Istoria Sfintei Cruci

Cristian Curte
- Lemnul Sfintei Cruci este cea mai prețioasă relicvă a întregii creștinătăți, semnul material palpabil al trecerii lui Iisus Hristos prin această lume. Cinstit de comunitatea creștină din Ierusalim, lemnul Sfintei Cruci a fost îngropat, apoi redescoperit de Sfânta împărăteasă Elena, mama împăratului Constantin, în secolul IV după Hristos. Capturat de perși și recuperat de bizantini, lemnul crucii a fost pierdut în mâinile musulmanilor lui Saladin. Dar, fragmente din Sfânta Cruce au fost răspândite în întreaga lume și se află până astăzi în mai multe biserici ortodoxe, catolice și protestante, fiind cinstite de întreaga suflare creștină -

Hadrian își ridică un oraș

Pentru romani, cele trei cruci pe care fuseseră răs­tigniți Hristos și cei doi tâlhari erau doar niște lemne bune de executat răufăcătorii. Așa că, după ce au luat de pe ele trupurile neînsuflețite, le-au aruncat la poalele Golgotei, cu gândul să le folosească și la alte execuții. Dar câțiva ucenici ai lui Iisus le-au adunat și le-au ascuns.
După Înălțare, ele au fost scoase la iveală. Pentru cei care-l cunoscuseră pe Mântuitorul, ele erau mai pre­țioase decât templul din Ierusalim. Le aduceau amin­­te de moartea Domnului, de chinurile sale îndu­rate pentru întreaga omenire. Așa că au început să vină să le vadă. Mai întâi cei din Ierusalim, apoi cei din îm­prejurimi și, după ce vestea Învierii s-a răspândit, au început să vină chiar și din Antiohia. Crucile, Mor­mântul Sfânt, care păstra încă mireasma Învierii, gră­dina din Ghetsimani au ajuns astfel locuri de pelerinaj. Au trecut anii, iar micuța comunitate creștină din Ieru­salim a sporit. Apoi a venit urgia. Iudeii s-au ridicat îm­potriva romanilor, și în vara anului 70, templul lor a fost distrus de armatele lui Titus, iar Ierusalimul a fost făcut una cu pământul. Dar Golgota, care era în afara orașului, a scăpat, și împreună cu ea și Mormântul În­vie­rii. Așa că pelerinajele au continuat, iar creștinii s-au înmulțit pe tot cuprinsul imperiului. Dar în anul 135, împăratul Hadrian s-a hotărât să reconstruiască Ierusa­limul și, pentru a pune capăt pelerinajelor creștinilor, a acoperit cu pământ atât Golgota, cât și Mormântul În­vierii, ridicând deasupra acestor locuri sfinte un templu închinat lui Venus. Și ca să șteargă din amin­tirea tutu­ror cetatea sfântă a Ierusalimului, a rebotezat orașul nou construit. I-a spus Aelia Capitolina. Aelia - în cinstea sa, iar Capitolina - în cinstea lui Jupiter, căruia i-a dedicat un templu, chiar în mijlocul vechii cetăți. Părea că urmele trecerii lui Iisus pe pământ fuseseră șterse pentru tot­deauna. Până la Constantin, pri­mul împărat creștin din istoria imperiului roman, care a schim­bat cursul istoriei.

