Pregătiţi-vă de aterizare în Paradisul fastuos şi straniu al picturii! În luna octombrie şi o bună parte din luna noiembrie, stimaţi cititori, porţile lui vă sunt deschise. Şi asta se întâmplă prin harul şi osârdia a doi maeştri ai picturii româneşti contemporane, Sorin şi Ana Ruxandra Ilfoveanu. Deşi soţ şi soţie, sunt două personalităţi complet distincte în arta românească. Două personalităţi puternice, de marcă, ale picturii româneşti contemporane, şi care au dobândit şi recunoaştere, şi vizibilitate internaţională. Acum, la Galeria AnnArt, pe strada Paris, nu departe de Piaţa Victoriei din Bucureşti, Sorin Ilfoveanu ne ademeneşte spre frumuseţea esenţelor. Iar la Galeria Senso, Ana Ruxandra Ilfoveanu oferă un recital de magie în culori. Şi cred că dacă s-ar putea trage un arc peste Bucureşti, între cele două galerii, atunci un curcubeu de frumuseţe şi strălucire s-ar aşterne, zilele acestea, peste oraş. Aşa că vă invit să vizităm împreună cele două galerii şi să asistăm la acest dublu concert al unei dinastii de mari artişti.
Galeria AnnArt
Recital de culori şi mistere: Sorin Ilfoveanu
"Arta se dezvăluie în tăcere, fără explicaţii, în mare parte prin simboluri, un cod de simboluri. Artei îi place să se ascundă."
Cuvintele lui Sorin Ilfoveanu, scrise pe pereţii Galeriei AnnArt, mă pun pe gânduri. Căci sunt ale unui artist dăruit total artei. Unul dintre cei mai importanţi pictori români contemporani, cu o reputată activitate de profesor şi rector al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti. Galonat cu multe premii româneşti şi internaţionale şi format la şcoala maestrului Corneliu Baba, desenul şi pictura lui Sorin Ilfoveanu s-au impus prin marca lor personală şi subtilă. Cu expoziţiile sale, Ilfoveanu a colindat prin mai toate centrele culturale de elită ale lumii. Cum este, de pildă, Bienala de la Veneţia, un fel de Cannes al artelor plastice, şi unde Sorin Ilfoveanu a reprezentat România. Iar lucrările pictorului sunt astăzi în expoziţii, muzee şi colecţii private importante din lume, de la Paris la Tokyo, de la Bucureşti la Oslo şi Perugia.
Pe urmele artei lui Sorin Ilfoveanu, am ajuns acum pe strada Paris, la numărul 39, într-unul dintre cele mai frumoase cartiere ale Capitalei: o vilă cochetă ca o lacrimă de frumuseţe a anilor interbelici. La parterul ei este una dintre porţile de intrare în lumea mirifică a picturii. Aici, Galeria AnnArt găzduieşte expoziţia lui Sorin Ilfoveanu, pe care artistul şi-a numit-o Levant după Levant. Un nume cu parfum de mit şi nostalgie: 33 de lucrări mari pe pânză, realizate recent, în 2014 şi 2015. Este a treia expoziţie personală a pictorului, de când prestigioasa galerie îl reprezintă.
Iar Levant după Levant ne dezvăluie în aceste zile un maestru la 70 de ani, dezlănţuit şi cu o poftă deosebită a invenţiilor rafinate şi a culorii. În imagini care au devenit brandul său, vezi personaje însingurate, cu figuri ascetice, alungite. Personaje care se intersectează, uneori neliniştitor, alteori cu bonomie, cu tot soiul de alte făpturi, reale ori mitologice. Ce surprinde la această nouă serie de tablouri este un Sorin Ilfoveanu care a explodat în culori. Ocru, violet, roşu, lăsate să strălucească generos, toate îi pun şi mai bine în valoare farmecul metafizic şi insinuant al tablourilor.
Sorin Ilfoveanu este un artist al studiului intens şi al lecturilor în singurătate. Universul său, în care rezistă ca un demiurg sfios şi retras din lume, sunt atelierele sale de la Bucureşti şi de la Rădeşti. (Rădeşti, în Argeş, este pentru artist cel mai frumos loc de pe Pământ. Şi unde "păsările cântă mai frumos ca nicăieri în lume", după cum spune cu drag.) Acolo şi în singurătatea suverană de la Bucureşti, din atelierul său din Pangrati, şi-a gândit şi pictat Sorin Ilfoveanu şi magistrala sa expoziţie de acum. Una pentru care s-a inspirat şi din vechile fresce şi miniaturi. Căci, aşa cum spune el, "am încercat sa păstrez legătura cu un limbaj tradiţional al imaginii, ce vine din frescă - icoană bizantină, miniatură, din arta arhaică din jurul Mediteranei, pe care l-am modelat stilului meu. Tradiţia, ca întoarcere la originile pe care să construieşti ceva nou; dozaj discret al vechilor semnificaţii, care să ducă la semnificaţii noi. Odată intrată în stilul tău, o idee devine personală. Diferitele fragmente dintr-o miniatură devin fluidul care circulă în desenul tău. Eliberându-l de limitările timpului şi spaţiului, devine prezent."
