Tot timpul m-au impresionat bisericile ridicate în preajma spitalelor. Tot timpul mi-au atras atenţia şi, oricât de grăbit aş fi fost, am simţit nevoia să mă opresc şi să le admir îndelung. Din lemn sau cărămidă, mai scunde sau mai înalte, nu vor să se remarce prin nimic. Stau într-o margine de curte şi tac. Dacă te uiţi mai atent, observi că toate sunt înveşmântate în alb şi mai toate au mici rotunjimi laterale, asemenea unui umăr, parcă anume pregătit să sprijine o frunte încinsă de durerea şi neliniştea bolii.
Nu poate fi loc mai potrivit pentru altarul unei biserici decât incinta unui spital, aproape de oameni suferinzi şi, uneori, fără speranţă - oameni cu feţe pământii şi privirea stinsă, ce abia se mai strecoară prin şirul unor zile cenuşii şi ameninţătoare. Zile lungi de aşteptare. Zile cu gust amărui de medicamente şi frică de moarte.
Cineva foarte bolnav povestea cum şi-a învins durerile şi boala, doar uitându-se pe fereastră. Stătea în Pavilionul canceroşilor de la Fundeni şi, prin geamul salonului, a descoperit clopotniţa bisericuţei de lemn din preajma spitalului. Nu era doar frumoasă. Era de-a dreptul învăluită de lumină, ca o rugăciune ce se pregătea să urce spre cer. Privind pe fereastră, a simţit o mare întărire. A simţit cum îşi recapătă speranţa şi dorinţa de a trăi şi, brusc, din clipa aceea a început să lupte, să îndure şi să treacă peste orice îndoială. Într-un târziu, a reuşit. Imaginea crucii de pe bisericuţa spitalului a fost mai puternică decât toate previziunile şi leacurile medicilor, arătând câtă dreptate aveau Sfinţii Părinţi, când spuneau că numai Dumnezeu vindecă boala cu adevărat. Doctorul doar tratează.
"Un strop" de Maramureş şi de frumos
Bisericuţele de spital nu au program. Stau mereu deschise, chiar de la prima oră a dimineţii, când în biserică intră vreun medic chirurg ce se pregăteşte pentru operaţie şi, îngenunchind la icoana Maicii Domnului, o roagă să îl ajute ca el să fie doar purtătorul bisturiului, iar Hristos, mâna care conduce.
Mai scunde sau mai înalte, înconjurate cu belşug de flori şi grădină sau înghesuite doar în încăperea unui fost salon de bolnavi, bisericile de spital par a fi aceleaşi, fără a se asemăna nicio clipă una cu alta. Fiecare îşi poartă în felul ei tăcut povestea şi mulţimea încercărilor prin care au trecut, încercări fără de care nicio lucrare sfântă şi vindecătoare nu ar mai fi posibilă. Dacă ai discuta cu preoţii acestor biserici şi i-ai întreba ce i-a îndemnat să înceapă o construcţie atât de grea, la ce anume s-au gândit când au ridicat cupola sfântului lăcaş, toţi ar spune în esenţă acelaşilucru - că s-au gândit la ceva care să aline suferinţa. S-au gândit la ceva frumos şi plin de strălucire solară, asemenea părintelui Radu Ilaş, care a vrut neapărat să aducă frumuseţea bucovineană de la Putna la Bucureşti; asemenea părintelui Pop de la Fundeni, cel care a oferit "un strop de Maramureş" tuturor bolnavilor fără speranţă, din Clinica de Oncologie aflată în apropiere.
Prezenţa continuă a suferinţei umane îl modelează şi-l transformă pe părintele de spital. Îl face mai sensibil şi mai atent la toate amănuntele ce au darul de a aduce linişte, împăcare şi bucurie sufletească. De omul bolnav nu te apropii pentru a-l întreba ce-l doare. Te apropii ştiindu-i de dinainte suferinţa, trăind-o cumva alături de el. E suficient să-i fii aproape, arătându-i printr-o simplă mângâiere sau îmbrăţişare că cineva îl înţelege şi ia seama la toată neputinţa şi la toată frământarea lui. E mare lucru să ştii că îi pasă cuiva de tine, că ai cu cine împărţi greutatea şi neliniştea unei încercări grele. E mare lucru să nu fii singur în faţa durerii.