Constantin

Nu se născuse creștin. Tatăl său îl cinstea pe Zeul Soare - Sol Invictus, cel care dă viață pământului primăvara și care are grijă de tot ce este viu. Lui Constantin i-a plăcut din fra­gedă copilărie lumina. Viața i s-ar fi scurs în adorarea Soarelui, dacă Domnul nu i-ar fi des­coperit Crucea înainte de bătălia de la Pons Milvius.
În toamna anului 312, plecase spre Roma să-l înfrunte pe Maxențiu, riva­lul său la tron. Constantin avea doar 20.000 de legionari, iar Maxențiu îl aștepta cu o armată de 150.000 de oa­meni și, oricât de cura­jos era, știa că nu avea cum să câș­tige. Așa că s-a rugat lui Sol Invic­tus și și-a încredin­țat via­­ța în mâinile zeilor. Până la ur­mă, nimeni nu-și poate schimba des­­tinul... În ajunul bă­tăliei s-a întâm­plat însă un mira­col. Era în miezul zilei de 27 octom­brie când, pe cerul de un albastru adânc, s-a arătat o cruce formată din stele luminoase. Au văzut-o lim­pede atât el, cât și le­gionarii săi. Majoritatea soldați­lor au spus că e un semn rău și că nu ar trebui să se lupte cu Maxen­țiu, dar creștinii din armată, oameni pe care-i prețuia pentru cinstea și loialitatea lor, l-au încredințat că, dimpotrivă, e un semn bun, trimis de Dumnezeu ca să-l ocrotească. Lui Constantin i-a venit greu să-i creadă. Știa că ei îl cinsteau pe un oarecare Iisus, un tâmplar din Pa­lestina, răstignit de guvernatorul Pilat în urmă cu aproa­pe trei vea­curi. Dar creștinii spuneau că Iisus nu a rămas în mor­mânt, ci a înviat a treia zi din morți, minune ce vă­deș­te dumnezeirea sa. Crucea aceea, mai luminoasă decât soarele, va fi fost, cu siguranță, un semn. Unul de care să ții seamă. Noaptea, Con­stantin a dormit greu, zvârcolin­du-se chinuit de îndoieli. Spre zorii zilei a avut un vis. I s-a arătat un tânăr de o frumusețe ne­pămân­tea­nă, care i-a spus că sem­nul crucii îi va fi folositor în bă­tălia cu Maxen­țiu. Să-l pună fără teamă pe scutul legionarilor, să-l zugră­vească chiar drept steag de luptă și să meargă cu încredere la înfrun­tarea de a doua zi - și va ieși vic­torios. Constantin își amintea limpede cuvintele - "In hoc signo vinces!" (Prin acest semn vei învinge). L-a crezut pe tânărul din vis, deși nu știa să spună de ce. Poate pentru că avea ceva ce el nu mai în­tâl­nise nicio­dată - o iubire nepă­mân­teană, de foc, în stare să te schimbe într-o clipită. L-a ascultat cu sfințenie, iar legio­narii săi au ieșit victorioși în lupta de la Pons Milvius. 20 000 de oa­meni au în­vins atunci 150 000. În vâltoarea luptei, Maxențiu, dușma­nul său, a pierit înecat în Tibru. Anul urmă­tor, Constantin va schim­ba istoria și imperiul, prin edictul de la Me­diolanum. Va da libertate crești­ni­lor, lăsându-i să-și țină cre­dința, și va interzice răstig­nirea barbarilor. Din instrument de tor­tură, crucea ajunsese un semn al sfin­țeniei re­cunoscut chiar de îm­părat.

Elena

Mama împăratului Constantin s-a născut într-o familie simplă. Când l-a întâlnit pe viitorul ei soț, tribunul Constanțiu Clor, era doar fiica unui hangiu din Drepanon, un orășel pierdut în Bythinia. Poves­tea lor de dragoste a fost aprinsă și fără prejudecăți. El, tribun și nepot de împărat, ea, o fată săracă dar fru­moasă. S-au căsătorit repede, iar în primul an de căsnicie a venit pe lume și Constantin. Apoi soțul ei a urcat rapid treptele puterii, ajungând Caesar al Apusului. Urma să ajungă împărat și avea nevoie de o soție pe măsură, așa că a părăsit-o pe Elena pentru Teo­dora, fiica împăratului Maximian. Pentru Elena a fost drama vieții sale. Nu s-a mai recăsătorit ni­cio­dată, dăruindu-se creșterii unicului ei copil, Constantin. Bătăliile lui au fost nopțile ei de priveghere și rugă, iar izbânzile lui, singurele ei bucurii. După ce fiul său a ajuns împărat, Elena l-a urmat pretutin­deni. L-a ajutat cum a putut, iar el i-a arătat mereu o cinste apar­te. A numit-o chiar Au­gusta, adică Împărăteasă, fapt foarte rar în lumea ro­mană, și i-a dat puteri și privilegii egale cu ale soției sale. Elena a îm­brățișat cu devo­tament creștinismul, noua cre­dință a lui Constantin. L-a urmat din adâncul inimii pe evreul acela misterios, de care auzise încă din copilărie. Pe atunci, pe când ea era de-o șchioapă, Iisus era socotit mai curând un barbar obscur. Elena auzea mereu, la hanul ta­tălui ei, cuvinte disprețuitoare la adresa crești­nilor și, nu o dată, i-a fost dat să-i vadă pe adep­ții lui Hristos închiși sau chiar omorâți, pentru că refuzau să se le­pede de credința lor. Dar pe ea o atrăsese dintotdeauna învățătura blândă și lumi­noa­să a nazarineanului, așa că s-a bucurat atunci când Constantin i-a vorbit de noua sa cre­dință și de faptul că Iisus nu fusese un sim­plu profet, ci Dumnezeu Întrupat. Așa a trecut Elena la creștinism și a purtat noua haină cu eleganța unei împărătese și simplitatea unei sfin­te. Era peste tot, supraveghind ridicarea noi­lor biserici, având grijă de văduve și de orfani, mereu în mijlocul poporului care o asalta. Cre­dința ei fierbinte îi va aduce o slujire pe măsură. După pri­mul sinod al bisericii, Constantin a rugat-o să mear­gă la Ierusalim și să caute acolo mor­mântul lui Hristos. Episcopii îi spuseseră că după Înviere, creștinii îl trans­formaseră în loc de pelerinaj. Apoi fusese astupat cu pământ de împăratul Hadrian, care ridicase deasupra lui un templu păgân.

