- Există în amintirile dvs. vreo noapte de Paşti, în care să fi trăit, cu adevărat, miracolul Învierii? -
- Uneori, sărbătoarea Paştelui vine peste noi ca un dar luminos, împrospătându-ne inima cu bucurie şi înţelesuri. Alteori, prinşi în vria treburilor de zi cu zi, nu ne alegem decât cu nişte ritualuri, care nu ne mai spun mare lucru. Am invitat câteva personalităţi apropiate revistei, precum şi doi colegi de redacţie, să rememoreze o noapte de Înviere, care să le fi dăruit adevăratul sentiment al iluminării şi bucuriei. Nopţi de taină şi înălţare, printre bătăi de clopote şi cântări -
Ovidiu Bojor, farmacist
Revelaţie în Himalaya
Am trăit una din primele nopţi de Paşte cu ade-vărat tulburătoare, departe de graniţele României, de zidurile tainice ale vreunei biserici, departe chiar şi de ceea ce obişnuim să numim civilizaţie. Se întâmpla acum vreo 30 de ani, şi mă aflam la 5000 de metri înălţime, în Himalaya, într-una din expediţiile mele alături de nepalezi, pentru cercetarea florei locale. La tabăra de bază se aşternuse noaptea. Dar munţii, care se înălţau la 7000-8000 de metri deasupra, erau încă scăldaţi de razele soarelui. "Lăcaşul zeilor", aşa obişnuiau tibetanii să numească flăcările acestea însângerate de lumină, pe care le poţi privi şi la miezul nopţii. Eram chiar în noaptea de Paşti, şi ştiam că acasă, în ţară, oamenii se risipesc deja pe la case, cu Lumina Sfântă a Învierii purtată în lumânări. Şi, privind înfiorat de emoţie jocul flăcărilor peste gheţarii înalţi, am avut o revelaţie. Am înţeles ce înseamnă fuga noastră veşnică după zei, nevoia noastră de a-i urma, fuga după cunoaştere, perfecţiune şi iubire. Important nu e vârful muntelui, ci drumul nostru până acolo, care e drumul devenirii. Pe atunci, aveam deja 50, 60 de ani. Fusesem dintotdeauna credincios, dar vă spun sincer că abia după această vârstă am început să pătrund tainele credinţei şi ale învierii. Înainte, oricât de frumoase erau nopţile de Paşti, oricât de minunate slujbele din biserică, le trăiam cumva exterior, ritualic. De fiecare dată lipsea din ele, parcă, ceva. Până într-o zi, când m-am rupt de contradictoriul lumii care mă influenţa şi am pariat cu curaj pe credinţa în veşnicie. De atunci, fiecare zi în plus a fost un pas spre lumină şi spre tinereţe. Pentru că şi trupurile noastre sunt subordonate stării noastre spirituale. Şi, cu cât ne înălţăm spiritual mai mult, cu atât întinerim mai tare. Pe vremuri, mă întrebam şi eu, cum vă întrebaţi şi voi: de ce unii simt cu adevărat Învierea şi miracolul din Noaptea Sfântă, iar alţii participă ca la spectacol? Acum ştiu răspunsul. Ştiu că miracolul e în noi şi depinde doar de noi să îl trezim, depinde de cum ne pregătim pentru această noapte, de cât dăruim, de cât de mult iubim. Dar, mai presus de orice, trebuie să credem cu toată fiinţa noastră că adevărata viaţă începe după moarte, abia după ce ne-am epuizat fizic. Ce altceva e noaptea de Înviere, dacă nu celebrarea deşteptării, a trezirii la viaţă, sfidarea morţii şi promisiunea de veşnicie a Creatorului, pentru toţi cei care cred în El?! Viaţa m-a purtat mereu în locuri minunate, am trăit învierea şi la Techirghiol, şi-n Bucovina, şi-n Ardeal, în mânăstiri în care cântau coruri îngereşti, de o puritate nemaiauzită. Au fost nopţi cu o atmosferă de neuitat, în care am simţit cu adevărat cum se aprinde în sufletul meu lumina. Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, aşa cum îţi aprinzi lumânarea din lumânarea vecinului tău. Am simţit ce înseamnă să te umpli de lumină, să primeşti şi să dăruieşti lumină sfântă, până când şi cerul se luminează mai tare. Ca atunci când escaladezi un gheţar şi te ridici treptat printre nori, până deasupra lui, unde lumina e veşnică. E ceva ce nu poate fi pus în cuvinte, ţine de al şaptelea simţ, simţul apropierii de infinit. Mai e însă ceva. Cu timpul, cu vârsta, şi miracolele se destramă. Se destramă, pur şi simplu, pentru că devin adevăruri.
