La Şcoala din Deal
- Din biografia dvs. aflăm că aţi copilărit la Rupea, la Sighişoara şi la Braşov. Un periplu prin trei locuri minunat de frumoase. Care din ele a rămas cel mai aproape de inima dvs.?
- M-am născut la Rupea dintr-o întâmplare, fiindcă primul post în civilie al tatălui meu, după ce s-a terminat războiul şi s-a întors acasă, a fost cel de medic de plasă (adică de departament) la Rupea. Însă cea mai frumoasă perioadă din copilăria mea a fost după ce am împlinit patru ani şi jumătate, când am plecat cu toţii la Sighişoara, unde tata a deschis prima secţie de ORL a spitalului din oraş. Locuiam chiar sub cetate, într-o veche casă săsească, şi învăţam la Şcoala Germană, din Deal. Zilele mi le petreceam, însă, mai mult afară. Ştiu pe dinafară fiecare zid, fiecare turn, fiecare piatră. Eram, pur şi simplu, îndrăgostit de această cetate medievală de buzunar, care răspundea tuturor fanteziilor mele copilăreşti şi-mi aprindea teribil imaginaţia. Atunci, în perioada aceea, am cunoscut-o pe Sânziana Pop, directoarea voastră, care era verişoara celui mai bun prieten al meu şi pe care o admiram de la distanţă, fiindcă era o domnişoară superbă, în timp ce eu eram doar un puşti. Şi tot atunci am descoperit muzica, de care m-am lăsat vrăjit, apoi, întreaga viaţă.
- Aţi fost un copil sensibil la muzică de mic?
- Din ce povesteau părinţii, se pare că da. Se amuzau foarte tare când dădeau drumul la radioul nostru cu lămpi, de unde se auzea muzică orientală, iar eu începeam instantaneu să plâng. Cred că muzica avea un efect deşirant asupra mea. Pe atunci, două lucruri mă puteau rupe cu totul de lume. Poveştile de culcare, pe care mi le citea mama, şi cântatul la pian, pe care tata îl făcea cu regularitate, în fiecare seară. De la el am auzit prima oară de Mozart, de Beethoven, de Chopin. Era un bun pianist, în tinereţea lui fusese pianistul liceului Andrei Şaguna din Braşov, îşi cucerea toate iubitele cântând la pian. Văzând că dau semne de interes, a aranjat ca la şapte ani să încep lecţiile de pian cu o foarte bună profesoară din Sighişoara, care studiase pianul la Conservatorul din Bucureşti: Constanţa Erbiceanu, una dintre cele mai bune profesoare din România. Tata mă dorea însă medic, nici prin gând nu-i trecea ca muzica să devină o ocupaţie serioasă în viaţa mea. De aceea, totul a început ca o joacă, fără obligaţii şi fără ore fixe de studiu. Stăteam de bunăvoie şi nesilit de nimeni în faţa pianului, până când mama, exasperată, mă trimitea la aer, în curte, să mă joc.
Cu Radu Lupu, la patru mâini
- Când v-a devenit limpede că asta veţi face, că nu mai e cale de întors?
- Mult mai târziu, când ne-am mutat la Braşov, de unde era tata, de fapt, şi când am insistat să fiu lăsat să mă înscriu la Liceul de Muzică, abia înfiinţat. Tata considera că-mi pierd vremea aiurea, că sunt romantic şi îndrăgostit şi sigur nu va ieşi nimic bun din preocupările mele muzicale, aşa că mi-a dat voie cu o condiţie foarte grea: să învăţ în fiecare an câte un tratat de anatomie sau fiziologie, ca să mă pregătesc în paralel şi pentru Medicină. La finalul fiecărui an, mă asculta din ele, şi doar dacă "treceam examenul" îmi dădea voie să mai rămân un an la Liceul de Muzică. Până la urmă, în ultimii ani, a înţeles că nu se mai poate face nimic, a renunţat la bătălie şi m-a ajutat cât a putut el să-mi urmez visul, trimiţându-mă la facultate la Bucureşti. Un lucru ştiu sigur, nu mi-aş fi dorit să fac nimic altceva în afară de muzică. Mă ducea capul, am fost un elev bun şi aş fi putut ajunge chiar medic, dar aş fi fost cu siguranţă un medic lipsit de orice vocaţie.
