- Există în amintirile dvs. vreo noapte de Paști, în care să fi trăit, cu adevărat, miracolul Învierii? -
- Uneori, sărbătoarea Paștelui vine peste noi ca un dar luminos, împrospătându-ne inima cu bucurie și înțelesuri. Alteori, prinși în vria treburilor de zi cu zi, nu ne alegem decât cu niște ritualuri, care nu ne mai spun mare lucru. Am invitat câteva personalități apropiate revistei, precum și doi colegi de redacție, să rememoreze o noapte de Înviere, care să le fi dăruit adevăratul sentiment al iluminării și bucuriei. Nopți de taină și înălțare, printre bătăi de clopote și cântări -
Ovidiu Bojor, farmacist
Revelație în Himalaya
Am trăit una din primele nopți de Paște cu ade-vărat tulburătoare, departe de granițele României, de zidurile tainice ale vreunei biserici, departe chiar și de ceea ce obișnuim să numim civilizație. Se întâmpla acum vreo 30 de ani, și mă aflam la 5000 de metri înălțime, în Himalaya, într-una din expedițiile mele alături de nepalezi, pentru cercetarea florei locale. La tabăra de bază se așternuse noaptea. Dar munții, care se înălțau la 7000-8000 de metri deasupra, erau încă scăldați de razele soarelui. "Lăcașul zeilor", așa obișnuiau tibetanii să numească flăcările acestea însângerate de lumină, pe care le poți privi și la miezul nopții. Eram chiar în noaptea de Paști, și știam că acasă, în țară, oamenii se risipesc deja pe la case, cu Lumina Sfântă a Învierii purtată în lumânări. Și, privind înfiorat de emoție jocul flăcărilor peste ghețarii înalți, am avut o revelație. Am înțeles ce înseamnă fuga noastră veșnică după zei, nevoia noastră de a-i urma, fuga după cunoaștere, perfecțiune și iubire. Important nu e vârful muntelui, ci drumul nostru până acolo, care e drumul devenirii. Pe atunci, aveam deja 50, 60 de ani. Fusesem dintotdeauna credincios, dar vă spun sincer că abia după această vârstă am început să pătrund tainele credinței și ale învierii. Înainte, oricât de frumoase erau nopțile de Paști, oricât de minunate slujbele din biserică, le trăiam cumva exterior, ritualic. De fiecare dată lipsea din ele, parcă, ceva. Până într-o zi, când m-am rupt de contradictoriul lumii care mă influența și am pariat cu curaj pe credința în veșnicie. De atunci, fiecare zi în plus a fost un pas spre lumină și spre tinerețe. Pentru că și trupurile noastre sunt subordonate stării noastre spirituale. Și, cu cât ne înălțăm spiritual mai mult, cu atât întinerim mai tare. Pe vremuri, mă întrebam și eu, cum vă întrebați și voi: de ce unii simt cu adevărat Învierea și miracolul din Noaptea Sfântă, iar alții participă ca la spectacol? Acum știu răspunsul. Știu că miracolul e în noi și depinde doar de noi să îl trezim, depinde de cum ne pregătim pentru această noapte, de cât dăruim, de cât de mult iubim. Dar, mai presus de orice, trebuie să credem cu toată ființa noastră că adevărata viață începe după moarte, abia după ce ne-am epuizat fizic. Ce altceva e noaptea de Înviere, dacă nu celebrarea deșteptării, a trezirii la viață, sfidarea morții și promisiunea de veșnicie a Creatorului, pentru toți cei care cred în El?! Viața m-a purtat mereu în locuri minunate, am trăit învierea și la Techirghiol, și-n Bucovina, și-n Ardeal, în mânăstiri în care cântau coruri îngerești, de o puritate nemaiauzită. Au fost nopți cu o atmosferă de neuitat, în care am simțit cu adevărat cum se aprinde în sufletul meu lumina. Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, așa cum îți aprinzi lumânarea din lumânarea vecinului tău. Am simțit ce înseamnă să te umpli de lumină, să primești și să dăruiești lumină sfântă, până când și cerul se luminează mai tare. Ca atunci când escaladezi un ghețar și te ridici treptat printre nori, până deasupra lui, unde lumina e veșnică. E ceva ce nu poate fi pus în cuvinte, ține de al șaptelea simț, simțul apropierii de infinit. Mai e însă ceva. Cu timpul, cu vârsta, și miracolele se destramă. Se destramă, pur și simplu, pentru că devin adevăruri.