MARIA PLOAE, actriţă
Rugăciune în doi
Cele mai multe nopţi de Paşte le-am petrecut acasă. N-am simţit nevoia să plecăm undeva departe, ci ne-am dorit să fim cât mai aproape unul de altul, părinţi, copii şi nepoţi. Pentru mine, locul nu e important. De aceea, nici n-aş şti să spun care din ele m-a emoţionat mai tare. Peste tot e la fel, iar cea mai frumoasă Înviere e mereu cea prezentă, cea pe care o trăiesc acum. Sâmbătă seara, când aproape toate pregătirile sunt gata, nu-mi mai rămâne decât să merg în grădină, să adun într-o tavă iarbă proaspătă, în care aşez apoi ouăle roşii. Şi parcă de fiecare dată, mirosul crud al ierbii se amestecă cu fiorul aşteptării clipei când luăm lumânările şi pornim spre biserică. Dar pentru mine şi soţul meu (regizorul Nicolae Mărgineanu), Învierea începe cu mult înainte. Începe cu această perioadă de post, de pregătire interioară, atât de necesară ca să ne înălţăm spiritual. Am devenit aproape dependenţi de post, de starea de uşurătate şi bucurie pe care ne-o dă, de roadele pe care ni le aduce la schimb, care ţin de un anume har şi de o anume bucurie. Postul deschide portiţele inimii, astfel ca miracolul şi lumina să poată pătrunde în tine. Nu se poate altfel! De ani buni de zile avem grijă să nu sărim aceste trepte elementare ale credinţei. Ne spovedim, avem grijă să schimbăm cămaşa murdară cu cămaşa curată, ca aşa, primeniţi, să putem merge să primim Sfânta Împărtăşanie. Numai aşa îi putem face loc în sufletul nostru lui Iisus. Şi, parcă, atunci când posteşti, şi rugăciunea e mai fierbinte, e mai puternică. Uneori, când ne plimbăm amândoi, ne rugăm împreună. Nu e o rugăciune în tăcere, în gânduri. O avem şi pe aceea, dar asta e altceva, e un obicei pe care l-am căpătat când am fost odată la Medjugorje. E chiar o rugăciune pe care o spunem cu glas încetişor, amândoi, o rugăciune a misterelor de bucurie, de tristeţe şi slavă, care pune în evidenţă toate momentele vieţii Mântuitorului. Şi aşa, postind împreună, rugându-ne împreună, trecând împreună prin toate aceste momente ale pregătirii, parcă şi dragostea noastră se pregăteşte de înviere. Când noaptea cade, când se aude toaca şi lumina începe să treacă din mână în mână, ne simţim mult mai aproape de cer decât de pământ. Dispar toate supărările dintre noi, dispar zidurile, şi parcă plutim într-o dragoste mare, de deasupra, care ne învăluie pe toţi şi ne face să ne zâmbim unii altora. Atunci, mai mult ca oricând, simt că suntem copii ai lui Dumnezeu, că de acolo venim, că petrecem o vreme aici, în corturile noastre pământeşti, dar tot într-acolo ne vom întoarce. E lumina care ne curăţă şi ne reaprinde şi nouă iubirea, e un legământ între mine şi soţul meu, pe care noaptea aceasta sfântă îl reînnoieşte, care ne face să rezistăm încă un an şi încă un an şi încă un an împreună. Prin el, primim putere pentru tot ce ne-am propus. Şi nu ştiu cum se face, dar în momentele astea înălţătoare, când suntem luminaţi de atâta bucurie şi dragoste, parcă simţim şi un soi de nostalgie după Învierile care au fost, după toţi anii care au trecut, aici, pe pământ.
