O să vă istorisesc în aceste rânduri viaţa unui român născut şi crescut într-un ţinut răstignit: Ţara Maramureşului. O ştiţi cu toţii din cântecele ei repezite, cu chiote şi ţâpurituri, din straiele populare bogate şi din turlele bisericilor avântate spre cer. Din nefericire, doar o parte din acest tărâm magic este acum între graniţele noastre. Mare parte din el nu a fost alipit odată cu unirea cu Transilvania, ci a rămas în Cehoslovacia şi mai apoi a fost cedat Ucrainei.
În această parte de lume s-a născut viitorul Sfânt Iov, Multpătimitorul. A văzut lumina zilei în satul Iza, în anul 1902, în vremuri negre şi învolburate. Maramureşenii erau pe atunci, la fel ca toată Transilvania, sub stăpânirea habsburgilor, răi şi nemiloşi cu credinţa ortodoxă, pe care o prigoneau în fel şi chip. Ţăranii din Iza îşi ţineau legea aşa cum puteau, fără biserici, botezându-şi copiii în case, pe furiş, cununându-se cum apucau. Dacă erau întrebaţi în ce cred, răspundeau însă curajos. Aşa au murit mulţi dintre ei, îngropaţi apoi de-a valma, în gropi săpate la marginea satului. Unii erau purtaţi în judecăţi şi închişi, alţii erau bătuţi în văzul tuturor. Soldaţii Vienei nu se sfiiseră să omoare chiar şi fete tinere, despre care au aflat că vor să intre într-o mânăstire ortodoxă. Le-au luat de acasă noaptea, răpindu-le ca lupii, în plină iarnă, când afară erau minus 30 de grade, şi le-au silit să intre în apele îngheţate ale unui torent de munte. Apoi, dis-de-dimineaţă, mai mult moarte decât vii, le-au alergat pe uliţele satului, rupând de pe ele hainele ude şi chiuind bucuroşi, atunci când bietele fete cădeau degerate. În mânăstire nu a mai ajuns niciuna.
Viitorul sfânt Iov s-a născut în familia Codrea, în care tatăl era român, iar mama ruteancă. Cum nu aveau preot, l-au botezat târziu, punându-i numele de Ioan. Copilul avea să-l urmeze pe Botezătorul lui Hristos, în dârzenie şi suferinţe.
Crucea de aur a ţarului Nicolae
La familia Codrea poposise de câteva zile un părinte bun, cu chip de sfânt, desprins parcă din icoane. Le vorbea oamenilor de Hristos şi ortodoxie, dar pe ascuns, căci cătanele austriece îi pedepseau aspru pe cei care propovăduiau credinţa creştină a Răsăritului. Aşa că oamenii se temeau pentru părintele acesta nou şi încercau, pe cât se poate, să-l ocrotească. De credinţa lui, atât de prigonită de autorităţi, nu se fereau, însă, defel. Îşi trimiteau copiii să-i vestească pe vecini când avea să fie săvârşită următoarea sfântă liturghie şi tot ei, copiii, stăteau apoi de pază, ca să le dea de veste dacă vin cătanele.
Aşa a ajuns să-l cunoască şi micul Ioan pe părintele Amfilohie Kemin. Părinţii săi l-au ascuns pe călugăr în şură, într-o claie de fân, iar Ioan, împreună cu fratele său, Vasile, îi duceau acolo de-ale gurii. Prin sat copiii vorbeau des de crucea părintelui - o cruce de aur mare şi minunată, pe care o purta la gât. Fusesea ţarului martir Nicolae al II-lea, cel ucis de comunişti, împreună cu întreaga familie. Ioan a văzut odată un crâmpei din ea. Fusese în şură, la părintele Amfilohie, şi când o parte a rasei sale vechi s-a răsfrânt, a putut zări pe pieptul său o lucire moale, care l-a vrăjit. În semiîntunericul acela, părea că aurul crucii luminează de la sine. De atunci, inima i-a fost arsă de dorinţa de a o vedea. Să o vadă deplin şi să o sărute, aşa cum faci cu orice lucru plin de sfinţenie. Se temea să-i ceară asta părintelui, dar până la urmă şi-a luat inima în dinţi şi i-a spus, ducându-se în şură, împreună cu fratele său, Vasile. Ieromonahul Amfilohie a tăcut şi a zâmbit uşor. Nu era lucru simplu, pentru că nu era o cruce oarecare. Era crucea unui ţar martir, care-i fusese încredinţată lui doar pentru a o duce unui alt sfânt - Alexie Carpatinul, un mare mărturisitor al ortodoxiei. Dacă băieţii vor, el le-o poate arăta, dar dacă vor să o sărute, atunci trebuie să se făgăduiască lui Dumnezeu că se vor face călugări. Căci numai monahilor le fusese dată spre sărutare. Cuvintele ieromonahului Amfilohie i-au lăsat pe copii în cumpănă. Toată noaptea s-au foit în aşternut, gândindu-se ce să-i spună a doua zi părintelui. Spre dimineaţă s-au hotărât - se vor face călugări şi vor săruta crucea ţarului! Zis şi făcut! În inima sa de copil de 12 ani, Ioan nu ştia că-şi pecetluise destinul. Până la moarte.
