Această fascinantă poveste aveam s-o ascult în anul 2001, în seara Lăsatei Secului, într-o îndepărtată mânăstire de maici din părţile Sătmarului: Mânăstirea Ţeghea. Din pricina ninsorilor nemiloase din ultimele zile, doar câţiva mireni se încumetaseră într-acolo. Mă aflam singur, cu maica stareţă Emanuela, într-o bisericuţă maramureşeană, înconjurată de câmp, câmp alb şi nemărginit, prin pereţii de lemn auzeam vuietul năprasnic al vânturilor înfuriind zăpada şi, ceva mai departe, cântecul abia desluşit al călugăriţelor, adunate la ultima vecernie dinaintea Postului Mare.
Maica stareţă îmi povestea, printre altele, cum a îmbrăcat ea haina călugăriei. "Cu vreo 20 de ani în urmă, am auzit că pe ţărmul mării, la Constanţa, ar exista o femeie care a murit şi a înviat. Curiozitatea laicului m-a împins într-acolo. Într-adevăr, aşa era! Mai mult, în urma «morţii», femeia aceea se preschimbase total: devenise unul dintre oamenii cei mai credincioşi pe care i-am cunoscut vreodată. După o noapte întreagă de confesiune, ea mi-a spus: «Mâine vom merge amândouă la Techirghiol, la părintele Arsenie Papacioc, şi el îţi va spune un cuvânt care-ţi va schimba destinul.» Şi, într-adevăr, a doua zi, doar văzându-mă, părintele Arsenie mi-a zis: «Femeie, tu ai fi bună de monahie». De atunci, n-a mai fost altă cale pentru mine decât mânăstirea."
Nu mi-a venit să-mi cred urechilor: "O FEMEIE CARE A MURIT ŞI A ÎNVIAT?". "Da, e adevărat. Trăieşte şi azi, numele ei este Olga."
Maica stareţă n-a vrut însă să-mi spună mai mult. Făcuse un legământ cu femeia aceea, să nu mai vorbească nimănui despre moartea clinică şi despre traumatizantele ei experienţe din acel răstimp. Toate acestea aveau să-mi fie povestite, în schimb, de un sătmărean credincios, apropiat al Mânăstirii Ţeghea, pe numele lui Dumitru Zimbru. Domnul Zimbru o cunoaşte de mult pe Olga, îi este prieten, o vizitează în fiecare vară şi mărturiseşte, de asemenea, că prima întâlnire cu această femeie i-a schimbat viaţa, lui şi familiei sale. Multă vreme am stat în cumpănă, dacă ar trebui sau nu să fie publicate aceste lucruri tulburătoare, măcar pentru motivul că cititorului i-ar putea părea incredibile. Auzisem, desigur, despre nenumăratele situaţii de moarte clinică, despre întreruperile temporare ale funcţiilor vieţii - toate explicabile medical - dar niciodată despre un caz cu atât de adânci reverberaţii religioase. Am vrut să plec eu însumi la Constanţa, să o cunosc. Dar, din vorbă în vorbă, mi-am dat seama că femeia aceea e atât de modestă şi de smerită, încât cu siguranţă nu şi-ar pune imediat viaţa în palma unui străin, mai ales... ziarist. Voi reproduce deci spusele domnului Dumitru Zimbru, cuvânt cu cuvânt, aşa cum le-am auzit şi eu, la Mânăstirea Ţeghea, în seara zilei de 25 februarie 2001.
O autopsie amânată
"Olga s-a născut în anul 1946, într-un sătuc din zona Botoşanilor. Părinţii, oameni cu frica lui Dumnezeu, i-au insuflat dragostea faţă de cele sfinte şi, într-adevăr, până la vârsta adolescenţei, ea a fost foarte credincioasă. Mai târziu, au furat-o însă ispitele vieţii. S-a măritat, s-a mutat la Constanţa, având o funcţie bună într-o întreprindere, a lăsat cu totul deoparte obiceiurile creştineşti ale copilăriei. Se îmbrăca precum o orăşeancă, trăia şi gândea ca o orăşeancă. Nu avea altă grijă decât a casei şi a soţului ei.