MARIN GHERASIM, pictor
Deasupra, cerul înstelat, în inimă, bucurie curată
Amintirile momentelor astrale ale copilăriei din Rădăuţii Bucovinei mele dragi stau într-un loc tainic al fiinţei mele, loc pe care îl consider centrul meu spiritual secret. Toate aceste amintiri mă umplu de o emoţie vie, dar poate că, cele mai intense emoţii de atunci sunt ale nopţii sfinte când se ţinea slujba Învierii Domnului. Simt şi acum freamătul de care era cuprins întreg oraşul, în Săptămâna Mare, săptămâna Deniilor, când întreaga comunitate se pregătea pentru primirea marii veşti, reînnoită an de an, rostită din uşa altarului: "Hristos a înviat!", "Veniţi de luaţi lumină!". Tot oraşul afluia spre miezul său spiritual - Biserica Sfântul Nicolae-Bogdana. Din toate direcţiile, de pe toate străduţele, veneau, valuri, valuri, oamenii îmbrăcaţi în straie de sărbătoare. Primeniţi, cum se spunea. Atunci nu înţelegeam sensul adânc al primenirii; primenirea îmbrăcăminţii şi primenirea de sine, primenirea şi pregătirea interioară, pentru a fi capabil să primeşti miracolul Învierii, mereu al Învierii lui Hristos... Simţeam doar energia bună a acelui exod spre făptura vechii biserici a oraşului, zidită demult, de însuşi Bogdan Vodă, întemeietorul Moldovei. Emoţia mea era cu atât mai mare, cu cât cel ce rostea marea veste a Învierii era tatăl meu, preot de mare har, de mare vocaţie duhovnicească. Eram copil şi atmosfera de la Biserica Bogdana mă copleşea. Nu eram conştient de întreaga semnificaţie a momentului pe care îl trăiam, dar simt şi azi vraja ce mă cuprindea când, la vestirea pe care o făcea preotul, din altar, întreaga comunitate prezentă, într-un glas care mi se părea ca un vuiet, răspundea deodată: "Adevărat că a înviat!". Pentru că nu voiam să plec acasă, să părăsesc tainica slujbă de noapte, şi într-un târziu oboseam, tata mă lua în altar şi stăteam ore în şir într-o strană retrasă. Eram, astfel, în preajma miracolului, participam la el ca atunci când s-a săvârşit pentru prima oară! Cântările preoţilor mă învăluiau, uneori le auzeam voalate, o clipă eram furat în somn, dar nu voiam să mă las copleşit de torpoare. Ieşeam afară, în aerul nopţii sfinte, şi primeam puteri noi. Deasupra mea era cerul înstelat, şi în inimă, bucurie curată...
Inelul de foc
Un obicei străvechi în oraşul copilăriei mele era ca de Paşte, de Înviere, oamenii să aducă, spre a fi sfinţite în zori, după săvârşirea slujbei de noapte, coşuri cu merinde. Sute de coşuri, aşezate în trei-patru rânduri, rămâneau în jurul bisericii, ca un brâu, ca o îmbrăţişare. Şi în fiecare coş ardea câte o lumânare. Un brâu de coşuri care se prefăceau în noaptea aceea, în jurul bisericii, într-un mare inel de foc.
Eu, cu ochii minţii mele de copil, mă străduiam să-mi închipui că văd de sus, de foarte de sus, din înaltul cerului, acest spectacol fascinant: biserica noastră, înconjurată de lumină, de foc, înconjurată ca de o lavă fremătătoare...
