"Steinhardt? Da, bietu' Nicu Steinhardt... Bietul de el...", zice bătrânul, explicându-mi apoi că vorba asta, "bietu'", e o zicătură în Ardeal atunci când îţi aminteşti despre un om foarte drag. Vasile Boerean locuieşte şi acum chiar sub zidurile imensei închisori de la Gherla, acolo unde a pătimit cândva şi Steinhardt, marele scriitor şi teolog român. Chiar acolo e casa lui. O viaţă întreagă, de la fereastră, a privit doar colţul acela de zid înalt, cu un soldat înarmat într-un foişor, deasupra, iar şi mai sus, departe, vârfurile pavilioanelor imperiale ale închisorii, ridicate încă de pe vremea împărătesei Maria Tereza. Stă şi se uită la uriaşa fortăreaţă de gratii, iar ochii lui mici şi albaştri clipesc des, din penumbra pălăriuţei uşor ponosite, mereu parcă umeziţi de-un început de plâns, ca şi cum omul ar derula c-o mare viteză, ca pe-un film, cadre ale unor amintiri tot mai sumbre. O dată, doar o singură dată, chiar înainte de a ne despărţi, privind parcă pe deasupra, dincolo de zidul temniţei, Vasile Boerean, fost gardian al deţinuţilor politici, astăzi în vârstă de 94 de ani, a spus, ca pentru sine: "Doamne, câtă suferinţă a fost aici..."
Gardianul din "Jurnalul fericirii"
Vasile Boerean e descris de Steinhardt în cartea sa "Jurnalul fericirii" ca unul din foarte puţinii gardieni cu suflet bun, din câţi l-au păzit, în cei şase ani de temniţă. Nu a bătut, nu a jignit niciodată, "găsind prilejuri de a zâmbi îngăduitor deţinuţilor, de a rezolva o situaţie fără a recurge la măsuri disciplinare", asta - într-o epocă în care, ca să devii temnicer peste "politici", erai educat să te preschimbi într-o bestie. Prin "reeducare", se schimbau firi omeneşti. Deţinuţi deveniţi călăi... O voluptate a schingiuirii... Ţărani preschimbaţi în ucigaşi... Gardieni satanizaţi, care se credeau Dumnezei... Pentru toţi, această închisoare maiestuoasă de la capătul Gherlei a fost o ucenicie în iad.
Urmele atrocităţilor văzute în acei ani au rămas încrustate pe chipul lui Vasile Boerean. Un chip tăiat doar din câteva linii aspre. Cât timp am stat cu el, nu a zâmbit nici o secundă. Nici măcar când povestea lucruri despre care zice că îl fac "fericit". Ici când, îşi şterge apăsat şi repezit buzele cu degetele, un fel de tic, de parcă ar vrea să alunge ceva inexistent, abstract aproape. "Acum sunt atât de fericit că nu am bătut, că nu am dat niciodată o palmă... Nu ştiu cum am putut reuşi. Cred că de asta am trăit eu aşa mult - 94 de ani, vă daţi seama? - fiindcă n-am cedat atunci. Mă bucur. E atât de uşor să faci rău. E atâta de greu să rămâi om. Atâta de greu...". Până la vârsta lui, n-a avut niciodată o boală. Dar şi nici un viciu, nici un exces. Fiindcă, zice, mereu a trebuit "să rămână clar", atent cu sine şi cu cei ce-l înconjoară. Ca un mare principiu, pe care trebuie să-l urmeze cu orice preţ. Nu cred să mai fi văzut om de vârsta lui atât de complet sănătos, fără nici un beteşug. Am alergat împreună, când am trecut strada cea largă a Gherlei, printre maşini; abia mă puteam ţine după el cât am cutreierat cimitirul închisorii. Amintirile i-s neatinse, până-n cele mai uimitoare detalii. În cafeneaua unde bea doar un pahar de apă minerală, zice că-mi poate povesti ce vreau, şi că e "fericit" că-mi poate povesti fără teamă.
