- În limba română, cârcotaşii şi cusurgiii au aproape acelaşi sens. De ce e nevoie de o nouă emisiune?
- "Cusurgiii" este o emisiune care doreşte să facă oamenii să zâmbească, dar un zâmbet care să te pună pe gânduri, să te îndemne la atitudine. Temele noastre sunt inspirate de social. Vorbim despre afacerile cu borduri, despre preţurile din pieţe, mergem în blocuri, la cetăţenii care se plâng de vecinii manelişti, dar îi arătăm şi pe oamenii respectaţi de comunitate. Discutăm cu personalităţi, dar şi cu oameni obişnuiţi. Încercăm, de asemenea, să ajutăm copiii cu potenţial, dar cu posibilităţi materiale reduse, vrem să iniţiem şi nişte campanii prin care să luăm locul Guvernului în înzestrarea şcolilor, ne dorim să facem cunoscuţi tinerii care vor să reuşească în viaţă, deşi se zbat în mari greutăţi. Vom aduce în emisiune şi copii care ştiu să cânte, să danseze sau au alte talente speciale, dar şi bunici, persoane de vârsta a treia, care ne pot demonstra că, în ciuda unor condiţii de trai vitrege, nu şi-au pierdut umorul şi optimismul - o lecţie de care cred că mulţi dintre noi au nevoie. Pe scurt, "Cusurgiii" încearcă să atragă atenţia asupra lucrurilor care nu merg în România, dar nu se limitează la rolul celui care arată cu degetul, ci pune şi umărul la rezolvarea problemelor.
- La o primă vedere, Mihai Găinuşă pare un "comic vestit al ecranului", dar "Cusurgiii" pare să fie un proiect, mai degrabă, grav...
- În ciuda aparenţelor - de tip trăsnit şi boem - Mişu (aşa îi spunem toţi) e un bărbat extrem de inteligent, teribil de atent la detalii, cu un standard profesional foarte, foarte ridicat şi extraordinar de exigent. E întruchiparea perfecţionistului! În primii ani, sincer, mi-era şi teamă să vorbesc cu el sau în preajma lui, fiindcă, uneori, de emoţie, mi se mai împleticea limba în gură şi mai scoteam câte-o bâlbă sau înşiram cuvintele anapoda, iar el întotdeauna mă corecta. Ajunsese un fel de Bau-Bau! (râde) Însă, cu toată teama, observaţiile lui mă bucurau, fiindcă mă ajutau să mă perfecţionez. E foarte important să ai un bun îndrumător în profesie. Îi sunt foarte recunoscătoare pentru şcoala pe care a făcut-o cu mine.
- E simpatic, ca om? La fel de simpatic ca pe micul ecran?
- E o persoană destul de interiorizată. Şi fără efuziuni sentimentale instantanee. Nu se deschide uşor şi nu se apropie una-două de tine. Te studiază, te cântăreşte, vrea să se asigure de calitatea ta. Mie mi-a luat vreo zece ani ca să trec prin toate filtrele şi testele lui. (râde) Însă, odată ce a decis că eşti un om pe sufletul lui, se transformă în prietenul şi camaradul cel mai loial, sare pentru tine şi-n foc. Dovadă că acum am ajuns să fim şi rude: Mişu îmi e naş de cununie şi mi-a botezat şi copiii. Face parte din familia mea, în sensul cel mai profund al cuvântului, iar pentru mine asta e o uriaşă bucurie.
- Nu ţi-e teamă că magnetismul lui de pe micul ecran va capta întreaga atenţie şi te va pune, cumva, în umbră?
- Mie mi se pare normal ca Mişu să fie în centrul atenţiei. Tocmai pentru că a adunat un capital de imagine fantastic, dar şi pentru că el e creierul emisiunii. Pe de altă parte, sunt convinsă că oamenii au capacitatea să decanteze şi să aprecieze valoarea fiecăruia dintre cei implicaţi în această producţie. Fiecare avem sarcina noastră în emisiune, calităţile sau atuurile noastre. De pildă, eu sunt un om expansiv şi sociabil, nu am o problemă cu ieşirile în lume pe care mi le impune emisiunea, în schimb, Găinuşă este un tip retras, care nu agreează adunările mondene şi gălăgioase, deci pe el niciodată nu-l vei vedea abordând genul de interviuri pe care le fac eu acum. Important este că, laolaltă, funcţionăm perfect: suntem un "mecanism" bine uns, bine pus la punct.
- Cu excepţia episodului în care ai participat la emisiunea "Dansez pentru tine", de la Pro TV, eşti fidelă televiziunii Prima TV. Ce te ţine pe loc, într-un moment când în lumea televiziunii se migrează pe rupte?
- N-am os de mercenar în mine, sunt o persoană constantă şi loială. Iar la Prima TV sunt oamenii alături de care am crescut, din punct de vedere profesional, sunt oamenii alături de care am lucrat ani şi ani de-a rândul, pe care îi cunosc foarte bine şi care au o calitate umană ireproşabilă. Am avut oferte din partea multor altor televiziuni, dar am ales să rămân alături de Prima, tocmai datorită acestui element uman, care nu poate fi compensat.
- În paralel cu activitatea de pe micul ecran, conduci o şcoală de balet pentru copii. N-o să te întreb dacă au talent, ci cum arată lumea din care vin? Transmit vreun mesaj despre viitor?