Dimineţile, torente de oameni iluminaţi de miracolul Învierii lui Hristos se întorceau la casele, la familiile lor, cu merindea sfinţită, pentru a prăznui în jurul mesei, cu bucurie. Căci Paştele îi uneşte pe oameni.
De atunci, de mai bine de şaptezeci de ani, an de an, în noaptea Învierii, iau lumină sfântă de la biserică. Şi de fiecare dată, copleşit de emoţie, luminat de o mare fericire, în mine se trezeşte copilul de altădată, fascinat de marele miracol al Învierii Domnului nostru Iisus Hristos.
Miracolul se săvârşeşte din nou! Împărtăşiţi-vă din el. Păstraţi în voi lumina cea sfântă.
Vuiet de frumuseţe
Cele mai curate sărbători de Paşte au fost la ţară, la Călina, lângă Drăgăşani, de unde era Tata. Eram mici şi aşteptam Săptămâna Mare cu o emoţie fără margini. Şi ea venea cu un fel de vuiet de frumuseţe. Ne îmbrăcam cu lucruri noi şi mergeam la Biserică toţi. Cântam, ne bucuram unii de alţii, ne întorceam la Învierea mică, din Duminica Mare, şi apoi în Lunea Paştilor când, de la poarta curţii Bisericii până la uşa ei, oamenii îşi puneau, de o parte şi de alta a potecii largi, câte o măsuţă, pe care aşezau tot ce aveau ei mai bun. Se ciocneau ouă şi pahare cu vin. Totul era simplu şi curat. Până la uşa Bisericii era curtea, cu pomi şi flori şi cu monumentul celor căzuţi în război, la care ne duceam să le mângâiem numele, ca să ştie şi bunicul nostru, care nu ne cunoscuse, dar pe care noi îl cunoşteam de la Tata, că nu l-am uitat. Dincolo de Biserică era cimitirul. Prelungire naturală a vieţii, dincolo de aparenta ei linie finală... Şi de abia acum încep să înţeleg că în asemenea momente, emoţiile noastre purtau, pe atunci, doar încărcătura viitorului. Acum, încărcătura este cea a trecutului. Prezentul începe să ne fie dureros de indiferent, iar viitorul... o iluzie persistentă, pe care ne tot încăpăţânăm să o cultivăm.
LILIANA URSU, poetă
Întoarcerea acasă
Am auzit, adeseori, vorbindu-se despre "hainele de Duminică", despre "grădina de Duminică", întotdeauna cea din faţa casei, cultivată doar cu flori, despre "familia de Duminică", cum îi numea bunica pe cei lângă care stai alături, liturghie de liturghie şi cu care te împărtăşeşti din acelaşi potir, biserica fiind o icoană atotcuprinzătoare a Învierii. Şi aceasta era pentru mine prima mea biserică, minunata catedrală din Sibiu.
Dar cea mai tainică expresie am auzit-o de Înviere, la un schit ascuns între dealuri, la fel de vechi ca şi Cozia şi Vodiţa, la Schitul Dobruşa, de la o bătrână ţărancă pe care Petre Ţuţea precis ar fi admirat-o nespus: "Duminica sufletului e Dumnezeu". E întâlnirea aceea unică, de mare taină, atât de aşteptată, iar uneori atât de neaşteptată, cu El, când ne covârşeşte "sentimentul unei prezenţe misterioase în noi" (Psalmul 115). O stare de bucurie nemaiîntâlnită, de plinătate sufletească, căci Dumnezeu este bucurie. De aceea, poate, misticii au spus mereu "Află bucuria şi Îl vei afla pe Dumnezeu". Şi odată ce L-ai aflat sau, mai bine zis, ce El te-a aflat, nu vei mai fi singur niciodată, fiindcă "Iată, eu sunt cu voi, până la sfârşitul vremurilor" (Matei 28, 20). E marea promisiune de care avem cu toţii atâta nevoie, mai ales la necazuri, în vremuri de restrişte sufletească, când simţim, ca-n slujba din noaptea Învierii, cum începe să crească în noi o nădejde lucrătoare, când simţim aşa, în duh, cum ni se aşează pe cap cununa vieţii, la fel ca în clasele primare, când luam premiul cu coroniţă şi toată lumea era a noastră.
