Fiecare om din biserică încearcă să prindă un strop din aghiazma cu care părintele ne stropește. În picurul acela firav de apă sfințită este o putere tainică greu de înțeles, dacă nu ești credincios. O putere care face duhurile rele să se teamă și să plece. Ori de câte ori aghiasma mă atinge pe creștet, în suflet îmi pătrunde un iureș de lumină și mă simt primenit și curat.
E vineri seară. O seară umedă și rece, scăldată într-o ploaie de sfârșit de octombrie, care face întunericul să pară mai pătrunzător și mai hâd decât este. Biserica e plină. Suntem împreună, lipiți, aproape un singur trup, tineri și bătrâni, femei și bărbați, unii mai cu stare, alții sărmani de-a dreptul, uniți, cu toții, într-o singură chemare. Dinspre altar, vocea părintelui se aude blând, contrastând puternic cu rugăciunea înfricoșătoare a Sfântului Vasile cel Mare, ale cărei cuvinte izgonesc necuratul: "Te blestem pe tine, începătorul răutăților și al hulei, căpetenia împotrivirii și urzitorul vicleniei. Te blestem pe tine, cel aruncat din lumina cea de sus și surpat pentru mândrie în întunericul adâncului."
Fiecare dintre credincioșii care ajung la Biserica Zlătari din București au pe suflet o povară sau poartă o bucurie. Vin să se roage sau să mulțumească. Pe toți i-a adus aici prezența nevăzută, dar puternică și ocrotitoare, a Sfântului Mare Mucenic Ciprian, izbăvitorul de vrăji, a cărui mână se află în acest lăcaș, de peste două sute de ani.
În veacul al XVII-lea, când pe locul Zlătarilor din Sărindar se ridică o micuță biserică de lemn, mahalaua aurarilor și argintarilor greci trebuie să fi fost plină de viață. Era la un pas de Lipscanii prin care mulțimea trecea într-o vânzoleală neîncetată, căutând să tragă ori să mănânce la unul din hanurile înșirate, la vedere, pe uliță, să cumpere și să vândă mărfuri de tot felul, să se plimbe sau, pur și simplu, să caște gura la ce se mai întâmplă în târg. O lume de târgoveți, aflată în neîncetată mișcare, între módele din Apus și din Răsărit, un loc în care miresmele grele și voluptuoase ale Orientului se întâlneau cu aerul proaspăt și tare al modernului Occident.
La răscrucea aceasta de vremuri, bisericuța de lemn din mahalaua zlătarilor este schimbată, și ea, pe una de piatră, zidită în anul 1705, cu ajutorul spătarului Mihail Cantacuzino. Când Gherasim Palada, Patriarhul Alexandriei, îl vizitează pe Constantin Brâncoveanu la București, domnul îi închină Biserica Zlătarilor, devenită între timp una din cele mai bogate mânăstiri din țară, înzestrată cu han, prăvălii, pivnițe, acareturi și moșii. Spre sfârșitul veacului al XVIII-lea, în timpul păstoririi Patriarhului Parthenie al II-lea al Alexandriei, biserica va primi și cel mai prețios odor al ei - mâna transformată în moaște a Sfântului Ciprian al Antiohiei, vrăjitorul convertit la creștinism și martirizat în anul 304. Din clipa aceea, drumul prin vremuri al lăcașului avea să fie pecetluit, ocrotindu-i și dezlegându-i pe toți cei care-i vor trece pragul, de farmece, descântece și legătorii săvârșite cu puterea celui rău.
Trupul de zid al bisericii va mai fi preschimbat o dată, după cutremurele din 1802 și 1838, când "fiind în mare ruină și crăpându-se, s-a început ridicarea din temelie, în anul 1850, de preasfințitul Calistrat Livis", pe vremea aceea egumen al mânăstirii, dar și mitropolit onorific al Libiei. Pictat de Gh. Tattarescu, trecut prin mai multe reparații, cu hanul și turnul-clopotniță dărâmate, în anul 1902, pentru ca să facă loc lărgirii Căii Victoriei, sfântul lăcaș din secolul XIX a scăpat cu greu furiei demolatoare a lui Ceaușescu, din anii '80. Nici astăzi nu știe nimeni cum de dictatorul, care era hotărât să-l demoleze, și-a schimbat, pe neașteptate, gândul.
