"Am avut mai multe răspântii în viaţă şi fiecare dintre ele m-a trimis în altă direcţie", mărturiseşte actualul posesor al viorii. "Una dintre cele mai importante a fost admiterea la Conservatorul din Bucureşti. A fost drastic, am tras cu dinţii, simţeam că este o bătălie pe viaţă şi pe moarte. Rămăsesem singurul dintre candidaţi care nu avea scutire pentru armată şi ştiam că acolo cei veniţi din mediul artistic primeau cele mai grele munci. După eliberare, foarte puţini reuşiseră să intre la Conservator. Presiunea a fost foarte mare, mă gândeam că dacă nu intru, s-a terminat cu vioara şi cu viaţa mea. Aşa că, atunci când am intrat la examen, am ştiut că nu există decât o variantă, să fiu admis!".
Craioveanul Liviu Prunaru a fost admis la Conservator, apoi la Academia Yehudi Menuhin, iar acum este unul dintre cei mai apreciaţi violonişti europeni, concertmaistru al apreciatei Royal Concertgebouw Orchestra din Amsterdam. Mereu între două avioane sau două concerte, violonistul a avut amabilitatea de a ne acorda acest interviu, la capătul unui adevărat maraton concertistic pe care l-a susţinut în România, în toamna anului trecut.
La răscrucea vieţii
- Muzica v-a însoţit întreaga viaţă, încă din fragedă copilărie...
- Într-adevăr, în casa noastră se auzea mereu muzica, iar de la patru ani, am început să merg cu mama la repetiţii, la sala de concerte. Mama cânta la violă, iar eu m-am îndreptat spre vioară, de la şase ani. Din păcate, la nouă ani am pierdut-o pe mama. L-am crescut împreună cu tata pe fratele meu mai mic, care atunci avea un an. A fost greu. Apoi am început competiţiile prin ţară. La Suceava am câştigat Lira de Aur şi profesoara mea, doamna Mailat, a devenit a doua mea mamă. În rest, am avut o copilărie normală, fără nimic forţat. Au fost, desigur, momente în care mă strigau copiii să ies la joacă, iar eu rămâneam în casă la studiu, însă am jucat şi eu mingea pe maidane, am spart geamuri cu praştia. Eram foarte rapid, la un moment dat se punea problema dacă să fac muzică sau sport de performanţă, iar aici mă împărţeam între fotbal şi atletism. Mereu, când ieşeam la joacă, tata îmi spunea să îmi feresc mâinile şi a avut dreptate, pentru că am ales muzica. A fost una din răscrucile vieţii mele.
Cel mai mare "Bravo!"
- Cum aţi ajuns să studiaţi la celebra Academie Menuhin?
- Mai întâi a fost Conservatorul din Bucureşti, unde am avut-o profesoară pe doamna Cornelia Bronzetti, care mi-a urmărit mai apoi cariera şi a venit la aproape toate concertele mele din Bucureşti. Mereu mă critica, descoperea ceva care nu fusese perfect, însă după ultimul meu concert de la Sala Radio, m-a impresionat. A venit la mine şi mi-a spus: "Cel mai mare bravo! Ai ajuns undeva foarte sus!". În 1990, am primit o invitaţie de a urma un masterclass la Academia Menuhin din Gstaad, Elveţia. Nu mai ajunsesem în Europa Occidentală, participasem la concursuri doar în Est, în Rusia, Cehoslovacia. Am plecat acolo pentru zece zile şi am rămas timp de 16 ani. Student, asistent, profesor... Cel care m-a chemat acolo, Alberto Lysy, înseamnă foarte mult pentru mine, atât ca profesor, cât şi ca om. Un personaj extraordinar. Un om de o vastă cultură, un om extrem de sensibil, îi dădeaulacrimile când ne povestea despre predecesorii săi. Şi avea despre