Hadrian îşi ridică un oraş
Pentru romani, cele trei cruci pe care fuseseră răstigniţi Hristos şi cei doi tâlhari erau doar nişte lemne bune de executat răufăcătorii. Aşa că, după ce au luat de pe ele trupurile neînsufleţite, le-au aruncat la poalele Golgotei, cu gândul să le folosească şi la alte execuţii. Dar câţiva ucenici ai lui Iisus le-au adunat şi le-au ascuns.
După Înălţare, ele au fost scoase la iveală. Pentru cei care-l cunoscuseră pe Mântuitorul, ele erau mai preţioase decât templul din Ierusalim. Le aduceau aminte de moartea Domnului, de chinurile sale îndurate pentru întreaga omenire. Aşa că au început să vină să le vadă. Mai întâi cei din Ierusalim, apoi cei din împrejurimi şi, după ce vestea Învierii s-a răspândit, au început să vină chiar şi din Antiohia. Crucile, Mormântul Sfânt, care păstra încă mireasma Învierii, grădina din Ghetsimani au ajuns astfel locuri de pelerinaj. Au trecut anii, iar micuţa comunitate creştină din Ierusalim a sporit. Apoi a venit urgia. Iudeii s-au ridicat împotriva romanilor, şi în vara anului 70, templul lor a fost distrus de armatele lui Titus, iar Ierusalimul a fost făcut una cu pământul. Dar Golgota, care era în afara oraşului, a scăpat, şi împreună cu ea şi Mormântul Învierii. Aşa că pelerinajele au continuat, iar creştinii s-au înmulţit pe tot cuprinsul imperiului. Dar în anul 135, împăratul Hadrian s-a hotărât să reconstruiască Ierusalimul şi, pentru a pune capăt pelerinajelor creştinilor, a acoperit cu pământ atât Golgota, cât şi Mormântul Învierii, ridicând deasupra acestor locuri sfinte un templu închinat lui Venus. Şi ca să şteargă din amintirea tuturor cetatea sfântă a Ierusalimului, a rebotezat oraşul nou construit. I-a spus Aelia Capitolina. Aelia - în cinstea sa, iar Capitolina - în cinstea lui Jupiter, căruia i-a dedicat un templu, chiar în mijlocul vechii cetăţi. Părea că urmele trecerii lui Iisus pe pământ fuseseră şterse pentru totdeauna. Până la Constantin, primul împărat creştin din istoria imperiului roman, care a schimbat cursul istoriei.
Constantin
Nu se născuse creştin. Tatăl său îl cinstea pe Zeul Soare - Sol Invictus, cel care dă viaţă pământului primăvara şi care are grijă de tot ce este viu. Lui Constantin i-a plăcut din fragedă copilărie lumina. Viaţa i s-ar fi scurs în adorarea Soarelui, dacă Domnul nu i-ar fi descoperit Crucea înainte de bătălia de la Pons Milvius.