Drumul la Ierusalim

Avea aproape 80 de ani, când a plecat spre Ierusa­lim. Voia să vadă cu ochii ei locul în care murise și în­viase Iisus, să-i simtă urma pașilor, să vadă ceea ce văzuse el, poate chiar să moară acolo unde El își dă­duse sufletul. S-a rugat Lui mereu ca să o țină în viață, măcar până îi descoperă Mormântul Sfânt.
A aflat repede de locul în care creștinii spuneau că fusese răstignit Domnul. Golgota era chiar sub templul zeiței Venus, ridicat de Hadrian, parcă în batjocură. Elena a dat ordin să fie distrus. Și, pe când vedea splen­didele coloane de marmură doborâte, se gândea că e de față la sfârșitul lumii ei. O lume cu zei și zeițe, cu obiceiuri venite din toate colțurile pământului și po­poa­re amestecate în creuzetul imperiului roman. O lume frumoasă și crudă, căreia chiar acum creștinii îi pu­neau capăt. I-a pus apoi pe oameni să sape chiar din pri­ma seară și au continuat zile în șir, muncind în arșiță ziua, iar noaptea la lumina făcliilor. Inima îi spunea că nu avea să mai trăiască mult și dorea să vadă cu ochii ei borta aceea din stâncă, în care începuse totul. Când lopețile au dat de piatră, le-a spus să înceteze. L-a che­mat pe blândul Macarie, episcopul orașului, și cu rugă­ciunile sale au continuat să îndepărteze pământul. Trep­tat, a ieșit la lumină o stâncă ca un craniu de om. Era Golgota, iar la câțiva pași au găsit și Mormântul În­vierii.
Elena a crezut că se sfârșește de durere și de bucu­rie. A simțit, și ea, în clipele acelea, o fărâmă din sufe­rin­ța pe care o purtase Mântuitorul. A pus degetele pe piatra aceea simplă pe care-i fusese așezat trupul, a mân­gâiat stânca goală în care-i înfipseseră Crucea. Prin fața ochilor i se depăna viața ei, viață de fată simplă ajun­să împărăteasă. S-a gândit la iubirea pe care o trăise alături de soțul ei, Constanțiu, la despărțirea de el și apoi la dragostea aceasta fierbinte pe care o avu­sese mereu pentru copilul ei. Se simțea unită cu Iisus într-un chip straniu, pentru că fusese și binecuvântată de soartă, dar și umilită. Trăise extazul și agonia, feri­cirea și deznădejdea, mereu parcă la extreme, niciodată liniștită, ca în copilărie, în hanul tatălui ei. A îngenun­cheat la Mormântul Învierii și s-a rugat îndelung, așa cum îi spuseseră episcopii că făcea și Fecioara Maria. S-a rugat să afle Sfânta Cruce, iar Domnul i-a trimis o călăuză.

