Bătălia sfârșitului de vară

Toma Roman
Principala bătălie politică a verii a fost cea a noului Cod Fiscal.

Prevăzând scăderea TVA-ului, redu­ce­rea accizelor, desființarea taxei pe stâlp și alte măsuri asemănătoare, noul Cod Fiscal este menit să sti­mu­leze creșterea economică, în primul rând prin mărirea con­su­mului. Se știe, desigur, că o cerere mare duce la mărirea ofertei. Producătorii, interesați să satisfacă foamea de pro­duse existentă pe piață, vor căuta să producă cât mai multe, mărindu-și, în consecință, capacitățile de finalizare a acestora și chiar extinzându-le prin noi angajări și achiziții suplimentare de materii prime și utilaje. Dacă scăderea taxelor și impozitelor este însoțită și de creșteri salariale, atunci motorul economiei va fi turat la maxim, veniturile tuturor, inclusiv ale statului, crescând. O masă de impo­zi­tare crescută adaugă noi resurse la buget, dacă procesul de colectare este eficient și corect. Cu alte cuvinte, noul Cod Fiscal va produce, după adoptarea sa, efecte benefice pen­tru întreaga societate. Românii, pe care austeritatea impusă de criza ciclică, încheiată acum câțiva ani, i-a stresat, se vor pu­tea bucura iarăși de viață, cu buzunarele mai pline, cu sa­coșele familiale mai mari, cu o siguranță a zilei de mâine mai concretă. Aceasta ar fi, la o vedere generală, situația pe care o provoacă legea Codului Fiscal actual. Numai că lu­crurile nu stau tocmai așa.
Bătălia pentru adoptarea noului Cod Fiscal nu a fost o în­fruntare între soluții propuse de specialiști în domeniul creș­terii economice. Bătălia pentru Codul Fiscal a fost una politică. Propunerea pentru realizarea lui a venit din rân­durile liberalilor, adepți declarați ai relaxării fiscale, prin­cipal stimul pentru inițiativele individuale pe o piață con­curențială. Într-o economie aflată în creștere, după o re­ce­siune (mai mult sau mai puțin) gravă, reducerea poverii fiscale este fundamentală pentru păstrarea și continuarea aces­tei creșteri. Cu un stat având un rol minimal în redis­tri­buirea resurselor, economia își va găsi propriile oportu­ni­tăți pentru echilibrare. Soluția, liberală prin definiție, a fost preluată, ad litteram, de politicienii PSD-iști (e drept, sub acoperirea defunctei USL), care au completat-o cu pro­puneri de măriri salariale și pensii. PSD vrea astfel să își va­lideze atașamentul față de ideile socialiste, de redis­tri­bui­re, cât mai echitabilă, a avuției sociale. Inter­ven­țio­nis­mul etatist este necesar, mai ales pentru că economia ro­mâ­nească are multe sectoare subfinanțate de stat (unele chiar cronic), cum ar fi sănătatea și învățământul, apărarea și transporturile, agricultura. Apare, însă, un "dar"... După opinia specialiștilor, minimul necesar de cheltuială publică ar depăși 40% din PIB (produsul intern brut), în timp ce - prin toate măsurile luate până acum - "recolta" bugetară ajunge la numai 32% din același PIB. Într-o economie așe­zată structural, cu mecanisme de colectare a veniturilor bu­getare bine puse la punct, un astfel de dezechilibru ar im­pune o mai mare prudență în adoptarea concomitentă a unor măsuri de relaxare fiscală și creșteri salariale. Dar România nu are încă o asemenea economie, și riscul unor efecte puternic negative ale adoptării concomitente ale ce­lor două tipuri de măsuri este foarte mare. Cu un buget go­lit repede, datorită creșterii dezechilibrului dintre nivelul cheltuielilor publice și cel al colectării de resurse (prin taxe și impozite), statul român va fi nevoit să apeleze la împru­muturi (interne și externe), deficitul angajat cu UE (de 1,2%) fiind cu mult depășit. În concluzie: binele este numai de suprafață, efectele pozitive imediate ale relaxării concomitente cu măririle salariale ascund un viitor extrem de amenințător.
Guvernul Ponta s-a angajat, totuși, pe această cale din­tr-un motiv populist. Există o creștere reală a economiei ro­mâ­nești, care merită, realmente, să fie continuată. Stimu­larea ei ar trebui făcută prin decizii legate de creșterea producției interne, adică prin investiții - orientate în special spre infrastructura transporturilor, pentru o mai rapidă cir­culație și distribuție a mărfurilor, ce măresc absorbția resur­selor umane (angajări), oprind hemoragia de specialiști și tineri, ce devastează țara. Creșterea ofertei interne - în con­dițiile de calitate impuse de concurență - duce evident la creș­terea cererii (consumului) prin creșterea masei anga­jaților și (desigur) prin mărirea echilibrată a veniturilor sa­lariale și post-salariale. Un drum de acest tip se realizează în­să într-un timp mai lung, printr-o etapizare a măsurilor pro­puse. Ponta și colaboratorii săi au ales calea "șocului", sub presiunea politică a reducerii impactului lor electoral, mai ales că 2016 este un an cu două rânduri de alegeri, "localele", în primăvară, și "parlamentarele", în iarnă. Par­ti­dul (sau alianța de partide) care pierde prima elecțiune ris­că să o piardă și pe cea de-a doua, îndepărtându-se de pu­tere pentru multă vreme. PSD-ul și aliații săi au observat, de la ultimele "prezidențiale", că pomenile electorale cla­sice ("darurile" din preajma alegerilor) nu mai ajung. Creș­terea economică (reală) nu se simte încă în veniturile cetă­țenilor. Salariile din sistemul sanitar sau din cel al educației sunt - în continuare - mizerabile. Electoratul percepe situa­ția drept o urmare a corupției generalizate și, în mod firesc, identifică sursa acesteia în deținătorii puterii. Acțiunile DNA, ANI, DIICOT și ale celorlalte instituții juridice au de­monstrat că majoritatea absolută a politicienilor corupți sunt în PSD și celelalte partide de guvernământ. Singura mo­dalitate de împrăștiere a acestei impresii colective este o creștere palpabilă a veniturilor salariale și o reducere a taxelor și impozitelor ce împovărează electoratul.
Aplicarea concomitentă a celor două tipuri de măsuri re­prezintă un șoc, cu urmări complicate, pe termen mediu și lung. Un deficit bugetar previzibil, de 2-3% - ce încalcă acordurile cu UE și FMI - va îngropa în special inves­ti­țiile, cu consecințele ce decurg de aici. Stimularea consu­mu­lui, fără diversificarea și mărirea ofertei interne, va fa­voriza creșterea importurilor. Dezechilibrul bugetar va du­ce la mărirea nivelului de îndatorare a țării. Chiar și pre­mie­rul a realizat că trebuie să-și tempereze populismul, când a acceptat ca TVA-ul să fie stabilit la 20% (și nu 19%), iar creșterea formală a salariilor din sistemul sanitar (de numai 25%) să nu fie urmată imediat de altele. Ponta a rea­lizat că, dacă PSD-ul și aliații vor câștiga, to­tuși, ale­ge­rile, anii următori nu vor mai putea fi atât de generoși cu "da­rurile". Un sac golit dintr-o dată nu se umple la fel de ușor.