FLORINA CERCEL
"Îmi doresc să mă bucur pe mai departe de rolurile în care joc"
Pentru mine, speranţa înseamnă linişte, pace, sănătate şi înţelegere între oameni, un Bine în formă de normalitate pentru întreaga planetă şi, în special, pentru România.
În ceea ce priveşte proiectele, e foarte greu să vorbeşti despre ele atunci când, practic, te afli la apus de carieră (deşi cuvântul sună cam dur, având în vedere că în cei 50 de ani de actorie am dat măsura puterii mele de exprimare, atât pe scenă, cât şi în televiziune sau în film). De altfel, sunt atât de pătrunsă de profesia mea, încât nu mai pot face vreo departajare între mine - ca persoană privată - şi existenţa mea ca actriţă. Aşa că, da, am şi eu câteva vise, câteva proiecte pe care îmi doresc să le îndeplinesc sau măcar să le încep, dar pentru care am nevoie de foarte multă sănătate şi de răbdare, în acelaşi timp. Mai multe nu aş dori să spun. Ştiţi, probabil, că noi, actorii, avem o superstiţie care ne avertizează că "nu e bine" să-ţi dezvălui proiectele, fiindcă nu ştii dacă se mai realizează după aceea... Pot să vă spun, însă, că îmi doresc în continuare să mă bucur de rolurile pe care le joc în prezent (joc la patru teatre diferite, patru roluri diferite: Aneta Duduleanu, în "Gaiţele", la Teatrul Metropolis, Jane Horton, în "Quartet", la CREART - sala Teatrelli, Teodora, în "Dumnezeu se îmbracă de la second hand", la Teatrul Naţional, şi Mama, în "Noapte bună, mamă!", la ARCUB) şi abia aştept să se redeschidă cât mai curând Sala Mare a Teatrului Naţional. Am văzut-o. Este splendidă! Mă gândeam cât de fericiţi sunt tinerii actori care vor beneficia de un asemenea spaţiu în carierele lor. Toată clădirea Teatrului Naţional arată superb, important este ca şi performanţa artistică a spectacolelor să fie pe măsura performanţei arhitectonice. Sper din toată inima ca şi publicul spectator să facă parte din acest tot, care este actul artistic. Se spune că generaţiile talentate de actori produc public talentat. Aşa este. Spectatorii trebuie câştigaţi, iar nu alungaţi prin spectacole de comedii uşurele şi experimente teatrale în exces. Căutările trebuie finalizate, şi abia apoi urcate pe scenă. De aceea zic că e nevoie ca Teatrul Naţional să aibă un repertoriu de lungă durată, să-şi creeze şi să-şi dezvolte trupa de tineri actori. Are nevoie de colaborare cu regizori de primă mână şi, slavă Domnului, ei există. În avalanşa de festivaluri şi de întâmplări teatrale care se petrec de-a lungul şi de-a latul României, am văzut că există tineri regizori extrem de talentaţi. Important este să existe un spirit de generaţie, să fie conştienţi că actorii tineri de astăzi au nevoie de ei, au nevoie să crească împreună, aşa cum şi noi am crescut împreună cu generaţii de regizori de excepţie, ca Esrig, Penciulescu, Ciulei, Andrei Şerban, Aureliu Manea, Horea Popescu, Ion Cojar. E limpede că fără această dragoste de familie artistică nu se va întâmpla nimic extraordinar pentru o etapă lungă de timp. În rest, aştept din toate puterile dimineaţa în care să-mi bată primăvara la geam.
ALEXANDRU PAPADOPOL
"Joc un rol într-un... «OZN»"
Proiectele mele depăşesc anotimpul. Ele se referă mereu la film şi la teatru, asta e meseria mea, mă împart între amândouă, în mod egal. Am filmat acum doi ani "Acasă la tata", în regia lui Andrei Cohn (absolvent de arte plastice, autor până acum a patru scurtmetraje), un film ce va avea premiera în România în toamna aceasta, şi unde am rolul principal (joc alături de colegii şi de prietenii mei Ioana Flora, Mirela Oprişor şi Andi Vasluianu). Am văzut de două ori filmul, mi se pare foarte bun, deosebit, iar regizorul e aşa de modern, cam ca un OZN pentru peisajul cinematografic românesc... În ce priveşte teatrul, în prezent, existenţa mea ca actor se leagă, şi o spun cu mândrie, de Teatrul Odeon, unde se repetă piesa Luciei Demetrius, "Trei generaţii", în regia lui Dinu Cernescu, a cărei premieră va fi în primăvara aceasta. Vor urma şi alte roluri, care sunt - deocamdată - în faza de proiect. Bat în lemn, ultimii ani au fost foarte buni pentru mine, aşa încât sper ca şi 2015 să se menţină în trendul acesta. Aş fi arhimulţumit!
