- Vestită ca loc de naștere al părintelui ARSENIE BOCA, Țara Zarandului are și alte temeiuri pentru a fi cercetată și prețuită: BISERICILE DE LEMN DIN ZONA HĂLMAGIULUI. Monumente istorice vechi de sute de ani, cu o frumusețe pogorâtă, parcă, din alte lumi, povestea lor stă ascunsă între pereții din bârne, îmbinate între ele ca într-o lungă îmbrățișare, în urmele de pictură în care mai ard culori și în sufletul celor care s-au născut și-au crescut lângă ele. Originar din Ocișor, satul obârșiei și al copilăriei sale, de care nu s-a despărțit, cu adevărat, niciodată, și unde se întoarce și astăzi, pentru a-și odihni sufletul, scriitorul MARCEL PETRIȘOR a răspuns bucuros invitației noastre de a ne fi călăuză, pe potecile cotropite de primăvară, ale bisericilor de lemn din Zarand. L-am întâlnit chiar în casa sa părintească, veche și neasemuit de frumoasă, cu cerdac uriaș și-o grădină cotropită de flori -
Lăcașuri pentru domni și lăcașuri pentru iobagi
- Țara Zarandului e plină de biserici din lemn, aproape toate monumente istorice, minuni întruchipate în urmă cu sute de ani. V-ați născut și ați copilărit printre ele și tot lângă ele trăiți și azi, în clipele de răgaz sufletesc, când vă întoarceți în casa părintească din Ocișor. Care le este povestea?
- Bisericile în Ardeal au fost de două feluri: cele din lemn, ale oamenilor de rând, ale iobagilor, și bisericile din piatră, voievodale, ale cnejilor. Bisericile voievodale aveau în pronaos portretul ctitorului. Când au cucerit maghiarii Transilvania, au înlocuit, în unele biserici, portretele cnejilor români cu cele ale grofilor. În timp, mulți dintre nobilii maghiari s-au însurat cu românce, și femeile acestea au vrut să fie cinstite și ele în biserică, așa încât au apărut și portretele lor. În ținutul Zarandului, erau biserici voievodale la Hălmagiu, Ribița și Vaca - actualul sat Crișan. În curtea celei din Hălmagiu există și azi o piatră cam de mărimea unui divan și cu o scobitură în ea de forma unui om. Românii care nu voiau să treacă la greco-catolicism erau așezați acolo cu spatele în sus și loviți cu gârbaciul de o sută de ori. Cronicarul scrie că "sângerau ca porumbeii și șuierau ca șerpii". Curtea bisericilor devenise teatrul multor suplicii. La Ciungani, un sat unde a slujit bunicul meu patern, Ioan Petrișor, se întâmpla ceva și mai înfiorător, o cruzime de la care satul își trage chiar numele. Nesupunerea era pedepsită de grof cu tăierea unei mâini de deasupra palmei, apoi palma era bătută în cuie pe peretele bisericii, ca să vadă toți ce pățesc cei care se revoltă. Mulți români erau ciungi în satul acela. Oprimarea privea și locurile de închinăciune. Țăranii nu aveau voie să-și facă biserici din zid și nici case nu aveau dreptul să-și clădească, decât din bârne, acoperite cu paie sau cu șindrilă. Și li se permitea să și le văruiască numai în alb ori, eventual, în albastru. În schimb, bisericile acestea din lemn sunt mult mai frumoase, mai primitoare, mai calde. În ele sufletul se odihnește ca-ntr-un culcuș făcut de brațele mamei. Lemnul continuă să fie viu și după ce a devenit grindă sau scândură, el respiră odată cu noi, parcă în ritmul rugăciunii, și împrăștie un parfum anume, numai al lui, pe care piatra sau cărămida nu-l vor avea nicicând.
- În satul Tisa, aflat în vecinătatea Hălmagiului, biserica e făcută numai din bardă, n-a cunoscut ferăstrăul și nu are în ea nici un cui de fier.
- Așa sunt făcute toate bisericile din lemn de pe aici. Nu se foloseau cuiele, pentru că fierul prelucrat era considerat "de la diavol", o operă drăcească. Această superstiție i-a făcut pe moți să spună că și furnalele de la Hunedoara erau focurile diavolului și au refuzat mult timp să lucreze acolo. De altfel, tot de la Cel Rău erau considerate că vin și lumânările făcute din altceva decât din ceară curată de albine. În mentalitatea lor, tot ce presupunea o prefacere a materialelor naturale sau un substitut al lor era o scornire a Vrăjmașului, căci "dracul e meșter".
Bisericile "umblătoare"
- În Țara Zarandului circulă multe povești despre biserici mutate din locul lor, purtate între sate, cu căruțe și cai.
