Afumaţi, însă demni, sfinţii de la Bistriţa priveghează lespezile grele de piatră sub care îşi află tihna de veci neamul voievozilor Muşatini. O nălucă în haine cernite lunecă pe sub bolţile bisericii domneşti, se apropie sfielnică de catapeteasmă, apoi cade în genunchi în faţa icoanei Sfintei Ana, cea făcătoare de minuni. Degete subţiri întorc nerăbdătoare foile zdrenţuite ale unei cărţi de rugăciuni, apoi un glas întretăiat de suspine destramă liniştea naosului. La sfârşit, fruntea pelerinei atinge pardoseala, buzele sărută cu evlavie mâna argintată a Sfintei, iar trupul i se frânge de la mijloc, pentru a trece pe dedesubtul icoanei. Binecuvântarea Sfintei Ana se pogoară atunci asupra omului. Odată ajuns de cealaltă parte, credinciosul îşi părăseşte zbuciumul şi se înapoiază la rosturile sale, cu sufletul împăcat.
Povestea celor trei Ane
Icoana făcătoare de minuni a Sfintei Ana a fost pictată de doi călugări din părţile Ierusalimului, zice-se chiar în orăşelul în care s-ar fi născut Sfântul Mucenic Gheorghe. Facerea icoanei a fost datată, cu aproximaţie, între anii 1150-1250. La o privire fugară, s-ar putea crede că este o altă reprezentare a Fecioarei Maria cu Pruncul. Icoana sparge însă tiparele epocii: ea o înfăţişează pe Sfânta Ana ţinând în braţe o copilă, nimeni alta decât fiica sa, Sfânta Fecioară Maria, cea aleasă de Dumnezeu pentru a-I aduce pe lume Fiul. Biblia ne spune că Ana şi soţul ei, Ioachim, nu aveau copii şi erau dispreţuiţi din această cauză. Ei nu şi-au pierdut însă nădejdea şi s-au rugat pentru ca Dumnezeu să binecuvânteze şi căsnicia lor. Ana şi-a făgăduit copilul spre slujire templului din Ierusalim. Astfel, ea a născut la bătrâneţe o copilă, pe care a numit-o Maria. Sfânta Fecioară a slujit, în adevăr, templul din Ierusalim, de la 3 la 12 ani. Icoana Sfintei Ana le aminteşte credincioşilor miracolul biblic, dar şi propria ei forţă de a face minuni.
Sute de ani, icoana a stat între odoarele cele mai de preţ ale împăraţilor de la Constantinopole. Cu timpul însă, puterea bazileilor a scăzut sub loviturile păgânilor. Unul dintre ultimii monarhi bizantini, Manuel al II-lea Paleologul, împreună cu Împărăteasa Ana, au dăruit icoana Voievodului Alexandru, zis şi "cel Bun". Familia imperială îşi arăta astfel recunoştinţa pentru felul în care a fost primit fiul lor, Andronic, în vizita lui prin ţara Moldovei. Alexandru cel Bun a îmbrăcat icoana în aur şi a dăruit-o soaţei sale, pe care tot Ana o chema. Aceasta va aduce icoana la Mânăstirea Bistriţa, înainte de anul 1418, când "s-a strămutat la veşnicile locaşuri".
Icoana Muşatinilor
Nu se cunosc minunile înfăptuite de icoana Sfintei Ana înainte de aducerea sa în Munţii Moldovei. Nu se ştie nici când a fost aşezat, pe spatele icoanei, chipul Sfântului Mucenic Gheorghe, patronul şi protectorul oştirii moldovene în epoca medievală. Un lucru este cert: odorul cel mai de preţ al Mânăstirii Bistriţa a schimbat vieţile a mii de oameni, de la vlădică la opincă. Ea şi-a pus pecetea şi asupra voievozilor, în special asupra dinastiei Muşatine: în faţa ei au îngenuncheat Alexandru cel Bun, Ştefan cel Mare, Petru Rareş, Alexandru Lăpuşneanu. "Această sfântă icoană, la vreme de neploaie, scoţându-să cu litanie afară de mânăstire şi făcând o sfeştanie, până ce să întoarce în mânăstire numai ce plouă, da' nu peste tot, ci câtu-i hotarul mânăstirii", scria, pe la 1723, Mitropolitul Gheorghe. Se cunoaşte, de asemenea, că astfel de pastoraţii aveau loc când ţara era lovită de epidemii, lăcuste şi alte primejdii.