Tocmai de aici vine şi farmecul acestei picturi pline de personalitate. Un cuceritor amestec de trecut şi de prezent, topite într-un semn nou, delicat şi intens. Corola de minuni a lumii. Felicitări, maestre Ilfoveanu!
Galeria Senso
Lumea magică a Anei Ruxandra Ilfoveanu
La toate acestea mă gândeam pe când mă plimbam fermecat, de la un tablou la altul, în expoziţia de pictură deschisă de curând de artistă, la galeria Senso, în plin centrul Capitalei, pe bulevardul Unirii, la numărul 15. O expoziţie dintr-un an dens şi fast pentru Ruxandra Ilfoveanu. Căci este cea de a treia expoziţie a ei, din 2015. Trei expoziţii, trei succese. Cum, de pildă, a fost şi cea de desene din iunie, de la Râmnicu Vâlcea, în care artista s-a lăsat inspirată în desenele sale de muzica lui Bach. Recitalul de acum al Ruxandrei Ilfoveanu de la Galeria Senso confirmă, încă o dată, că de ani buni, ea s-a instalat în elita picturii româneşti, chiar dacă nu este la fel de galonată ca soţul ei, Sorin Ilfoveanu.
Este un loc pe care pictoriţa şi l-a cucerit rapid şi oarecum târziu. Căci maturitatea ei artistică s-a produs cu adevărat abia la 40 de ani, prin 1995, atunci când s-a mai putut elibera de grija creşterii celor doi băieţi, Nicu şi Adrian, care erau "deja mărişori" - cum îmi spune cu tandreţe. De altfel, nu peste mult timp, sculptorul Adrian Ilfoveanu şi artistul foto-video Nicu Ilfoveanu s-au impus şi ei în arta românească şi internaţională, încheind astfel un patrulater şi o dinastie strălucită de artişti vizuali români. Cât despre mama lor, Ana Ruxandra Ilfoveanu, al cărei nou succes îl consemnăm acum, ea a fost prezentă, în timp, în expoziţii de prestigiu în ţară şi în străinătate, din Franţa şi Germania până în Olanda şi Norvegia. Iar lucrările ei se află în colecţii naţionale şi internaţionale, din Statele Unite, Italia, Olanda, Norvegia, Franţa sau Germania.
Privesc vrăjit picturile uriaşe ale Ruxandrei Ilfoveanu, de la Galeria Senso. Personaje magnetice te acaparează cu ochii lor măriţi şi hipnotici şi cu posturile lor bogate, pictate asemeni tablourilor votive din bisericile noastre. Aşa cum este Sărbătoarea Fecioarei din Ceres, pe care Ruxandra Ilfoveanu o pictează şi repictează cu obstinaţie, din 2002, atunci când a văzut la Barcelona ceremonia cu fantoşe uriaşe şi spectaculoase a acestei Fecioare tutelare a oraşului. Plasat în centrul galeriei, tabloul cel mare al Sărbătorii Fecioarei din Ceres este piesa de rezistenţă a expoziţiei. Atrage toate privirile şi mişcarea celorlalte personaje din alte tablouri. Dintre care, unele par coborâte dintr-o Judecată de Apoi. Altele, direct dintr-un vers. Şi
toate întregesc acest carnaval fascinant de imagini.
În galerie, la data vizitei mele, se afla şi doamna Ruxandra Ilfoveanu. O întreb cum reuşeşte să închipuie atâtea minuni. Îmi răspunde, de parcă ar vrea să întărească crezul soţului ei, Sorin Ilfoveanu, că arta are un soi de sfială. Că pictura se face în tăcere şi în singurătate. În izolarea curată şi fecundă a atelierului. Şi a lecturilor esenţiale. Departe de lumea dezlănţuită şi impură.
Astfel, însigurată şi mândră, dar întâi de toate hărăzită, Ana Ruxandra Ilfoveanu a putut să pună pe pânză canavaua ei de magie, cu care ne încântă zilele acestea la galeria Senso. Şi pe care, stimaţi iubitori de frumos, nu trebuie să o rataţi. Căci vă va lumina sufletul.