- Din Braşov aveţi amintiri?
- Braşovul rămâne pentru mine profund legat de prima mea mare întâlnire cu muzica înaltă, cu harul. Acolo l-am cunoscut pe viitorul mare pianist Radu Lupu, care era de o vârstă cu mine. A fost pentru mine o revelaţie. Cu Radu întreţineam o relaţie ciudată, pentru nişte băieţi de 15, 16 ani, care se croise întru totul în jurul muzicii. Venea de la Moscova, unde studia, cu valize întregi de discuri, pe care mi le împrumuta oricând. Cântam la pian, la patru mâini, la mine acasă, după-amieze în şir. Iar când oboseam, plecam să ne plimbăm, ca băieţii, fluierând concerte pentru pian şi orchestră. El fluiera pianul, eu fluieram orchestra, iar între timp trăgeam cu ochiul la fete, uneori la aceleaşi... Radu m-a convins că nu am ce să caut la pian. Nu pentru că mi-ar fi zis el ceva, nu, ci fiindcă apropierea de el mă obliga la comparaţie, iar el era un geniu. Pe atunci m-a destabilizat profund. Pe de-o parte, toate întâlnirile noastre muzicale îmi deschideau cerul, pe de alta, eram profund nefericit, fiindcă nu puteam ţine pasul. Radu mi-a devenit cel mai bun prieten, de el am rămas extrem de apropiat şi în ziua de azi.
- Aţi renunţat la pian în favoarea baghetei. De ce aţi ales tocmai dirijatul?
- Cu toate că mi-am început studiile superioare la pian, orchestra m-a fascinat dintotdeauna ca "organism sonor" (iată o reminiscenţă a studiilor mele de fiziologie!). Are o generozitate de resurse timbrale şi o bogăţie infinită a mijloacelor de expresie. Mi-am dorit atât de mult dirijatul încât, atunci când, în sfârşit, s-a creat şi la Bucureşti o catedră, m-am reînscris la facultate, deşi terminasem deja cinci ani de studii.
Întâlnirea cu Karajan
- Aţi avut ocazia să studiaţi secretele baghetei cu marele dirijor austriac Herbert von Karajan. Ce impresie v-a făcut?
- Întâlnirea cu Karajan a fost, din punct de vedere uman, o întâlnire foarte seacă. Am fost ajutat să obţin o bursă la Berlin, care consta în permisiunea de a asista la repetiţii, la organizare şi la concertele Filarmonicii. Nu vorbeam însă aproape niciodată cu el. Karajan trăia şi concentra întreaga lume în jurul propriei sale persoane. El stătea pe scenă, eu la balcon, de unde se vedea tot. Doar din când în când, îşi ridica privirea spre mine şi-mi striga ora la care va fi următoarea repetiţie. Era un personaj foarte temut. Când urca liftul şi se ştia că vine, tot culoarul filarmonicii se golea, zburau toţi muzicienii din calea lui, ca păsările. De la el mi-au rămas însă multe. M-am lăsat inspirat şi plămădit de o prezenţă uriaşă şi în acelaşi timp uluitoare.
- Dar maestrul Sergiu Celibidache, un alt dirijor uriaş care v-a susţinut? Pe el unde l-aţi cunoscut?