Călugăr maramureşan
Ioan nu era singurul tânăr din Iza care dorea să apuce calea mânăstirii. În fiecare familie existau doi-trei copii care ar fi vrut să-şi jertfească viaţa lui Hristos. După căderea Imperiului Habsburgic, începând cu anul 1918, Maramureşul a fost împărţit în două - o parte a rămas în Transilvania şi s-a unit cu România, iar o altă parte, cea de dincolo de Tisa, a ajuns în Cehoslovacia. Pentru români era dureros să fie în afara patriei-mamă, dar noua lor ţară le garanta, totuşi, libertatea credinţei. Liberi fiind, fără să mai aibă grija autorităţilor habsburgice, tinerii din Iza s-au gânditsă ridice o mânăstire aproape de satul natal. Au ales pentru asta Macoviţa - un vârf de munte împădurit şi greu accesibil, pe care l-au cumpărat cu banii lor. Ioan a dăruit tinerei mânăstiri tot ceea ce strânsese pentru un drum pe care visa să-l facă la Muntele Athos. A fost nevoie însă de multă sudoare pentru a ridica chiliile şi biserica. Locul ales era prielnic rugăciunii, în linişte şi însingurare, dar până la el nu urca niciun drum, iar pe culme nu se afla niciun izvor. Fiecare strop de apă trebuia cărat în spate, de la jumătate de kilometru, şi la fel aveau să facă şi cu piatra şi nisipul pe care le-au folosit la temeliile noului lăcaş. Erau însă tineri, oţeliţi în încercări şi prigoane, suflete dârze şi bucuroase că pot, în sfârşit, să facă ceva pentru credinţa lor. Biserica au ridicat-o doar într-un an şi au închinat-o Sfintei Treimi. Schitul s-a numit Gorodilov, după numele unui sat din apropiere. Curând, Ioan a fost tuns în monahism, primind numele de Iov. Dorea acum să se liniştească, adâncindu-se în rugăciune. Dar viitorul nu avea să-i îngăduie visul.
Începutul pătimirilor
Era anul 1938, când Ungaria reintra în posesia Maramureşului. Cehoslovacia, statul în care ţăranii din Iza s-au putut ruga liberi, nu mai exista. Fusese înghiţită de Germania lui Hitler. Pentru călugării de la Schitul Sfânta Treime a fost o lovitură de moarte. Nu trecuseră decât trei decenii de la prigoanele pe care habsburgii le dezlănţuiseră asupra ortodocşilor maramureşeni, iar acum trupele horthyste îi puteau masacra din nou. Ca să scape, bărbaţii erau siliţi să se înroleze în armata ungară. Zeci de mii de maramureşeni îngroziţi au luat atunci calea Ucrainei. Oameni năpăstuiţi, care în căruţe, care pe jos, purtându-şi în boccele puţinele lucruri pe care le puteau căra cu ei. Se gândeau că acolo trăiesc fraţii lor întru ortodoxie, care-i puteau ocroti. În anul 1940, pe drumul pribegiei a apucat şi tânărul monah Iov - "Am luat o traistă în care am pus Evanghelia, pâine, sare şi o cană. Am luat binecuvântare de la duhovnic şi am plecat".
Ajunşi în Ucraina Sovietică, maramureşenii vor afla curând că stăpânirea comunistă nu numai că nu-i ocroteşte pe "fraţii" ortodocşi, ba chiar îi socoteşte spioni. Zeci de mii de refugiaţi maramureşeni au fost arestaţi şi trimişi în lagărele din apropierea Cercului Polar. De acolo aveau să se întoarcă foarte puţini. Părintele Iov a fost şi el prins. L-au luat drept spion, deşi spusese de la început că este monah ortodox şi a venit să-şi afle scăparea la fraţii săi. În zadar. L-au bătut zile în şir, ca să spună ce dorea să spioneze - "Şapte zile şi şapte nopţi fără somn şi fără mâncare. Nu mă lăsau să mă aşez, mă băteau foarte crunt. Gura mi se uscase, buzele mi se sfărâmaseră, limba era ca o răzătoare. Anchetatorul mi-a pus pistolul în faţă - «Recunoaşte, animalule, îţi spun pentru ultima oară. Te împuşc ca pe un câine! Număr până la trei: unu, doi, trei!» şi m-a lovit cu arma în cap!".
