Prin cărţile, tot mai subţiri, publicate în ultima vreme câte două-trei pe an, Lucian Boia demonstrează că e un istoric atipic. Lucrările nu sunt structurate după canoanele clasice, cu succesiuni factologice analizate din perspective prestabilite sau sinteze pentru perioade de evoluţie. În plus, ele răspund unor chestiuni actuale, fierbinţi chiar pentru ansamblul social căruia i se adresează. Cartea pe care vi-o recomand azi a apărut în preajma alegerilor prezidenţiale - în care bătălia se dădea între un "socialist" (ortodox şi "român curat") şi un"liberal" (luteran de etnie germană) - şi a discuţiilor asupra formei de statalitate necesare provocate de ele. Dezbaterile pe această temă dar şi funcţionarea defectuoasă a sistemului republican existent ar fi explicaţii pentru neaşteptatul reviriment al ideii de regalitate, vădit în sondajele de opinie care demonstrează creşterea încrederii în instituţia monarhică şi a preţuirii pentru familia regală. Lucian Boia crede că fundamentele acestui reviriment trebuie căutate în trecutul monarhic al României, în formele constituţionale pe care, în aproape un secol de existenţă, monarhia le-a îmbrăcat, în funcţie de personalităţile suveranilor şi de contextul istoric în care au domnit. Reorientarea unei părţi a românilor spre monarhie se datorează - crede istoricul - aspiraţiei acestora spre ordinea ierarhică stabilă, opusă lipsei de coerenţă a clasei politice actuale, proiectelor haotice şi egoiste care o distanţează de interesul naţional. Oricum, trecutul monarhic trebuie cunoscut, cu luminile şi umbrele lui, mai ales că în deceniile de comunism, adevărul despre regii României a fost deformat, înainte de a fi împins în uitare. Cei mai mulţi dintre oamenii născuţi şi şcoliţi în a doua jumătate a sec. XX au fost, din lipsă de informare, o "pastă moale" la discreţia modelatorilor ideologici care au pus pe seama monarhiei toate tarele posibile, pentru a-şi aroga ei, prin contrast, rolul benefic în "dezvoltarea multilaterală a ţării". Reorientarea actuală a unor tineri spre monarhie se datorează mai degrabă reluării contactului cu Occidentul, în care monarhiile cu rolul lor simbolic, reprezentativ, s-au vădit o soluţie de stabilitate democratică. Trebuie, susţine Lucian Boia, să cunoaştem faptele reale ale suveranilor români, să integrăm coerent rolul lor în istoria ţării, fără a cădea în capcanele mitologiilor confecţionate. Carol I a fost, din această perspectivă, cea mai bună alegere. Urcarea lui în 1866 pe tronul României a rezolvat multe probleme de funcţionalitate statală, pe care o dinastie autohtonă, cu obiceiuri politice induse de stăpânirea turcească, le-ar fi complicat. Carol I a respectat riguros constituţia statului, fără să abuzeze de puterile (mari) pe care ea i le dădea. Ca şi în cazul alegerii lui Klaus Johannis, naţionalişti extremişti au vorbit atunci de "alterarea spiritului naţional românesc", provocând replica memorabilă a lui Titu Maiorescu: "Singura noastră temere ar fi, astăzi, nu că noi vom deveni vreodată germani, ci că principele german ar putea deveni prea român". Temerea lui Maiorescu s-a împlinit cu Carol al II-lea, moştenitorul "întregitorilor" Ferdinand şi Maria, care a preluat cu asupra de măsură calităţile şi defectele ţării în care se născuse. Capitolele dedicate lui Ferdinand, Carol al II-lea şi Mihai I aduc multe date relevante despre domniile acestora, unele uitate sau deformate. Foarte nostimă mi s-a părut "Addenda" care conţine procesul-verbal al examenului de absolvire a liceului, susţinut în 1912 de viitorul rege Carol al II-lea, în prezenţa tatălui său. Având de ales, la limba română, între mai multe subiecte, principele l-a ales pe Caragiale! Răspunsurile lui la întrebările examinatorului şi intervenţia Regelui, căruia îi plăcuse "O scrisoare pierdută", m-au încântat. Pledoaria lui Lucian Boia în favoarea cunoaşterii exacte, obiective a rolului suveranilor în istoria României, nu se vrea un apel la restaurarea instituţiei monarhice, ci e o chemare la revizitarea trecutului, cu posibile învăţăminte pentru prezent.
Selecţia "Formula AS"
Lucian Boia, "Suveranii României. Monarhia, o soluţie?", Editura "Humanitas" (tel. 0372/74.33.82), 112 p.