- Pe Sergiu Celibidache aş fi putut să-l întâlnesc încă din '78, '79, fiindcă socrul meu copilărise cu el. L-am evitat, însă, cu bună ştiinţă, dintr-un soi de teamă. Celibidache avea un mod extrem de personal de a-şi conduce discipolii, total opus lui Karajan. Eu eram deja un dirijor cu o mie de concerte în portofoliu, muncisem mult cu mine însumi, ca să-mi găsesc cărarea, şi mă temeam că o personalitate atât de puternică ar face tabula rasa cu tot ceea ce sunt şi m-ar deruta total. Până la urmă, destinul tot ne-a adus faţă în faţă, fiindcă în 1990, când se pregătea venirea Filarmonicii din München la Bucureşti, cei care l-au aşteptat la avion pe Celibidache au fost pianistul Dan Grigore şi cu mine. Maestrul auzise deja de numele meu şi, din clipa în care m-am prezentat, nu mi-a mai dat drumul în tot timpul petrecut la Bucureşti. M-a luat cu el peste tot şi m-a chemat să studiez cu el la München. După o lună de zile de stat în Germania, timp în care s-a ţinut de mine extraordinar şi am lucrat intensiv, mi-a arătat în programul anual al stagiunii Filarmonicii trei concerte nenominalizate şi mi-a zis: "Uite, vezi, astea sunt concertele tale!". Aşa m-am ales apoi cu un mare agent german, cu o serie de concerte în toată Germania şi am început să-mi construiesc o carieră care ar fi fost inimaginabilă pentru un român domiciliat în România anilor '90. Îi sunt profund recunoscător.
Fluturele ieşit din crisalidă
- Dirijorul e performerul numărul unu. El e cel care descifrează partitura, şi-o însuşeşte, iar apoi o repetă cu toţi ceilalţi, individual sau în grup. El organizează calea de urmat pentru orchestră, o motivează, o proporţionează şi o balansează, şi tot el e cel care configurează muzica scenic, în faţa publicului. E actor şi regizor în acelaşi timp. Partitura e un document mort, pe care fiecare dirijor trebuie să-l învie, punând ceva de la sine. Un bun dirijor trebuie să fie capabil să transmită ceva celor cu care lucrează şi celor din spatele lui, care ascultă. Te străduieşti să fii cât mai fidel compozitorului, să înţelegi cât mai bine forma şi conţinutul unei lucrări, dar după ce ştii absolut totul, trebuie să te detaşezi de toate astea, ca să ajungi la spirit. Muzica adevărată începe abia când sunetele rămân în urmă. E dincolo de sunet. E acel ceva în plus, care se naşte sau nu se naşte, în funcţie de nişte imponderabile, imposibil de controlat. Un concert poate să iasă mai bine sau mai rău, dar niciodată de două ori la fel. Iar când iese, eşti şi tu, ca dirijor, cu totul transfigurat. E fluturele ieşit din crisalidă.
- Mai aveţi emoţii înaintea concertelor?
- Nu. Când îţi cunoşti foarte bine meseria, partea aceasta de nervozitate nu mai apare. Există însă o stare de surescitare pozitivă înaintea oricărui concert, pe care o las să pună stăpânire pe mine. Vin cu o oră înainte, îmi fac un tabiet extrem de tacticos, mă îmbrac, îmi scot partiturile, mă las încărcat de ele, mai trag cu urechea la preludierile de pe hol şi asta mă pune, încetul cu încetul, în starea favorabilă urcării pe scenă.
- Aţi avut ocazia să concertaţi pe nenumărate scene. Cum simţiţi publicul tânăr? Înţelege muzica sau îi lipseşte modul de a se apropia de un concert clasic?
- Diferenţa între generaţii s-a simţit întotdeauna. Şi totuşi, civilizaţia n-a dispărut de pe planetă. Festivalul Enescu a gemut de tineret, iar eu m-am bucurat că i-am văzut acolo, în sală, în ciuda vorbelor cârtitoare care-i acuză că nu ştiu să se poarte sau să se îmbrace pentru un concert. În străinătate vin la concerte oameni de toate categoriile, din pulover până în smoching şi nimănui nu-i pasă. Unii ştiu să-şi poarte perfect blugii, alţii n-au habar să-şi poarte costumul. Mai important decât asta e să fii acolo şi să ai disponibilitatea de a asculta cu adevărat, să participi cu toată fiinţa ta la actul de pe scenă. Nici nu vă închipuiţi cât de important e pentru cel de pe scenă publicul. Îi simţi reacţia din primele secunde când ai urcat pe podium. Când reuşeşti să termini o lucrare în pianissimo, într-o linişte totală, de nu auzi nici cea mai mică tuse, eşti, pur şi simplu, transfigurat! În momentele alea, simplul foşnet al unei bomboane desfăcute din celofan te-ar putea ucide. Ca să nu mai vorbesc de telefoane!