MARIA PLOAE, actriță
Rugăciune în doi
Cele mai multe nopți de Paște le-am petrecut acasă. N-am simțit nevoia să plecăm undeva departe, ci ne-am dorit să fim cât mai aproape unul de altul, părinți, copii și nepoți. Pentru mine, locul nu e important. De aceea, nici n-aș ști să spun care din ele m-a emoționat mai tare. Peste tot e la fel, iar cea mai frumoasă Înviere e mereu cea prezentă, cea pe care o trăiesc acum. Sâmbătă seara, când aproape toate pregătirile sunt gata, nu-mi mai rămâne decât să merg în grădină, să adun într-o tavă iarbă proaspătă, în care așez apoi ouăle roșii. Și parcă de fiecare dată, mirosul crud al ierbii se amestecă cu fiorul așteptării clipei când luăm lumânările și pornim spre biserică. Dar pentru mine și soțul meu (regizorul Nicolae Mărgineanu), Învierea începe cu mult înainte. Începe cu această perioadă de post, de pregătire interioară, atât de necesară ca să ne înălțăm spiritual. Am devenit aproape dependenți de post, de starea de ușurătate și bucurie pe care ne-o dă, de roadele pe care ni le aduce la schimb, care țin de un anume har și de o anume bucurie. Postul deschide portițele inimii, astfel ca miracolul și lumina să poată pătrunde în tine. Nu se poate altfel! De ani buni de zile avem grijă să nu sărim aceste trepte elementare ale credinței. Ne spovedim, avem grijă să schimbăm cămașa murdară cu cămașa curată, ca așa, primeniți, să putem merge să primim Sfânta Împărtășanie. Numai așa îi putem face loc în sufletul nostru lui Iisus. Și, parcă, atunci când postești, și rugăciunea e mai fierbinte, e mai puternică. Uneori, când ne plimbăm amândoi, ne rugăm împreună. Nu e o rugăciune în tăcere, în gânduri. O avem și pe aceea, dar asta e altceva, e un obicei pe care l-am căpătat când am fost odată la Medjugorje. E chiar o rugăciune pe care o spunem cu glas încetișor, amândoi, o rugăciune a misterelor de bucurie, de tristețe și slavă, care pune în evidență toate momentele vieții Mântuitorului. Și așa, postind împreună, rugându-ne împreună, trecând împreună prin toate aceste momente ale pregătirii, parcă și dragostea noastră se pregătește de înviere. Când noaptea cade, când se aude toaca și lumina începe să treacă din mână în mână, ne simțim mult mai aproape de cer decât de pământ. Dispar toate supărările dintre noi, dispar zidurile, și parcă plutim într-o dragoste mare, de deasupra, care ne învăluie pe toți și ne face să ne zâmbim unii altora. Atunci, mai mult ca oricând, simt că suntem copii ai lui Dumnezeu, că de acolo venim, că petrecem o vreme aici, în corturile noastre pământești, dar tot într-acolo ne vom întoarce. E lumina care ne curăță și ne reaprinde și nouă iubirea, e un legământ între mine și soțul meu, pe care noaptea aceasta sfântă îl reînnoiește, care ne face să rezistăm încă un an și încă un an și încă un an împreună. Prin el, primim putere pentru tot ce ne-am propus. Și nu știu cum se face, dar în momentele astea înălțătoare, când suntem luminați de atâta bucurie și dragoste, parcă simțim și un soi de nostalgie după Învierile care au fost, după toți anii care au trecut, aici, pe pământ.