În toamna anului 312, plecase spre Roma să-l înfrunte pe Maxenţiu, rivalul său la tron. Constantin avea doar 20.000 de legionari, iar Maxenţiu îl aştepta cu o armată de 150.000 de oameni şi, oricât de curajos era, ştia că nu avea cum să câştige. Aşa că s-a rugat lui Sol Invictus şi şi-a încredinţat viaţa în mâinile zeilor. Până la urmă, nimeni nu-şi poate schimba destinul... În ajunul bătăliei s-a întâmplat însă un miracol. Era în miezul zilei de 27 octombrie când, pe cerul de un albastru adânc, s-a arătat o cruce formată din stele luminoase. Au văzut-o limpede atât el, cât şi legionarii săi. Majoritatea soldaţilor au spus că e un semn rău şi că nu ar trebui să se lupte cu Maxenţiu, dar creştinii din armată, oameni pe care-i preţuia pentru cinstea şi loialitatea lor, l-au încredinţat că, dimpotrivă, e un semn bun, trimis de Dumnezeu ca să-l ocrotească. Lui Constantin i-a venit greu să-i creadă. Ştia că ei îl cinsteau pe un oarecare Iisus, un tâmplar din Palestina, răstignit de guvernatorul Pilat în urmă cu aproape trei veacuri. Dar creştinii spuneau că Iisus nu a rămas în mormânt, ci a înviat a treia zi din morţi, minune ce vădeşte dumnezeirea sa. Crucea aceea, mai luminoasă decât soarele, va fi fost, cu siguranţă, un semn. Unul de care să ţii seamă. Noaptea, Constantin a dormit greu, zvârcolindu-se chinuit de îndoieli. Spre zorii zilei a avut un vis. I s-a arătat un tânăr de o frumuseţe nepământeană, care i-a spus că semnul crucii îi va fi folositor în bătălia cu Maxenţiu. Să-l pună fără teamă pe scutul legionarilor, să-l zugrăvească chiar drept steag de luptă şi să meargă cu încredere la înfruntarea de a doua zi - şi va ieşi victorios. Constantin îşi amintea limpede cuvintele - "In hoc signo vinces!" (Prin acest semn vei învinge). L-a crezut pe tânărul din vis, deşi nu ştia să spună de ce. Poate pentru că avea ceva ce el nu mai întâlnise niciodată - o iubire nepământeană, de foc, în stare să te schimbe într-o clipită. L-a ascultat cu sfinţenie, iar legionarii săi au ieşit victorioşi în lupta de la Pons Milvius. 20 000 de oameni au învins atunci 150 000. În vâltoarea luptei, Maxenţiu, duşmanul său, a pierit înecat în Tibru. Anul următor, Constantin va schimba istoria şi imperiul, prin edictul de la Mediolanum. Va da libertate creştinilor, lăsându-i să-şi ţină credinţa, şi va interzice răstignirea barbarilor. Din instrument de tortură, crucea ajunsese un semn al sfinţeniei recunoscut chiar de împărat.
Elena
Mama împăratului Constantin s-a născut într-o familie simplă. Când l-a întâlnit pe viitorul ei soţ, tribunul Constanţiu Clor, era doar fiica unui hangiu din Drepanon, un orăşel pierdut în Bythinia. Povestea lor de dragoste a fost aprinsă şi fără prejudecăţi. El, tribun şi nepot de împărat, ea, o fată săracă dar frumoasă. S-au căsătorit repede, iar în primul an de căsnicie a venit pe lume şi Constantin. Apoi soţul ei a urcat rapid treptele puterii, ajungând Caesar al Apusului. Urma să ajungă împărat şi avea nevoie de o soţie pe măsură, aşa că a părăsit-o pe Elena pentru Teodora, fiica împăratului Maximian. Pentru Elena a fost drama vieţii sale. Nu s-a mai recăsătorit niciodată, dăruindu-se creşterii unicului ei copil, Constantin. Bătăliile lui au fost nopţile ei de priveghere şi rugă, iar izbânzile lui, singurele ei bucurii. După ce fiul său a ajuns împărat, Elena l-a urmat pretutindeni. L-a ajutat cum a putut, iar el i-a arătat mereu o cinste aparte. A numit-o chiar Augusta, adică Împărăteasă, fapt foarte rar în lumea romană, şi i-a dat puteri şi privilegii egale cu ale soţiei sale. Elena a îmbrăţişat cu devotament creştinismul, noua credinţă a lui Constantin. L-a urmat din adâncul inimii pe evreul acela misterios, de care auzise încă din copilărie. Pe atunci, pe când ea era de-o şchioapă, Iisus era socotit mai curând un barbar obscur. Elena auzea mereu, la hanul tatălui ei, cuvinte dispreţuitoare la adresa creştinilor şi, nu o dată, i-a fost dat să-i vadă pe adepţii lui Hristos închişi sau chiar omorâţi, pentru că refuzau să se lepede de credinţa lor. Dar pe ea o atrăsese dintotdeauna învăţătura blândă şi luminoasă a nazarineanului, aşa că s-a bucurat atunci când Constantin i-a vorbit de noua sa credinţă şi de faptul că Iisus nu fusese un simplu profet, ci Dumnezeu Întrupat. Aşa a trecut Elena la creştinism şi a purtat noua haină cu eleganţa unei împărătese şi simplitatea unei sfinte. Era peste tot, supraveghind ridicarea noilor biserici, având grijă de văduve şi de orfani, mereu în mijlocul poporului care o asalta. Credinţa ei fierbinte îi va aduce o slujire pe măsură. După primul sinod al bisericii, Constantin a rugat-o să meargă la Ierusalim şi să caute acolo mormântul lui Hristos. Episcopii îi spuseseră că după Înviere, creştinii îl transformaseră în loc de pelerinaj. Apoi fusese astupat cu pământ de împăratul Hadrian, care ridicase deasupra lui un templu păgân.
