de o altă întâmplare care s-a petrecut în anii dictaturii comuniste, când la biserică oamenii veneau pe furiş, de frică să nu-şi piardă serviciul, pentru că o supraveghetoare din magazinul de peste drum avea grijă să urmărească permanent intrarea în sfântul lăcaş.
În vremurile acelea, peste o femeie credincioasă din Bucureşti s-a abătut o năpastă. L-a luat de soţ pe băiatul unei vrăjitoare din ungurime, care i-a pus gând rău. Şi pentru că de ea nu s-a putut atinge, a încercat o vrajă teribilă asupra copilului ei, care avea doar patru anişori. Stăpânită de demonul căruia i se consacrase din tinereţe, soacra a vrut să facă un troc. I-a oferit duhului rău sufletul băieţelului, la schimb cu propriul suflet, pentru a se elibera. Din momentul acelei vrăji cumplite, băieţelul s-a îmbolnăvit grav. Cădea inconştient, fără motiv, iar medicii nu l-au putut ajuta cu nimic. Ştiind că soacra sa e vrăjitoare, mama copilului a venit la Bucureşti, să se roage Sfântului Ciprian. Puterea farmecelor era nespus de mare, dar femeia a stăruit. Şi nu o dată sau de două ori. A venit la sfântul ani la rând. Sâmbăta seară se urca în tren, ajungea în Capitală, dimineaţa venea la liturghia de la Biserica Zlătari, iar după-amiaza se întorcea acasă. Nu s-a descurajat, nu a renunţat. O trudă de Sisif. Până când, într-o noapte, şi-a visat băieţelul care i-a spus: "Mami, nu mai avem mult!" A venit atunci într-un suflet la Biserica Zlătari, iar părintele, care-i devenise duhovnic, i-a spus să-şi aducă băieţelul la împărtăşit. Când micuţul a primit Trupul şi Sângele lui Hristos, s-a luminat la faţă şi a rostit, aparent fără motiv, numele soacrei. Şi, chiar din clipa aceea, vrăjitoarea s-a îndrăcit. Duhul rău, care-l chinuise pe copilaş, a intrat în ea şi a început să o arunce în toate părţile, ca pe o cârpă.
În cele din urmă, mama copilului a venit cu serviciul în Bucureşti, pentru a fi aproape de Sfântul Ciprian. Ani de-a rândul, până să plece definitiv cu fiul său în străinătate, era văzută de enoriaşi stând împreună cu băiatul ei, duminică de duminică, lângă racla sfântului.
Părintele NICOLAE DASCĂLU, parohul Bisericii Zlătari
"De multe ori primesc pomelnice pe care nu scrie altceva decât: «Mulţumesc, Sfinte Ciprian, pentru că m-ai ajutat»!"
Casnicii lui Dumnezeu
- Sfinţia voastă, sunteţi preot la o biserică în care se află moaştele unui sfânt extrem de puternic, preţuit şi iubit de mulţimi mari de oameni, pentru că îi protejează şi îi salvează de blesteme şi farmece. Se simte prezenţa asta, deosebit de puternică, în biserică. Vă simţiţi cumva protejat?
- Sunt preot de 24 de ani, iar aici, la Biserica Sfântului Ciprian de la Zlătari, sunt din anul 2008, aşadar de şapte ani şi ceva. Cinci ani am fost preot la Catedrala Mitropolitană din Iaşi şi am petrecut mult timp lângă racla Sfintei Parascheva. Aşa că am experienţă în slujirea în biserici cu moaşte de sfinţi. Personal, am o stare specială atunci când slujesc în astfel de locaşuri. Aici, la Bucureşti, simt asta de când intru în biserică, scăpând din tumultul Căii Victoriei. Dintr-odată, parcă am o mai mare uşurinţă în a-mi aduna gândurile; şi, desigur, atunci când mă concentrez mai mult la rugăciune, simt fiorul acesta, că nu mă rog eu singur lui Dumnezeu, ci împreună cu mine se roagă şi sfântul din raclă, iar rugăciunea mea parcă este purtată cu mai multă forţă către Tronul Dumnezeirii. În acelaşi timp, simt acut responsabilitatea mea de preot: cum sunt eu slujitor înaintea lui Dumnezeu, atunci când am permanent lângă mine un "casnic" al lui Dumnezeu?! Pentru că sfinţii asta sunt, casnicii, prietenii lui Dumnezeu.