MEDEEA MARINESCU
"Vreau să echilibrez un pic balanţa"
Am păşit în 2015 nu atât cu dorinţa de a "realiza" cât mai mult, ci de a-mi recâştiga acel timp al meu şi al familiei mele, de a-mi echilibra un pic balanţa între viaţa profesională şi cea personală. Sigur, continuu să joc în foarte multe spectacole, în Bucureşti şi în ţară, începând cu "Străini în noapte", alături de Florin Piersic (spectacol care a depăşit 1000 de reprezentaţii şi poate fi socotit un spectacol-fenomen, ţinând cont de numărul impresionant de reprezentaţii cu săli pline), apoi continuând cu "Fă-mi loc!", unde joc alături de Marius Manole, în regia maestrului Radu Beligan (autorul ambelor spectacole). Urmează recenta premieră cu "Mecanica inimii", în regia lui Chris Simion, "Hoţii de frumuseţe" (tot a lui Chris Simion, după textul lui Pascal Bruckner), apoi spectacolele pline de savoare ale Liei Bugnar - "Două liniuţe", "Oase pentru Otto", ca şi spectacolele Naţionalului bucureştean, în care joc în binecunoscutul "Dineu cu proşti", dar şi un spectacol la care ţin foarte mult, în regia lui Radu Afrim, "Hoţi".
În ceea ce priveşte filmul, aştept anul acesta premiera peliculei "03.Bypass", în regia lui Nap Toader, care spune povestea unei echipe ce lucrează pe ambulanţă, apoi scurtmetrajul lui Andrei Gruzsniczki "O faptă bună", pe care l-am încheiat în decembrie. Urmează un nou lungmetraj românesc, probabil pe la mijlocul primăverii, dar neavând semnat, deocamdată, un contract, nu voi intra în amănunte. Sper ca anul abia început şi care, iată, aşteaptă deja primăvara, să fie cât mai prolific pentru mine, în proiectele legate de cinema. În fond, filmul e "prima mea dragoste". M-am născut într-o familie de cineaşti şi continuu să trăiesc într-o familie de cineaşti, lărgită acum prin soţul meu (directorul de imagine George Dăscălescu), şi una dintre surori (scenografa Mădălina Marinescu). Aşa cum iubesc să fac cinema, iubesc să văd filme, să le discut, să le observ traiectoria, să mă bucur de creaţii deosebite, precum "Birdman" (filmul distins zilele acestea cu Premiul Oscar), şi să sper că undeva, cândva, voi fi şi eu parte dintr-o asemenea operă de geniu. Cam atât. Deocamdată.
ANDI VASLUIANU
"Strig în gura mare: vreau Pace în lume!"
Am mai multe proiecte, unele pe cale să se împlinească, dar despre care nu pot vorbi, altele care sunt doar în capul meu, dar, în principiu, am treabă destulă. Dar dincolo de orice proiecte, pentru 2015 îmi doresc să fie PACE, o strig în gura mare! Să fie pace în lume, să nu prolifereze războiul. E o panică generală acum... Profesional, îmi doresc să pot să mai învăţ, că mai am o grămadă de învăţat despre meseria asta. Actoria nu se opreşte niciodată... De câţiva ani, încerc să învăţ să observ şi să ascult mai bine, de la actori, de la regizori, într-o dorinţă cinstită şi neprefăcută de a evolua. Şi nu cred că procesul acesta de învăţare se limitează doar la profesia mea de actor, cred că toţi oamenii învaţă continuu. Eu sunt bucuros că am starea asta de a voi să ascult mai mult, de a experimenta, de a fi mereu în priză. Important e să fii tu cu tine însuţi. Şi mai cred că datoria actorului, atunci când se află pe scenă, este să fie autentic, căci spectatorul îşi doreşte să trăiască în sală un adevăr pe care nu-l trăieşte în viaţa de zi cu zi, şi atunci are nevoie de acel moment de autenticitate din partea actorului, fie că e vorba de film sau de teatru. Acum joc în "Vestul singuratic", la Nottara, cu premiera în martie, unde îi am ca parteneri de scenă pe Florin Piersic jr., pe Vlad Zamfirescu, Ioana Calotă şi Corina Dragomir. E un spectacol excelent, iar colegii de scenă (regizor, Cristi Juncu) fac ca bucuria de a juca să ne fie deplină. Primăvara poate să vină. O aştept cu bucurie şi satisfacţie.