La "aniversară" - ALEXANDRU ANDRIEȘ

Corina Pavel
- Când îi place ceva, ochii îi strălucesc și râde cu un chicotit, ca un copil poznaș.... Nu, hotarât lucru, Andrieș nu are 60 de ani, privirea lui tânără și iscoditoare spune altceva!... Dar aniversarea aceasta i-a dat un bun motiv pentru reeditarea primului său disc, "Interioare", și pentru un turneu prin câteva din cele mai importante orașe ale țării. Șoricelul din "Poveste mică", prima piesă de pe primul lui album, ornat frumos, cu rotring negru, de arhitectul și graficianul Alexandru Andrieș, și oferit drept autograf ascultătorilor lui, i-a purtat noroc! -

"Cea mai importantă lecție a vieții și cea mai sigură armă în bătălia cu timpul e să te bucuri, cu adevărat și sincer, de ceea ce ți se întâmplă în fiecare zi!"


Mulți ani trăiască!

- 60 de ani! Dar... cine crede? Nici măcar tu, Alexandru Andrieș!

- Am buletinul aici, în buzunar, și în el așa scrie, deh... Înseamnă că așa e! Doar că am fost, recunosc, ușor surprins!... Și știi de ce? Pentru că țin minte, ca ieri, cum râdeam, copil fiind, pă­rându-mi-se că pă­rinții mei ajunseseră, ziceam eu, la vârste "îna­intate", pe când aveau vreo 40 de ani! Și acum, uite, eu am 60!... I-am împlinit pe 13 oc­tom­brie, dar cifra 13 nu mi-a pur­tat defel ghinion. Ulterior am aflat că și unul din cei mai îndrăgiți cântăreți americani ai anilor '60-'70, Paul Simon, a­vea aceeași zi de naștere ca mi­ne! Și mi-am dat seama ca am ajuns la vârsta asta, când am calculat că se fac 30 de ani de când a apărut primul meu disc, "In­terioare", în 1984, pe care l-am reeditat într-un nou for­mat în luna mai a acestui an. Un pri­eten foarte la zi cu datele mi-a zis: "Da, dar știi că tu faci anul ăsta 60 de ani?" Au­rel Mitran, impresarul meu, el este cel cu datele la zi, întot­deauna!... Iar ideea de a face și concertul "Interioare" de la București în aceeași zi, cea a aniversării mele, a fost tot a lui, altfel, eu aș fi stat liniștit și m-aș fi în­tâl­nit doar cu câțiva prieteni foarte apropiați. Nu m-am gândit niciodată să susțin un concert de ziua mea. Dar l-am ascultat, doar e impresarul meu de mai bine de 30 de ani, și a fost foarte plăcut, recunosc, când o sală întreagă mi-a cântat "Mulți ani trăiască!", după spec­tacol!

Politica pașilor mărunți


- Hai să vorbim despre jumătate din 60, adică 30, poate îți va fi mai ușor. 30 de ani de la debutul discografic. Dar și... 40 de la debutul scenic, la Club A. Ce ți-au adus anii ăștia și ce ți-au luat?