Mai bine de treizeci de ani. O viață de om. Atâta a stat la pangarul Bisericii Zlătari doamna Eugenia. Și încă stă, deși s-a pensionat în primăvară. A venit aici în anii comunismului, renunțând la o slujbă bună, în armată, plătită pe atunci cu 3000 de lei. "Dar nu de bani îmi păsa mie, ci de pacea sufletească!" Și când spune asta, îi văd mijind o lacrimă în ochi. Și-a găsit-o!
"Eu sunt ardeleancă și am avut multe probleme cu farmecele, dar Dumnezeu m-a ajutat mult prin Sfântul Ciprian. Fratele meu nu a vrut în tinerețe să ia de nevastă fata unei vecine, cu care copilărise. Drept răzbunare, ne-a făcut vrăji la toată familia. Mergea în spatele grădinii și arunca tot felul de necurății, de pe urma cărora s-au betegit toate dobitoacele. Vecina aceasta a noastră i-a făcut cel mai mult rău mămicii. De ea s-a «ocupat» cel mai mult, pentru că știa că dacă o termină pe ea, ne termină pe toți. S-a întâmplat să o și ia de piept și să-i spună în față: «Tu, nenorocito, ce faci de nu te pot omorî?!» Dar mămica nu a murit, pentru că e o femeie tare credincioasă, care se roagă foarte mult. Acum are 86 de ani și știe pe de rost Acatistul Rugului Aprins, scris de părintele Daniil Sandu Tudor, și-l spune mereu. Și i-am cusut și eu la haină o cruciuliță de la botez, o bobiță de tămâie, cu puțin cărbune, care a ars aici, în altar, și cu rugăciunile Sfântului Ciprian, și pomelnic, duminică de duminică, la Sfânta Liturghie, ne-am izbăvit!"
Multe minuni a văzut doamna Eugenia perindându-se prin fața ochilor, în cei peste treizeci de ani, de când slujește la pangar. "S-a întâmplat de multe ori ca vrăjitorii să pângărească aghiasma, astfel ca oamenii să nu se poată folosi de ea. De abia o sfințeam, că ne și trezeam, după niciun ceas, cu necurății aruncate în vasul cu apă sfințită. Așa am ajuns să-i punem lacăt și un robinet, ca oricine să-și poată lua aghiasmă, dar nimeni să nu mai poată arunca ceva înăuntru."
Vasul de care vorbește doamna Eugenia Ciorga este chiar la intrare. Când am intrat, nu am băgat de seamă că e ferecat. Lacătul micuț, care-i închide temeinic capacul, e o mărturie minusculă a marelui război purtat năpraznic de preoții acestei biserici, cu demonii și vrăjitorii, care-i slujesc zi și noapte. Aici se săvârșesc izbăviri de lucrarea duhurilor necurate, pe care Sfântul Ciprian le-a zădărnicit de multe ori, printr-o simplă atingere de moaștele sale. Doamna Eugenia își aduce bine aminte...
"Acum mai bine de zece ani, chiar de praznicul Adormirii Maicii Domnului, s-a petrecut tămăduirea unei copile, care era chinuită de un duh rău. Cei din familia ei credeau că i se făcuseră farmece, dar nu știau cine anume i le făcuse. Disperați, pentru că fetița nu se vindeca defel, au mers cu ea pe la biserici și mânăstiri. Un părinte a îndrumat-o spre noi. Și au venit aici, de mai multe ori. Duminica mergeau de obicei la liturghie la Mânăstirea Cernica și ar fi vrut să se ducă acolo și de sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului. Dar în ajun, mama fetiței a visat pe cineva care i-a spus să nu meargă la mânăstire, ci să vină la slujbă la noi.