"Un artist nu trebuie să accepte niciodată funcţii de conducere"
- 2009 a fost pentru dvs. un an de cotitură: "divorţul" de Orchestra Filarmonicii "George Enescu", pe care aţi condus-o şi, timp de 23 de ani, aţi şi dirijat-o. Cum s-a ajuns aici?
- Comunicarea mea cu această orchestră s-a stricat mult, prin rolul meu dublu: am fost şi directorul Filarmonicii, şi dirijorul ei. Orice funcţie de administraţie te obligă şi la decizii nepopulare, pe care nu le-ai lua ca dirijor. A fost un divorţ urât şi nedorit, l-am simţit cum vine, am încercat să salvez căsnicia, dar nu mi-a reuşit. Divorţul mare s-a produs cu directorul, dirijorul a fost victima colaterală. În 1991, când Ministerul Culturii şi Sindicatul aproape mi-au impus să preiau această funcţie, am acceptat dintr-un gest de patriotism, care azi nu ar putea fi înţeles. Era imediat după revoluţie şi simţeam că am o datorie faţă de această ţară aflată în derivă. Culmea e că vreo 18 ani, această Orchestră a cunoscut o perioadă de glorie. Când, în 2006, mi s-a oferit funcţia de Generalmusikdirektor al Operei din Bonn, care deţine şi Orchestra Beethoven, am spus nu, fiindcă mi se cereau 27 de săptămâni de prezenţă pe an şi m-am gândit că nu pot abandona Filarmonica. Se vede, acum, că a fost o greşeală capitală. Am învăţat că niciodată un artist nu trebuie să accepte funcţii de conducere.
- Pe mulţi oameni o astfel de lovitură i-ar fi dezarmat complet. Cum aţi găsit mecanismele de ieşire din impas?
- N-a fost uşor, dar am apelat la voinţă. În definitiv, nu m-a făcut dirijor această orchestră, ci eu, ca dirijor, am construit o orchestră europeană. Am forţa mea vitală cu care merg mai departe, sunt un luptător. Dar ambiţia mea nu ţine de vanitate şi de încăpăţânare, nici de posturi sau de imagine socială, ci mai degrabă de a-mi păstra fiinţa intactă şi valorile nealterate de lucruri exterioare. A mă păstra pe mine aşa cum sunt, şi când mi-e bine, şi când mi-e rău.
- Cu ce v-aţi umplut timpul, după ce n-aţi mai lucrat cu Filarmonica?
- M-am apucat intens de operă şi, în trei ani, am scos trei premiere la Opera Română, toate Wagner. Practic, am reintrodus Wagner în România, fiindcă nu mai fusese pus în scenă de foarte multă vreme. Apoi, am călătorit în străinătate ca dirijor, încă mai am căutare şi sunt invitat. Majoritatea timpului l-am dedicat însă Orchestrei de Tineret, un proiect început alături de violoncelistul Marin Cazacu. Ne-am propus să construim o orchestră de oameni tineri şi entuziaşti, pe care să-i formăm pentru performanţă. Nu ne-am gândit să facem muzică de masă, ci să construim o elită, într-o ţară care duce lipsă de orchestre bune, de modele autohtone. Cea mai mare dovadă este Festivalul Enescu, la care vedem zeci de orchestre străine, care sunt toate incomparabil mai bune decât toate orchestrele româneşti pe care le avem. Partea frumoasă e că au apărut deja roade cu această orchestră şi perspectivele sunt promiţătoare. În cei şase ani de când există, şi-a dobândit o mare reputaţie, am fost de mai multe ori invitaţi în străinătate, am apărut pe coperta revistei "Young Euro Classics" din Germania şi vom concerta pe 24 iunie în sala Filarmonicii din Berlin.