- Mi-au adus o grămadă de discuri. Nici nu știu exact câte albume am realizat până acum! Chiar dacă sunt numit "cel mai prolific muzician român" , eu nu le număr, însă cineva de la Cluj, din public, care a venit pentru autograf după ultimul concert, mi-a spus că sunt peste 60! Mi-au mai adus și o grămadă de concerte și, lucru minunat, și foarte mulți prieteni, care s-au adăugat acestui "context artistic". Am cântat în foarte multe formule de acompaniament și am avut onoarea să fiu ajutat de muzicieni remarcabili ai scenei românești: i-aș aminti aici pe Dan Mândrilă, pe Alin Constanțiu (din păcate, niciunul dintre ei nu mai e printre noi), la fel, Vali Sterian (de pe albumul "Vreme rea", lucrat împreună în studioul său. Piesa "Cea mai frumoasă zi" a devenit un mare succes), apoi cu Tudy Zaharescu la tobe, cu Eugen Tegu la bas, cu George Baicea la chitară... lista e foarte lungă. De data aceasta, pentru ediția specială a albumului "Interioare", remasterizat la nivelul tehnic de astăzi, i-am rugat să-mi vină alături pe Berti Barbera (voce, muzicuță, per­cuție), Sorin Romanescu (chi­tară) și Maria Ioana Mân­tu­lescu (voce). Avantajul pe ca­re-l are această formulă restrân­să și relativ acustică este că pune în lumină textul. Îl lasă să se audă, să se im­pună. În clipa în care cânți cu tobe, bas, chi­tară, saxo­fon, ele acoperă cu­vintele, mesajul. Și pentru această variantă de spectacol, în care, evident, cuvintele sunt importante, respectiv, albu­mul "Interioare" și mesajul său, cred că am avut for­mula ideală. Fiindcă, fie­care dintre prietenii cu care cânt, cu bagajul cultural pro­priu, aduce o notă per­sonală și, în același timp, armonia dintre noi face ca toate sunetele să fie într-un echilibru și într-o zonă de bun simț, ceea ce mi se pare cel mai important lucru, dincolo de virtuozitate. Aici pot să punctez un alt câștig, și anume că mi-au mai adus toți acești ani și bucuria de a face un lucru care îmi place foarte mult și care este, în același timp, și apreciat de public: mu­­zi­că! Sentiment care este im­po­sibil de egalat cu altceva. Sin­­cer, nu știu ce-mi pot dori mai mult de zi­ua mea, nici nu mă gândeam, când am în­­ceput, că o să ajung vreo­dată să am cât am primit în răstim­pul acesta. Întot­deauna am avut o po­litică a pașilor mărunți în viață, adi­că nu fac planuri cu bătaie lungă, nu trăiesc pro­gramatic, nu-mi fixez ținte de neatins. În schimb, mă bucur de ceea ce am în fiecare zi, și asta mi se pare cea mai importantă lecție a vieții și cea mai sigură armă în bătă­lia cu timpul: să te bucuri cu ade­vă­rat și sincer de ceea ce ți se întâm­plă. Așa că, mă consider un om fe­ricit: ce aș putea să cer mai mult?!... Iar de luat, nu mi-au luat nimic, că părul oricum mi-ar fi albit, hi-hi! Dar în toți anii ăștia... au mai plecat niște prieteni dragi, dintre cei cu care m-am înto­vă­rășit la drum, la un moment dat, la un album sau altul. Însă... ei rămân în inimile noastre și ale ascultătorilor muzicii făcute atunci, împreună.

- La apariția lui, în 1984, discul "Interioare" a fost, într-adevăr, ceva cu totul special. În peisajul monoton al muzicii românești din anii '80, ne oferea un alt tip de cultură muzicală decât cea ideologizată, "servită" în comunism. Ce vă doreați cu toții, a­tunci, tu și prietenii cu care ai plecat la drum?