MARIN GHERASIM, pictor
Deasupra, cerul înstelat, în inimă, bucurie curată
Amintirile momentelor astrale ale copilăriei din Rădăuții Bucovinei mele dragi stau într-un loc tainic al ființei mele, loc pe care îl consider centrul meu spiritual secret. Toate aceste amintiri mă umplu de o emoție vie, dar poate că, cele mai intense emoții de atunci sunt ale nopții sfinte când se ținea slujba Învierii Domnului. Simt și acum freamătul de care era cuprins întreg orașul, în Săptămâna Mare, săptămâna Deniilor, când întreaga comunitate se pregătea pentru primirea marii vești, reînnoită an de an, rostită din ușa altarului: "Hristos a înviat!", "Veniți de luați lumină!". Tot orașul afluia spre miezul său spiritual - Biserica Sfântul Nicolae-Bogdana. Din toate direcțiile, de pe toate străduțele, veneau, valuri, valuri, oamenii îmbrăcați în straie de sărbătoare. Primeniți, cum se spunea. Atunci nu înțelegeam sensul adânc al primenirii; primenirea îmbrăcăminții și primenirea de sine, primenirea și pregătirea interioară, pentru a fi capabil să primești miracolul Învierii, mereu al Învierii lui Hristos... Simțeam doar energia bună a acelui exod spre făptura vechii biserici a orașului, zidită demult, de însuși Bogdan Vodă, întemeietorul Moldovei. Emoția mea era cu atât mai mare, cu cât cel ce rostea marea veste a Învierii era tatăl meu, preot de mare har, de mare vocație duhovnicească. Eram copil și atmosfera de la Biserica Bogdana mă copleșea. Nu eram conștient de întreaga semnificație a momentului pe care îl trăiam, dar simt și azi vraja ce mă cuprindea când, la vestirea pe care o făcea preotul, din altar, întreaga comunitate prezentă, într-un glas care mi se părea ca un vuiet, răspundea deodată: "Adevărat că a înviat!". Pentru că nu voiam să plec acasă, să părăsesc tainica slujbă de noapte, și într-un târziu oboseam, tata mă lua în altar și stăteam ore în șir într-o strană retrasă. Eram, astfel, în preajma miracolului, participam la el ca atunci când s-a săvârșit pentru prima oară! Cântările preoților mă învăluiau, uneori le auzeam voalate, o clipă eram furat în somn, dar nu voiam să mă las copleșit de torpoare. Ieșeam afară, în aerul nopții sfinte, și primeam puteri noi. Deasupra mea era cerul înstelat, și în inimă, bucurie curată...
Inelul de foc
Un obicei străvechi în orașul copilăriei mele era ca de Paște, de Înviere, oamenii să aducă, spre a fi sfințite în zori, după săvârșirea slujbei de noapte, coșuri cu merinde. Sute de coșuri, așezate în trei-patru rânduri, rămâneau în jurul bisericii, ca un brâu, ca o îmbrățișare. Și în fiecare coș ardea câte o lumânare. Un brâu de coșuri care se prefăceau în noaptea aceea, în jurul bisericii, într-un mare inel de foc.
Eu, cu ochii minții mele de copil, mă străduiam să-mi închipui că văd de sus, de foarte de sus, din înaltul cerului, acest spectacol fascinant: biserica noastră, înconjurată de lumină, de foc, înconjurată ca de o lavă fremătătoare...
Diminețile, torente de oameni iluminați de miracolul Învierii lui Hristos se întorceau la casele, la familiile lor, cu merindea sfințită, pentru a prăznui în jurul mesei, cu bucurie. Căci Paștele îi unește pe oameni.
De atunci, de mai bine de șaptezeci de ani, an de an, în noaptea Învierii, iau lumină sfântă de la biserică. Și de fiecare dată, copleșit de emoție, luminat de o mare fericire, în mine se trezește copilul de altădată, fascinat de marele miracol al Învierii Domnului nostru Iisus Hristos.
Miracolul se săvârșește din nou! Împărtășiți-vă din el. Păstrați în voi lumina cea sfântă.
ANDREI DOROBANȚU, fizician
Vuiet de frumusețe
Cele mai curate sărbători de Paște au fost la țară, la Călina, lângă Drăgășani, de unde era Tata. Eram mici și așteptam Săptămâna Mare cu o emoție fără margini. Și ea venea cu un fel de vuiet de frumusețe. Ne îmbrăcam cu lucruri noi și mergeam la Biserică toți. Cântam, ne bucuram unii de alții, ne întorceam la Învierea mică, din Duminica Mare, și apoi în Lunea Paștilor când, de la poarta curții Bisericii până la ușa ei, oamenii își puneau, de o parte și de alta a potecii largi, câte o măsuță, pe care așezau tot ce aveau ei mai bun. Se ciocneau ouă și pahare cu vin. Totul era simplu și curat. Până la ușa Bisericii era curtea, cu pomi și flori și cu monumentul celor căzuți în război, la care ne duceam să le mângâiem numele, ca să știe și bunicul nostru, care nu ne cunoscuse, dar pe care noi îl cunoșteam de la Tata, că nu l-am uitat. Dincolo de Biserică era cimitirul. Prelungire naturală a vieții, dincolo de aparenta ei linie finală... Și de abia acum încep să înțeleg că în asemenea momente, emoțiile noastre purtau, pe atunci, doar încărcătura viitorului. Acum, încărcătura este cea a trecutului. Prezentul începe să ne fie dureros de indiferent, iar viitorul... o iluzie persistentă, pe care ne tot încăpățânăm să o cultivăm.