- Şcoala aceasta a mea funcţionează în Drumul Taberei, deci într-o zonă cu familii din pătura de mijloc sau chiar din pătura săracă a societăţii. Am mers acolo special, pentru că ştiam că nu exista nicio instituţie similară pe o rază de mulţi kilometri. Şi pentru că mi-am dorit să ajut copiii din familii modeste să aibă acces la această formă de artă, baletul, şi la cultură, în general (de asta şi preţurile pe care le practic sunt de bun simţ, pe măsura posibilităţilor părinţilor). A fost un pariu pe care l-am câştigat. Asta mi se confirmă în fiecare zi. Văd cum aceşti copii, proveniţi dintr-un mediu cu forţă financiară precară, muncesc cu o dedicaţie deosebită, ca să facă performanţă, să-şi construiască un viitor dindans. Am avut chiar şi eleve cu sindrom Down - fetiţe cu o voinţă şi o dăruire de zece ori mai mari decât ale unor copii din familii înstărite. Fireşte, nu e o regulă, am întâlnit şi copii cu posibilităţi financiare, care muncesc şi sunt extrem de pasionaţi şi de serioşi, însă eu mă refer acum strict la acea majoritate cu care mă întâlnesc zi de zi. Şi cum să nu-mi crească inima, când fetele mele, de ani buni, urcă pe podiumurile de la toate concursurile de balet naţionale şi internaţionale la care participă? Am ajuns să consider că sunt mama a două sute doi copii - doi de acasă şi două sute la şcoală! Sau ce alt exemplu mai bun să-ţi dau, decât acela al fetiţei care e vedeta şcolii mele şi care la toate concursurile urcă mereu pe primul loc?! O fetiţă care mai are doi fraţi, ai cărei părinţi au venituri modeste, dar care trage de ea cu o ambiţie de Sisif. După şcoală şi lecţiile cu mine, se duce acasă şi acolo stă ore în şir în poziţii de balet, ca să reuşească să facă performanţă! Aşadar, în opinia mea, din punctul de vedere al copiilor, prezentul şi viitorul României arată promiţător. Totul e să le ofere cineva motivaţie. Dacă e să existe o problemă, atunci aceea e la părinţi, fiindcă nu toţi sunt asemenea celor care-şi aduc copiii la mine, la studio - oameni inteligenţi, care îşi doresc să le ofere pruncilor o educaţie aleasă, care nu-şi lasă progeniturile să zacă în faţa televizorului sau cu tableta în braţe, ci le dau cărţi, îi duc la cursuri de tot felul, stau de vorbă cu ei, îi supraveghează şi îi îndrumă constant.
- De obicei, poveştile de viaţă se spun la început. Pe a ta te rog să o spui acum, în încheiere. Cum ai găsit drumul pe care eşti?
- Mai întâi a fost baletul. La care am ajuns la patru ani, fiindcă eram o copiliţă îngrozitor de slabă, care nu voia sub nicio formă să mănânce. Din disperare, părinţii m-au dus la cursuri de balet, în speranţa că efortul fizic îmi va deschide apetitul. Ceea ce nu s-a prea întâmplat, în schimb, am căpătat un apetit de-a dreptul vorace pentru dans. Aşa se face că, în clasa a IV-a, singură-cuc, m-am mutat în Capitală (eu sunt din Ploieşti), la Liceul de Coregrafie. Stăteam la internat, departe de familie, şi munceam din zori şi până-n noapte, ca să devin din ce în ce mai bună. Acum, când privesc în urmă, îmi dau seama că am avut o copilărie fără copilărie, marcată de privaţiuni de tot felul, însă atunci, sincer, viaţa mea mi se părea normală, nu ştiam că se poate trăi şi într-un alt fel. În orice caz, făceam progrese notabile, eram apreciată şi asta era mai important pentru mine decât orice fel de distracţie. În liceu, a intervenit un moment de cotitură: împreună cu alte trei colege (dintre care una a devenit celebră, Alina Cojocaru, mare balerină în Anglia) am fost selectate să plecăm la Kiev. Însă mama s-a împotrivit cu vehemenţă. I se părea că eram prea mică şi că depărtarea era prea mare. Aşa că am rămas, în continuare, în Bucureşti. După bacalaureat, am fost angajată la Operă, iar studiile mi le-am continuat la UNATC, la secţia de Coregrafie-Pedagogie. Şi, în timp ce dansam la Operă, mi s-a propus să mă ocup de partea de coregrafie din cadrul unor emisiuni de televiziune. Aşa am prins microbul ăsta. După o vreme, pentru că nu mai făceam faţă, ca timp, tuturor angajamentelor (la Operă aveam şi câte cinci spectacole într-o săptămână) am decis să-mi dau demisia de la Operă şi să o apuc pe acest făgaş paralel. Dar la dans tot n-am renunţat. Pe lângă televiziune, am făcut coregrafii pentru mulţi dintre cântăreţii şi trupele de la noi, vreme de şapte ani am fost coregrafa clubului "Amnesia", din Ibiza, care a fost desemnat "Cel mai bun club din lume" şi unde se montează nişte spectacole cu-adevărat grandioase, absolut impresionante.
- Şi nici acum, când eşti şi mamă a doi copii, nu te-ai potolit...
- Pentru mine, maternitatea n-a fost o opţiune ci, de-a dreptul, o necesitate. Isabela şi Mihai sunt marile realizări ale vieţii mele şi nimic nu e mai important decât ei. Însă da, ai dreptate, în continuare am jăratic în pantofi, vreau să fac multe şi să le fac pe toate bine. Mă simt incompletă dacă n-am evantaiul larg deschis. Ceea ce însă ar fi imposibil, dacă nu aş fi sprijinită de soţul meu, tenorul Florin Budnaru, de mama şi de soacra mea. Le mulţumesc şi pe această cale.