Botezul copiilor în agonie
Preoţii de spital, asemenea celor din armată, sunt mereu în stare de alertă, de război. Mereu şi-n orice clipă, pregătiţi să facă un botez, o spovedanie sau să împărtăşească pentru ultima oară pe cineva care va fi simţit apropierea sorocului şi plecarea în marea călătorie a vieţii. Nimic nu e mai impresionant decât să vezi pe cineva cum moare sub ochii tăi, cu numele lui Iisus pe buze şi cu lumina speranţei în priviri. Nimic nu e mai înălţător decât gestul unui preot de spital, cum este cel comis de părintele Paiu, de la "Grigore Alexandrescu", preotul care, aflând despre incendiul de la Maternitatea Giuleşti, a alergat într-un suflet şi a botezat pe toţi copiii aflaţi în agonie. "Mai mult decât atât", mărturiseşte cu uimire părintele. "M-am trezit în graba momentului că le-am dat numele ce-mi veneau pe buze, fără să mă gândesc nicio clipă: Constantin, Ştefan, Radu, Matei. Ei bine, când am ajuns acasă şi m-am uitat pe calendar, m-a cuprins un val imens de uimire şi emoţie. Eram în 16 august, ziua Sfinţilor Brâncoveni, iar eu dădusem nume de botez copiilor chiar numele Brâncovenilor, parcă anume pentru a întări miracolul ce avea să se vădească mai târziu, când, cu o singură excepţie, toţi pruncii botezaţi au supravieţuit şi s-au întremat atât de repede, încât i-au uimit deopotrivă pe părinţi şi pe medici".
În tranşeele suferinţei
Miraculoase şi, mai tot timpul, impresionante până la lacrimi, întâmplările neaşteptate şi de tot felul se succed zilnic în viaţa preotului de spital. În tranşeele suferinţei, niciodată nu ai timp de odihnă. Dimpotrivă, într-un spital, mereu se întâmplă ceva şi nu de puţine ori ai motiv de uimire şi adâncă reflecţie, constatând, ca părintele Iancu de la Spitalul "Marius Nasta", că "Suntem unici în toate - în durere, ca şi în suferinţă". Nimeni nu seamănă cu altul şi fiecare dintre noi are Crucea lui, Golgota lui, urcuşul său aparte. Poate de aceea, suferinţele nu se compară niciodată unele cu altele. Poate de aceea, suferinţa fiecăruia e cea mai mare din lume, cel mai greu de îndurat. Bolnavul se întunecă, se clatină înlăuntrul lui şi chiar se răzvrăteşte. Se compară cu alţii şi se trezeşte cârtind. Se îndepărtează de Hristos şi de calea Mântuirii, luând locul Judecătorului şi considerându-se mai presus decât semenii săi.
Părintele Iancu a văzut multe asemenea tulburări, aşa cum a văzut şi îndreptări miraculoase. Dacă îl întrebi ce anume l-a impresionat mai mult de când slujeşte în curtea spitalului, părintele te priveşte încurcat. Îi vine greu să aleagă. Sunt multe asemenea întâmplări. Îşi aminteşte, de pildă, cazul unui tată disperat, care voia să se arunce de la etaj, neacceptând sub niciun motiv gândul că fiii lui (doi gemeni abia născuţi) nu vor putea trăi, având grave afecţiuni cardiace. Chemat în grabă, părintele a botezat pruncii şi, imediat, în câteva zile, unul din gemeni s-a stins, iar celălalt s-a ridicat, plin de viaţă, brusc însănătoşit, parcă anume să-i lase o mângâiere tatălui speriat şi să-i arate cât de mică e distanţa dintre viaţă şi moarte, dintre disperare şi fericirea cea binecuvântată. Altă dată s-a întâmplat ca o bătrână să ceară, înainte de o operaţie deosebit de grea, să se cunune cu omul cu care trăia de aproape 50 de ani, iar taina căsătoriei (cu toate cele rânduite - flori, cununii şi nuntaşi) să se împlinească, transformând pentru o clipă salonul auster de spital într-o sală domnească, plină de strălucire şi fast înălţător.