În 1973, după trei-patru ani de la naşterea fiului său, sănătatea ei a început să se şubrezească. Simţea o durere mare în coşul pieptului, aproape de inimă, ameţea, puterile o părăseau. A fost dusă în mare grabă la un spital bucureştean, iar aici medicii nu i-au dat altă şansă în afara unei intervenţii chirurgicale pe cord, foarte riscantă şi complicată. Operaţia a durat o noapte întreagă. Spre ziuă, lupta cu moartea a ajuns la final şi chirurgii i-au declarat decesul. Tot ceea ce fusese omeneşte posibil făcuseră. Cineva din spital a anunţat familia şi, chiar a doua zi, cei apropiaţi au sosit la Bucureşti, aducând cu ei sicriul şi toate cele trebuincioase îngropăciunii. Jale mare pe bietul soţ, care nu s-a putut opri din plâns multă vreme. O întâmplare - dar eu cred că n-a fost doar întâmplare, ci o adevărată minune! - a făcut ca medicul legist al spitalului să aibă un accident de maşină, chiar în aceeaşi zi, la Vălenii de Munte, autopsia fiind astfel amânată.
A doua zi, pe la ceasurile amiezii, medicii au trimis o brancardieră să aducă trupul neînsufleţit al femeii, pentru a-i face expertiza medico-legală. Obişnuită cu atmosfera lugubră a sălii de morgă, brancardiera a intrat degajată, fredonând un refren muzical. Cadavrul pe care trebuia să-l transporte se afla în fundul încăperii, pe o masă din marmură. Chiar în clipa în care s-a apropiat de locul cu pricina, «moarta» a deschis ochii şi i-a spus cu voce blajină: «Dumneata cânţi şi pe mine mă laşi să îngheţ pe lespedea asta de piatră?». Îngrozită, sărmana brancardieră a făcut un atac de cord şi a murit pe loc, chiar în morgă. De prisos să mai spun că celelalte surori, trimise să vadă de ce nu se mai întoarce colega lor, au împietrit de frică şi ele, văzând că moarta vorbeşte, în vreme ce brancardiera zace jos, pe podea. «Nu vă fac nimic, oameni buni! Ajutaţi-mă!...», gemea «decedata», tremurând din tot corpul (după două zile, cât a zăcut pe lespedea rece, i s-au descoperit şapte găuri în plămâni, pricinuite de frigul şi umezeala pietrei). În cele din urmă, au dus-o înapoi în salon. Când a revăzut-o, bolnava din patul alăturat - o femeie ceva mai în vârstă - a strigat: «Doamne Dumnezeule, a înviat moarta!», şi-a făcut cruce şi s-a aruncat pe fereastră, de la etajul întâi. Spre norocul ei, a căzut în nişte tufe încâlcite şi nu s-a ales decât cu câteva zgârieturi.
Dincolo de toate aceste fapte stranii, dar pe deplin verificabile, medicii au declarat că n-au întâlnit nici în cărţi un asemenea caz de moarte clinică. Cât despre preotul spitalului, el a căzut în genunchi, strigând: «E minune dumnezeiască!».