Primele minuni
Mergeau rebegiţi prin Siberia, în drumul lor de la barăci spre mină, agăţându-se de o funie groasă, pe jumătate îngheţaţi. De departe ai fi zis că sunt nişte zdrenţe întinse la uscat în bătaia vântului. Dacă nu se ţineau strâns de frânghie, crivăţul îi mătura ca pe frunze. Odată luaţi pe sus, nu stătea nimeni să-i aducă înapoi. Mureau în câteva minute. Lagărul era în apropierea Cercului Polar, iar gerul năpraznic, de minus 50 de grade, era înteţit de vântul care-ţi pătrundea prin fiecare ungher al zeghei. Mâncare aproape că nu primeau deloc. Era nevoie de toate grânarele Rusiei ca să poată susţine în război uriaşa Armată Roşie, aşa că pentru ei, bieţi deţinuţi, nu mai rămânea aproape nimic. Foamea şi frigul îi făceau pe unii să-şi iasă din minţi. Erau amestecaţi - criminali de drept comun cu deţinuţi politici. Nu conta decât puterea braţelor. "Am fost duşi în lagăr pentru a fi exterminaţi. Să omori un om acolo era floare la ureche. Dacă un alt deţinut voia să-ţi ia puloverul sau cizmele, nu ţi le cerea, ci te lovea în cap cu ciocanul ca să-şi prelungească propria viaţă".
Părintele Iov a primit această nouă încercare ca şi cum ar fi fost trimisă din mâinile lui Dumnezeu. Se simţea una cu şirul acesta rebegit de oameni, amestecat în durerile lor. Îi mângâia cum putea - cu rugăciunea şi fapta, încercând să le aline chinul trupului şi al inimii. Nu reuşea cu toţi. Cu unii, pur şi simplu, nu avea cum, căci puterile întunericului îi înghiţiseră mai înainte.
Aşa s-a întâmplat cu un deţinut de drept comun, un criminal, care s-a repezit odată la el cu cuţitul. Voia să-l omoare, ceea ce în lagăr se mai întâmpla, dar a înţepenit aşa, cu cuţitul în aer, nemişcat ca o statuie. Şi-a revenit în câteva minute şi apoi a început să urle la părintele Iov - "Ce-ai făcut, popo? Cu ce m-ai ars? Am fost pârlit ca de un foc!". Rugăciunea sfântului îl împietrise.
În 1943, părintele a fost eliberat şi înrolat în armata sovietică. Aveau nevoie de unii dintre foştii deţinuţi pentru ofensiva împotriva Germaniei. Când a ieşit pe poarta lagărului, vrednicul călugăr cântărea 45 de kilograme, deşi era un om înalt. Ca să se întremeze, a primit o raţie suficientă de pâine şi 15 conserve cu carne. Era de acum soldat sovietic... Inimă iubitoare, părintele Iov s-a întors însă şi a împărţit toate conservele deţinuţilor cu care petrecuse anii de suferinţă. Prima i-a dat-o chiar celui care dorise să-l omoare...
Din lagăr, părintele a fost trimis direct pe front, să lupte alături de Armata Roşie "eliberatoare". A fost repartizat în armata Cehoslovaciei, ţară al cărei cetăţean fusese după 1918. Dar inima sa blândă refuza să lupte. Le-a spus ofiţerilor că el nu poate să tragă cu arma în niciun om. Aşa că l-au pus să care obuze. Dar şi aici îl mustra conştiinţa, aşa că demonta focoasele acestora ca ele să nu explodeze. Ani de zile mai târziu, părintele Iov avea să le spună ucenicilor săi că nu era singurul care făcuse aşa. S-a întâmplat ca peste bateria lui să cadă obuze ale nemţilor care nu au explodat. Cercetându-le, au găsit în focoasele lor bileţele cu mesaje de încurajare de la soldaţii germani, în care aceştia le scriau că îl urau pe Hitler... Tot acolo, pe front, Domnul avea să facă multe minuni cu el. O dată, un obuz a căzut chiar pe tunul deservit de părinte. Explozia i-a ucis pe toţi, doar Ioan a căzut cu faţa în jos şi a simţit că peste el curge ceva asemănător cu o grindină. Erau schije, care i-au ciuruit mantaua şi i-au perforat casca soldăţească, dar Hristos l-a ocrotit, şi niciuna dintre aceste schije nu i-a trecut în carne, ca şi cum mantaua ar fi fost din oţel.
