Atât de lăudate în afara ţării, muzicile tradiţionale româneşti respiră la noi cu greu, sub hăţişul şi hărmălaia prostului gust, ce le asaltează de peste tot. Kitsch-ul generalizat de pe scene, posturi de radio sau de televiziune (chiar şi posturile naţionale!) pare a strica, mai mult decât 50 de ani de propagandă comunistă. Momentele în care ne putem bucura de veritabilul folclor românesc sunt tot mai rare. Iată însă că, pentru o seară, 13 octombrie, sărbătoarea a revenit la Muzeul Ţăranului Român, sub bagheta etnomuzicologului Speranţa Rădulescu, o apărătoare eroică a tradiţiei muzicale autentice. Balul a fost deschis de muzica năvalnică a Fanfarei din Zece Prăjini, într-o formulă restrânsă, aleasă special pentru a cânta curat, fără înfloriturile acumulate în 20 de ani de turnee prin lume. A urmat un răsfăţ acustic: muzică transilvăneană fină, neamplificată, ieşită direct din ceterele şi din gordunele tarafurilor din Căstău şi Soporu de Câmpie.
Trei, Doamne, şi toţi trei...
Sărbătoarea muzicală a fost prilejuită de întâlnirea intitulată "Etnologii intersectate: Franţa - România", ce a însemnat o prezentare şi o discuţie cu publicul, susţinute de Speranţa Rădulescu şi de doi colegi francezi, etnomuzicologii Bernard Lortat-Jacob şi Jacques Bouët. Cei trei au cutreierat împreună satele româneşti la sfârşitul anilor '80 şi, mai ales, în anii '90, documentând obiceiuri şi muzici între timp dispărute, sau drastic schimbate. "Înainte să-i cunosc pe cei doi, eram un folclorist poate ceva mai evoluat, datorită lecturilor. Stăteam binişor cu partea teoretică, însă aveam nevoie de practică. Când i-am cunoscut pe Jacques şi pe Bernard, mi s-a deschis o lume până atunci inaccesibilă. Am învăţat, în deplasările pe teren alături de ei, mai multe decât în anii de dinainte. Între timp, m-am apropiat de nivelul unui etnomuzicolog din afară, nu ştiu dacă am ajuns acolo, dar nici nu mă mai consider folcloristul modest de dinainte de a-i cunoaşte", spune Speranţa Rădulescu.
Cei trei au scris împreună, în 2002, cartea "Din răsputeri. Glasuri şi cetere din Ţara Oaşului, România", răsplătită cu premii importante în Franţa. Întâlnirea de la MŢR a prilejuit şi lansarea cărţii scrise de Bernard Lortat-Jacob şi tradusă în limba română de Speranţa Rădulescu, "Indienii cântăreţi - urechea etnologului". Deşi se bazează pe date culese în Ţara Oaşului şi în alte zone în care a călătorit, cartea este o ficţiune. Un etnomuzicolog francez asistă la degradarea, sub presiunea lumii exterioare, a vieţii şi a muzicii unor săteni, dintr-o exotică şi imaginară locaţie. Nu e nevoie de prea multă imaginaţie, ca să înţelegi despre ce este vorba.
Ieri şi azi în Ţara Oaşului
Speranţa Rădulescu
"Ştim că suntem sălbatici, dar e foarte bine aşa!"
"Muzica din Ţara Oaşului nu se degradează, dar se stinge treptat. Muzicanţi mai sunt, poate nu atât de mulţi ca altădată, însă nu prea mai există săteni cărora să le cânte. Prilejurile de cântat s-au refugiat în intervalele de timp în care se întoarce acasă tineretul plecat să lucreze în afara ţării. De pildă, între Sfântă Mărie Mare şi Sfântă Mărie Mică, se fac nunţi aproape zilnic. Pe lângă nunţi, se ţine atunci un soi de joc al satului, la care participă, pe lângă tineri, şi oamenii maturi, care vor să-şi etaleze izbânda în viaţă. Acesta este specificul locului. Nu mai găseşti în România aşa ceva. Oamenii trăiesc acolo pentru a-şi etala izbânda în viaţă. Sunt ambiţioşi şi vor să arate că-s învingători şi acesta-i motivul pentru care nu şi-au degradat muzica, chiar dacă ea slăbeşte ca importanţă în viaţa comunitară. Atunci când se întorc de la Paris, oşenii vor să se etaleze în petreceri extraordinare, la care să le cânte ceteraşii. Peste tot în România urlă staţiile de amplificare, denaturând muzica la maximum. La ei, deocamdată, apare câte un microfon doar la marile petreceri de Paşte şi de Crăciun, cu multă lume. E un fenomen care ţine de ambiţia lor de a fi diferiţi de alţii. Ştiu că au o muzică diferită şi se mândresc cu asta. Mi-au spus nişte oşeni: «Ştim că suntem sălbatici, ştim că facem o muzică pe care nu o înţelege nimeni, şi e foarte bine aşa»."