Şi gândul mă poartă spre oraşul Maicii Domnului, spre Nazaretul întins pe coline şi spre bucuria fără de margini pe care am trăit-o în noaptea Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, chiar la biserica ortodoxă a Bunei Vestiri, unde un înger ceresc, Arhanghelul Gavril, s-a coborât la un înger omenesc, la Sfânta Fecioară Maria, binevestindu-i: "Bucură-te, cea plină de Har! Domnul este cu tine!".Cu această Vestire şi cu acceptul Mariei începe restaurarea şi mântuirea neamului nostru omenesc." "Bucură-te, Marie!" nu e atât un salut îngeresc, cât împlinirea cosmicei bucurii mesianice a Bunei Vestiri, sau Mica Înviere, cum aş numi-o, fiindcă eu cred că e vorba aici de tainica înviere a oricărui suflet omenesc. Un act de credinţă asumat, o trezire, o însufleţire a sufletului omorât de păcate. Începem să avem "paza inimii", încep să ne "cadă solzii de pe ochi", să trăim o uimire cerească, izvor de neaşteptate descoperiri şi, mai ales, autodescoperiri. Aflăm, astfel, că există şi o altă manieră de a fi. O altă viaţă.
Dar să revin la acea seară înstelată din "Galileea neamurilor", când aşteptam cu toţi Învierea Domnului, arabi, ortodocşi, greci, ruşi, bulgari, sârbi, americani şi mulţi români, mai ales românce, care lucrau în Israel, venite din toată Galileea şi de la Haifa şi Tel Aviv, chiar de mai departe, majoritatea cu autobuze de linie, şi care se întorceau în aceeaşi noapte, cu Lumina Sfântă ocrotită cu atâta grijă în palmele lor muncite, dar cu chipuri înseninate de bucuria Învierii, de biruinţa Lui Hristos asupra morţii, redevenite, din fiice risipitoare, fiice ale Luminii şi ale Harului. Şi una din ele spunea, cu ochi plini de lacrimi: "Învierea Domnului e întoarcerea acasă ".
CLAUDIU TÂRZIU
Noapte de Paşti la malul mării
Înaintea slujbei de Înviere, am pornit într-o scurtă plimbare pe plajă. Paşii mi se afundau în nisipul umed, dar fără ca asta să-mi încetinească prea mult mersul. Marea părea obosită, şi ea, după atâta ploaie, câtă căzuse în acel început de aprilie, iar vântul, care rostogolea la răstimpuri câte o tufă mică şi uscată, era încă al iernii. Pustiul aşternut între cerul vânăt şi ţărmul mărginit de spuma valurilor care se loveau de el avea ceva de început sau de sfârşit de lume. Un peisaj asemănător cu cel interior.
Trăiam unele dintre cele mai sumbre zile din viaţa mea şi îmi căutam un iluzoriu refugiu dinaintea lor într-un orăşel de la malul mării, în care nu mă cunoştea nimeni şi unde primăvara este straniu de frumoasă, uneori. Acolo nu rişti să-ţi răvăşească sufletul şi mai mult vreo explozie florală, căci anotimpul se strecoară precum o pisică la vânătoare, precaută şi neauzită.
Am ajuns destul de repede în dreptul bisericii. Am urcat pe faleza de piatră, mi-am scuturat pantofii şi m-am apropiat. Lăcaşul părea decupat din altă fotografie şi lipit, neverosimil, în decorul micului oraş dominat de biserici de influenţă greacă şi de moschei turceşti. Bisericuţa ridicată din bârne de lemn, în stil maramureşean, şi împodobită cu zeci de ghivece de muşcate, era nepotrivită acolo. Cu toate astea, răspândea o căldură cum rareori am simţit. Flăcările candelelor jucând umbre pe pereţi, mirosul persistent de mir, salcie verde şi apă de mare, liniştea pioasă a puţinilor creştini aflaţi înăuntru şi, mai ales, cântările bizantine ale stranei te cuprindeau ca în vis.