cine povesti. La prima sa călătorie la Londra, sfârşise cântând sub un pod, după ce fusese exmatriculat. După trei ani, a pornit din nou, cu vaporul, din Argentina sa natală până în Europa, călătorie ce durase o lună. Aici a devenit primul sud-american ce a câştigat concursul Regina Elisabeta, iar porţile i s-au deschis. L-a rugat pe Yehudi Menuhin să-i fie profesor, însă acesta nu luase niciodată un elev sub aripa sa. Totuşi, l-a luat cu el la concerte, i-a devenit al doilea tată şi, în cele din urmă, au sfârşit prin a cânta împreună. Mai târziu, aveau să formeze "Academia Menuhin". Când am plecat de la Academie, după 16 ani, învăţasem enorm de la Lysy, a fost o şansă incredibilă să am alături un astfel de maestru, cu rădăcini în trecutul glorios al muzicii. A cântat până în ultimele clipe ale vieţii. Era, de asemenea, un profesor foarte exigent, în special când era vorba de acuitatea tehnică. Am înregistrat discuri împreună cu Camerata Lysy şi am susţinut turnee în lume. La primul turneu pe continentul nord-american, am trecut proba de foc. Maestrul mă punea să învăţ piese noi cu două zile înainte de concert, iar cu cinci minute înainte de a urca pe scenă mă anunţa că schimbăm digitaţia. "Cine nu face faţă merge şi vinde cartofi", spunea. Am fost aruncat în luptă şi asta m-a învăţat foarte multe, pe lângă repertoriul foarte vast cu care am rămas.
"Acum ori niciodată!"
- Cum v-aţi acomodat printre străini? Ce v-a determinat să rămâneţi atâţia ani la Academie?
- Mi s-a propus să rămân încă din prima zi. Eu eram de la 15 ani plecat de acasă, însă a fost o decizie foarte grea pentru mine să mă stabilesc în străinătate. Lysy mi-a spus: "Acum ori niciodată!". Noroc cu limba franceză pe care o învăţasem la şcoală, la Craiova, mai mult fără să vreau. Am început să învăţ zilnic şi engleza, aşa că mă puteam înţelege cu toată lumea. Eram un grup de copii aruncaţi în afara ţării lor, ce se aflau acolo cu un ţel comun: să cânte, să fie cât mai buni în muzică. Eu eram singurul român, înconjurat de cehi, bulgari, argentinieni. Nu era o academie tipică, strategia era să te înveţe să fii cât mai bun nu stând în bancă şi ascultând profesorii, ci urcând pe scenă. Eram tineri cu toţii, studiam pe rupte, dar ne şi distram. Gstaad este un loc celebru pentru pârtiile sale de schi, în timpul sezonului este arhiplin, însă în afara lui eram doar noi, sătenii şi vacile. Îmi amintesc de serile petrecute pe marginea piscinei, de petreceri, de mini-turneele de ping-pong de la trei dimineaţa. Apoi ne luam instrumentele şi cântam, indiferent cât era ceasul. După cei trei ani, cât dura o generaţie de studenţi, am devenit asistent, apoi profesor. Academia Menuhin a fost ca un cocon în care ne izolasem de lume, ne simţeam confortabil, studiam şi dădeam concerte. Împreună cu câţiva dintre colegii de acolo am fondat "Tharice Virtuosi", un ansamblu de coarde cu totul special, format din şefi de orchestre, profesori, instrumentişti de înaltă ţinută. Nu trece o zi fără să ne gândim la mentorul nostru, Alberto Lysy, ştim că dacă n-ar fi fost el, niciunul dintre noi nu ar fi ajuns la acest nivel. Ne simţim extraordinar când suntem din nou împreună şi vom urca pe scena Festivalului Enescu din 2015.
- Cum vă simţiţi când urcaţi din nou pe o scenă din România?