Drumul la Ierusalim
Avea aproape 80 de ani, când a plecat spre Ierusalim. Voia să vadă cu ochii ei locul în care murise şi înviase Iisus, să-i simtă urma paşilor, să vadă ceea ce văzuse el, poate chiar să moară acolo unde El îşi dăduse sufletul. S-a rugat Lui mereu ca să o ţină în viaţă, măcar până îi descoperă Mormântul Sfânt.
A aflat repede de locul în care creştinii spuneau că fusese răstignit Domnul. Golgota era chiar sub templul zeiţei Venus, ridicat de Hadrian, parcă în batjocură. Elena a dat ordin să fie distrus. Şi, pe când vedea splendidele coloane de marmură doborâte, se gândea că e de faţă la sfârşitul lumii ei. O lume cu zei şi zeiţe, cu obiceiuri venite din toate colţurile pământului şi popoare amestecate în creuzetul imperiului roman. O lume frumoasă şi crudă, căreia chiar acum creştinii îi puneau capăt. I-a pus apoi pe oameni să sape chiar din prima seară şi au continuat zile în şir, muncind în arşiţă ziua, iar noaptea la lumina făcliilor. Inima îi spunea că nu avea să mai trăiască mult şi dorea să vadă cu ochii ei borta aceea din stâncă, în care începuse totul. Când lopeţile au dat de piatră, le-a spus să înceteze. L-a chemat pe blândul Macarie, episcopul oraşului, şi cu rugăciunile sale au continuat să îndepărteze pământul. Treptat, a ieşit la lumină o stâncă ca un craniu de om. Era Golgota, iar la câţiva paşi au găsit şi Mormântul Învierii.
Elena a crezut că se sfârşeşte de durere şi de bucurie. A simţit, şi ea, în clipele acelea, o fărâmă din suferinţa pe care o purtase Mântuitorul. A pus degetele pe piatra aceea simplă pe care-i fusese aşezat trupul, a mângâiat stânca goală în care-i înfipseseră Crucea. Prin faţa ochilor i se depăna viaţa ei, viaţă de fată simplă ajunsă împărăteasă. S-a gândit la iubirea pe care o trăise alături de soţul ei, Constanţiu, la despărţirea de el şi apoi la dragostea aceasta fierbinte pe care o avusese mereu pentru copilul ei. Se simţea unită cu Iisus într-un chip straniu, pentru că fusese şi binecuvântată de soartă, dar şi umilită. Trăise extazul şi agonia, fericirea şi deznădejdea, mereu parcă la extreme, niciodată liniştită, ca în copilărie, în hanul tatălui ei. A îngenuncheat la Mormântul Învierii şi s-a rugat îndelung, aşa cum îi spuseseră episcopii că făcea şi Fecioara Maria. S-a rugat să afle Sfânta Cruce, iar Domnul i-a trimis o călăuză.