Zarca Gherlei
Discuţia noastră are loc într-o promenadă de-a lungul zidurilor închisorii. Ca să înconjuri această cetate impunătoare, prin soarele fierbinte de mai, îţi ia peste jumătate de oră. Privit din afară, totul a rămas neschimbat de atunci: zidurile înalte de cinci metri, pe care patrulează din loc în loc gardieni, foişoarele lor, crenelurile fastuoase din înălţimile pavilionului întâi, vechi de aproape trei veacuri, căci închisoare a fost aici mereu, chiar şi-n vremea Împăratului, dar nicicând atât de sângeroasă ca-n anii 1950-'64... "De-aici nu puteai scăpa nici cu gândul", zice VasileBoerean. A intrat prima dată pe porţile marii temniţe în '45, pe când încă nu se bănuiau crimele ce vor urma. De ce a fost ales să fie gardian, el, care avea numai două clase primare, nu ştie nici azi. Bănuieşte doar că din cauza unei întâmplări, când mergea cu căruţa liniştit, aici, pe malul Someşului Mic, şi a văzut o maşină neagră, lucioasă, cu geamuri fumurii, împotmolită-n noroi. Vasile a dezlegat căruţa şi a tras cu caii maşina afară din glod, fără să aibă habar că înăuntru era unul numit Gheorghiu-Dej. Oricum, n-avea el cum să ştie pe-atunci cine-i ăsta, era abia după război şi el, încă un pui de ţăran nu prea ieşit prin lume. Bănuieşte c-ar fi putut fi un motiv. Oricum, l-au făcut paznic. Era regim lejer, deţinuţi foarte puţini, de drept comun, aproape n-aveai ce face. Putea să se ocupe şi de treburile casei, de pământ, îi convenea. Abia apoi şi-a dat seama că ceva se schimbă. Când l-au trimis la nişte "cursuri de specializare" la Jilava, Văcăreşti, Bărăgan, Piatra Neamţ, apoi iarăşi la Jilava... Acolo i-a văzut cu ochii lui pe celebrii Bănică şi Moromete (zis "Maromet"), bestii umane care băteau deţinuţii cu cârja, până la moarte. Tot acolo, la Jilava, a văzut renumita "Vale a plângerii", "un crâng de salcâmi înalţi, că vedeai numa-n ceri", de unde se auzeau aproape zilnic împuşcăturile execuţiilor. "Eram tânăr, nu puteam să cred că aşa ceva există... Ni se impunea «să instaurăm un regim sever de maximă disciplină, întrebuinţând orice metode împotriva duşmanilor de clasă», altfel o să fim încarceraţi şi noi alături de ei. «Întrebuinţând orice metode»! Practic, ni se dădea în mâini toată puterea. Doamne, ce poate face omul când îi dai puterea asupra semenului său...". Ar fi vrut să renunţe, dar, după câte "secrete" văzuse, nu mai putea da înapoi. O singură meserie a avut, toată viaţa: gardian.
Culmea, când s-a întors acasă, a fost pus şef de tură peste cel mai sinistru pavilion al închisorii: pavilionul trei, înspăimântătoarea Zarcă a Gherlei! Casa Iadului!... Unul din cele mai terifiante lagăre de izolare din întreg comunismul. Acolo erau închişi deţinuţii cei mai "periculoşi", necooperanţi, care nu voiau să recunoască aberantele acuzaţii ce li se aduceau. Igrasie, frig, umezeală pe jos, torturi pe care mintea omenească nu le poate concepe... Vasile Boerean venea acasă tot mai tăcut, închis în el. Nu putea povesti ce se întâmplă acolo, la doi paşi, dincolo de ziduri. Pe străzile Gherlei, oamenii mergeau liniştiţi, zâmbitori. Îl mai întrebau: "Ce mai faci, măi Vasile?". Iar el nu ştia ce să le răspundă.
Mi-o arată, peste gardul de sârmă ghimpată, dintr-un loc undezidul e în reparaţie şi, deci, ceva mai scund: o clădire masivă, rozalie, scorojită, din care pot zări doar acoperişul şi primul şir lung de ferestre. Zarca... Doar o secundă mi-o arată, apoi îşi fereşte privirea şi se întoarce cu spatele. Parcă se teme, sau nu mai are "inima", puterea, să-şi amintească privind. "Ce vedeţi, totu-i rămas ca-n vremea aia", zice Boerean, stând cu spatele la priveliştea pe care o descrie. "Geamurile foarte înguste, zăbrelite, ţigla veche, din care încă mai ies hornuri ca de sobe... Număraţi a şaptea fereastră dinspre dreapta. Acolo, dedesubt, la parter, a stat Nicolae Steinhardt. Celula 88. Bietu' Steinhardt". Ne apropiem să facem o poză, dar gardianul din foişor se întoarce spre noi. Zice sobru că nu e voie. Vasile Boerean mă ia de braţ şi îmi spune şoptit să mergem mai departe...