- A fost o perioadă în care cântam foarte rar aici. După '90, se încercau tot felul de lucruri în România, se făceau multe greşeli, dar apăreau şi iniţiative reuşite. Eu nu eram însă solicitat şi mă gândeam că-i păcat să cânt pe toate continentele şi să ajung atât de rar pe o scenă românească. Nu sunt un artist care se autopromovează. Nu mă rup de lume, însă am mereu de studiat, în fiecare zi, aşa că sunt în urmă cu mail-urile şi de obicei am telefonul mobil cu soneria dată la minim. În ultimii ani, am început să fiu din ce în ce mai solicitat în România şi asta mă bucură foarte tare, mă bucur că lumea nu m-a uitat aici. Dacă înainte veneam aici de două ori pe an, acum vin de două ori pe lună. Am luat România la pas.
"Am descoperit România mergând cu trenul la Cluj"
- Şi cum vi se pare ţara?
- Mie îmi place foarte mult România, îmi plac peisajele sale. Înainte să plec în Elveţia, mergeam deseori cu trenul la Cluj, unde aveam o prietenă. Călătoream noaptea, până când mi-am zis să încerc o dată şi ziua, să văd cum este. Aşa am descoperit cât de frumoasă este ţara asta, se poate compara foarte bine cu Elveţia. Poate că eu sunt subiectiv, dar am prieteni din Argentina care au venit la Craiova şi au rămas încântaţi, mi-au spus că nu avem niciun motiv să invidiem Occidentul. Iar soţia mea, care este rusoaică, este încântată de fiecare dată când vine aici. Spune că se simte mai acasă decât la ea, în Rusia. Vorbim jumătate în engleză, jumătate în română, înţelege totul, la exprimare mai are ceva reţineri. Mi-a fost studentă la Gstaad, iar acum cântăm împreună în Concertgebouw Orchestra din Amsterdam. Au fost şi momente în care am văzut lumea împreună, cum a fost la turneul pe şase continente, cu ocazia împlinirii a 125 de ani de la înfiinţarea Concertgebouw. Am susţinut atunci un concert şi în avion, în drum spre Brazilia, pentru compania aeriană care ne sponsorizează.
- Cu un program atât de încărcat, cum vă refaceţi forţele?
- Acum mă voi întoarce la Amsterdam şi-mi voi revedea soţia şi prietenii de acolo, după o absenţă de trei săptămâni, şi asta îmi va prinde bine. Voi asculta muzică de toate genurile, voi relua exerciţiile de disciplină mentală şi mă voi reapuca de sport. Imediat voi începe concertele la Amsterdam. O dată pe an mergem la Buenos Aires, aceea este vacanţa noastră şi momentul în care ne refacem energiile. Se simte! Când revenim de acolo după două săptămâni, suntem gata de treabă. Prima oară ne-a dus acolo Alberto Lysy, pentru a ne arăta locurile natale. Prietenii pe care mi i-am făcut acum douăzeci de ani au devenit o nouă familie pentru mine, ne vizităm des, vin şi ei la mine câteodată. Buenos Aires este un oraş cu un aer artistic, e mereu soare, oamenii sunt deschişi la suflet. Cu toate problemele politice şi economice, încearcă să se bucure de viaţă, sunt optimişti şi veseli. Mă simt bine între latini, am un sentiment de acasă. Când aterizez la Buenos Aires, parcă aş veni în România, lucru pe care nu îl simt când ajung în Olanda, la New York sau în Scandinavia.
CARTE DE VIZITĂ
S-a născut în aprilie 1969 la Craiova. A urmat cursurile Liceului de Muzică George Enescu şi a absolvit Conservatorul din Bucureşti. În 1990 a devenit student al Academiei Menuhin, unde s-a perfecţionat alături de iluştri muzicieni, între care Yehudi Menuhin. A câştigat premii importante la concursuri din Europa, America de Nord şi Asia.
Prima ocazie de a-l asculta pe Liviu Prunaru anul acesta, la Bucureşti, va fi concertul pe care îl va susţine, alături de soţia sa, pe 26 februarie la Sala Radio, într-un eveniment organizat de Orchestrele şi Corurile Radio.