- Vestită ca loc de naştere al părintelui ARSENIE BOCA, Ţara Zarandului are şi alte temeiuri pentru a fi cercetată şi preţuită: BISERICILE DE LEMN DIN ZONA HĂLMAGIULUI. Monumente istorice vechi de sute de ani, cu o frumuseţe pogorâtă, parcă, din alte lumi, povestea lor stă ascunsă între pereţii din bârne, îmbinate între ele ca într-o lungă îmbrăţişare, în urmele de pictură în care mai ard culori şi în sufletul celor care s-au născut şi-au crescut lângă ele. Originar din Ocişor, satul obârşiei şi al copilăriei sale, de care nu s-a despărţit, cu adevărat, niciodată, şi unde se întoarce şi astăzi, pentru a-şi odihni sufletul, scriitorul MARCEL PETRIŞOR a răspuns bucuros invitaţiei noastre de a ne fi călăuză, pe potecile cotropite de primăvară, ale bisericilor de lemn din Zarand. L-am întâlnit chiar în casa sa părintească, veche şi neasemuit de frumoasă, cu cerdac uriaş şi-o grădină cotropită de flori -
Lăcaşuri pentru domni şi lăcaşuri pentru iobagi
- Ţara Zarandului e plină de biserici din lemn, aproape toate monumente istorice, minuni întruchipate în urmă cu sute de ani. V-aţi născut şi aţi copilărit printre ele şi tot lângă ele trăiţi şi azi, în clipele de răgaz sufletesc, când vă întoarceţi în casa părintească din Ocişor. Care le este povestea?
- Bisericile în Ardeal au fost de două feluri: cele din lemn, ale oamenilor de rând, ale iobagilor, şi bisericile din piatră, voievodale, ale cnejilor. Bisericile voievodale aveau în pronaos portretul ctitorului. Când au cucerit maghiarii Transilvania, au înlocuit, în unele biserici, portretele cnejilor români cu cele ale grofilor. În timp, mulţi dintre nobilii maghiari s-au însurat cu românce, şi femeile acestea au vrut să fie cinstite şi ele în biserică, aşa încât au apărut şi portretele lor. În ţinutul Zarandului, erau biserici voievodale la Hălmagiu, Ribiţa şi Vaca - actualul sat Crişan. În curtea celei din Hălmagiu există şi azi o piatră cam de mărimea unui divan şi cu o scobitură în ea de forma unui om. Românii care nu voiau să treacă la greco-catolicism erau aşezaţi acolo cu spatele în sus şi loviţi cu gârbaciul de o sută de ori. Cronicarul scrie că "sângerau ca porumbeii şi şuierau ca şerpii". Curtea bisericilor devenise teatrul multor suplicii. La Ciungani, un sat unde a slujit bunicul meu patern, Ioan Petrişor, se întâmpla ceva şi mai înfiorător, o cruzime de la care satul îşi trage chiar numele. Nesupunerea era pedepsită de grof cu tăierea unei mâini de deasupra palmei, apoi palma era bătută în cuie pe peretele bisericii, ca să vadă toţi ce păţesc cei care se revoltă. Mulţi români erau ciungi în satul acela. Oprimarea privea şi locurile de închinăciune. Ţăranii nu aveau voie să-şi facă biserici din zid şi nici case nu aveau dreptul să-şi clădească, decât din bârne, acoperite cu paie sau cu şindrilă. Şi li se permitea să şi le văruiască numai în alb ori, eventual, în albastru. În schimb, bisericile acestea din lemn sunt mult mai frumoase, mai primitoare, mai calde. În ele sufletul se odihneşte ca-ntr-un culcuş făcut de braţele mamei. Lemnul continuă să fie viu şi după ce a devenit grindă sau scândură, el respiră odată cu noi, parcă în ritmul rugăciunii, şi împrăştie un parfum anume, numai al lui, pe care piatra sau cărămida nu-l vor avea nicicând.
- În satul Tisa, aflat în vecinătatea Hălmagiului, biserica e făcută numai din bardă, n-a cunoscut ferăstrăul şi nu are în ea nici un cui de fier.
- Aşa sunt făcute toate bisericile din lemn de pe aici. Nu se foloseau cuiele, pentru că fierul prelucrat era considerat "de la diavol", o operă drăcească. Această superstiţie i-a făcut pe moţi să spună că şi furnalele de la Hunedoara erau focurile diavolului şi au refuzat mult timp să lucreze acolo. De altfel, tot de la Cel Rău erau considerate că vin şi lumânările făcute din altceva decât din ceară curată de albine. În mentalitatea lor, tot ce presupunea o prefacere a materialelor naturale sau un substitut al lor era o scornire a Vrăjmaşului, căci "dracul e meşter".
Bisericile "umblătoare"
- În Ţara Zarandului circulă multe poveşti despre biserici mutate din locul lor, purtate între sate, cu căruţe şi cai.