Aflarea Sfintei Cruci
Elena îşi purta degetele bătrâne pe crăpăturile lemnului. Ai fi zis că e un lemn ca toate lemnele, unul pe care poţi să-l pui pe foc, iarna. Dar ea ştia că nu e aşa. Cu mintea ei ascuţită de rugăciuni îi putea asculta povestea. Povestea ultimelor clipe din viaţa lui Iisus, Dumnezeul făcut Om şi răstignit de semenii săi din ură. Aici, chiar aici, în urma asta din lemn, a intrat cuiul care i-a ţintuit mâna dreaptă. Mâna cu care a deschis ochii orbului, mâna care a înmulţit pâinile în pustiu şi care, printr-un semn făcut în aer, a scos din demonizatul din Gadara o legiune de demoni. Iar aici sunt găurile lăsate de cuiele ce i-au străpuns picioarele. Picioarele acelea care au bătut la pas Galileea, în lung şi în lat, căutând să le arate tuturor calea iubirii. Picioarele acelea care au străbătut nisipul fierbinte al deşertului, care au rezistat prin praf şi ciulini, pentru a răspândi între oameni vestea că Dumnezeu îi aşteaptă. Privind la lemnul sfânt, împărătesei îi treceau prin minte ultimele zile ale Mântuitorului, zile de care se va vorbi până la sfârşitul lumii.
A aflat de Sfânta Cruce de la un evreu bătrân, Iuda, un om ciudat şi viclean, care nu-i plăcuse defel. El i-a povestit că stră-stră-bunicul lui fusese acolo în anul 135, când legionarii lui Hadrian astupaseră Golgota şi Mormântul lui Iisus. Soldaţii înconjuraseră locul noaptea, ca să nu vină creştinii şi, până dimineaţa, în locul Golgotei era deja ridicată temelia noului templu închinat zeiţei Venus. Pe strămoşul lui Iuda, romanii îl plătiseră bine, ca să le arate unde se închină creştinii, iar el văzuse cu ochii lui când legionarii luaseră lemnele acelea mari şi le îngropaseră. Lemnele din care fuseseră făcute cele trei cruci ale răstignirii! Aşa că acum îi putea spune împărătesei locul unde se află. Nu erau departe. Stăteau îngropate undeva, sub templul zeiţei Venus, care tocmai fusese demolat din porunca împărătesei.
Elena tremura de emoţie. Creştinii care veniseră să ajute au săpat mai mult cu mâinile, de frică să nu strice crucile. Aveau cu toţii nădejde în împărăteasă, deşi nu le venea să creadă că tocmai un evreu bătrân ştie de locul în care le ascunseseră romanii.
Au săpat ca după un om îngropat de viu. Cu grijă, mutând pământul cu palmele, luând cu grijă fiecare pietricică şi suspinând de uimire ori de câte ori dădeau peste vreo cioată de copac. Era spre zorii zilei, când lemnele au ieşit la lumină. Crucile erau aşezate frumos, una lânga alta, de parcă legionarii se gândiseră că vor fi descoperite la un moment dat.
Elena şi-a simţit inima ca strânsă de o gheară! Cum vor şti care din cruci este a Mântuitorului? Voia să sărute urmele cuielor, să plângă în faţa Crucii pe care-L răstigniseră pe Stăpânul Lumii, dar îi era teamă! Cum să se închine la crucea unui tâlhar?! Atunci, blândul Macarie, episcopul Ierusalimului, s-a gândit că Sfânta Cruce li se va descoperi singură! Că puterea care se revărsase asupra ei nu o părăsise. Era până la urmă altarul pe care se jertfise Dumnezeu însuşi.
Crucile au fost luate cu grijă şi lemnul lor atins pe rând de trupul unei femei care murise de curând. Când Sfânta Cruce a lui Iisus i-a fost aşezată pe trup, obrajii au prins roşeaţă, iar moarta s-a ridicat de pe năsălie. Iuda, evreul care nădăjduise la averi de la împărăteasa Elena, a încremenit în genunchi! Nu era pregătit pentru un asemenea miracol. Îl va îmbrăţişa pe Hristos din toată inima şi-l va urma până la moarte. Ani mai târziu, împăratul Iulian Apostatul a pus ca Iuda să fie torturat pentru a afla adevărul despre descoperirea Sfintei Cruci. Dar bătrânul evreu nu a putut să-i spună decât atât - că lemnul sfânt a înviat o femeie moartă. În cele din urmă, a murit în chinuri, iar biserica îl prăznuieşte ca martir, la fel cum prăznuieşte şi Aflarea şi Înălţarea Sfintei Cruci în fiecare zi de 14 septembrie.
