...Recunosc, am văzut cu mare întârziere "Un tango mas" (mai pe româneşte... "Încă un tango"), spectacol-unicat cu care se mândreşte, pe drept cuvânt, acel teatru foarte special, condus de o mare şi foarte specială actriţă, pe nume Dorina Lazăr. Teatrul se cheamă "Odeon". Da, l-am văzut cu mare întârziere, dar aşteptam să-l văd cu nerăbdarea înfierbântată cu care împătimiţii de tango - profesionişti ori simpli amatori - aşteaptă să intre pe ringul de dans. Am ştiut că de la primele acorduri de muzică pasională, voi fi cucerită de spectacol, de ritmuri, de regie, de coregrafie, de decor, de lumini, de costume, de atmosferă. Că voi fi înnobilată de energia scăpărătoare a interpreţilor ce oficiau, sub ochii noştri, o demonstraţie supremă de "Tango mas".
Atinsă de emoţia provocată de acest spectacol-eveniment, mi s-a părut firesc să încerc să-l cunosc mai bine (în numele cititorilor noştri) pe acest balerin, pe acest dansator înzestrat cu un har al creativităţii atât de special, ba chiar şi cu o frumuseţe din familia lui Apollo. Noi, oamenii obişnuiţi, dorim întruna să aflăm când şi cum ţâşneşte la lumină harul care-i face atât de deosebiţi, de unici, pe cei cu "o stea în frunte". Aşadar, l-am "atacat" pe artist cu întrebările, clasice, de început:
Micul balerin de pe Giurgiului
- Unde aţi apărut pe lume? De când aţi început să dansaţi?
- De când mă ştiu! Dintotdeauna! Auzeam muzica şi dansam, vedeam balet la televizor şi dansam şi eu. Din copilărie am avut înclinaţii artistice (pe lângă dans, eu şi desenam foarte mult). Iar mama mea a ştiut să vadă, să intuiască în aceste manifestări ale mele un posibil talent creativ. Ea s-a priceput să îmi îndrepte paşii către studiul dansului, către dezvoltarea creativităţii, încât toată această joacă a mea să devină, poate, în timp, ceva serios. Am clar în minte imaginea mamei mele, a tatălui meu, a întregii familii care, cu rândul, în funcţie de timpul fiecăruia, mă duceau la cursuri de dans încă de la vârsta de trei ani. Zilnic! De atunci dansez şi nu mi-am dorit să fi făcut altceva. Mă simt foarte norocos că sunt artist! E un mare dar pe care mi l-a făcut Dumnezeu. Mă întrebaţi despre copilăria mea... M-am născut în Bucureşti, pe Şoseaua Giurgiului, în blocul turn cu cincisprezece etaje. Chiar la ultimul etaj. Acolo am prins marele cutremur din 1977! Din fericire, blocul a fost foarte rezistent şi nu s-a întâmplat nimic grav. Apoi ne-am mutat în cartierul Drumul Taberei. Am fost un copil care s-a jucat pe-afară împreună cu ceilalţi copii. Ce-i drept, puţin mai târziu, din cauza dansului, a trebuit să îmi "sacrific" joaca şi să mă dedic cu totul acestei profesii care, pe cât e de frumoasă, pe atât e de grea. Consider că lumea trebuie să ştie că dansul e o profesie în care se munceşte enorm! Eu amprins perioada când tocmai se demola Spitalul Brâncovenesc, când se construia Casa Poporului! Era istovitor, mai ales iarna, să mergem, prin noroaie şi nămeţi, la şcoala de balet, care era pe 11 iunie, aproape de Mitropolie. N-a fost deloc uşor, înainte de '89! Era frig în sălile de dans, repetam cu mănuşi de lână ca să nu ne îngheţe mâinile pe bară. Cu toate astea, cu toate greutăţile, lumea era totuşi altfel. Mai curată. Nu ne uram între noi. Poate pentru că aveam cu toţii speranţa - care ne ţinea în viaţă - că, într-o zi, toate greutăţile se vor sfârşi. Din păcate pentru şcoala românească de dans, vremurile noi de după Revoluţie, ca şi toţi aceşti ani, mulţi, care s-au scurs de atunci, nu au adus nici o îmbunătăţire a condiţiilor privind studiul profesionist al dansului. Noi nu avem - nici azi! - o şcoală de dans (mă refer la o clădire), cu săli mari şi înalte, cu duşuri, cu vestiare, eventual chiar şi cu o sală de spectacole. Personal, în urma spectacolelor pe care le-am organizat la Operă, am donat liceului de balet pianine, o instalaţie de sunet şi o videotecă. Este o situaţie foarte greu de înţeles, când văd cum se cheltuie atâţia bani pe toate prostiile, când văd cât şi cum se fură. Când observ că nimeni nu are grija educaţiei tinerei generaţii, a unor baze solide care se pun încă din şcoală!
Cei doi magnifici
- Pe cine aţi moştenit? Aveţi dansatori în familie?