- Aţi avut situaţii în viaţă când moaştele Sfântului Ciprian al Antiohiei să vă fi ajutat într-un mod special?
- Am fost, ca orice om, în anumite momente ale vieţii, la răscruce: când nu ştiam dacă să merg spre stânga, spre dreapta, înainte, sau, pur şi simplu, să fac pasul pe loc sau să mă întorc înapoi. Ei bine, în astfel de momente am simţit şi ajutorul Sfintei Parascheva, dar şi al Sfântului Ciprian. După ce m-am închinat în faţa raclei lor şi am stăruit mai mult acolo, chiar dacă nu le-am cerut eu în mod special să-mi rezolve problema aceea, ea a căpătat o soluţie de parcă aş fi gândit-o dintotdeauna. De multe ori, la Sfântul Ciprian, în timpul lucrărilor de restaurare, am ajuns în impas cu anumite plăţi. Mie nu mi-a plăcut niciodată să întârzii plata lucrătorilor. De aceea, aveam întotdeauna emoţii. Dar Sfântul Ciprian ne-a ajutat, de fiecare dată, căci, în mod minunat, venea câte o persoană şi completa cu ceea ce mai rămânea de plată. Vedeţi, sfinţii nu lucrează doar în adâncul fiinţelor noastre, ci intervin şi foarte direct în viaţa noastră, ajutându-ne cu lucruri concrete, materiale. Ne redau de multe ori sănătatea, în chip minunat. Se întâmplă să îţi iasă analizele prost şi, după o săptămână sau două de la rugăciunea către ei, constaţi că, pur şi simplu, s-au îmbunătăţit într-un mod cu totul inexplicabil. De aceea şi vin atât de mulţi credincioşi la raclele cu moaşte, dacă ei nu ar simţi ajutorul sfinţilor, nu ar mai reveni niciodată. Asta este, zic eu, mărturia cea mai puternică. Fiind preot la biserica Sfântului Mucenic Ciprian, de multe ori, primesc pomelnice pe care nu scrie altceva decât: "Mulţumesc, Sfinte Ciprian, pentru că m-ai ajutat!". Atât şi numele persoanei. Nicio altă rugăminte, nicio cerere, doar mulţumire.
- Părinte Nicolae Dascălu, prin ce îl simţiţi diferit pe Sfântul Ciprian al Antiohiei faţă de alţi sfinţi?
- Pentru mine, Sfântul Ciprian este modelul maturităţii duhovniceşti, al omului care caută cu fervoare adevărul. Am putea spune că el a adâncit metodele ştiinţifice ale vremii lui: magia, vrăjitoria - făceau parte în antichitate din ştiinţa vremii respective. Era un om genial, dăruit total căii lui. Trăia ca un ascet, încă din perioada când practica magia, şi a fost atât de însetat de cunoaştere, încât a riscat, chiar, să lucreze cu puterea necuratului. Dar în clipa în care a realizat că, de fapt, cunoaşterea la care a ajuns cu atâta efort este finită, are un capăt şi îl subjugă, în loc să-l elibereze, atunci L-a descoperit pe Hristos, prin Sfânta Iustina. A înţeles că puterea Mântuitorului este mai mare decât orice putere din lumea aceasta şi este o putere care te eliberează, nu este o putere care te înrobeşte: este puterea iubirii răstignite. În această putere a iubirii a găsit el sensul vieţii. Atunci a urmat convertirea, apoi botezul, hirotonia, slujirea episcopală în scaunul Antiohiei şi, în cele din urmă, martiriul la Nicomidia, care este botezul sângelui, botezul care i-a aşezat cununa sfinţeniei.