Cu sufletul prin iad
"Ce a trăit această femeie în timpul morţii ei clinice, viziunile pe care le-a avut reprezintă o altă poveste de necrezut. Nu trebuia decât s-o priveşti în ochi, să-i vezi ochii în care se strânsese atâta suferinţă şi putere, ca să-ţi dai seama că ceea ce spune nu poate fi decât adevărat. Puteţi să mă credeţi sau nu, dar femeia aceasta fusese în iad. Mai întâi i s-au arătat, unul după altul, toate păcatele: unde a fost, ce-a făcut, ce haine a-mbrăcat, ce fapte bune şi rele a făcut în viaţă, absolut totul. Apoi - spune ea - s-a despicat pământul şi sufletul ei s-a prăbuşit până-n adâncul temniţelor iadului, a văzut focul Gheenei, focul ce te arde, dar nu te mistuie, demonii sălbatici, cruzi şi nemilostivi, toată suferinţa pe care o poate îndura vreodată un muritor şi doar închipuirea acestor suferinţe, povestite de femeia aceasta, îmi umplea mintea de o spaimă cumplită. Un lucru e sigur: Olga s-a trezit cu totul schimbată. Asta o poate spune oricine dintre cei care au cunoscut-o înainte. Iar dovada cea mai convingătoare că în timpul morţii clinice i s-a întâmplat ceva cutremurător este faptul că, timp de două săptămâni, până ce şi-a revenit, trupul ei a avut un miros insuportabil, de care nu putea scăpa în nici un fel. Medicii spuneau că e miros cadaveric. Un preot a zis: «Doamne, femeia asta miroase a iad!».
Pilda medicului necredincios
La două săptămâni, Olga a cerut ca un preot dintr-o biserică apropiată să-i facă o slujbă de dezlegare. Tare s-au mirat cu toţii: imediat după stropirea cu apă sfinţită şi citirea molitvelor, carnea femeii a început să miroasă frumos şi curat, precum mirul. Unul dintre medici, înfuriat de propriile neputinţe, dar şi de puterile preoţeşti, l-a întrebat pe preot, în răspăr: «Da' ce studii ai dumneata, părinte, să faci asemenea vindecări?». Preotul avea doar Facultatea de Teologie. «Păi, eu am două facultăţi, a zis doctorul, de ce n-aş putea să fac şi eu apă sfinţită, ca şi dumneata?». Şi i-a cerut părintelui, nici mai mult nici mai puţin, decât să-l lase să îmbrace veşmântul preoţesc şi să facă împreună, la el în biserică, slujba de sfinţire a apei. Oricât l-au rugat femeia şi preotul să renunţe - că-i păcat mare, că preoţia e o taină şi un dar de la Dumnezeu - medicul nici n-a vrut să audă de asemenea «basme popeşti». Aşa că au ţinut slujbă un popă şi un doctor, amândoi deodată. Mai târziu, medicul avea să spună că în timpul slujbei, epitrahilul, altminteri uşor, îi atârna de gât ca un jug. Vasele cu apă le-au încuiat în două sertare separate ale unui dulap din casa parohială, iar cheia a păstrat-o medicul, chipurile «ca să nu fie dubii». Odios pariu: medicul a început să fie bântuit de diavoli. Spunea că zile întregi n-a putut dormi nicio clipă: cum închidea ochii, îi vedea înconjurându-l, îi era frică numai să se întindă în pat, ca să nu le vadă iarăşi feţele hidoase. Abia într-un târziu şi-a amintit de sfaturile femeii din spital. I-a telefonat la Constanţa - între timp ea fusese externată - şi a întrebat-o disperat cum să facă să scape de groaznicele chinuri. Ea l-a îndemnat să meargă la acelaşi preot, să verifice apele, iar preotul îl va dezlega. Medicul s-a dus. Iar când a deschis dulapul, a izbucnit în plâns: apa sa era coclită şi puturoasă, iar vasul preotului era plin cu agheasmă! Omul «de ştiinţă» a îngenuncheat în faţa preotului, cerându-i cu lacrimi în ochi iertare. Părintele i-a pus patrafirul pe cap, a citit niscaiva slujbe de dezlegare şi l-a scăpat pe veci de ispitirile satanice.