Așa că a ajuns dis de dimineață, împreună cu fetița. Îmi aduc aminte foarte bine cum au dat pomelnicul la Sfânta Liturghie și apoi s-au așezat smerite într-un colț, pentru că fetița tulbura, uneori, slujba, când o chinuia duhul rău. În duminica aceea, copila a stat liniștită, rostind doar niște nume în gura mare. Nimeni nu le-a înțeles și nici părinții nu au băgat-o în seamă. Acasă, fetița a adormit, iar când s-a trezit, și-a venit brusc în fire, a strigat-o tare pe Măicuța Domnului și pe Mântuitorul, și apoi a început să le spună părinților cum îi făcuse o femeie farmece. Le-a spus chiar și numele vrăjitoarei, Florica o chema, împreună cu numele tuturor celor care o ajutaseră la farmece. Atunci și-au dat seama că erau chiar numele pe care copila le pomenea în timpul Sfintei Liturghii. Și, din clipa aceea, fetița s-a vindecat, iar asupra vrăjitoarei s-a întors tot răul pe care-l făcuse. Copila e bine sănătoasă, s-a căsătorit și are la rândul ei copii. Ani de zile a venit aici, la biserică, împreună cu părinții, ca să-i mulțumească Sfântului Ciprian."
Copilul căruia i s-a furat sufletul
Doamna Eugenia își amintește de o altă întâmplare care s-a petrecut în anii dictaturii comuniste, când la biserică oamenii veneau pe furiș, de frică să nu-și piardă serviciul, pentru că o supraveghetoare din magazinul de peste drum avea grijă să urmărească permanent intrarea în sfântul lăcaș.
În vremurile acelea, peste o femeie credincioasă din București s-a abătut o năpastă. L-a luat de soț pe băiatul unei vrăjitoare din ungurime, care i-a pus gând rău. Și pentru că de ea nu s-a putut atinge, a încercat o vrajă teribilă asupra copilului ei, care avea doar patru anișori. Stăpânită de demonul căruia i se consacrase din tinerețe, soacra a vrut să facă un troc. I-a oferit duhului rău sufletul băiețelului, la schimb cu propriul suflet, pentru a se elibera. Din momentul acelei vrăji cumplite, băiețelul s-a îmbolnăvit grav. Cădea inconștient, fără motiv, iar medicii nu l-au putut ajuta cu nimic. Știind că soacra sa e vrăjitoare, mama copilului a venit la București, să se roage Sfântului Ciprian. Puterea farmecelor era nespus de mare, dar femeia a stăruit. Și nu o dată sau de două ori. A venit la sfântul ani la rând. Sâmbăta seară se urca în tren, ajungea în Capitală, dimineața venea la liturghia de la Biserica Zlătari, iar după-amiaza se întorcea acasă. Nu s-a descurajat, nu a renunțat. O trudă de Sisif. Până când, într-o noapte, și-a visat băiețelul care i-a spus: "Mami, nu mai avem mult!" A venit atunci într-un suflet la Biserica Zlătari, iar părintele, care-i devenise duhovnic, i-a spus să-și aducă băiețelul la împărtășit. Când micuțul a primit Trupul și Sângele lui Hristos, s-a luminat la față și a rostit, aparent fără motiv, numele soacrei. Și, chiar din clipa aceea, vrăjitoarea s-a îndrăcit. Duhul rău, care-l chinuise pe copilaș, a intrat în ea și a început să o arunce în toate părțile, ca pe o cârpă.
În cele din urmă, mama copilului a venit cu serviciul în București, pentru a fi aproape de Sfântul Ciprian. Ani de-a rândul, până să plece definitiv cu fiul său în străinătate, era văzută de enoriași stând împreună cu băiatul ei, duminică de duminică, lângă racla sfântului.
Părintele NICOLAE DASCĂLU, parohul Bisericii Zlătari
"De multe ori primesc pomelnice pe care nu scrie altceva decât: «Mulțumesc, Sfinte Ciprian, pentru că m-ai ajutat»!"
Casnicii lui Dumnezeu
- Sfinția voastă, sunteți preot la o biserică în care se află moaștele unui sfânt extrem de puternic, prețuit și iubit de mulțimi mari de oameni, pentru că îi protejează și îi salvează de blesteme și farmece. Se simte prezența asta, deosebit de puternică, în biserică. Vă simțiți cumva protejat?