Prin cărţile, tot mai subţiri, publicate în ultima vreme câte două-trei pe an, Lucian Boia demonstrează că e un istoric atipic. Lucrările nu sunt structurate după canoanele clasice, cu succesiuni factologice analizate din perspective prestabilite sau sinteze pentru perioade de evoluţie. În plus, ele răspund unor chestiuni actuale, fierbinţi chiar pentru ansamblul social căruia i se adresează. Cartea pe care vi-o recomand azi a apărut în preajma alegerilor prezidenţiale - în care bătălia se dădea între un "socialist" (ortodox şi "român curat") şi un"liberal" (luteran de etnie germană) - şi a discuţiilor asupra formei de statalitate necesare provocate de ele. Dezbaterile pe această temă dar şi funcţionarea defectuoasă a sistemului republican existent ar fi explicaţii pentru neaşteptatul reviriment al ideii de regalitate, vădit în sondajele de opinie care demonstrează creşterea încrederii în instituţia monarhică şi a preţuirii pentru familia regală. Lucian Boia crede că fundamentele acestui reviriment trebuie căutate în trecutul monarhic al României, în formele constituţionale pe care, în aproape un secol de existenţă, monarhia le-a îmbrăcat, în funcţie de personalităţile suveranilor şi de contextul istoric în care au domnit. Reorientarea unei părţi a românilor spre monarhie se datorează - crede istoricul - aspiraţiei acestora spre ordinea ierarhică stabilă, opusă lipsei de coerenţă a clasei politice actuale, proiectelor haotice şi egoiste care o distanţează de interesul naţional. Oricum, trecutul monarhic trebuie cunoscut, cu luminile şi umbrele lui, mai ales că în deceniile de comunism, adevărul despre regii României a fost deformat, înainte de a fi împins în uitare. Cei mai mulţi dintre oamenii născuţi şi şcoliţi în a doua jumătate a sec. XX au fost, din lipsă de informare, o "pastă moale" la discreţia modelatorilor ideologici care au pus pe seama monarhiei toate tarele posibile, pentru a-şi aroga ei, prin contrast, rolul benefic în "dezvoltarea multilaterală a ţării". Reorientarea actuală a unor tineri spre monarhie se datorează mai degrabă reluării contactului cu Occidentul, în care monarhiile cu rolul lor simbolic, reprezentativ, s-au vădit o soluţie de stabilitate democratică. Trebuie, susţine Lucian Boia, să cunoaştem faptele reale ale suveranilor români, să integrăm coerent rolul lor în istoria ţării, fără a cădea în capcanele mitologiilor confecţionate. Carol I a fost, din această perspectivă, cea mai bună alegere. Urcarea lui în 1866 pe tronul României a rezolvat multe probleme de funcţionalitate statală, pe care o dinastie autohtonă, cu obiceiuri politice induse de stăpânirea turcească, le-ar fi complicat. Carol I a respectat riguros constituţia statului, fără să abuzeze de puterile (mari) pe care ea i le dădea. Ca şi în cazul alegerii lui Klaus Johannis, naţionalişti extremişti au vorbit atunci de "alterarea spiritului naţional românesc", provocând replica memorabilă a lui Titu Maiorescu: "Singura noastră temere ar fi, astăzi, nu că noi vom deveni vreodată germani, ci că principele german ar putea deveni prea român". Temerea lui Maiorescu s-a împlinit cu Carol al II-lea, moştenitorul "întregitorilor" Ferdinand şi Maria, care a preluat cu asupra de măsură calităţile şi defectele ţării în care se născuse. Capitolele dedicate lui Ferdinand, Carol al II-lea şi Mihai I aduc multe date relevante despre domniile acestora, unele uitate sau deformate. Foarte nostimă mi s-a părut "Addenda" care conţine procesul-verbal al examenului de absolvire a liceului, susţinut în 1912 de viitorul rege Carol al II-lea, în prezenţa tatălui său. Având de ales, la limba română, între mai multe subiecte, principele l-a ales pe Caragiale! Răspunsurile lui la întrebările examinatorului şi intervenţia Regelui, căruia îi plăcuse "O scrisoare pierdută", m-au încântat. Pledoaria lui Lucian Boia în favoarea cunoaşterii exacte, obiective a rolului suveranilor în istoria României, nu se vrea un apel la restaurarea instituţiei monarhice, ci e o chemare la revizitarea trecutului, cu posibile învăţăminte pentru prezent.