LILIANA URSU, poetă
Întoarcerea acasă
Am auzit, adeseori, vorbindu-se despre "hainele de Duminică", despre "grădina de Duminică", întotdeauna cea din fața casei, cultivată doar cu flori, despre "familia de Duminică", cum îi numea bunica pe cei lângă care stai alături, liturghie de liturghie și cu care te împărtășești din același potir, biserica fiind o icoană atotcuprinzătoare a Învierii. Și aceasta era pentru mine prima mea biserică, minunata catedrală din Sibiu.
Dar cea mai tainică expresie am auzit-o de Înviere, la un schit ascuns între dealuri, la fel de vechi ca și Cozia și Vodița, la Schitul Dobrușa, de la o bătrână țărancă pe care Petre Țuțea precis ar fi admirat-o nespus: "Duminica sufletului e Dumnezeu". E întâlnirea aceea unică, de mare taină, atât de așteptată, iar uneori atât de neașteptată, cu El, când ne covârșește "sentimentul unei prezențe misterioase în noi" (Psalmul 115). O stare de bucurie nemaiîntâlnită, de plinătate sufletească, căci Dumnezeu este bucurie. De aceea, poate, misticii au spus mereu "Află bucuria și Îl vei afla pe Dumnezeu". Și odată ce L-ai aflat sau, mai bine zis, ce El te-a aflat, nu vei mai fi singur niciodată, fiindcă "Iată, eu sunt cu voi, până la sfârșitul vremurilor" (Matei 28, 20). E marea promisiune de care avem cu toții atâta nevoie, mai ales la necazuri, în vremuri de restriște sufletească, când simțim, ca-n slujba din noaptea Învierii, cum începe să crească în noi o nădejde lucrătoare, când simțim așa, în duh, cum ni se așează pe cap cununa vieții, la fel ca în clasele primare, când luam premiul cu coroniță și toată lumea era a noastră.
Și gândul mă poartă spre orașul Maicii Domnului, spre Nazaretul întins pe coline și spre bucuria fără de margini pe care am trăit-o în noaptea Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, chiar la biserica ortodoxă a Bunei Vestiri, unde un înger ceresc, Arhanghelul Gavril, s-a coborât la un înger omenesc, la Sfânta Fecioară Maria, binevestindu-i: "Bucură-te, cea plină de Har! Domnul este cu tine!". Cu această Vestire și cu acceptul Mariei începe restaurarea și mântuirea neamului nostru omenesc." "Bucură-te, Marie!" nu e atât un salut îngeresc, cât împlinirea cosmicei bucurii mesianice a Bunei Vestiri, sau Mica Înviere, cum aș numi-o, fiindcă eu cred că e vorba aici de tainica înviere a oricărui suflet omenesc. Un act de credință asumat, o trezire, o însuflețire a sufletului omorât de păcate. Începem să avem "paza inimii", încep să ne "cadă solzii de pe ochi", să trăim o uimire cerească, izvor de neașteptate descoperiri și, mai ales, autodescoperiri. Aflăm, astfel, că există și o altă manieră de a fi. O altă viață.
Dar să revin la acea seară înstelată din "Galileea neamurilor", când așteptam cu toți Învierea Domnului, arabi, ortodocși, greci, ruși, bulgari, sârbi, americani și mulți români, mai ales românce, care lucrau în Israel, venite din toată Galileea și de la Haifa și Tel Aviv, chiar de mai departe, majoritatea cu autobuze de linie, și care se întorceau în aceeași noapte, cu Lumina Sfântă ocrotită cu atâta grijă în palmele lor muncite, dar cu chipuri înseninate de bucuria Învierii, de biruința Lui Hristos asupra morții, redevenite, din fiice risipitoare, fiice ale Luminii și ale Harului. Și una din ele spunea, cu ochi plini de lacrimi: "Învierea Domnului e întoarcerea acasă ".
CLAUDIU TÂRZIU
Noapte de Paști la malul mării
Înaintea slujbei de Înviere, am pornit într-o scurtă plimbare pe plajă. Pașii mi se afundau în nisipul umed, dar fără ca asta să-mi încetinească prea mult mersul. Marea părea obosită, și ea, după atâta ploaie, câtă căzuse în acel început de aprilie, iar vântul, care rostogolea la răstimpuri câte o tufă mică și uscată, era încă al iernii. Pustiul așternut între cerul vânăt și țărmul mărginit de spuma valurilor care se loveau de el avea ceva de început sau de sfârșit de lume. Un peisaj asemănător cu cel interior.