Părintele ar putea umple o carte întreagă cu amintirile şi scenele de viaţă la care a asistat copleşit de emoţie sau chiar a vărsat o lacrimă, aşa cum s-a întâmplat când o familie de medici l-a descoperit pe Hristos abia după ce şi-a pierdut unicul copil, bolnav de leucemie, sau când a discutat îndelung cu un tânăr paralizat de la gât în jos. Ce om minunat! Ce suflet curat şi puternic! În situaţia în care era, ardea de dragoste pentru Mântuitorul. Nicio clipă nu a cârtit şi nu şi-a plâns de milă. Spunea mereu rugăciunea lui Iisus şi psalmii pocăinţei. Se culca şi se trezea cu numele lui Hristos pe buze, rugându-L un singur lucru - să-şi poată mişca doar mâna dreaptă, pentru a-şi face cruce şi a putea întoarce singur filele Bibliei sau ale altor cărţi sfinte. "Mereu descopăr în spital oameni mai credincioşi decât mine", mărturiseşte părintele, gândindu-se cu anume tristeţe că, sănătoşi fiind, nu ne dăm seama ce mare lucru reprezintă lucrurile simple din viaţa noastră: să mergem, să respirăm, să privim în jur şi să facem semnul crucii pentru toate lucrurile frumoase care ne înconjoară. Nu ştim să mulţumim Domnului şi să ne bucurăm deplin de tot ce avem. Mereu ne uităm la alţii. Mereu râvnim la ceea ce nu avem. Nu ne dăm seama că nimic nu ne aparţine - nici viaţa, şi cu atât mai puţin timpul, că ele ne sunt încredinţate cu chirie. La final, ca în pilda evanghelică a talanţilor, va trebui să înapoiem ce am primit în dar şi să dăm socoteală pentru toate câte le-am făcut stâmb sau greşit şi, mai vârtos, pentru toate câte nu le-am făcut, deşi puteam şi ne era la îndemână să le facem.
Când cuvintele dispar, rămâne îmbrăţişarea
Părintele de spital trăieşte intens şi grabnic. Îl obligă însăşi slujirea de fiecare zi. Îl obligă mulţimea cazurilor, pentru care nicio facultate de teologie nu îl poate avertiza sau pregăti. E cumva uşor să afli că primii medici au fost preoţi şi că primele spitale au fost mânăstiri şi "vasiliade", înfiinţate pentru cei săraci - fie la Colţea, fie la Mânăstirea Trisfetitele. Mult mai greu este să mărturiseşti un muribund care nu s-a împărtăşit niciodată în viaţa lui, să te încarci cu toate păcatele lui sau să spovedeşti un nebun, cum face părintele Radu de la Spitalul "Obregia" sau părintele Iustin de la Biserica Socola, care, zâmbind amar, recunoştea cu o urmă de lacrimi pe obraz: "La 80 la sută dintre bolnavii pe care îi am aici, la acest spital, nu le pot vorbi despre Dumnezeu. Pentru ei rămâne doar rugăciunea, care produce efecte extraordinare. Moise nu vorbea uneori nimic, iar Dumnezeu îi spunea să nu mai strige la El. De ce? Pentru că atunci când îl vezi pe un om într-o situaţie ca aceea de aici, atunci nu trebuie să-i vorbeşti. Aproape că nici nu te rogi. Verşi o lacrimă, te apleci asupra lui, îl îmbrăţişezi şi zici: «Doamne, fie-Ţi milă de zidirea Ta», iar cuvintele dispar. Dispar asemeni teologiei învăţate pe de rost, atunci când intră simplu şi fără zarvă în cămara simţirii şi a iubirii de aproapele".