Aici, cred eu, Sfântul Ciprian poate fi un model pentru lumea noastră contemporană. Avem acum posibilitatea să cunoaştem foarte multe lucruri din univers. Dar este o cunoaştere orizontală, care se termină sau, până la urmă, intră într-un cerc vicios, ne întoarcem de unde am plecat; nu găsim sensul deplin al vieţii. De la Sfântul Ciprian învăţăm să ne depăşim pe noi înşine, în lumina lui Dumnezeu. Pentru că atunci când găsim calea către Dumnezeu, atunci avem, de fapt, înţelesul deplin al vieţii noastre.
- La nivel popular, Sfântul Ciprian e simţit drept grabnic ajutător şi un foarte puternic apărător împotriva vrăjilor, descântecelor, farmecelor, un luptător contra demonilor.
- Dacă citim în acatistele sau paraclisele ortodoxe, vom vedea că rugăciunile sunt adresate sfinţilor pe baza vieţuirii lor pământeşti. Pentru că Sfântul Ciprian a fost un cunoscător al vrăjitoriei, al magiei, desigur că oamenii îl cheamă în rugăciune ca să îi ajute să scape de aceste ispite. Am întâlnit, la un moment dat, un credincios care se ruga Sfântului Ciprian să mai facă o ultimă vrajă, ca să-i rezolve o anumită problemă. Chiar dacă sfântul s-a lăsat de magie, el îl ruga să facă o ultimă excepţie, acum, doar pentru el! Desigur, firesc ar fi fost ca el să se roage să-i destrame tot răul din viaţă, nu să-i ceară să se întoarcă la ceea ce sfântul renunţase, din tot sufletul. Dar, vedeţi, uneori, teama de magie a unor oameni este atât de mare, încât ajung cu ea până în biserică.
- Cum vă explicaţi că în România există, totuşi, multă magie - şi la oraş, luând forma unor escrocherii, dar mai ales în sate, multe din ele cu viaţă creştină puternică?
- Eu cred că există, de fapt, o religiozitate difuză. La noi la sat, magia poate fi asociată şi cu practicile arhaice, păgâne, adesea foarte puternice. Dacă trecem acum la explicaţiile fenomenologilor - în primul rând mă gândesc la Mircea Eliade, care vorbea despre camuflarea sacrului în profan, atunci realizăm că şi atunci când oamenii nu merg după religia îndătinată, oficială, ei păstrează un rest din gândirea arhaică, un fapt ce trebuie pus pe seama esenţei fiinţei umane. Întotdeauna omul caută într-o zonă a iraţionalului ceea ce nu găseşte, ce nu-şi poate explica raţional. La noi s-au păstrat multe tradiţii din vechime, pentru că la noi creştinismul nu a fost impus, creştinismul românesc este unul care s-a sedimentat în timp, astfel încât oamenii şi-au păstrat câte ceva şi din gândirea arhaică a strămoşilor.De aceea, atunci când vedem aceste forme de religiozitate, care nu sunt în totalitate creştinate, trebuie să ne gândim că, aşa cum rămân în univers urme de radiaţii, aşa au rămas şi în conştiinţa umană. Din toate acestea reiese, cred eu, că poporul nostru are un fond religios puternic. Important este ca acesta să fie modelat, educat în spiritul creştinismului ortodox, care este, de fapt, matricea fundamentală a sufletului românesc. Fondul acesta arhaic nu trebuie combătut, distrus, ci trebuie sublimat, ridicat acolo unde trebuie. Pentru că fondul acesta trebuie să facă conexiunea fiinţei noastre cu lumina lui Hristos. El nu poate fi rău în sine, dar sunt anumite energii care, dacă nu sunt dirijate la timp în direcţia bună, ar putea să provoace ulterior surprize neplăcute.
Îi mulţumim pe această cale părintelui Nicolae Dascălu pentru fotografiile şi sprijinul acordat la publicarea acestui articol.