- Sunt preot de 24 de ani, iar aici, la Biserica Sfântului Ciprian de la Zlătari, sunt din anul 2008, așadar de șapte ani și ceva. Cinci ani am fost preot la Catedrala Mitropolitană din Iași și am petrecut mult timp lângă racla Sfintei Parascheva. Așa că am experiență în slujirea în biserici cu moaște de sfinți. Personal, am o stare specială atunci când slujesc în astfel de locașuri. Aici, la București, simt asta de când intru în biserică, scăpând din tumultul Căii Victoriei. Dintr-odată, parcă am o mai mare ușurință în a-mi aduna gândurile; și, desigur, atunci când mă concentrez mai mult la rugăciune, simt fiorul acesta, că nu mă rog eu singur lui Dumnezeu, ci împreună cu mine se roagă și sfântul din raclă, iar rugăciunea mea parcă este purtată cu mai multă forță către Tronul Dumnezeirii. În același timp, simt acut responsabilitatea mea de preot: cum sunt eu slujitor înaintea lui Dumnezeu, atunci când am permanent lângă mine un "casnic" al lui Dumnezeu?! Pentru că sfinții asta sunt, casnicii, prietenii lui Dumnezeu.
- Ați avut situații în viață când moaștele Sfântului Ciprian al Antiohiei să vă fi ajutat într-un mod special?
- Am fost, ca orice om, în anumite momente ale vieții, la răscruce: când nu știam dacă să merg spre stânga, spre dreapta, înainte, sau, pur și simplu, să fac pasul pe loc sau să mă întorc înapoi. Ei bine, în astfel de momente am simțit și ajutorul Sfintei Parascheva, dar și al Sfântului Ciprian. După ce m-am închinat în fața raclei lor și am stăruit mai mult acolo, chiar dacă nu le-am cerut eu în mod special să-mi rezolve problema aceea, ea a căpătat o soluție de parcă aș fi gândit-o dintotdeauna. De multe ori, la Sfântul Ciprian, în timpul lucrărilor de restaurare, am ajuns în impas cu anumite plăți. Mie nu mi-a plăcut niciodată să întârzii plata lucrătorilor. De aceea, aveam întotdeauna emoții. Dar Sfântul Ciprian ne-a ajutat, de fiecare dată, căci, în mod minunat, venea câte o persoană și completa cu ceea ce mai rămânea de plată. Vedeți, sfinții nu lucrează doar în adâncul ființelor noastre, ci intervin și foarte direct în viața noastră, ajutându-ne cu lucruri concrete, materiale. Ne redau de multe ori sănătatea, în chip minunat. Se întâmplă să îți iasă analizele prost și, după o săptămână sau două de la rugăciunea către ei, constați că, pur și simplu, s-au îmbunătățit într-un mod cu totul inexplicabil. De aceea și vin atât de mulți credincioși la raclele cu moaște, dacă ei nu ar simți ajutorul sfinților, nu ar mai reveni niciodată. Asta este, zic eu, mărturia cea mai puternică. Fiind preot la biserica Sfântului Mucenic Ciprian, de multe ori, primesc pomelnice pe care nu scrie altceva decât: "Mulțumesc, Sfinte Ciprian, pentru că m-ai ajutat!". Atât și numele persoanei. Nicio altă rugăminte, nicio cerere, doar mulțumire.
- Părinte Nicolae Dascălu, prin ce îl simțiți diferit pe Sfântul Ciprian al Antiohiei față de alți sfinți?
- Pentru mine, Sfântul Ciprian este modelul maturității duhovnicești, al omului care caută cu fervoare adevărul. Am putea spune că el a adâncit metodele științifice ale vremii lui: magia, vrăjitoria - făceau parte în antichitate din știința vremii respective. Era un om genial, dăruit total căii lui. Trăia ca un ascet, încă din perioada când practica magia, și a fost atât de însetat de cunoaștere, încât a riscat, chiar, să lucreze cu puterea necuratului. Dar în clipa în care a realizat că, de fapt, cunoașterea la care a ajuns cu atâta efort este finită, are un capăt și îl subjugă, în loc să-l elibereze, atunci L-a descoperit pe Hristos, prin Sfânta Iustina. A înțeles că puterea Mântuitorului este mai mare decât orice putere din lumea aceasta și este o putere care te eliberează, nu este o putere care te înrobește: este puterea iubirii răstignite. În această putere a iubirii a găsit el sensul vieții. Atunci a urmat convertirea, apoi botezul, hirotonia, slujirea episcopală în scaunul Antiohiei și, în cele din urmă, martiriul la Nicomidia, care este botezul sângelui, botezul care i-a așezat cununa sfințeniei.