M-am aşezat într-un ungher şi am început să repet în gând rugăciunile cântate de cor, în aşteptarea strigării preotului de la miezul nopţii. Curând, n-am mai auzit cuvintele, ci numai ritmul rostirii lor, şi fiecare cântec a devenit un val care îmi spăla inima de zgura adunată ani şi ani.
La un moment dat, în biserică s-a făcut tăcere şi întuneric, pentru ca, în câteva clipe, preotul să iasă din altar cu lumânări mari în mâini şi să ne cheme: "Veniţi de luaţi lumină!". Am ieşit cu toţii în faţa bisericii, cu lumânările aprinse, în sunet de clopote şi de toacă, să ascultăm Evanghelia. Când preotul a citit: "Nu vă temeţi, căci ştiu că pe Iisus cel răstignit îl căutaţi. Nu este aici, căci S-a sculat precum a spus" - a fost de parcă aş fi auzit pentru prima oară această frază din Scriptură. Am ştiut, atunci, că Hristos a înviat cu adevărat. Şi mi-au dat lacrimile. Mă învârtisem tot timpul, ca un orb, într-un nesfârşit labirint, deschizând uşi care nu duceau nicăieri, alunecând pe povârnişuri nebănuite şi urcând prea puţine trepte, în vreme ce El aştepta alături, doar să-i întind mâna, ca să mă scoată de acolo. Poate că nu l-am văzut, pentru că niciun post şi niciun canon nu-ţi curăţă ochii precum plânsul sincer, născut din suferinţă. Un plâns de care am avut parte târziu şi pe care l-am purtat cu mine, nedezlegat, până în pragul acelei mici biserici de lemn.
Norii se risipiseră, iar luna tremura sub dangătele clopotelor, ca o făclie uriaşă, luminând plaja şi marea. Mugurii pomilor au devenit deodată grăbiţi să irumpă în floare şi stoluri de păsări s-au ridicat să bată aerul cu aripi repezi.
M-am aprins de o bucurie nestăvilită, cântând, alături de toţi cei de faţă: "Hristos a înviat din morţi, cu moartea pre moarte călcând, şi celor din morminte viaţă dăruindu-le". Eram uşor, fluid şi incandescent, gata să mă răspândesc în cele patru zări, ca un foc ce nu arde, purtat de vânt. În ochii oamenilor îmi părea că văd aceeaşi lumină şi aceeaşi dorinţă de a acoperi cu ea cer şi pământ.
Pe parcursul întregii slujbe care a urmat, am avut o stare amestecată, de pace şi bucurie. O stare de care nu mă simţeam capabil şi care m-a cuprins când mă aşteptam mai puţin. Niciun gând rău, nicio teamă, niciun regret, nicio frustrare, nicio grijă, nicio ambiţie nu şi-au găsit loc în mine, preţ de câteva ore. Ci numai certitudinea care îmi dădea o încredere nemărginită în toate zilele care vor urma, şi veselia care mă făcea să iubesc totul. O trăire la care am tânjit îndelung, înainte de a o avea, şi de care mi-e dor de atunci încoace.
VALENTIN IACOB
Întâlnire cu Iisus
Pe atunci, îmi părea că primăvara începe mereu într-o clipă anume, stabilită de ea. O clipă pe care, cu timpul, o învăţasem şi o înţelegeam. Momentul în care ea se declanşa, cu adevărat, pentru mine era în Săptămâna Mare. Aflasem pe atunci câteva secrete simple şi sfinte. Era în vremea în care, copil fiind, bunicul matern a început să mă ducă să sărbătorim Paştele în comuna Dumitreşti, de pe valea Râmnicului Sărat. Timp de câţiva ani, în noaptea de Înviere, m-am întâlnit acolo, cu adevărat, cu Iisus. Căţărat pe un deal...