Cei 90 de preoţi
A primit ordin să-i lase pe "popchi" în celulele lor, să nu-i ajute cu nimic, chiar dacă mor acolo. Are libertatea să aplice «orice metode» de corecţie şi pedepsire împotriva criminalilor luptei de clasă. Ei bine, pe tura lui, Vasile Boerean i-a lăsat pe cei 90 de preoţi chiar să... slujească Liturghia! Faptul a fost confirmat şi de alţi prelaţi, care au fost acolo, în teribila Zarcă, numindu-l, în amintirile lor, "fratele Vasile". Ar fi putut să facă orice cu ei. Să-i lovească, să-i raporteze pentru fiece îngenunchere, pentru cel mai discret semn al crucii. "N-am avut inima asta. Am văzut că era pentru dânşii... aşa... singuru' lucru care îi ţinea în viaţă: să se roage şi să-i cânte lui Dumnezeu. Erau consideraţi deţinuţii «cei mai periculoşi» dintre toţi. Nici în genunchi n-aveai voie să-i laşi să stea. Eu patrulam, mă mai uitam prin vizetă, eram atent să nu apară ofiţerul de serviciu... Cântau încet. Tare frumos... Aveam ordin să nu-i las să stea jos, toată ziua. Doar în picioare. Să se-ntindă pe paturi era interzis total. Mă uitam şi, pe care-i vedeam că-s bolnavi sau slăbiţi, îi mai lăsam să se pună pe bancă. Îi vegheam, săracii... Le mai dădeam o bucată de pâine, le strecuram o pătură, nopţile - era tare frig -, pe care-o luam înapoi la cinci dimineaţa, ca să nu mă prindă când se schimba tura. Nu făceam mare lucru. Cel mai mult tânjeau după soare. Să vadă lumina. Era un «plimbător» afară, pe beton, între zidurile penitenciarului şi, din când în când, aveau program de plimbare: zece minute! Atâta. Se învârteau în cerc, aşa, cu cătuşe la mâini, şi eu îi supravegheam. Asta era toată «plimbarea». Pe tura mea, de la zece minute, îi lăsam chiar şi douăşcinci. Atent, să nu apară careva să vadă că am depăşit timpul. Nu făceam mare lucru. Îi lăsam, bieţii, că tare le plăcea lumina...".
Aşa zice mereu bătrânul temnicer: "N-am făcut mare lucru...". Deşi ştie că pentru cele cincisprezece minute în plus de plimbare putea fi pedepsit grav, iar pentru îngăduirea Liturghiei, chiar judecat şi închis, la rându-i, într-o celulă. Nu a făcut mare lucru, dar alţi gardieni au făcut. Preoţi siliţi să facă onanie, să bată dezbrăcaţi mătănii până la leşin, să se caţere cu unghiile pe ziduri, toate sub ameninţarea cu moartea. O plăcere a torturii, a umilirii celui mai slab... Boerean l-a cunoscut bine pe acel sinistru Constantin Istrate, care avea "program de bătaie" în fiecare duminică, "dimineaţa de Liturghie", când lovea fiecare deţinut, de 25 de ori, cu bâta la fund. Pe călăul Tiberiu Lazăr, care bătea şi 100 de deţinuţi deodată, puşi în cerc în jurul lui, lovind cu ciomagul sălbatic în stânga şi-n dreapta. Şi pe câţi alţii...
El, Vasile... nu a făcut mare lucru. Doar a stat acolo, la postul lui, ba în unele nopţi mai şi vorbea cu "popchii" prin vizetă, povestind cu ei despre viaţa lui, despre copiii săi, ca într-un fel de spovedanie. Odată, le-a mărturisit că, de când e în închisoarea asta, el nu prea se mai roagă. Nu se mai poate ruga. Atunci, o mulţime de glasuri i-au răspuns şoptit dinăuntru: "Lasă, frate Vasile, tu nu trebuie să te rogi. Ne rugăm noi pentru tine...".
"Trebuie făcut ceva. Omu' ăsta moare!"
Foarte mulţi dintre preoţii închişi n-au mai ieşit vii din închisoarea de la Gherla. Nicolae Steinhardt s-a îmbolnăvit şi el şi l-au dus, "de formă", câteva zile la infirmerie, locul unde se murea pe capete. "Când l-am văzut acolo, întins pe pat, ca de piatră, alb, cu ochii închişi... Cu faţa lui lungă şi slabă, m-am gândit că parcă ar fi un sfânt din icoană. Nu ştiam cine îi, atuncea habar n-aveam că-i «om de ştiinţă». Da aşa m-am gândit: că-i ca de pe icoană. Şi-am zis: «trebuie făcut ceva, omu' ăsta moare!»...".