Prin cărţile, tot mai subţiri, publicate în ultima vreme câte două-trei pe an, Lucian Boia demonstrează că e un istoric atipic. Lucrările nu sunt structurate după canoanele clasice, cu succesiuni factologice analizate din perspective prestabilite sau sinteze pentru perioade de evoluţie. În plus, ele răspund unor chestiuni actuale, fierbinţi chiar pentru ansamblul social căruia i se adresează. Cartea pe care vi-o recomand azi a apărut în preajma alegerilor prezidenţiale - în care bătălia se dădea între un "socialist" (ortodox şi "român curat") şi un"liberal" (luteran de etnie germană) - şi a discuţiilor asupra formei de statalitate necesare provocate de ele. Dezbaterile pe această temă dar şi funcţionarea defectuoasă a sistemului republican existent ar fi explicaţii pentru neaşteptatul reviriment al ideii de regalitate, vădit în sondajele de opinie care demonstrează creşterea încrederii în instituţia monarhică şi a preţuirii pentru familia regală. Lucian Boia crede că fundamentele acestui reviriment trebuie căutate în trecutul monarhic al României, în formele constituţionale pe care, în aproape un secol de existenţă, monarhia le-a îmbrăcat, în funcţie de personalităţile suveranilor şi de contextul istoric în care au domnit. Reorientarea unei părţi a românilor spre monarhie se datorează - crede istoricul - aspiraţiei acestora spre ordinea ierarhică stabilă, opusă lipsei de coerenţă a clasei politice actuale, proiectelor haotice şi egoiste care o distanţează de interesul naţional. Oricum, trecutul monarhic trebuie cunoscut, cu luminile şi umbrele lui, mai ales că în deceniile de comunism, adevărul despre regii României a fost deformat, înainte de a fi împins în uitare. Cei mai mulţi dintre oamenii născuţi şi şcoliţi în a doua jumătate a sec. XX au fost, din lipsă de informare, o "pastă moale" la discreţia modelatorilor ideologici care au pus pe seama monarhiei toate tarele posibile, pentru a-şi aroga ei, prin contrast, rolul benefic în "dezvoltarea multilaterală a ţării". Reorientarea actuală a unor tineri spre monarhie se datorează mai degrabă reluării contactului cu Occidentul, în care monarhiile cu rolul lor simbolic, reprezentativ, s-au vădit o soluţie de stabilitate democratică. Trebuie, susţine Lucian Boia, să cunoaştem faptele reale ale suveranilor români, să integrăm coerent rolul lor în istoria ţării, fără a cădea în capcanele mitologiilor confecţionate. Carol I a fost, din această perspectivă, cea mai bună alegere. Urcarea lui în 1866 pe tronul României a rezolvat multe probleme de funcţionalitate statală, pe care o dinastie autohtonă, cu obiceiuri politice induse de stăpânirea turcească, le-ar fi complicat. Carol I a respectat riguros constituţia statului, fără să abuzeze de puterile (mari) pe care ea i le dădea. Ca şi în cazul alegerii lui Klaus Johannis, naţionalişti extremişti au vorbit atunci de "alterarea spiritului naţional românesc", provocând replica memorabilă a lui Titu Maiorescu: "Singura noastră temere ar fi, astăzi, nu că noi vom deveni vreodată germani, ci că principele german ar putea deveni prea român". Temerea lui Maiorescu s-a împlinit cu Carol al II-lea, moştenitorul "întregitorilor" Ferdinand şi Maria, care a preluat cu asupra de măsură calităţile şi defectele ţării în care se născuse. Capitolele dedicate lui Ferdinand, Carol al II-lea şi Mihai I aduc multe date relevante despre domniile acestora, unele uitate sau deformate. Foarte nostimă mi s-a părut "Addenda" care conţine procesul-verbal al examenului de absolvire a liceului, susţinut în 1912 de viitorul rege Carol al II-lea, în prezenţa tatălui său. Având de ales, la limba română, între mai multe subiecte, principele l-a ales pe Caragiale! Răspunsurile lui la întrebările examinatorului şi intervenţia Regelui, căruia îi plăcuse "O scrisoare pierdută", m-au încântat. Pledoaria lui Lucian Boia în favoarea cunoaşterii exacte, obiective a rolului suveranilor în istoria României, nu se vrea un apel la restaurarea instituţiei monarhice, ci e o chemare la revizitarea trecutului, cu posibile învăţăminte pentru prezent.
Alte articole din acest numar
- ZODIACUL LUNII DECEMBRIE
- Răspuns pentru SOFIA - Buzău, F. AS nr. 1089 - "Am uscăciune oculară şi nu m-a ajutat niciun tratament”
- "După două luni, tratamentul cu Apisan Forte a dat primele rezultate”