După terminarea războiului s-a putut întoarce acasă întreg şi pe deplin sănătos. La finalul bătăliilor, a făcut şi o prorocire. Camarazilor săi li se ordonase să sape nişte tranşee, dar părintele Ioan a venit la ei şi le-a spus: "Fraţilor, nu mai săpaţi! Opriţi-vă şi mulţumiţi-I Domnului! Până dimineaţă războiul se va sfârşi!". Nu l-a crezut nimeni, poate că l-au luat drept nebun, şi au continuat să lucreze, dar cuvintele părintelui s-au adeverit întocmai - dimineaţa li s-a spus că Germania capitulase. Războiul luase sfârşit, iar părintele se putea întoarce acasă.
Revărsarea
În îndelungata sa viaţă, părintele Iov (Ioan) a avut parte de două perioade scurte în care a putut trăi în mânăstire ca monah. Prima a fost cea în care s-a pregătit ca novice, construind Schitul Sfânta Treime, iar a doua a fost cea de după întoarcerea sa de pe front. Fusese plecat timp de şapte ani. Şapte ani de încercări supraomeneşti, din care scăpase cu viaţă în chip miraculos, şapte ani în care făcuse un salt duhovnicesc pe care alţi călugări îl fac într-o viaţă. Monahul Iov era acum un alt om. Şi acest fapt putea fi sesizat şi de ceilalţi, de vreme ce, în doar doi ani de zile, a urcat treptele slujirii bisericeşti, ajungând preot călugăr şi stareţ al mânăstirii. Harismele sale au început să se manifeste. Avea deja darul înaintevederii. Ochiul său lăuntric, luminat de har, putea străpunge fruntariile timpului pentru a cunoaşte viitorul.
Un credincios, Dimitrie Plisca, se ostenea ajutând mânăstirea, deşi avea o gravă problemă: în război fusese împuşcat în cap, iar glonţul îi rămăsese în craniu. Din această cauză, îşi pierdea deseori cunoştinţa, mai ales atunci când făcea efort. Dar dragostea lui pentru mânăstire îl mâna să lucreze în folosul acesteia, deşi era periculos pentru sănătatea lui. Stareţul Iov a văzut râvna sa şi i-a prezis că glonţul îl va mai supăra o vreme, apoi se va însănătoşi pe deplin şi va muri la adânci bătrâneţi. Vorbele sale s-au împlinit întocmai. Nu numai că Dimitrie s-a însănătoşit, dar a ajuns şi cel mai bătrân locuitor al satului Iza. Când a murit, avea 93 de ani.
Primii ani de după război au fost rodnici pentru mânăstirile din Maramureşul de peste Tisa, care acum ajunsese în componenţa Ucrainei. În pofida conducerii comuniste, s-au deschis noi schituri, care în curând s-au umplut de vieţuitori. Dar pacea aceasta nu avea să dureze decât treisprezece ani. Odată cu venirea la putere a lui Hrusciov, un plan sălbatic, de nimicire a monahismului, avea să fie aplicat. Mânăstirile şi schiturile au fost pe rând închise, iar monahii au fost alungaţi. Pentru părintele Iov începea o nouă prigoană. Din Mânăstirea Sfânta Treime, unde era stareţ, mânăstire pe care o reclădise după un incendiu devastator, nu a putut lua decât un cearşaf. Atât. A plecat doar cu o traistă, fără să ştie încotro va merge. Cu toate acestea, şi-a păstrat mereu seninătatea. Continua să le spună oamenilor că va fi bine. Fraţilor îndureraţi le-a spus chiar că în curând tot Maramureşul se va umple de mânăstiri. Din nou vorbele sale păreau nebuneşti.
Ultimul cuib
În satul căruia străbunii români i-au spus Mânăstirea, şi care acum se numeşte Uglea Mică, se află două bisericuţe. Sunt cocoţate pe o culme acoperită de copaci, pe care nu a fost loc decât pentru ele şi pentru o casă cuminte, cu cerdac şi două camere. Într-una din acestea a locuit părintele Iov restul anilor pe care i-a petrecut pe pământ. În apropierea lui, în sat, au început să se strângă măicuţe alungate din mânăstiri. Casele de mireni erau locuite de câte două, trei călugăriţe, care puteau astfel să-şi ducă mai departe rânduiala monahală. Rânduiala asta tainică s-a răspândit în întreg ţinutul, împlinind profeţia părintelui Iov, care le-a spus fraţilor la începutul prigoanei - "Maramureşul se va umple de mânăstiri." Doar că acestea erau invizibile pentru autorităţi.