- "Interioare" a fost imprimat în cea mai mare parte cu prietenii mei timișoreni, de la grupul rock "Post Scriptum", era vorba de Mircea Marcovici la bas și Mihai Farcaș la tobe, de Doru Apreotesei la clape, apoi de Mircea Baniciu la backing vocals, Ma­ria Ioana Mântulescu, voce, și Garbis Dedeian la saxofon. Din păcate, Mircea Marcovici nu mai e printre noi, Miși Farcaș e plecat demult în Germania, Doru Apreotesei e plecat demult în Suedia, Baniciu are treabă (multă!) așa că nu prea mai există echipa aia, pentru că una din variante era să venim cu aceiași oameni pe scenă și să cântăm din nou împreună piesele de pe album, după 30 de ani. Dar asta, evident, era imposibil, și atunci am preferat să mergem pe varianta de a-l face cu totul altfel decât a fost atunci. În­să, pe vremea aia, noi eram doar bucuroși că înre­gistrăm discul acela, nici nu ne mai gândeam că o să mai urmeze unul, vreodată. A fost cu adevărat o mare victorie, nici nu mă așteptam să aibă o așa mare priză la public și să meargă așa de bine, să fie reeditat, să apară și în limba engleză, iar acum, după 30 de ani, lumea să fie în continuare încântată când ascultă "Interioare". Pe mine mă bucură foarte tare că cel mai important test, cel al timpului, a fost trecut de discul acesta, ceea ce înseamnă că e cu adevărat bun și are ceva de spus! Sigur, cuprinde, încifrate, amintiri din comunism, iar eu am fost tot timpul, și mai ales atunci, un artist protestatar, cu toate riscurile pe care le implica ironia mea subtilă. Iată că acum lucrul acesta se întoarce împotriva mea, și asta mi se întâmplă mereu în campaniile electorale, din 1990 încoace, pentru că îmi sunt folosite cântecele fără acordul meu, tentante fiind datorită textului, de­sigur. (Echipa de campanie a lui Victor Ponta a folosit o piesă a lui Alexandru Andrieș pentru ilus­tra­rea unui videoclip electoral, al cărui mesaj era în­drep­tat îm­potriva contracandidatului său, Klaus Johannis - n.r.). Nu vreau să fie asociat numele meu într-o cam­panie electorală, nici de partea, nici împotriva vreunuia dintre candidați, și înainte de orice, mi se pare normal ca cineva care folosește opera unui creator să-i ceară acordul înainte de a o face, mai ales că, în cazul meu, creatorul trăiește, e încă viu! Dar ei au ignorat total acest lucru, de-a lungul anilor. Deși nu sunt o fire belicoasă, n-am să las lucrurile așa! Dar nu vorbim despre asta acum, ci despre lucrurile fru­moase, legate de această aniversare!...

Caseta din cutia poștală

- De fapt, cum a început toată această aventură a muzicii, care a fost impulsul care te-a determinat să începi să compui în această manieră cu totul nouă, la vre­mea aceea?

- Ideea de a compune cântece mi-a venit când eram elev prin clasa a X-a de li­ceu. Luam cursuri de artă plastică la Școala Populară de Artă și vedeam că mai toți cole­gii mei se duceau mult mai des la concerte decât la o expoziție. Mi-am dat seama că muzica poate să fie un vehicul foarte bun de comunicare și am început să ascult atent ce muzică îmi oferea radioul, dar acolo nu era mai nimic din ceea ce mi-aș fi dorit eu, în anii respectivi, evident, ci doar niște cântece insipide, formale, co­recte, cu mesaje fru­moase și înălțătoare. Influențat de discu­rile procurate pe sub mâ­nă, venite din Occident, de Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan, Jimmy Hendrix, Led Zeppelin, de toată muzica aceasta a anilor '60-'70 și care, din punc­tul meu de vedere, a rămas, în con­tinuare, un vârf de creativitate, dintr-o joacă și din dorința de a avea niște cântece așa cum mi-aș fi dorit să ascult, am început să com­pun eu însumi melodii. Iar după aceea, în­cet-încet, prietenii au început să tragă de mi­ne: "Hai, trebuie să cânți pe scenă toate astea!" Și am debutat în 1974, student fiind la Arhitectură, la Club A. Au urmat par­ti­ci­pări, timp de mai mulți ani, la Festi­valurile de jazz de la Sibiu și de la Costi­nești, sin­gurele locuri unde puteai face o muzică ce nu era în "trendul" oficial. Mai apoi, după ce am terminat Arhitectura și am rămas asis­tent universitar în facultate, prietenii mi-au spus: "Ai cântece foarte bune, chiar merită să le pui pe un disc!", așa că discul "Inte­rioare" n-ar fi apărut da­că n-ar fi tras de mine, ani de zile, cei de la formația "Post Scriptum" și Nicu Ali­fantis! De gura lor am lăsat o casetă demo la poartă, la casa de discuri "Electre­cord", unica din România, pe atunci, iar după câtva timp, un redactor de acolo, un anume "tovarăș Cărăpăn­cea­nu", care era re­dactor și la muzică "ușoa­ră", și la "popu­lară" (din cauza unei redu­ceri de personal, probabil), a sunat la facul­tate, trans­mițându-mi prin­tr-un coleg că tre­buie să merg și să planific imprimarea dis­cului. Lucru care mi s-a părut o glumă, inițial, chiar mi se părea "Cărăpănceanu" un nume atât de năstruș­nic, încât am zis că l-au inventat colegii anume ca să-mi facă o farsă. Dar nu, chiar așa era! I-am chemat pe prietenii mei de la "Post Scriptum" din Ti­mișoara, ne-am instalat în studioul lui Fredi Negrescu (un mare inginer de sunet, din păcate, nici el nu mai e printre noi), care mă știa, pen­tru că eu colaborasem pe linie de grafică cu "Elec­trecordul", sem­nând copertele discu­rilor pentru Sfinx, Iris, Dan Andrei Aldea și alte câteva. Prima dată a fost un episod amuzant, pentru că noi așteptam un semn din cabina de sunet, de la Fredi Negrescu, dar el părea că stă im­pasibil. Și atunci am întrebat: "Ce fa­cem? Nu ne apu­căm de treabă?" "Păi, îl aș­tep­tăm pe artist!", a zis el. "Dar eu sunt artistul!" "Cum, dum­­neata nu esti gra­ficianul?..." Am râs cu toții și ne-am apucat de lucru. Vasile Șirli, com­po­zitorul, care era directorul Electrecordului în vremea res­pec­tivă, mi-a spus: "Domnule (nu tovarășe!) An­drieș, nu plecați de aici, din studio, până nu sunteți mulțumit de cum e în­re­gistrată fiecare piesă!" Și asta a fost o lecție fabu­loasă, pentru că eu nu aveam răb­da­re și eram tentat să trag o singură variantă și să ter­min mai repede. A fost foarte interesantă această pri­mă expe­rien­ță și bineîn­țeles că ne-am împrietenit cu Fredi Negrescu și cu Romeo Vanica, compozitor și el, care era redactor acolo, și cu Daniela Caraman-Fotea, și toți au fost foarte drăguți și m-au ajutat să scot "In­terioare" și discurile care au urmat exact așa cum am vrut să fie.