Aflarea Sfintei Cruci

Elena își purta degetele bătrâne pe crăpăturile lem­nului. Ai fi zis că e un lemn ca toate lemnele, unul pe care poți să-l pui pe foc, iarna. Dar ea știa că nu e așa. Cu mintea ei ascuțită de rugăciuni îi putea asculta po­vestea. Povestea ultimelor clipe din viața lui Iisus, Dum­nezeul făcut Om și răstignit de semenii săi din ură. Aici, chiar aici, în urma asta din lemn, a intrat cuiul care i-a țintuit mâna dreaptă. Mâna cu care a deschis ochii orbului, mâna care a înmulțit pâinile în pustiu și care, printr-un semn făcut în aer, a scos din demoni­za­tul din Gadara o legiune de demoni. Iar aici sunt gău­rile lăsate de cuiele ce i-au străpuns picioarele. Picioa­rele acelea care au bătut la pas Galileea, în lung și în lat, căutând să le arate tuturor calea iubirii. Picioarele acelea care au străbătut nisipul fierbinte al deșertului, care au rezistat prin praf și ciulini, pentru a răspândi între oameni vestea că Dumnezeu îi așteaptă. Privind la lemnul sfânt, îm­părătesei îi treceau prin minte ultimele zile ale Mântuitorului, zile de care se va vorbi până la sfârșitul lumii.
A aflat de Sfânta Cruce de la un evreu bătrân, Iuda, un om ciudat și vi­clean, care nu-i plăcuse defel. El i-a povestit că stră-stră-bunicul lui fusese acolo în anul 135, când legionarii lui Hadrian astupaseră Golgota și Mor­mân­tul lui Iisus. Soldații înconjuraseră locul noap­tea, ca să nu vină creștinii și, până dimi­neața, în locul Gol­gotei era deja ridicată temelia noului templu în­chi­nat zeiței Venus. Pe strămoșul lui Iuda, romanii îl plătiseră bine, ca să le arate unde se închină creștinii, iar el văzuse cu ochii lui când legionarii lua­seră lemnele acelea mari și le îngropa­seră. Lemnele din care fuseseră făcute cele trei cruci ale răstignirii! Așa că acum îi putea spune împărătesei locul unde se află. Nu erau departe. Stăteau îngropate undeva, sub tem­plul zeiței Venus, care tocmai fusese demolat din porunca împărătesei.
Elena tremura de emoție. Creștinii care veniseră să aju­te au săpat mai mult cu mâi­ni­le, de frică să nu strice cru­cile. Aveau cu toții nădejde în împărăteasă, deși nu le venea să creadă că tocmai un evreu bătrân știe de locul în care le ascunseseră romanii.
Au săpat ca după un om în­gropat de viu. Cu grijă, mu­tând pământul cu pal­mele, luând cu grijă fiecare pietri­cică și suspinând de uimire ori de câte ori dădeau peste vreo cioată de copac. Era spre zorii zilei, când lemnele au ieșit la lumină. Crucile erau așezate frumos, una lânga al­ta, de parcă legionarii se gândiseră că vor fi desco­pe­rite la un moment dat.
Elena și-a simțit inima ca strânsă de o gheară! Cum vor ști care din cruci este a Mântuitorului? Voia să să­rute urmele cuielor, să plân­gă în fața Crucii pe care-L răstigniseră pe Stăpânul Lu­mii, dar îi era teamă! Cum să se închine la crucea unui tâlhar?! Atunci, blân­dul Macarie, episcopul Ierusali­mului, s-a gândit că Sfânta Cruce li se va descoperi singură! Că pute­rea care se revărsase asupra ei nu o părăsise. Era până la urmă altarul pe care se jertfise Dumnezeu în­suși.
Crucile au fost luate cu grijă și lemnul lor atins pe rând de trupul unei femei care murise de curând. Când Sfânta Cruce a lui Iisus i-a fost așezată pe trup, obrajii au prins roșeață, iar moarta s-a ridicat de pe năsălie. Iuda, evreul care nădăjduise la averi de la împără­teasa Elena, a încremenit în ge­nunchi! Nu era pregătit pentru un asemenea miracol. Îl va îmbră­țișa pe Hristos din toată inima și-l va urma până la moarte. Ani mai târ­ziu, împăratul Iulian Apostatul a pus ca Iuda să fie torturat pentru a afla adevărul despre descope­rirea Sfintei Cruci. Dar bătrânul evreu nu a putut să-i spună decât atât - că lemnul sfânt a înviat o femeie moartă. În cele din urmă, a murit în chinuri, iar biserica îl prăznu­ieș­te ca martir, la fel cum prăznuiește și Aflarea și Înălțarea Sfintei Cruci în fiecare zi de 14 septembrie.