- Da, li se mai spune și biserici "umblătoare", și erau făcute așa din mai multe motive. Întâi, pentru că satele creșteau, și când biserica devenea neîncăpătoare, era vândută unei comunități mai mici, iar pe locul ei era ridicată alta, mai mare. Biserica de la mine, din Ocișor, a fost adusă, de exemplu, de la Mermești. Când a fost fondat Ocișorul, pe la 1500, probabil că nu avea mai mult de 10 - 12 familii și i-a fost de ajuns această mică biserică, rămasă în picioare până azi. Mai târziu, când satul s-a mărit, și-a făcut o altă biserică, din zid, lângă cea de lemn. Dar nici în Ocișor biserica de lemn nu a fost în același loc mereu, a fost translatată vreun kilometru și fixată în locul în care se găsește acum. Bisericile trebuiau să fie ușor de ascuns de năvălitori. Ele erau oricum construite în locuri mai ferite, dar, la nevoie, puteau fi dezasamblate rapid, duse cu căruțele în pădure, spre munte, și refăcute acolo. Dacă biserica trebuia transportată numai pe loc drept, era pusă pe niște butuci, la care se puneau role de lemn și, cu 20 sau 40 de boi, era trasă.
Stâlpii cu "moțuri" și copiii băgați în jar
- În unele din bisericile de lemn s-a păstrat, parțial, pictura originală. Există un canon al felului în care se zugrăvea pe atunci?
- Scenele biblice erau zugrăvite pe o pânză aplicată pe perete și tratată în mod special, pentru că nu se putea face frescă. Și cu toate că pânza e mai degradabilă, iată că a rezistat sute de ani. În biserica din Ocișor am găsit un înscris, unde cantorul ținea socoteala reparațiilor. Unele mențiuni au haz. De pildă, era scris undeva: "Am plătit zugravului cinci crăițari pentru repararea unghiilor diavolului". Deci fusese tocmit un pictor care să restaureze una dintre scene, în care apărea diavolul. Formularea îmi pare amuzantă.
- La biserica din Tisa am văzut pe stâlpii de la intrare "moțuri" din păr, tăiate de la copii și lipite cu ceară. Ce semnificație are acest obicei?
- Și la Tisa, și prin alte părți, când împlinea copilul un an, i se tăia păr din vârful capului și apoi era lipit pe stâlpii de la intrare, cât mai sus, ca să crească înalt copilul. Asta la început, căci pe urmă s-a pus moțul numai ca un fel de mărturie a credinței copilului și de mulțumire către Dumnezeu că e sănătos. Destul de mulți prunci mureau înainte de a împlini un an, din pricina bolilor și a traiului greu, dar dacă treceau de un an, puteai spera să-l vezi matur. Era și moțul ăsta un semn al victoriei vieții asupra morții.
- Mai erau și alte obiceiuri necreștinești?
- Da, de pildă, când se năștea copilul, era măsurat cu o sfoară și, dacă în dimensiunea transversală, adică de la vârful unei mâini până la al celeilalte, cum sta cu brațele în cruce, era mai lung decât în dimensiunea longitudinală, din creștet până în tălpi, îl înfășurau într-o pânză albă, îl puneau într-o covată, alături cu lumânarea de la botez, făceau un foc de plante în cuptorul de pâine și băgau cotruța pe jar, o țineau puțin, o scoteau afară, și asta de trei ori. Erau convinși că apoi copilul va crește armonios. Obiceiul ăsta l-am prins și eu. Preotul din sat închidea ochii, nu spunea nimic, că nu-i putea scoate din ale lor pe țărani.
- În final, o întrebare personală. Ați avut bunici preoți, și din partea mamei, și din a tatălui, deci ați crescut într-o atmosferă de credință, mereu în preajma bisericii. Care e cea mai veche amintire din copilărie legată de biserică?
- Bunicul Ioan Petrișor mă lua des cu el, până la Ciungani, unde slujea. Punea pe un cal două desagi, una cu ceasloave, cealaltă cu mine. Cred că aveam doi, trei ani. Și-mi amintesc că odată, la întoarcere, eu eram într-o desagă, iar în cealaltă era un pui de căprioară, pe care îl primise părintele de la enoriași. Am mers tot drumul ochi în ochi. De Paști, la Ciungani era tradiția ca în loc de un miel, să i se dea preotului un pui de căprioară. Bunicul creștea puii de căprioară, care erau ca niște jucării ale noastre, ale nepoților, și pe urmă îi lăsa liberi în pădure. Tot așa, de demult, țin minte că bunica se supăra pe bunicul, de câte ori slujea moliftele Sfântului Vasile Cel Mare, fiindcă era sigură că de asta îi mureau animalele prin ogradă, ba uneori și câte un copil. Bunica a născut doisprezece copii, dar la maturitate au ajuns numai opt. Așa că, de câte ori se întâmpla o asemenea grozăvie, bunica îi reproșa bunicului: "Părinte Ioane, iar ai făcut slujbele Sfântului Vasile!". Ea credea că dreptatea vine și pentru cel care o cere, și pentru cel pentru care se cere, și pentru cel care face slujbele, iar pentru că diavolul nu se poate atinge de preot, atunci se răzbună pe ce are preotul: familie, animale.
Fotografiile autorului