Călugăria albă
"Cum spuneam, viaţa femeii s-a schimbat pe de-a-ntregul. A lăsat în urmă toate cele lumeşti. A început să postească, să se roage, să se îngrijească de azile de bătrâni şi de cămine de copii, să facă pomeni şi parastase pentru morţi, într-un cuvânt, să-şi pună întreaga viaţă în slujba semenilor. Şi azi spune că, dacă n-ar fi suferit moartea clinică, niciodată nu s-ar fi apropiat de Dumnezeu. Aproape fiecare zi din viaţa ei e plină de semne supralumeşti şi miracole atât de puternice, încât ar putea fi asemuite - fie şi prin spectaculozitatea lor - cu cele pe care le citim, de obicei, în «Vieţile Sfinţilor». Eu o vizitez în fiecare vară şi pot spune că trăieşte ca o sfântă. E o femeie atât de firavă, încât crezi că orice boare de vânt ar putea-o răni. Camera ei seamănă mai degrabă cu o chilie călugărească. N-are televizor, trăieşte sărăcăcios, mănâncă doar o dată pe zi şi fără să se sature, iar din puţinul pe care-l are face doar milostenii. Din păcate, soţul ei aştepta să se întoarcă de la spital aceeaşi Olga pe care o ştia el din tinereţe. N-a acceptat niciodată această «călugărie albă» a nevestei sale. El nu poate pricepe în ruptul capului cum e posibil ca un om să renunţe la toţi banii săi, la ultimul fir de făină din casă, la absolut totul, doar ca să dea de pomană săracilor. Într-o lună de iarnă, femeia a vrut să coacă un colac pentru un parastas. Cu toate că soţul ei i-a interzis să-l facă, totuşi ea l-a făcut. Înfuriat la culme, bărbatul i-a aruncat colacul crud în balcon şi a alungat-o din bucătărie. Dimineaţa, el s-a uitat aşa, într-o doară, pe geam: afară era un ger cumplit - termometrul arăta multe grade sub zero -, dar colacul acela dospise! În pofida acestor semne, bărbatul devenea şi mai cuprins de mânie şi îndoială. Se certau des, ba a ajuns chiar să o blesteme. Odată i-a strigat: «Femeie, dacă iei din făina asta pentru pomenile tale, să te umpli toată de bube!». Până la miezul nopţii, femeia a terminat pomenile, iar după exact două ore, biet soţul ei s-a trezit cu tot corpul acoperit de răni. Au plecat în grabă la spital, dar nici după două-trei săptămâni medicii nu i-au putut pune vreun diagnostic. Boala îşi bătea joc de toată priceperea lor: spuneau că e o eczemă necunoscută, când dispărea într-o parte, apărea în altă parte, şi în cele din urmă, neputincioşi, au mărturisit că n-au de ce să-l ţină în spital. Din milă, femeia l-a dus la Mânăstirea «Sfânta Maria» din Techirghiol. Mergea acolo de ani de zile, însă pentru prima dată împreună cu soţul ei. Doar privindu-l, marele duhovnic Arsenie Papacioc l-a pus să-şi ceară iertare soţiei. Apoi, i-a pus mâna pe creştet şi a rostit o rugăciune de dezlegare. Şi la zece minute după ce a ieşit pe poarta mânăstirii, toate rănile au început să se vindece ca prin farmec."
Lănţişorul de aur
Am lăsat pentru sfârşit o istorie care pentru mine are forţa unei adevărate pilde biblice. Ţi-e greu să crezi că s-au putut întâmpla asemenea lucruri miraculoase, dar vă garantez că aşa a fost. Acum câţiva ani, o prietenă de-a doamnei Olga - femeie văduvă, foarte săracă şi cu mulţi copii - se angajase servitoare la un medic din Constanţa. Era ultima ei şansă de a nu rămâne pe drumuri. Într-o primăvară, medicul, în timp ce se spăla în grădină la cişmea, şi-a pierdut lănţişorul de aur cu cruciuliţă, primit de la maică-sa. Medicul a dat vina pe servitoare. A batjocorit-o, a tras-o de păr, a silit-o să recunoască şi, în cele din urmă, a dat-o afară din casă, convins fiind că numai ea putea să îi fure lănţişorul. Biata femeie s-a dus la doamna Olga, spunându-i cu lacrimi în ochi că fusese aruncată în stradă şi că se teme pentru viaţa copiilor ei, să nu moară de foame. Abia a putut găsi o cămăruţă într-o casă dărăpănată din suburbiile oraşului. La o săptămână de la aşa-zisul furt, Olga s-a dus cu şapte pomelnice la mânăstirile din Munţii Neamţului. Şi chiar când au început slujbele, în curtea fostei servitoare a murit un pescăruş. Şi, să vedeţi: când a spintecat guşa pescăruşului (de foame, se gândise să-l dea de mâncare copiilor), ea a văzut înăuntru vârful unei cruciuliţe de aur! Nu l-a tăiat mai mult. A plecat cu pescăruşul în palmă la doctorul care o umilise şi, când acesta a scos din guşa păsării lănţişorul pierdut, şi-a cerut iertare şi a rugat-o să vină înapoi.