Peregrinări

Lemnul Sfintei Cruci nu putea rămâne doar în Ierusalim. Domnul Însuși hotărâse ca el să iasă la lu­mină, iar acum, relicva sfântă își căuta un drum spre inimile crești­nilor. Împărăteasa Elena nu mai pu­tea trăi fără el. Minunile la care fusese părtașă, mi­reasma aceea stranie care învăluia Mormântul Sfânt, bucuria aceea pe care o avea ori de câte ori săruta Sfân­ta Cruce au zdruncinat-o din temelii. I-a purtat Ierusalimului o dragoste de nesmintit, până la sfârșitul vieții. A luat cu ea la Roma mare parte din pământul care fusese așezat de Hadrian peste Golgota. Aici l-a așternut drept temelie unei capele personale, pe care a zidit-o chiar în locuința ei. Și tot acolo, în capela aceea, a adus și câteva bucăți din lemnul Sfintei Cruci și din cea a lui Dis­mas, tâlharul mântuit. Împărăteasa a murit în anul 336, iar poporul a cinstit-o ca sfântă nu numai pentru că scosese la lumină Sfântul Mor­mânt și Golgota, ci și pentru sufle­tul ei blând și încercat în necazuri.
Cea mai mare parte din lemnul Sfintei Cruci a rămas la Ierusalim, unde milioane de pelerini veneau pentru a-l cinsti. Relicva a avut parte de o soartă zbuciumată. Sute de ani a fost cinstită de creștini în biserica pe care Sfânta Elena a ri­dicat-o peste Mormântul Domnu­lui. Apoi, în anul 614, armatele per­sane au cucerit Ierusalimul și au luat cu ele și Sfânta Cruce, ca tro­feu de război. Șaptesprezece ani mai târziu, împăratul bizantin He­ra­clie a reușit să o aducă înapoi. Pentru ea au luptat apoi armatele cru­ciaților, veniți de la mari depăr­tări. Când ei au cucerit Cetatea Sfântă, Crucea Mântuitorului a fost, timp de decenii, cea mai pre­țioasă relicvă a Regatului Latin al Ierusalimului, inima care le-a do­mo­lit cavalerilor dorul de acasă. Și tot lor, cruciaților, le-a fost dat să o vadă pierdută pentru totdeauna, în timpul bătăliei de la Hattin, în 1187, când Sfânta Cruce, odorul lor cel mai de preț, a fost capturată de oștirile musulmane ale lui Saladin. De atunci, niciun creștin nu a mai putut să o afle vreodată, dar păr­ticele din ea, desprinse de-a lungul timpului, se găsesc în toate marile catedrale ale lumii. Prin ele, zi de zi, trec și astăzi durerile oamenilor, iar Crucea Domnului le alină și le vindecă. Nu pentru că lemnul ei ar avea ceva special, ci pentru că poartă închisă în sine o fărâmă din iubirea cea nesfârșită a lui Iisus. Iubire de Dumnezeu Întrupat care e gata să moară pentru oaia cea pierdută. De aceea, sfinții creștini spun că Iisus, în chip tainic, nu a coborât niciodată de pe cruce. Stă acolo ca să ne curețe de ură și de dureri.

Notă
În 1870, arhitectul francez Charles Rohault de Fleury a scris o lucrare pen­tru a răspunde criticilor lui Calvin, care afirmase că din fragmentele Sfintei Cruci păstrate în toate bisericile lumii s-ar putea construi o corabie de mari di­mensiuni. În Mémoire sur les instru­ments de la Passion (Tratat asupra re­licvelor Patimilor) el a întocmit un ca­talog precis al tuturor acestor relicve ale Sfintei Cruci, răspândite în întreaga lume. Astfel s-a dovedit faptul că, adu­nate, ele nu reprezintă decât o treime din crucea inițială, care avea patru metri lungime și doi metri lățime.