Voievodul Petru Rareş îşi datorează, şi el, scăparea din mâinile păgânilor acestei icoane: în 1538, turcii împresuraseră Bistriţa, unde se refugiase voievodul. Părăsit de boieri, Petru Rareş părea a nu mai avea scăpare: "...am căzut la pământ înaintea sfintelor icoane şi mult am plâns, aşijderea şi egumenul şi tot soborul plângea împreună cu mine, cu fierbinţi lacrimi. Şi am dat făgăduinţă lui Dumnezeu şi Prea Curatei Lui Maici, că de mă voi întoarce iarăşi la scaunul meu cu bine şi biruitor, atunci din temelii voi înnoi sfânta mânăstire...", avea să-şi amintească mai apoi domnitorul. Ca urmare, în zorii zilei de 18 septembrie, voievodul se strecoară, nevăzut de turci, pe o poartă dosnică. Dar "n-a avut răgaz a se odihni, deasupra mânăstirii, în munte, văzu ca un roiu de pretutindenea cum turcii înconjoară mânăstirea ca să-l poată prinde. El cunoscând acestea, au încălecat de sârg pe cal şi singur au fugit", nota cronicarul Grigore Ureche. Ca urmare, domnitorul nu numai că a scăpat cu viaţă, dar a şi revenit în fruntea ţării, ţinându-şi făgăduiala dată.
Minunile icoanei cu două feţe
Cu toată puterea sa asupra vremii, icoana a avut de suferit cel mai mult de pe urma vremurilor tulburi. Mai întâi, în timpul Eteriei de la 1821, ea a fost despuiată de îmbrăcămintea aurită. Actualul veşmânt de argint i se datorează lui Nicu Albu - prefect şi primar de Piatra-Neamţ, pe la începutul veacului. Dar mai înainte, pe la 1853, icoana Sfintei Ana a fost aşezată într-o nouă strană de lemn sculptat şi aurit, adusă de ieromonahul Varnava, stareţul Mânăstirii Pângăraţi. El fusese bolnav de paralizie şi s-a vindecat după o noapte de rugăciune la icoana făcătoare de minuni. Aceasta n-ar trebui să ne mire, întrucât icoana se află în stare să vindece "aproape orice boală", după spusele monahilor de la Bistriţa. Multe cazuri disperate şi-au aflat aici leacul: "O doamnă a fost depistată de medici cu cancer la colon. A venit şi s-a rugat toată noaptea la icoană. După o lună, a fost la control şi nu i-au mai găsit nimic". De asemenea, icoana este preţuită şi pentru că ajută fetele să-şi găsească bărbaţi destoinici.
Drumul sfintelor
Mătuşa Ileana, din Bodeşti, comună aflată la câteva zeci de kilometri de Bistriţa, îşi aminteşte: "Era arşiţă, zăduf mare, iar noi, pe câmp la păpuşoi, la prăşit... Dădeam cu sapa în pământ ca-n drum, aşa era de uscat. Numai ce văd că apare Sfânta, cu mare alai. Am îngenuncheat la marginea şoselei şi mi-am făcut cruce, că nu ştiau celelalte femei ce am păţit...". Astfel de apariţii nu sunt deloc străine plăieşilor. Pe timp de vară mai ales, şoseaua care leagă Piatra de Târgu-Neamţ devine promenada "Sfintelor" de la diferite mânăstiri, hărăzite cu darul aducerii de ploaie: icoana Maicii Domnului de la Văratec, Fecioara de la Neamţ şi, fireşte, Sfânta Ana de la Bistriţa. Dar mai multe ştie Ioan Hulpoi, "cântăreţ principal în parohia Bodeştii de Sus, cu hramul Sfântului Ierarh Nicolae", după cum se recomandă, altfel spus - dascălul din Bodeşti. Pentru ca "Sfânta" să plece în pastoraţie, trebuie îndeplinite o serie de condiţii, unele naturale, altele legale. Cele naturale sunt "vremurile de strictă nevoie: ploaie necontenită sau deloc". Urgenţa trebuie să fie reală, căci "nu ne jucăm de-a icoana". Consiliul Parohial cere părerea enoriaşilor, iar vrerea lor este notată într-un proces-verbal. Îşi fac programare la icoană şi aşteaptă, uneori, săptămâni la rând. În vremea aceasta, credincioşii trebuie să se roage, să postească şi să ţină candela aprinsă. Când le vine rândul, oamenii parohiei merg la mânăstire, unde li se încredinţează icoana.