- Nici vorbă! Părinţii mei au fost muncitori: tata sudor, mama confecţioner. Mi se pare şi acum extraordinar (un amestec de admiraţie şi recunoştinţă), felul cum au ştiut ei să respecte, să ocrotească, să încurajeze harul meu în domeniul artistic, cât şi talentul surorii mele, Elena, în domeniul literelor. Nu am avut nici o tradiţie în familie, şi nici nu cred că e, cât de cât, obligatorie, din contră, cred că Dumnezeu învesteşte cu talent sau frumuseţe acolo unde te aştepţi mai puţin, acolo unde e nevoie, acolo unde nu e nimic.
Adevărul e că m-am născut într-o epocă în care oamenii încă mai respectau foarte mult artiştii, calitatea, valoarea. Din fericire, părinţii mei nu au avut prejudecăţi legate de dans, prejudecăţi care sunt absurde şi care în ziua de azi sunt legate de pragmatismul cinic al goanei după bani. Se zice că un artist e un muritor de foame! Ce prostie! În orice profesie poţi să fii muritor de foame sau să trăieşti decent. De aceea, nu voi obosi niciodată să spun că nu eu am făcut sacrificii în numele artei, ci familia mea, părinţii mei, pe care nu i-am auzit niciodată spunând: "Azi nu mergem la cursul de balet pentru că n-avem posibilităţi...". Repet, mă simt norocos pentru faptul că am avut o familie care m-a ajutat să îmi urmez visul. Asta e esenţial, e vital, căci nimic nu e mai trist decât să ajungi la concluzia că viaţa ta ar fi trebuit să fie trăită în altă parte, în altă profesie, în alt domeniu!
- Ce şcoli aţi urmat? Aţi avut profesori de care vă amintiţi azi cu plăcere?
- Am absolvit liceul de coregrafie din Bucureşti, apoi, în mod firesc, Facultatea de Teatru. Dar până la şcoala de balet, îmi amintesc cu drag de cursurile pe care le făceam la acele Case ale pionierilor (care existau înainte de 1989), unde eram singurul băiat printre foarte multe fete şi unde aveam o profesoară originară din Rusia, doamna Antoaneta Boscu. O doamnă blondă care era un adevărat personaj, coborât parcă din alte epoci sau dintr-un film de Fellini! Vorbea cu accent rusesc şi avea la bază, evident, faimoasa Şcoală de balet rusă. Dumneaei a fost primul profesionist care m-a încurajat şi care m-a făcut să mă simt, de mic, ca un adevărat artist. Îi sunt recunoscător şi azi...
- Aţi fost de mic la operă, la spectacole de balet?
- Împreună cu sora mea, mergeam mai tot timpul la Operă. Mai exact la fosta Operetă de pe Splai. Părinţii noştri ne duceau la teatru, la concerte, tot de pe la trei-patru ani. Eu, unul, nu înţeleg acei părinţi care nu îşi duc copiii la teatru, la operă, să vadă şi să simtă emoţia live a unui act artistic. Nu înţeleg şi nu accept nici o scuză, nici de timp, nici de trafic, nici de bani. Copilul trebuie educat, culturalizat încă de foarte mic, crescut în cultul frumosului, al fanteziei creatoare, al armoniei.
- Niciodată nu am simţit nevoia unui idol. Poate doar nevoia unor repere. Au existat, desigur, personalităţi care m-au inspirat de-a lungul carierei mele, şi pe care le-am şi întâlnit: artişti mari, de la care am învăţat, maeştri din domeniul dansului sau al teatrului. Am învăţat din mers, lucrând, experimentând, asumându-ne reciproc riscuri. Dansul şi teatrul le faci lucrând în permanenţă, fiind tot timpul în contact cu scena.
- Aţi avut un rol preferat? Chiar mai multe?
- În tot şi în toate m-am regăsit. În toate rolurile am pus ceva din mine, le-am dorit, le-am muncit şi m-au costat: energie, speranţe, iluzii. Şi totuşi, cred că Dorian Gray din spectacolul "Portretul lui Dorian Gray", de la Teatrul Odeon, care a avut premiera în 2004, se pare că e rolul care m-a servit cel mai bine.
Miracolul de la Odeon
- Cum aţi ajuns la Teatrul Odeon unde, împreună cu o echipă de profesionişti de înaltă clasă, aţi creat spectacole de referinţă?
- Prezenţa mea în minunata echipă a Teatrului Odeon o datorez regizorului Alexandru Dabija. El m-a chemat, prin anul 2000, să mă alătur trupei de la "Odeon". Privind în urmă, îmi dau seama ce proiecte importante şi frumoase am realizat împreună cu regizorii Odeonului, cu Alexandru Dabija şi cu Dragoş Galgoţiu, de-a lungul acestor ani. "Un tango mas" şi "Block Bach" cu Dabija, "Portretul lui Dorian Gray", cu Galgoţiu, fără să mai punem la socoteală galele de dans sau spectacolele de teatru sub bagheta acestor regizori, la care eu am semnat coregrafia. Au fost nişte întâlniri absolut fericite, care sper că vor continua. Sunt spectacole care se joacă şi s-au jucat mult timp, spectacole-eveniment, pe care le-am prezentat în multe turnee în Europa, spectacole jucate cu casa închisă. Alături de celelalte producţii de dans ale mele, toate aceste spectacole au făcut din Odeon un teatru unic, unde publicul iubitor de dans (şi nu numai) ştie că poate vedea ceea ce îşi doreşte.