Trăiam unele dintre cele mai sumbre zile din viața mea și îmi căutam un iluzoriu refugiu dinaintea lor într-un orășel de la malul mării, în care nu mă cunoștea nimeni și unde primăvara este straniu de frumoasă, uneori. Acolo nu riști să-ți răvășească sufletul și mai mult vreo explozie florală, căci anotimpul se strecoară precum o pisică la vânătoare, precaută și neauzită.
Am ajuns destul de repede în dreptul bisericii. Am urcat pe faleza de piatră, mi-am scuturat pantofii și m-am apropiat. Lăcașul părea decupat din altă fotografie și lipit, neverosimil, în decorul micului oraș dominat de biserici de influență greacă și de moschei turcești. Bisericuța ridicată din bârne de lemn, în stil maramureșean, și împodobită cu zeci de ghivece de mușcate, era nepotrivită acolo. Cu toate astea, răspândea o căldură cum rareori am simțit. Flăcările candelelor jucând umbre pe pereți, mirosul persistent de mir, salcie verde și apă de mare, liniștea pioasă a puținilor creștini aflați înăuntru și, mai ales, cântările bizantine ale stranei te cuprindeau ca în vis.
M-am așezat într-un ungher și am început să repet în gând rugăciunile cântate de cor, în așteptarea strigării preotului de la miezul nopții. Curând, n-am mai auzit cuvintele, ci numai ritmul rostirii lor, și fiecare cântec a devenit un val care îmi spăla inima de zgura adunată ani și ani.
La un moment dat, în biserică s-a făcut tăcere și întuneric, pentru ca, în câteva clipe, preotul să iasă din altar cu lumânări mari în mâini și să ne cheme: "Veniți de luați lumină!". Am ieșit cu toții în fața bisericii, cu lumânările aprinse, în sunet de clopote și de toacă, să ascultăm Evanghelia. Când preotul a citit: "Nu vă temeți, căci știu că pe Iisus cel răstignit îl căutați. Nu este aici, căci S-a sculat precum a spus" - a fost de parcă aș fi auzit pentru prima oară această frază din Scriptură. Am știut, atunci, că Hristos a înviat cu adevărat. Și mi-au dat lacrimile. Mă învârtisem tot timpul, ca un orb, într-un nesfârșit labirint, deschizând uși care nu duceau nicăieri, alunecând pe povârnișuri nebănuite și urcând prea puține trepte, în vreme ce El aștepta alături, doar să-i întind mâna, ca să mă scoată de acolo. Poate că nu l-am văzut, pentru că niciun post și niciun canon nu-ți curăță ochii precum plânsul sincer, născut din suferință. Un plâns de care am avut parte târziu și pe care l-am purtat cu mine, nedezlegat, până în pragul acelei mici biserici de lemn.
Norii se risipiseră, iar luna tremura sub dangătele clopotelor, ca o făclie uriașă, luminând plaja și marea. Mugurii pomilor au devenit deodată grăbiți să irumpă în floare și stoluri de păsări s-au ridicat să bată aerul cu aripi repezi.
M-am aprins de o bucurie nestăvilită, cântând, alături de toți cei de față: "Hristos a înviat din morți, cu moartea pre moarte călcând, și celor din morminte viață dăruindu-le". Eram ușor, fluid și incandescent, gata să mă răspândesc în cele patru zări, ca un foc ce nu arde, purtat de vânt. În ochii oamenilor îmi părea că văd aceeași lumină și aceeași dorință de a acoperi cu ea cer și pământ.
Pe parcursul întregii slujbe care a urmat, am avut o stare amestecată, de pace și bucurie. O stare de care nu mă simțeam capabil și care m-a cuprins când mă așteptam mai puțin. Niciun gând rău, nicio teamă, niciun regret, nicio frustrare, nicio grijă, nicio ambiție nu și-au găsit loc în mine, preț de câteva ore. Ci numai certitudinea care îmi dădea o încredere nemărginită în toate zilele care vor urma, și veselia care mă făcea să iubesc totul. O trăire la care am tânjit îndelung, înainte de a o avea, și de care mi-e dor de atunci încoace.