Seceta moare la a cincea evanghelie
Odorul este instalat pe o maşină decapotabilă ornată cu flori, covoare persane şi prosoape înflorate. Aceasta purcede la drum ceremonios, fără grabă, în viteza întâi. Automobilul este flancat de patru "străjeri", aleşi pe sprânceană de preotul paroh, care trebuie să aibă grijă de icoană ca de ochii din cap. În peregrinarea sa, icoana este salutată de fiecare biserică întâlnită, prin bătăi straşnice de clopot. Oamenii de prin sate lasă porţile deschise şi ies la drum: unii cu flori, alţii cu găleţi cu apă, alţii chiar întind covoare pe şosea. Acestea poate nu vor mai fi la fel de curate, însă cu siguranţă vor fi binecuvântate de trecerea "Sfintei". Credincioşii îngenunchează la trecerea icoanei, apoi încearcă să o sărute, să o atingă, barem s-o vadă. Cortegiul ajunge în parohie pe înserat, iar icoana este primită în biserică, cu slujbă de vecernie. Cântările şi rugăciunile continuă, apoi, până la miezul nopţii. Peste noapte se alcătuieşte un sobor din preoţii de la parohiile vecine, iar ceremoniile de a doua zi le va conduce preotul cel mai în etate.
Dimineaţa începe cu o slujbă de mulţumire adresată Maicii Domnului, dar şi "Sfintei" aduse. Apoi procesiunea porneşte, cu toaca în frunte, cu prapuri (odăjdii), cu sobor, cu alai. Mulţimea se opreşte la fântâni, la izvoare, la răscruce de drumuri, prilejuri cu care preoţii adresează ectenii de cerere către Maica Domnului. Aceasta şi-a câştigat reputaţia de "grabnic ajutătoare" şi nu-i lasă pe credincioşi de izbelişte. Ţinta procesiunii este un deal, de preferinţă în preajma unui izvor, unde se află, pregătită dinainte, o masă cu evangheliare, sfeşnice, pomeni şi cele trebuincioase facerii de aghiasmă. "Odată ajunsă acolo, toată suflarea, plecând genunchii, cântă «Doamne miluieşte!», duios şi lin", spune dascălul. Soborul oficiază apoi Sfânta Taină a Maslului: se citesc şapte evanghelii după şapte apostoli. La fiecare evanghelie, credincioşii sunt miruiţi cu ulei sfinţit. Se rostesc rugăciunile speciale pentru chemarea ploii, iar la sfârşit, preoţii aghesmuiesc mulţimea, cântând "Miluieşte, Doamne, poporul tău!". "Odată, eram la a cincea evanghelie - n-ajunsesem încă la a şaptea - când a început să plouă. Ne udase covoarele. Abia am ajuns la biserică, să o adăpostim pe Sfânta", spune Ioan Hulpoi. Altminteri, dacă nu este întreruptă de ploaie, procesiunea de întoarcere decurge la fel.
Ca orice minune, ploaia se împlineşte în trei zile
Înainte de a se întoarce la mânăstire, icoana Sfintei Ana trebuie să lase ceva din harul ei bisericii care a găzduit-o. "Sfânta" e purtată pe braţe de doi credincioşi până la catapeteasmă, apoi este închinată la Icoana Sfântului Ierarh Nicolae. Drumul înapoi, până la Bistriţa, este la fel de triumfal precum venirea. Ajunsă "acasă", icoana este primită cu alai, odăjdii şi clopote. Se face o scurtă vecernie, timp în care Sfânta Ana îşi reia locul obişnuit, printre monahi şi Muşatini. Până va fi scoasă din nou din biserică, privirile ei vor cădea asupra frunţilor plecate a sute de credincioşi. Icoana făcătoare de minuni a Sfintei Ana ajută orice om bolnav, amărât, care vine cu credinţă şi se roagă cu evlavie. Atâta vreme cât printre odoarele mânăstirii se va afla şi această minune, paşii şi speranţele pelerinilor se vor îndrepta către zidurile străvechii ctitorii muşatine.
CRISTIAN MIHAI POPA