Ce învăţături se pot trage din toate astea nu mă pricep. În ce mă priveşte, eu am învăţat din viaţa Olgăi că hotarele dintre viaţă şi moarte sunt atât de nestatornice, încât nimeni n-ar trebui să spună că viaţa noastră se sfârşeşte aici, pe pământ. Şi am mai învăţat că niciodată nu trebuie să te dai bătut: câteodată, tocmai acolo, la hotarele vieţii şi ale morţii, Îl poţi găsi pe Dumnezeu."
"Învăţaţi să muriţi şi să înviaţi în fiecare zi"
Şi ce dovadă mai convingătoare a tuturor acestor miracole ar putea exista, decât mărturia marelui duhovnic Arsenie Papacioc? El îi cunoaşte întreaga viaţă, îi este duhovnic şi povăţuitor de zeci de ani. Olga nu face absolut nimic fără să-i ceară sfatul. El a povăţuit-o să nu intre în mânăstire, deoarece, trăind în lume, i-ar putea ajuta mai mult pe cei din jur decât o călugăriţă.
- Sfinţia voastră, v-aş ruga să-mi spuneţi câteva cuvinte despre credincioasa Olga, al cărei părinte duhovnic sunteţi.
- De 25 de ani sunt la Mânăstirea Techirghiol şi tot de 25 de ani o cunosc pe sora Olga. Participă la slujbe cel puţin o dată pe săptămână, sunt perioade când vine în fiecare zi.
Ce să spun, este o femeie foarte credincioasă, foarte trăitoare şi bine orientată duhovniceşte, însă pe poziţia de a împlini tradiţional viaţa creştină: e supusă tuturor regulilor Bisericii, cunoaşte foarte multe din rânduiala văzută a preotului la liturghie, vădeşte o evlavie cum rar poţi întâlni. Trăieşte foarte simplu, nu glumeşte şi nu vorbeşte cu nimeni despre sine. Dacă aţi lua legătura cu ea, nu v-ar spune nimic, fiindcă e foarte smerită.
- Părinte Arsenie, ce părere aveţi despre fenomenul morţii clinice? Îl pot ajuta pe un om trăirile deosebite din timpul unei morţi clinice, pentru a-şi redobândi credinţa în Dumnezeu?
- Biserica n-are o poziţie specială faţă de fenomenul morţii clinice. Noi nu ne amestecăm, n-avem cum. Nici cel mai priceput om de ştiinţă n-a putut vreodată lămuri acest subiect, altminteri
destul de "neştiinţific". Totuşi, Biserica ştie precis, fără dubii, ce e de făcut, pentru ca să ne salvăm dincolo de moarte. Trebuie să ne pregătim de o înviere. Şi asta depinde de trăirea autentică, după măsura fiecăruia, a momentelor pe care le trăim. Învăţaţi, aşadar, să muriţi şi să înviaţi în fiecare zi. Gândiţi-vă că veţi muri chiar azi. Eu am fost la căpătâiul multor muribunzi şi vă pot spune că toţi, dar absolut toţi, voiau să mai trăiască măcar o singură zi. Încă o zi.