*
Bisericile de spital au uşa mereu deschisă. Nu au nimic de ascuns. Chiar dacă nu le ştii povestea, o afli imediat. E suficient să te opreşti din drum şi, curios, să intri într-o bisericuţă de lemn, cum este cea de lângă Spitalul Fundeni; să te închini la icoane şi să schimbi câteva vorbe cu măicuţa de la pangar, ca să-ţi dai seama că oamenii nu se împart niciodată în buni şi răi, ci doar în bolnavi şi oameni vindecaţi sufleteşte. Sora Maria de la pangarul bisericii ştie ce vorbeşte. Bolnavă de cancer într-o fază avansată, s-a trezit părăsită şi de soţ, şi de copii. S-a trezit a nimănui, aruncată pe stradă, printre străini, într-un târziu ajungând la Fundeni, unde a fost operată şi s-a vindecat atât de repede, încât doctorul Bălănel (un om foarte credincios) privea radiografiile şi se mira singur, spunând că asta nu poate fi decât o minune de la Dumnezeu. De atunci, maica a decis să nu mai părăsească locul vindecării ei. Smerită şi cu rugăciunea de mulţumire pe buze, a rămas la poarta spitalului, în bisericuţa cu turlă de lemn, pentru a mulţumi Domnului şi a pregăti toate cele cuvenite slujbelor de dimineaţă, în aşteptarea credincioşilor - bolnavi şi mai puţin bolnavi; medici chirurgi sau simpli trecători.
Pentru sora Maria, biserica a devenit a doua ei casă. E locul ei de rugăciune. E altarul mulţumirii pentru sănătatea şi liniştea sufletului ei de om care l-a descoperit pe Hristos târziu, dar suficient de devreme ca să mai aibă timp de pocăinţă şi îndreptare. Dacă o întrebi care sărbătoare din an e cea mai înălţătoare pentru o biserică de spital, sora Maria te priveşte nedumerită, caută să înţeleagă ce vrei să afli, ezită, cugetă, după care surâde, înţelegând că te referi la Sărbătoarea Paştelui şi, cu vocea ei blândă, îţi spune că, într-un spital, toată lumea vine şi pleacă necontenit, mai puţin de mari sărbători, când nu se fac internări şi nu se operează decât urgenţele. Da, Paştele e deosebit de frumos într-o biserică de spital, dar asta nu înseamnă că e o zi aparte, o zi specială. Dacă ai sta ca sora Maria zi de zi în spatele pangarului plin cu lumânări şi iconiţe de sfinţi, ai înţelege că, pentru bisericuţele de spital, în fiecare zi e Paşte. Mereu cineva învie pe crucea suferinţei. Aici, mereu renasc speranţa, dorul de mântuire şi de viaţă veşnică.
P.S. Suntem o familie din Breaza, judeţul Prahova. O familie fericită. Avem doi copii: Mara-Ioana, de cinci ani şi jumătate, şi George-Mihail, care astăzi împlineşte un an. La această primă aniversare am venit la Bucureşti, la Maternitatea Polizu, unde anul trecut, George-Mihail a fost salvat. Dar să depănăm amintirile; pe 5 aprilie 2004, s-a născut la Spitalul din Câmpina băieţelul nostru, prin cezariană, cu o greutate de 3,55 kg. La început, totul părea să decurgă normal. Dintr-o dată, au apărut convulsiile. I s-au făcut analize, tratamente, dar s-au dovedit inutile. Fiindu-i din ce în ce mai rău, am cerut transferul de la Spitalul din Câmpina la Maternitatea Polizu din Bucureşti, unde am stat, cu mari emoţii, zece zile. S-a infirmat diagnosticul din Câmpina şi s-a constatat că face alergie la antibiotice, alergieereditară de la mamă. Imediat după internare, împreună cu naşii, ne-am rugat în Capela din curtea maternităţii pentru însănătoşirea copilului, pentru salvarea lui. Ne-am rugat la toată Puterea Sfântă şi în special Sfântului Ioan Rusul, am cerut cu smerenie preotului Capelei să ne vină în ajutor cu rugăciunile domniei sale. Minunea n-a întârziat. Sfântul Ioan Rusul, care este grabnic ajutător, ne-a salvat copilul. Starea lui de bine s-a stabilizat, mai ales după ce a fost botezat în capela spitalului, al cărei hram este: Acoperământul Maicii Domnului şi Sfântul Ioan Rusul (27 mai). Acasă, în continuare, ne-am rugat Sfântului şi i-am adus mulţumiri pentru minunea prin care ne-a salvat copilul.
Ion Manea