Aici, cred eu, Sfântul Ciprian poate fi un model pentru lumea noastră contemporană. Avem acum posibilitatea să cunoaștem foarte multe lucruri din univers. Dar este o cunoaștere orizontală, care se termină sau, până la urmă, intră într-un cerc vicios, ne întoarcem de unde am plecat; nu găsim sensul deplin al vieții. De la Sfântul Ciprian învățăm să ne depășim pe noi înșine, în lumina lui Dumnezeu. Pentru că atunci când găsim calea către Dumnezeu, atunci avem, de fapt, înțelesul deplin al vieții noastre.
- La nivel popular, Sfântul Ciprian e simțit drept grabnic ajutător și un foarte puternic apărător împotriva vrăjilor, descântecelor, farmecelor, un luptător contra demonilor.
- Dacă citim în acatistele sau paraclisele ortodoxe, vom vedea că rugăciunile sunt adresate sfinților pe baza viețuirii lor pământești. Pentru că Sfântul Ciprian a fost un cunoscător al vrăjitoriei, al magiei, desigur că oamenii îl cheamă în rugăciune ca să îi ajute să scape de aceste ispite. Am întâlnit, la un moment dat, un credincios care se ruga Sfântului Ciprian să mai facă o ultimă vrajă, ca să-i rezolve o anumită problemă. Chiar dacă sfântul s-a lăsat de magie, el îl ruga să facă o ultimă excepție, acum, doar pentru el! Desigur, firesc ar fi fost ca el să se roage să-i destrame tot răul din viață, nu să-i ceară să se întoarcă la ceea ce sfântul renunțase, din tot sufletul. Dar, vedeți, uneori, teama de magie a unor oameni este atât de mare, încât ajung cu ea până în biserică.
- Cum vă explicați că în România există, totuși, multă magie - și la oraș, luând forma unor escrocherii, dar mai ales în sate, multe din ele cu viață creștină puternică?
- Eu cred că există, de fapt, o religiozitate difuză. La noi la sat, magia poate fi asociată și cu practicile arhaice, păgâne, adesea foarte puternice. Dacă trecem acum la explicațiile fenomenologilor - în primul rând mă gândesc la Mircea Eliade, care vorbea despre camuflarea sacrului în profan, atunci realizăm că și atunci când oamenii nu merg după religia îndătinată, oficială, ei păstrează un rest din gândirea arhaică, un fapt ce trebuie pus pe seama esenței ființei umane. Întotdeauna omul caută într-o zonă a iraționalului ceea ce nu găsește, ce nu-și poate explica rațional. La noi s-au păstrat multe tradiții din vechime, pentru că la noi creștinismul nu a fost impus, creștinismul românesc este unul care s-a sedimentat în timp, astfel încât oamenii și-au păstrat câte ceva și din gândirea arhaică a strămoșilor. De aceea, atunci când vedem aceste forme de religiozitate, care nu sunt în totalitate creștinate, trebuie să ne gândim că, așa cum rămân în univers urme de radiații, așa au rămas și în conștiința umană. Din toate acestea reiese, cred eu, că poporul nostru are un fond religios puternic. Important este ca acesta să fie modelat, educat în spiritul creștinismului ortodox, care este, de fapt, matricea fundamentală a sufletului românesc. Fondul acesta arhaic nu trebuie combătut, distrus, ci trebuie sublimat, ridicat acolo unde trebuie. Pentru că fondul acesta trebuie să facă conexiunea ființei noastre cu lumina lui Hristos. El nu poate fi rău în sine, dar sunt anumite energii care, dacă nu sunt dirijate la timp în direcția bună, ar putea să provoace ulterior surprize neplăcute.
Îi mulțumim pe această cale părintelui Nicolae Dascălu pentru fotografiile și sprijinul acordat la publicarea acestui articol.