Odată aşezat în satul Uglea Mică, părintele s-a dăruit total slujirii. Ardea să-şi ajute semenii prin rugăciune. A oficiat întreaga viaţă Sfânta Liturghie în fiecare zi, cu doar trei excepţii, când a fost silit să se interneze pentru a se opera. Şi chiar şi atunci, de îndată ce se trezea după operaţie, pleca din spital imediat, în pofida medicilor care protestau, doar ca să poată sluji a doua zi Liturghia. Şi făcea asta în pofida vârstei şi a oboselii. La Uglea, părintele Iov a ţinut zilnic toată rânduiala slujbelor mânăstireşti, cu Ceasuri, Utrenie şi Vecernie, chiar dacă biserica era uneori goală, iar rânduiala slujbelor era anevoioasă pentru un singur slujitor. Iar în acest timp avea în grijă sute, poate mii de fii duhovniceşti, care veneau uneori chiar şi de la Moscova sau Kiev, doar ca să-i ceară un sfat. Darul clarviziunii sale se manifesta şi în cele mai banale lucruri. De pildă, adesea sătenii din Uglea veneau la el să-l întrebe unde să-şi sape fântâna şi, ori de câte ori îl ascultau, dădeau de apă.
În anii din urmă, părintele dobândise o mare putere şi asupra diavolilor. Ucenicii povestesc despre o fetiţă vrăjită de o femeie pizmaşă, care-i dăduse să bea ceva în timpul unei petreceri. De atunci, copila căzuse la pat, iar părinţii au umblat cu ea ani la rând pe la mai mulţi doctori, fără rezultat. Nimeni nu ştia de ce suferă. În cele din urmă, un medic credincios le-a spus părinţilor să meargă la părintele Iov din Uglea. Când s-a apropiat de biserica sfântului, fetiţa a scos un urlet lung, neomenesc, atât de puternic, încât a întrerupt slujba. Părintele Iov s-a rugat atunci îndelung pentru ea şi i-a citit rugăciunile de dezlegare. Când le-a terminat, fata a încetat să urle şi s-a însănătoşit deplin.
Puterea părintelui Iov nu-i venea de la trup. Un ucenic a încercat să stea lângă el să vadă când mănâncă. A trecut o zi, dar părintele Iov nu a pus nimic în gură. A doua zi, ucenicul a văzut cum a luat o bucăţică de pâine şi puţină apă. Sfântul a văzut că e mirat şi i-a spus: "Vasile, eu am o lege: dacă mă simt rău, beau apă şi fac trei sute de metanii până la pământ. Trebuie să îmi ţin pravila până la sfârşit".
Harul lui Dumnezeu care clocotea în inima sa înrâurea nu numai oamenii, ci şi animalele. Când ieşea din chilia sa, veveriţele coborau din copaci ca să-i mănânce din palmă, iar păsările sălbatice zburau spre el, de departe. La înmormântarea sa, pe 31iulie 1985, în biserică a intrat o pasăre mare, albă, care a zburat deasupra tuturor şi apoi s-a aşezat de trei ori pe umărul nepoatei sfântului. Când au ieşit cu sicriul din biserică, un stol de păsări a venit ciripind spre coşciug. Îşi luau rămas bun de la binefăcătorul lor.
Poate că dacă ar fi fost doar aceste întâmplări minunate, peste numele şi viaţa Sfântului Iov s-ar fi aşternut praful uitării. Dar el a continuat să lucreze şi dincolo de mormânt. A săvârşit minuni, iar în anul 2007, când trupul i-a fost dezgropat în vederea canonizării, a fost găsit neputrezit, deşi groapa sa era plină de apă. Un an mai târziu, pe 18 septembrie 2008, Biserica Ortodoxă a Ucrainei, subordonată Patriarhiei Moscovei, l-a canonizat pe Sfântul Iov Codrea din Uglea Mică, românul care a trăit şi pătimit într-un Maramureş de care noi am uitat... Ar fi bine ca, din când în când, să ne aducem aminte de fraţii noştri care trăiesc acolo şi să-i pomenim în rugăciunile noastre, rostind şi numele Sfântului Iov, Multpătimitorul.