- Anul acesta, Gala Uniter s-a desfășurat la Târgu-Mureș. Nu era mai vizibilă în București, sub ochiul televiziunilor și al presei?
- E a treia oară când ieșim din București cu Gala și, de fiecare dată, la invitația autorităților locale. În 2007, ea s-a ținut la Sibiu, cu ocazia transformării orașului în Capitală Europeană a Culturii, în 2013 ne-am mutat la Iași, când Consiliul Județean ne-a invitat și a finanțat o parte din costurile ei, iar anul acesta, la initiațiva directorului Teatrului Național din Târgu Mureș, Attila Gasparik, a Consiliului Județean Târgu Mureș și a Primăriei orașului, Gala s-a ținut în frumosul oraș transilvănean, pe scena unui monument istoric recent restaurat. Aceste ieșiri din București ale Galei au pus în valoare frumuseți știute și neștiute ale României și, în același timp, au evidențiat eforturile locale în ce privește dezvoltarea teatrului. Și cum Galele se transmit pe TVR 1 și TVR Internațional, pe internet și pe Radio România Cultural, evenimentele au putut fi urmărite, în direct, de toată lumea. Sperăm să putem deplasa Gala, în viitor, și în alte orașe pline de istorie ale României.
- Unora dintre noi, această alegere le-a apărut ca un gest politic, o dovadă a bunei coabitări româno-maghiare în plan cultural...
- Într-adevăr, multă lume s-a întrebat dacă faptul că această Gală s-a petrecut la Târgu Mureș a presupus, din start, și mai multe premii pentru teatrele și artiștii maghiari. Este inexact. Producția teatrală a anului 2013 a pus în valoare, nu pentru prima oară, calitatea teatrului maghiar din România, unde au lucrat regizori de prim rang, în instituții în care disciplina muncii este remarcabilă. Și rezultatele sunt pe măsură. Să ne amintim că în ultimii ani, și sunt destui, premii dintre cele mai importante ale UNITER s-au dus către teatrele de limbă maghiară. Asta spune multe. La Târgu Mureș, au primit premiile cele mai importante regizorul Lászlo Bocsárdi, regizor maghiar de prim rang, care lucrează, în același timp, și la teatrele de limbă română. Iar premiul pentru cel mai bun spectacol s-a dus către Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, un campion absolut al premiilor UNITER, pentru un spectacol regizat de un regizor român: Silviu Purcărete.
- Cum ți s-a părut ediția din acest an a Galei?
- Putem spune că toate edițiile Galelor UNITER sunt la fel sau că sunt foarte diferite. Sunt la fel pentru că, în principiu, premiile se duc către aceleași categorii în fiecare an, cu excepția celor oferite de Senatul UNITER. Dar, în același timp, sunt și diferite, și originale, pentru ceea ce se petrece în structura lor. Ceea ce nu s-a întâmplat până acum niciodată în Galele UNITER, suportul muzical a fost asigurat de Filarmonica din Târgu Mureș, al cărei sediu și sală de concert este chiar superbul Palat al Culturii. Lumea se poate întreba cât de scumpă a fost organizarea acestei Gale. Și putem spune că nu a fost ieftină deloc. Autoritățile locale au asigurat cam 40 la sută din cheltuieli, Ministerul Culturii și sponsorii, restul. Au fost deplasați 150 de oameni, echipe de televiziune, oaspeți din străinătate, transport, cazare etc. Strălucirea Galei vine din faptul că ea se consideră ca o sărbătoare a unui fenomen unic în cultura românească și consecvent cu el însuși: teatrul românesc.
- Să trecem acum la evenimentul teatral al acestei stagiuni de primăvară a Teatrului Național din București: premiera cu "Furtuna" de Shakespeare, în montarea unui regizor bulgar de prim rang, pe nume Alexander Morfov. În rolul principal, cel al lui Prospero - Ion Caramitru! Îți dorim mult succes, cu speranța că ne vei acorda un nou interviu, privitor la acest spectacol. Până atunci, o întrebare mai specială: cine mai are nevoie de Shakespeare în mileniul trei?
- Literatura lui Shakespeare este întotdeauna contemporană cu patimile și problemele omului. În piesele lui găsești toate elementele dezvoltării ființei umane. Dacă în vremea lui Shakespeare, Richard al III-lea își dorea... "un cal, un cal!", azi el ar cere un... elicopter. Dar asta nu schimbă esența problemei!