Prevăzând scăderea TVA-ului, reducerea accizelor, desfiinţarea taxei pe stâlp şi alte măsuri asemănătoare, noul Cod Fiscal este menit să stimuleze creşterea economică, în primul rând prin mărirea consumului. Se ştie, desigur, că o cerere mare duce la mărirea ofertei. Producătorii, interesaţi să satisfacă foamea de produse existentă pe piaţă, vor căuta să producă cât mai multe, mărindu-şi, în consecinţă, capacităţile de finalizare a acestora şi chiar extinzându-le prin noi angajări şi achiziţii suplimentare de materii prime şi utilaje. Dacă scăderea taxelor şi impozitelor este însoţită şi de creşteri salariale, atunci motorul economiei va fi turat la maxim, veniturile tuturor, inclusiv ale statului, crescând. O masă de impozitare crescută adaugă noi resurse la buget, dacă procesul de colectare este eficient şi corect. Cu alte cuvinte, noul Cod Fiscal va produce, după adoptarea sa, efecte benefice pentru întreaga societate. Românii, pe care austeritatea impusă de criza ciclică, încheiată acum câţiva ani, i-a stresat, se vor putea bucura iarăşi de viaţă, cu buzunarele mai pline, cu sacoşele familiale mai mari, cu o siguranţă a zilei de mâine mai concretă. Aceasta ar fi, la o vedere generală, situaţia pe care o provoacă legea Codului Fiscal actual. Numai că lucrurile nu stau tocmai aşa.
Bătălia pentru adoptarea noului Cod Fiscal nu a fost o înfruntare între soluţii propuse de specialişti în domeniul creşterii economice. Bătălia pentru Codul Fiscal a fost una politică. Propunerea pentru realizarea lui a venit din rândurile liberalilor, adepţi declaraţi ai relaxării fiscale, principal stimul pentru iniţiativele individuale pe o piaţă concurenţială. Într-o economie aflată în creştere, după o recesiune (mai mult sau mai puţin) gravă, reducerea poverii fiscale este fundamentală pentru păstrarea şi continuarea acestei creşteri. Cu un stat având un rol minimal în redistribuirea resurselor, economia îşi va găsi propriile oportunităţi pentru echilibrare. Soluţia, liberală prin definiţie, a fost preluată, ad litteram, de politicienii PSD-işti (e drept, sub acoperirea defunctei USL), care au completat-o cu propuneri de măriri salariale şi pensii. PSD vrea astfel să îşi valideze ataşamentul faţă de ideile socialiste, de redistribuire, cât mai echitabilă, a avuţiei sociale. Intervenţionismul etatist este necesar, mai ales pentru că economia românească are multe sectoare subfinanţate de stat (unele chiar cronic), cum ar fi sănătatea şi învăţământul, apărarea şi transporturile, agricultura. Apare, însă, un "dar"... După opinia specialiştilor, minimul necesar de cheltuială publică ar depăşi 40% din PIB (produsul intern brut), în timp ce - prin toate măsurile luate până acum - "recolta" bugetară ajunge la numai 32% din acelaşi PIB. Într-o economie aşezată structural, cu mecanisme de colectare a veniturilor bugetare bine puse la punct, un astfel de dezechilibru ar impune o mai mare prudenţă în adoptarea concomitentă a unor măsuri de relaxare fiscală şi creşteri salariale. Dar România nu are încă o asemenea economie, şi riscul unor efecte puternic negative ale adoptării concomitente ale celor două tipuri de măsuri este foarte mare. Cu un buget golit repede, datorită creşterii dezechilibrului dintre nivelul cheltuielilor publice şi cel al colectării de resurse (prin taxe şi impozite), statul român va fi nevoit să apeleze la împrumuturi (interne şi externe), deficitul angajat cu UE (de 1,2%) fiind cu mult depăşit. În concluzie: binele este numai de suprafaţă, efectele pozitive imediate ale relaxării concomitente cu măririle salariale ascund un viitor extrem de ameninţător.
Guvernul Ponta s-a angajat, totuşi, pe această cale dintr-un motiv populist. Există o creştere reală a economiei româneşti, care merită, realmente, să fie continuată. Stimularea ei ar trebui făcută prin decizii legate de creşterea producţiei interne, adică prin investiţii - orientate în special spre infrastructura transporturilor, pentru o mai rapidă circulaţie şi distribuţie a mărfurilor, ce măresc absorbţia resurselor umane (angajări), oprind hemoragia de specialişti şi tineri, ce devastează ţara. Creşterea ofertei interne - în condiţiile de calitate impuse de concurenţă - duce evident la creşterea cererii (consumului) prin creşterea masei angajaţilor şi (desigur) prin mărirea echilibrată a veniturilor salariale şi post-salariale. Un drum de acest tip se realizează însă într-un timp mai lung, printr-o etapizare a măsurilor propuse. Ponta şi colaboratorii săi au ales calea "şocului", sub presiunea politică a reducerii impactului lor electoral, mai ales că 2016 este un an cu două rânduri de alegeri, "localele", în primăvară, şi "parlamentarele", în iarnă. Partidul (sau alianţa de partide) care pierde prima elecţiune riscă să o piardă şi pe cea de-a doua, îndepărtându-se de putere pentru multă vreme. PSD-ul şi aliaţii săi au observat, de la ultimele "prezidenţiale", că pomenile electorale clasice ("darurile" din preajma alegerilor) nu mai ajung. Creşterea economică (reală) nu se simte încă în veniturile cetăţenilor. Salariile din sistemul sanitar sau din cel al educaţiei sunt - în continuare - mizerabile. Electoratul percepe situaţia drept o urmare a corupţiei generalizate şi, în mod firesc, identifică sursa acesteia în deţinătorii puterii. Acţiunile DNA, ANI, DIICOT şi ale celorlalte instituţii juridice au demonstrat că majoritatea absolută a politicienilor corupţi sunt în PSD şi celelalte partide de guvernământ. Singura modalitate de împrăştiere a acestei impresii colective este o creştere palpabilă a veniturilor salariale şi o reducere a taxelor şi impozitelor ce împovărează electoratul.
Aplicarea concomitentă a celor două tipuri de măsuri reprezintă un şoc, cu urmări complicate, pe termen mediu şi lung. Un deficit bugetar previzibil, de 2-3% - ce încalcă acordurile cu UE şi FMI - va îngropa în special investiţiile, cu consecinţele ce decurg de aici. Stimularea consumului, fără diversificarea şi mărirea ofertei interne, va favoriza creşterea importurilor. Dezechilibrul bugetar va duce la mărirea nivelului de îndatorare a ţării. Chiar şi premierul a realizat că trebuie să-şi tempereze populismul, când a acceptat ca TVA-ul să fie stabilit la 20% (şi nu 19%), iar creşterea formală a salariilor din sistemul sanitar (de numai 25%) să nu fie urmată imediat de altele. Ponta a realizat că, dacă PSD-ul şi aliaţii vor câştiga, totuşi, alegerile, anii următori nu vor mai putea fi atât de generoşi cu "darurile". Un sac golit dintr-o dată nu se umple la fel de uşor.