Dansând în iarbă
- Vorbiţi-ne despre excepţionala dvs. parteneră, balerina Monica Petrică...
- Dansez de mult împreună cu Monica, un artist şi un prieten pe care îl preţuiesc enorm! E ca o soră. Talentul şi frumuseţea îi sunt dublate de un caracter pe măsură. Ea m-a urmat peste tot, în toate proiectele pentru care am solicitat-o. Ne ştim din copilărie, din şcoala de balet. Am dansat împreună în "Roşu şi negru", pe scena Operei Naţionale, la Odeon, în "Un tango mas" şi "Block Bach", la Teatrul de Operetă, în "Urban Kiss" şi în multe alte spectacole în ţară şi în străinătate. Mai ales turneele în străinătate, pe care le-am făcut cu ea le păstrez în memorie ca pe nişte mari aventuri, în care, pe lângă faptul că am avut succes,am trecut prin tot felul de întâmplări, bune de cuprins într-o carte. Cu ea am dansat pe mari scene ale lumii, dar şi pe asfalt, pe iarbă, acolo unde s-a cerut, acolo unde am fost chemaţi. Când suntem împreună, râdem foarte mult, ne place să râdem şi chiar credem în efectul terapeutic al râsului, în starea de fericire pe care o induce. În plus, amândoi iubim foarte mult animalele şi tot împreună le ajutăm, le salvăm, când le găsim în suferinţă.
- De ce "Tango"? Aveţi o relaţie mai specială cu lumea argentiniană?
- Nu cred că e cineva pe lume care să nu iubească tangoul. Îmi place, pur şi simplu, pentru că este frumos, erotic, senzual, decadent, surprinzător, grav şi pasional, sau ludic şi plin de umor! Cu toţii ne regăsim în acest dans care e ca o promisiune de fericire, ca atunci când miroşi un parfum bun sau mănânci o ciocolată fină. Îţi activează toate simţurile. "Un tango mas" este, iată, un spectacol care ţine afişul teatrului din 2006, când a fost premiera, şi care este unul dintre cele mai longevive spectacole din România. Secretul stă poate în fascinaţia provocată de tango şi, ne place nouă să credem, pentru că e un spectacol bun, de suflet, pe care îl dansăm cu mare plăcere de fiecare dată, şi eu, şi partenera mea, minunata Monica Petrică. Ca şi ceilalţi dansatori din spectacol. Faptul că e atât de cerut de public ne motivează, ne dă putere să mergem mai departe ca performanţă.
- Aveţi prieteni în Argentina?
- Nu am prieteni în Argentina şi nu am fost niciodată la Buenos Aires. Îmi doresc, desigur, să ajung şi-acolo, pentru că îmi place foarte mult să călătoresc. Dar povestea din "Un tango mas" se poate întâmpla oriunde. E o poveste de dragoste ca atâtea altele. Plină de bucurii şi suferinţă. De agonie şi extaz. Şi poate de aceea vin la spectacol foarte multe cupluri, cred că se regăsesc în acea desfăşurare de pasiune, când clocotitoare, când rece ca gheaţa. Nu cred că trebuie să fi fost plecat în Argentina pentru a înţelege spiritul acestui minunat dans, aşa cum nu cred că pentru a face un rol, un actor trebuie să treacă prin experienţe asemănătoare cu ale personajului. Dacă interpretezi un hoţ, nu te apuci să furi, ca să vezi cum trebuie să joci. Tocmai prin asta e minunat teatrul şi dansul, că ajungi să interpretezi pe o scenă vieţi, destine, senzaţii, emoţii, cu ajutorul forţei gândului creator, al imaginaţiei, al fanteziei.
- Şi acum... două întrebări de final: Care e relaţia dintre Răzvan Mazilu, interpretul, şi Răzvan Mazilu, creatorul coregrafiei?
- Relaţia dintre cei doi Mazilu e una ca în viaţă: se mai iubesc, se mai urăsc, coabitează sau îşi fac loc cu forţa... Se împacă, până la urmă. Aşa se va întâmpla până la un moment dat, atunci când nu voi mai dansa, iar interpretul va fi nevoit să îi ofere locul creatorului...
- V-aţi dorit vreodată să părăsiţi definitiv România?
- Nu, nu mi-am dorit niciodată să plec definitiv din ţară! Cum să-mi doresc aşa ceva când, în România mi s-au împlinit şi mi se împlinesc toate visele!? Şi... încă ceva, nespus de preţios: aici, acasă, am publicul meu, care mă iubeşte. E o iubire reciprocă.