Autografe pentru mame și fiice

- Care a fost cea mai frumoasă dovadă de dra­goste și fidelitate primită din partea publicului tău, la această aniversare?

- Am primit multe asemenea dovezi, deși eu fac lucrurile negândindu-mă că o să primesc ceva, ci în­tot­deauna îmi doresc să ofer. În acest turneu ani­versar, înainte de București, concertul "Interioare" a fost oferit mai întâi publicului din câteva mari orașe. Prima dată am dat spectacolul la Timișoara, după aceea la Cluj, apoi la Piatra-Neamț, la Suceava, iar la Brașov, spectacolul a fost oferit în beneficiul unei fun­dații care se numește "Hospice Casa Speranței" și care adună bani pentru a ajuta copiii bolnavi de can­cer în faza terminală. Brașovul este și orașul meu na­tal și a fost o onoare pentru noi, eu și trupa mea, să fa­cem acolo acest spectacol de binefacere. Dar peste tot am fost primiți cu mare căldură de public, deși oa­menii din toate aceste părți diferite ale țării sunt, și ei, cu temperamente diferite. La Timișoara, de exem­plu, am avut o sală plină și extrem de civilizată, cu un entuziasm temperat de politețea bănățeană, și numai la sfârșit au explodat în aplauze. La Cluj, pe toată durata spectacolului, publicul a fost exuberant și a cântat cu noi toate piesele. Iar la Piatra-Neamț, spec­tatorii au cântat de la început până la sfârșit mai tare decât noi, aproape. Au știut absolut toate cântecele și nu s-au oprit nicio secundă din cântat. Iar la Suceava, unde eu nu am mai cântat singur niciodată, am avut marea surpriză să vedem că sala Casei de Cultură a Sindicatelor e plină și că toată lumea a fost încântată. La Brașov, nu vă mai spun că Sala de Concerte a Filarmonicii a fost arhiplină și că totul a fost minunat, inclusiv sunetul, de foarte bună calitate, pentru că sala cea nouă a Filarmonicii are o acustică absolut per­fectă. Da... uite, dintre dovezile de fidelitate de care întrebai, îmi reamintesc acum un episod cu o fată de la Timișoara, care a venit, după spectacol, ca să-mi ceară un autograf. Ținea în mână, cu mare gri­jă, o carte jerpelită, ce conținea textele cântecelor me­le de până atunci, apărută în 1990, la Edi­tura "Știință și Teh­nică", și se chema "Aș­teptând-o pe Ma­ria". Când am des­chis-o, am văzut că pe prima pagină era de­ja un autograf al meu, și i-am spus: "Dar tu ai deja..."! "Nu, nu, nu! Auto­gra­ful ăsta i l-ați dat mamei mele în 1990. Acum, vreau unul pentru mine!!!" Eram la 24 de ani după... și mi s-a părut extraor­dinar momen­tul acesta!