VALENTIN IACOB
Întâlnire cu Iisus
Pe atunci, îmi părea că primăvara începe mereu într-o clipă anume, stabilită de ea. O clipă pe care, cu timpul, o învățasem și o înțelegeam. Momentul în care ea se declanșa, cu adevărat, pentru mine era în Săptămâna Mare. Aflasem pe atunci câteva secrete simple și sfinte. Era în vremea în care, copil fiind, bunicul matern a început să mă ducă să sărbătorim Paștele în comuna Dumitrești, de pe valea Râmnicului Sărat. Timp de câțiva ani, în noaptea de Înviere, m-am întâlnit acolo, cu adevărat, cu Iisus. Cățărat pe un deal...
În seara de Înviere, cum eu eram încă prea mic, bunicul mă lua în cârcă și urcam încetișor, amândoi, dealul înalt al Giurcarilor. "Hai să Îl întâmpinăm pe Iisus, cum învie la biserica noastră". Așa îi spunea bunicul bisericii de acolo, din Dumitrești, "biserica noastră", pentru că fusese ridicată de tatăl său, preotul Iordache Popescu. Asta, după ce mai vechea biserică de pe dealul Giurcarilor, clădită tot de străbunicul acela al meu măreț și misterios, străbunicul cuvios și dăruit, arsese. Dar el nu s-a lăsat și a făcut alta în loc, mai zveltă și mai mare. Poveștile bunicului curgeau, spuse cu glas puternic și blând, și vorbele lui scoteau aburi în aerul rece al serii de primăvară. Cocoțat în spatele lui, mă pregăteam de întâlnirea cu Mântuitorul care va învia. Și, alături de noi, se pregătea tot satul, urcând spre biserică, prin miresmele primăverii, pe colina potopită de iarba verde. Era un verde atât de intens verdele copilăriei mele, încât mi se părea că lucea pe întuneric, luminându-ne calea. Ca un far de iarbă, al lui Dumnezeu...
Sus, la biserică, slujba începea cu preoții îmbrăcați în odăjdii de sărbătoare și oamenii adunați ciopor și sfioși. Când mulțimea ieșea afară, preoții scoteau steagurile bisericești. Și, pentru că eram urmaș al ctitorului bisericii, mi se făcea cinstea să duc și eu unul. La cât eram de mititel, prapurele mi se părea copleșitor și gigantic, și bunicul trebuia să mă ajute ca să îl țin. De pe el, chipul lui Iisus mă urmărea gânditor și totuși atât de apropiat. Imaginea aceea a Sa, de atunci, din copilărie, privindu-mă de pe steag în noaptea de Înviere mă mai urmărește și azi, apărându-mi ca din senin, ori de câte ori îmi e greu.
Pe urmă, preoții vesteau: "Hristos a înviat!". Bucuria intensă și pură de atunci, din sufletul meu de copil, bucuria cu care trăiam aievea învierea, nu o pot încăpea bine cuvintele, azi. Cântam înfocat, așa cum mă învățase bunicul, cântam înfrățit în curăție cu satul întreg, pe dealul strălucind de lumânările aprinse de la Lumina aceea fără de margini. Iar eu chiar îl vedeam pe Iisus coborând aievea de pe steagul uriaș pe care-l duceam, mergând printre noi, neștiut și blând.
În noaptea de Paște, bunicul mă ținea cu el până târziu. Mai întâi, ascultam slujba mare a Învierii, apoi clopotarul mă lăsa să bat un pic toaca și să trag clopotele de funie. După care, ne duceam întotdeauna la cimitir. Puneam flori și aprindeam lumânări la mormântul străbunicului, lângă crucea înaltă de piatră. Cimitirul era pe o coastă a dealului și toate mormintele începeau să ardă de lumânări și noaptea de primăvară răsuna, până dimineața, de cântarea Învierii, intonată de oameni pentru cei duși dintre ei. Frânt de oboseală, coboram în sat și, după ce ciocneam primele ouă roșii cu bunica și cu mătușile mele, adormeam, prins în cămașa unei fericiri pe care nu am mai întâlnit-o de atunci, din vremea aceea, în care toate tainele lumii îmi păreau așa de simple și sfinte.
Înainte de a adormi, abia mai apucam să văd pe fereastră cum, străluminat de focul miilor de lumânări ce continuau să ardă pe dealul Giurcarilor, râul Râmnic se făcea și el un șuvoi de purpură. Focul sfânt învelea lumea întreagă...