- Da, li se mai spune şi biserici "umblătoare", şi erau făcute aşa din mai multe motive. Întâi, pentru că satele creşteau, şi când biserica devenea neîncăpătoare, era vândută unei comunităţi mai mici, iar pe locul ei era ridicată alta, mai mare. Biserica de la mine, din Ocişor, a fost adusă, de exemplu, de la Mermeşti. Când a fost fondat Ocişorul, pe la 1500, probabil că nu avea mai mult de 10 - 12 familii şi i-a fost de ajuns această mică biserică, rămasă în picioare până azi. Mai târziu, când satul s-a mărit, şi-a făcut o altă biserică, din zid, lângă cea de lemn. Dar nici în Ocişor biserica de lemn nu a fost în acelaşi loc mereu, a fost translatată vreun kilometru şi fixată în locul în care se găseşte acum. Bisericile trebuiau să fie uşor de ascuns de năvălitori. Ele erau oricum construite în locuri mai ferite, dar, la nevoie, puteau fi dezasamblate rapid, duse cu căruţele în pădure, spre munte, şi refăcute acolo. Dacă biserica trebuia transportată numai pe loc drept, era pusă pe nişte butuci, la care se puneau role de lemn şi, cu 20 sau 40 de boi, era trasă.
Stâlpii cu "moţuri" şi copiii băgaţi în jar
- În unele din bisericile de lemn s-a păstrat, parţial, pictura originală. Există un canon al felului în care se zugrăvea pe atunci?
- Scenele biblice erau zugrăvite pe o pânză aplicată pe perete şi tratată în mod special, pentru că nu se putea face frescă. Şi cu toate că pânza e mai degradabilă, iată că a rezistat sute de ani. În biserica din Ocişor am găsit un înscris, unde cantorul ţinea socoteala reparaţiilor. Unele menţiuni au haz. De pildă, era scris undeva: "Am plătit zugravului cinci crăiţari pentru repararea unghiilor diavolului". Deci fusese tocmit un pictor care să restaureze una dintre scene, în care apărea diavolul. Formularea îmi pare amuzantă.
- La biserica din Tisa am văzut pe stâlpii de la intrare "moţuri" din păr, tăiate de la copii şi lipite cu ceară. Ce semnificaţie are acest obicei?
- Şi la Tisa, şi prin alte părţi, când împlinea copilul un an, i se tăia păr din vârful capului şi apoi era lipit pe stâlpii de la intrare, cât mai sus, ca să crească înalt copilul. Asta la început, căci pe urmă s-a pus moţul numai ca un fel de mărturie a credinţei copilului şi de mulţumire către Dumnezeu că e sănătos. Destul de mulţi prunci mureau înainte de a împlini un an, din pricina bolilor şi a traiului greu, dar dacă treceau de un an, puteai spera să-l vezi matur. Era şi moţul ăsta un semn al victoriei vieţii asupra morţii.
- Mai erau şi alte obiceiuri necreştineşti?
- Da, de pildă, când se năştea copilul, era măsurat cu o sfoară şi, dacă în dimensiunea transversală, adică de la vârful unei mâini până la al celeilalte, cum sta cu braţele în cruce, era mai lung decât în dimensiunea longitudinală, din creştet până în tălpi, îl înfăşurau într-o pânză albă, îl puneau într-o covată, alături cu lumânarea de la botez, făceau un foc de plante în cuptorul de pâine şi băgau cotruţa pe jar, o ţineau puţin, o scoteau afară, şi asta de trei ori. Erau convinşi că apoi copilul va creşte armonios. Obiceiul ăsta l-am prins şi eu. Preotul din sat închidea ochii, nu spunea nimic, că nu-i putea scoate din ale lor pe ţărani.
- În final, o întrebare personală. Aţi avut bunici preoţi, şi din partea mamei, şi din a tatălui, deci aţi crescut într-o atmosferă de credinţă, mereu în preajma bisericii. Care e cea mai veche amintire din copilărie legată de biserică?
- Bunicul Ioan Petrişor mă lua des cu el, până la Ciungani, unde slujea. Punea pe un cal două desagi, una cu ceasloave, cealaltă cu mine. Cred că aveam doi, trei ani. Şi-mi amintesc că odată, la întoarcere, eu eram într-o desagă, iar în cealaltă era un pui de căprioară, pe care îl primise părintele de la enoriaşi. Am mers tot drumul ochi în ochi. De Paşti, la Ciungani era tradiţia ca în loc de un miel, să i se dea preotului un pui de căprioară. Bunicul creştea puii de căprioară, care erau ca nişte jucării ale noastre, ale nepoţilor, şi pe urmă îi lăsa liberi în pădure. Tot aşa, de demult, ţin minte că bunica se supăra pe bunicul, de câte ori slujea moliftele Sfântului Vasile Cel Mare, fiindcă era sigură că deasta îi mureau animalele prin ogradă, ba uneori şi câte un copil. Bunica a născut doisprezece copii, dar la maturitate au ajuns numai opt. Aşa că, de câte ori se întâmpla o asemenea grozăvie, bunica îi reproşa bunicului: "Părinte Ioane, iar ai făcut slujbele Sfântului Vasile!". Ea credea că dreptatea vine şi pentru cel care o cere, şi pentru cel pentru care se cere, şi pentru cel care face slujbele, iar pentru că diavolul nu se poate atinge de preot, atunci se răzbună pe ce are preotul: familie, animale.
Fotografiile autorului