Euforic și flămând

- Ce se întâmplă cu tine după concert, când se trage cortina și luminile scenei se sting?

- Hmmm... e o stare de plutire, de euforie, ca și când ai veni de la o întâlnire reușită. Simți că publicului i-a plăcut ceea ce ai prezentat pe scenă, iar el te-a răsplătit cum a știut mai bine, și atunci satisfacția pe care o ai e o experiență greu de descris. Dar, în mod sigur, după ce ne strângem scu­lele, mergem să mâncăm, pentru că în­totdeauna cântăm pe "burta goala", ca niș­te artiști adevărați ce suntem, nu de alta, dar să nu iasă tot felul de zgomote necon­trolabile în fața microfoanelor! Și de aceea suntem flămânzi după concert, și mer­gem să mâncăm! Acesta e un secret al nostru, dar nu cred că e rău să-l aflați!... Dar să nu mă întrebați, vă rog, de diete, că eu sunt un carnivor înrăit, bașca, îmi plac și dul­ciurile! Uite, de exemplu, după con­certul de ziua mea, de la Sala Radio, din 13 oc­tom­brie, ca să mă răsfăț, mi-am dorit foar­te mult și niș­te papanași cu smântână. Și, da, cum sunt foarte pofticios, au fost și papanași! Hi-hi!...

- Ai fost vreodată tentat să renunți la cariera pedagogică pentru a fi numai muzician?

- Nu, nu am fost niciodată tentat să renunț la Arhitectură. Cred că și din cauză că am fost educat destul de bine de părinți, de familia mea. Țin minte, când s-a pus pro­blema alegerii liceului la care trebuia să merg, mama a spus că eu oricum dese­nez și pictez frumos, așa că mai bine fac un liceu real, ca să știu bine și matematică, și fizică, și chimie, că nu se știe unde mă va du­ce viața. Iar pasiunile mele, grafica, pic­tura, muzica, să meargă în paralel cu școa­la - lucru care s-a și întâmplat. Și asta mi s-a părut o lecție foarte bună, adică, să nu mergi doar pe un singur drum în viață, ci să încerci și altele, care să-ți dea posi­bi­li­ta­tea să te reorientezi rapid, dacă ceva nu func­ționează, sau dacă simți nevoia să te dez­volți, să te împlinești din mai multe punc­te de vedere. Așa că sfatul mamei a contat foarte tare în felul în care m-am for­mat ulterior, ajungând cel care sunt astăzi. Trebuie să recunosc, sincer, că îmi place foarte mult și Arhitec­tu­­ra, unde sunt profesor, și relația cu stu­denții, de la ca­­re și noi, dascălii, avem la fel de multe de învățat. Pen­­tru că ei sunt tineri și vin cu o exu­beranță, energie și inventivitate care la noi s-au mai atenuat, iar noi ve­nim în această relație cu experiența noastră în atâ­ția ani de profesat, și de aici apar lucruri foarte in­te­re­­sante, idei noi și creative. Așa că n-o să renunț la Ar­hitectură, asta în mod sigur. Și nici la muzică! Niciodată!