Peregrinări
Lemnul Sfintei Cruci nu putea rămâne doar în Ierusalim. Domnul Însuşi hotărâse ca el să iasă la lumină, iar acum, relicva sfântă îşi căuta un drum spre inimile creştinilor. Împărăteasa Elena nu mai putea trăi fără el. Minunile la care fusese părtaşă, mireasma aceea stranie care învăluia Mormântul Sfânt, bucuria aceea pe care o avea ori de câte ori săruta Sfânta Cruce au zdruncinat-o din temelii. I-a purtat Ierusalimului o dragoste de nesmintit, până la sfârşitul vieţii. A luat cu ea la Roma mare parte din pământul care fusese aşezat de Hadrian peste Golgota. Aici l-a aşternut drept temelie unei capele personale, pe care a zidit-o chiar în locuinţa ei. Şi tot acolo, în capela aceea, a adus şi câteva bucăţi din lemnul Sfintei Cruci şi din cea a lui Dismas, tâlharul mântuit. Împărăteasa a murit în anul 336, iar poporul a cinstit-o ca sfântă nu numai pentru că scosese la lumină Sfântul Mormânt şi Golgota, ci şi pentru sufletul ei blând şi încercat în necazuri.
Cea mai mare parte din lemnul Sfintei Cruci a rămas la Ierusalim, unde milioane de pelerini veneau pentru a-l cinsti. Relicva a avut parte de o soartă zbuciumată. Sute de ani a fost cinstită de creştini în biserica pe care Sfânta Elena a ridicat-o peste Mormântul Domnului. Apoi, în anul 614, armatele persane au cucerit Ierusalimul şi au luat cu ele şi Sfânta Cruce, ca trofeu de război. Şaptesprezece ani mai târziu, împăratul bizantin Heraclie a reuşit să o aducă înapoi. Pentru ea au luptat apoi armatele cruciaţilor, veniţi de la mari depărtări. Când ei au cucerit Cetatea Sfântă, Crucea Mântuitorului a fost, timp de decenii, cea mai preţioasă relicvă a Regatului Latin al Ierusalimului, inima care le-a domolit cavalerilor dorul de acasă. Şi tot lor, cruciaţilor, le-a fost dat să o vadă pierdută pentru totdeauna, în timpul bătăliei de la Hattin, în 1187, când Sfânta Cruce, odorul lor cel mai de preţ, a fost capturată de oştirile musulmane ale lui Saladin. De atunci, niciun creştin nu a mai putut să o afle vreodată, dar părticele din ea, desprinse de-a lungul timpului, se găsesc în toate marile catedrale ale lumii. Prin ele, zi de zi, trec şi astăzi durerile oamenilor, iar Crucea Domnului le alină şi le vindecă. Nu pentru că lemnul ei ar avea ceva special, ci pentru că poartă închisă în sine o fărâmă din iubirea cea nesfârşită a lui Iisus. Iubire de Dumnezeu Întrupat care e gata să moară pentru oaia cea pierdută. De aceea, sfinţii creştini spun că Iisus, în chip tainic, nu a coborât niciodată de pe cruce. Stă acolo ca să ne cureţe de ură şi de dureri.
Notă
În 1870, arhitectul francez Charles Rohault de Fleury a scris o lucrare pentru a răspunde criticilor lui Calvin, care afirmase că din fragmentele Sfintei Cruci păstrate în toate bisericile lumii s-ar putea construi o corabie de mari dimensiuni. În Mémoire sur les instruments de la Passion (Tratat asupra relicvelor Patimilor) el a întocmit un catalog precis al tuturor acestor relicve ale Sfintei Cruci, răspândite în întreaga lume. Astfel s-a dovedit faptul că, adunate, ele nu reprezintă decât o treime din crucea iniţială, care avea patru metri lungime şi doi metri lăţime.