În seara de Înviere, cum eu eram încă prea mic, bunicul mă lua în cârcă şi urcam încetişor, amândoi, dealul înalt al Giurcarilor. "Hai să Îl întâmpinăm pe Iisus, cum învie la biserica noastră". Aşa îi spunea bunicul bisericii de acolo, din Dumitreşti, "biserica noastră", pentru că fusese ridicată de tatăl său, preotul Iordache Popescu. Asta, după ce mai vechea biserică de pe dealul Giurcarilor, clădită tot de străbunicul acela al meu măreţ şi misterios, străbunicul cuvios şi dăruit, arsese. Dar el nu s-a lăsat şi a făcut alta în loc, mai zveltă şi mai mare. Poveştile bunicului curgeau, spuse cu glas puternic şi blând, şi vorbele lui scoteau aburi în aerul rece al serii de primăvară. Cocoţat în spatele lui, mă pregăteam de întâlnirea cu Mântuitorul care va învia. Şi, alături de noi, se pregătea tot satul, urcând spre biserică, prin miresmele primăverii, pe colina potopită de iarba verde. Era un verde atât de intens verdele copilăriei mele, încât mi se părea că lucea pe întuneric, luminându-ne calea. Ca un far de iarbă, al lui Dumnezeu...
Sus, la biserică, slujba începea cu preoţii îmbrăcaţi în odăjdii de sărbătoare şi oamenii adunaţi ciopor şi sfioşi. Când mulţimea ieşea afară, preoţii scoteau steagurile bisericeşti. Şi, pentru că eram urmaş al ctitorului bisericii, mi se făcea cinstea să duc şi eu unul. La cât eram de mititel, prapurele mi se părea copleşitor şi gigantic, şi bunicul trebuia să mă ajute ca să îl ţin. De pe el, chipul lui Iisus mă urmărea gânditor şi totuşi atât de apropiat. Imaginea aceea a Sa, de atunci, din copilărie, privindu-mă de pe steag în noaptea de Înviere mă mai urmăreşte şi azi, apărându-mi ca din senin, ori de câte ori îmi e greu.
Pe urmă, preoţii vesteau: "Hristos a înviat!". Bucuria intensă şi pură de atunci, din sufletul meu de copil, bucuria cu care trăiam aievea învierea, nu o pot încăpea bine cuvintele, azi. Cântam înfocat, aşa cum mă învăţase bunicul, cântam înfrăţit în curăţie cu satul întreg, pe dealul strălucind de lumânările aprinse de la Lumina aceea fără de margini. Iar eu chiar îl vedeam pe Iisus coborând aievea de pe steagul uriaş pe care-l duceam, mergând printre noi, neştiut şi blând.
În noaptea de Paşte, bunicul mă ţinea cu el până târziu. Mai întâi, ascultam slujba mare a Învierii, apoi clopotarul mă lăsa să bat un pic toaca şi să trag clopotele de funie. După care, ne duceam întotdeauna la cimitir. Puneam flori şi aprindeam lumânări la mormântul străbunicului, lângă crucea înaltă de piatră. Cimitirul era pe o coastă a dealului şi toate mormintele începeau să ardă de lumânări şi noaptea de primăvară răsuna, până dimineaţa, de cântarea Învierii, intonată de oameni pentru cei duşi dintre ei. Frânt de oboseală, coboram în sat şi, după ce ciocneam primele ouă roşii cu bunica şi cu mătuşile mele, adormeam, prins în cămaşa unei fericiri pe care nu am mai întâlnit-o de atunci, din vremea aceea, în care toate tainele lumii îmi păreau aşa de simple şi sfinte.
Înainte de a adormi, abia mai apucam să văd pe fereastră cum, străluminat de focul miilor de lumânări ce continuau să ardă pe dealul Giurcarilor, râul Râmnic se făcea şi el un şuvoi de purpură. Focul sfânt învelea lumea întreagă...