Prietenie şi libertate
- Ani de zile aţi concertat peste hotare, eraţi aproape de negăsit în România. Şi totuşi, aveţi un mariaj de lungă durată. Cum aţi reuşit să păstraţi echilibrul în familie, cu o meserie care v-a purtat mereu pe drumuri ?
- Am reuşit, pentru că am găsit persoana care m-a înţeles, în toate încercările mele, dar care a avut şi înţelepciunea de a se detaşa de ele. O femeie poate deveni foarte obositoare în momentul în care se implică prea tare. Această aparentă dezimplicare a soţiei mele mi-a oferit spaţiu să pot respira. A înţeles devreme că sunt un om liber prin structură, care are nevoie să fie lăsat în apele lui. Şi lucrul ăsta se întoarce favorabil pentru ea, acum. Suntem împreună de 45 de ani.
- Mulţi înainte! Asta înseamnă că v-aţi cunoscut chiar foarte devreme. Cum aţi făcut faţă schimbărilor? Oamenii rămân rareori aceiaşi ca la tinereţe.
- E adevărat, oamenii evoluează şi nu ştii niciodată în ce direcţie o vor lua. De schimbare nu scapă nimeni. În cazul nostru, a fost multă înţelepciune şi un dram de noroc. Ne cunoaştem de când ea avea 19 ani, iar eu 22. Evident, şi la noi s-au schimbat fundamental nişte lucruri, ne-am reinventat, ne-am readaptat permanent. Eu, la un moment dat, am început să trăiesc foarte singur şi foarte departe de familie. Am o fiică, şi ea a crescut mai mult fără mine. În momentul acela, dacă nu ar fi existat multă toleranţă şi înţelepciune, s-ar fi putut rupe relaţia. Am avut şi noi crizele noastre, dar le-am depăşit cu bine.
- Cum e dragostea la vârsta asta?
- E prietenie afectuoasă, înţelegere, cunoaştere, acceptare a celuilalt şi stabilitate. La vârsta asta, stabilitatea e importantă, fiindcă e greu să mai schimbi ceva fundamental. Noi nu avem activităţi prea multe în comun. Îmi place să chibiţez pe lângă ea când găteşte sau când grădinăreşte, mă relaxează. Dar în casă trăim destul de separat, eu stau mai mult în biroul meu, la etaj, ea într-o cameră la parter. Ne întâlnim rar şi s-ar putea ca tocmai ăsta să fi fost secretul care ne-a ţinut împreună. Altminteri, avem gusturi diferite, iar soţia mea, deşi e de formare filolog şi cu o structură sensibilă artistic, nu e foarte interesată de muzică.
- Într-un fel, aţi evitat concurenţa care apare în unele cupluri.
- Soţia mea este orice altceva decât o soţie tipică de dirijor, care, în general, e muziciană şi ea, şi care îşi secondează soţul până la a-i face concurenţă social. Aceste femei devin un fel de iubite, secretare şi mame absolute care, sub pretextul că se pun în serviciul lui, se folosesc de fapt de imaginea lui pentru a ieşi în faţă şi a-l eclipsa. Ceea ce le aduce o profundă antipatie.
- Să încheiem într-un ton luminos. E sâmbătă după-amiază. Ce bucată muzicală v-ar plăcea să audiaţi?
- O să vă dezamăgesc, ascult foarte puţină muzică. Nu mai pot asculta ca un consumator, sunt precum cofetarul care nu-şi mai poate mânca prăjiturile pe care le face. Pentru mine, oricum, muzica e o prezenţă neîntreruptă, ea există şi în somn, şi în vise, şi în mintea mea, atunci când merg pe stradă. După atâţia ani de muzică, ajungi la un punct în care liniştea devine mai importantă decât orice sunet.