Bernard Lortat-Jacob
"Nu i-am considerat niciodată pe oşeni sălbatici, primitivi, ci, din contră, foarte gospodari şi primitori. Chiar dacă în anii '80 nu aveau voie să găzduiască străini, ei au făcut-o. La fel s-a întâmplat în toate zonele din România în care am mers. Am fost impresionat de umanitatea ce răzbătea din zonele rurale. Când am ajuns pentru prima oară în Oaş, nu ne-a fost uşor să ne adaptăm, să înţelegem muzica şi viaţa oamenilor. Un ţăran ne-a spus atunci un lucru foarte interesant. A zis: «Am înţeles de ce aţi venit aici. Pentru că eu ştiu ceva ce voi nu ştiţi, iar voi ştiţi ceva ce eu nu ştiu!». Occidentul a impus un stil pasiv de a asculta muzică, în care cei mai mulţi stau într-un loc şi ascultă, fără să se implice, considerând că cei ce fac muzică ştiu tot ce-i de ştiut. E ca o cortină între cel ce face muzică şi cel ce ascultă. În Oaş, ceteraşul trebuie să cunoască melodia preferată a fiecărui om prezent la petrecere, iar acesta, când îşi aude melodia, începe a ţâpuri. E un mod mult mai dinamic, mai interactiv de a primi muzica. Însă nimic nu rămâne neschimbat nicăieri. În 1990, erau toţi oamenii în sat. La cinci şi jumătate după-amiaza, fetele frumoase şi gătite lăsau jocul şi fugeau acasă să mulgă vaca, apoi se întorceau. Când am ajuns acum doi ani în Oaş, n-am mai văzut nicio vacă. Nu-i vorba că vacile au ceva de spus în muzică, ci că tot sistemul s-a schimbat, viaţa oamenilor."
JACQUES BOUËT
"Am străbătut România la pas, cu magnetofonul pe umăr"
- Au trecut aproape 50 de ani de când aţi venit pentru prima oară în România...
- Am ajuns aici în 1967, ca student al Conservatorului Ciprian Porumbescu din Bucureşti. Aflasem că aici se ţine un curs de etnomuzicologie, lucru foarte rar pe vremea aceea, la conservatoarele europene. Unul dintre colegii mei, ce venea dintr-un sat din Ardeal, unde era şi cântăreţ de muzică populară, m-a invitat la părinţii lui. Umblam prin sate cu un magnetofon la mine şi înregistram bătrânii şi pe oricine era de acord să îmi cânte. Pe atunci, cântau cu toţii, cu bucurie. Îmi amintesc că am înregistrat o fată de cinci ani, cu o voce superbă. După ce am revenit în Franţa, am continuat să mă întorc în România, cam o dată la doi ani, cu fratele meu, cu prieteni, şi să înregistrez muzica satelor. Am mers în Oltenia, în Banat, Crişana, am înregistrat muzica polifonică a aromânilor din Dobrogea, ţâpuriturile din Oaş, apoi Maramureş. Asta, pe cont propriu, pentru că, oficial, ca etnomuzicolog, am venit abia din anii '80.
- Ce v-a atras atât de mult, ce v-a făcut să reveniţi de atâtea ori?
- Muzica tradiţională, fără îndoială. În anii '60-'70, în Franţa, muzicile tradiţionale erau la mare modă în rândul tineretului. Cum este acum tehnologia marea atracţie pentru tineri, pe atunci era muzica. Apoi, în anii '80, am venit cu Bernard, mergeam la Institutul de Folclor, unde eram bine primiţi, ni se ofereau cu amabilitate toate informaţiile. Acolo am cunoscut-o pe Speranţa Rădulescu şi a fost clar, de la început, că avem multe idei comune şi că putem lucra împreună foarte bine. Aşa că am continuat să umblăm împreună prin sate, să străbatem România.
- Ce se poate face pentru muzicile tradiţionale, cum pot fi ele salvate de tăvălugul contemporan?
- Este o întrebare ce se pune de pe vremea lui Bela Bartok. Termenii acelor ani s-au schimbat mult în bine sub raportul tehnologiei. Imprimarea muzicii este net superioară, metodologia pe teren de asemenea, imprimările sunt acum însoţite de explicaţii şi documente foarte bine realizate, iar accesul, mult mai rapid. Însă pericolele sunt mult mai mari decât în vremea lui Constantin Brăiloiu. Ele sunt globalizarea şi comercializarea, ce vor transforma aceste muzici. Singura soluţie este patrimonializarea lor, găsirea unei Arce a lui Noe în care să fie urcate. Va fi însă loc pentru toate?
- Cum vedeţi muzicile tradiţionale din România, din acest moment?
- Nu am mai fost aici de nouă ani, mă pregătesc să ies la pensie, aşa că nu mai merg pe teren. Însă sunt la curent prin superba colecţie de discuri, "Ethnophonie", scoasă sub tutela Speranţei Rădulescu. Iar de curând, acum un an sau doi, am ascultat la Conservatorul din Lyon, un grup foarte bun din Maramureş (n.r. grupul Iza, condus de Ioan Pop), în care a strălucit un ceteraş pe nume Ioachim Făt. Merită să-i amintesc numele, pentru că studenţii la vioară de acolo au fost foarte impresionaţi de el, asta, pe lângă succesul repurtat de întregul grup.