S-a dus la un bucătar de la pavilionul doi ("om mai blând, moldovean din Huşi") şi l-a rugat să-i mai dea câte o porţie de mâncare în plus, pentru deţinutul Steinhardt. Uneori l-a hrănit chiar el, cu lingura, fiindcă nu se putea ridica în capul oaselor. Apoi a auzit că vor să-l ducă, aşa bolnav, înapoi în celulă. Asta ar fi însemnat chiar moartea. A îndrăznit să meargă la gardianul-şef. L-a întrebat, aşa, indiferent, fără să se simtă c-ar avea vreo implicare, dacă nu-i poate "împrumuta", pentru un timp scurt, un deţinut mai puţin "periculos" pentru patrie, de la infirmerie, fiindcă are mare nevoie de ajutor la curăţenie pe secţie. "În felul ăsta am putut să-l iau pe Steinhardt zi de zi alături de mine. Abia mergea, îl mai ţineam de subţioară. Am reuşit să-l ţin pe lângă mine aproape două luni de zile, ca să se odihnească, să se repare. Când venea mâncarea, lui îi puneam mai mult şi îi dădeam primul. Pe urmă, îl duceam la spălător şi îl lăsam acolo, să stea câteva ore la soare. Să-şi revină, să se facă iar om. Doar când trecea ofiţerul de serviciu îi ziceam: «Ia, fă-te că mături! Repede!». În pauze, mai intram şi eu acolo, la spălător, mai povesteam... Îmi dădeam jos cascheta din cap şi mă puneam jos, lângă dânsul. Îmi plăcea de el, că avea suflet curat. Ca un copil era, neajutorat. Niciodată nu mi-o zis că-i om de ştiinţă, c-o fost mare filosof, acolo, la Bucureşti. Şi niciodată n-o zis cuvinte domnoase, de religie, din alea luate din cărţi. Ce să fi priceput eu, care aveam două clase primare? Culmea, în schimb, mi-a zis secretul c-o fost evreu, da' s-o botezat creştin, chiar în închisoare la Jilava. A avut încredere. Poate de-aia l-or fi adus aici laolaltă cu «lotul» de preoţi. Cine ştie?... În rest, am povestit de familie, de viaţa noastră, da' lui cel mai mult îi plăcea să asculte. Îi plăcea să-i zic ce-mi fac copiii, cum îi în Gherla, în Ardeal, îi plăcea să audă vorba asta a noastră ardelenească. Şi râdea, şi mă ţinea de mână şi-mi zicea să-i mai zic. Am fost aşa, apropiaţi cumva. Când l-au luat iarăşi în celulă, mi-a părut rău. Eram sigur că n-o să-l mai văd. Mi-a zis c-o să treacă pe la mine pe acasă, dac-o ieşi de aici viu. N-o mai apucat să vină, că după liberare, o fost tot mereu bolnav. Pe urmă am auzit că s-o făcut călugăr la o mânăstire din Bistriţa, Rohia...".
Un lemn şi un număr...
Înaintea marii închisori, spre stradă, se întinde cimitirul oraşului. Imens, mii de cruci. Înconjurat de garduri înalte, ce vin în prelungirea celor ale penitenciarului. De la gardul dinspre răsărit şi până la ziduri, faci aproape jumătate de kilometru prin acest cimitir. O puzderie de morminte separă lumea temniţelor de cea a oamenilor liberi, ce merg liniştiţi pe trotuar, şi poate doar câte un străin mai priveşte spre turnurile acelea austro-ungare din depărtări, întrebându-se, probabil, în treacăt: "Oare ce-o fi acolo?...". Vasile Boerean mă duce pe una din cele trei alei largi ce taie cimitirul. De-o parte şi de alta a ei, au fost îngropaţi numai deţinuţi politici. Iar spre capăt, sub zidurile puşcăriei, erau gropile comune ale celor despre care trebuia să nu se mai afle niciodată. "După graţierea generală a «politicilor», în '64, un preot comunist o ras cu lama buldozerului toată zona asta. Fiindcă nu mai era loc în cimitir, aşa a zis. Aici, unde vedeţi toate monumentele astea noi, de piatră şi marmură, peste tot o fost oseminte. Nu se ştie unde-s, ale cui or fost. Nici înainte nu prea se ştia. După ce-i aruncau pe deţinuţi în groapă - fără slujbă, preot, nimic! -, nu le puneau la cap decât un lemn şi un număr. Asta am văzut-o şi eu: peste tot aici erau numai movile de pământ, aşa ca nişte muşuroaie, în care era înfipt un lemn şi un număr...".
Nicolae Steinhardt a fost dintre ultimii deţinuţi care au părăsit penitenciarul Gherla. Eliberat chiar în ultima zi. În urma lui, pavilionul trei rămăsese mut. Toţi gardienii plecaseră, din celule nu mai răzbătea nici o şoaptă. Nimeni n-a venit să-l întâmpine la poarta uriaşă de fier, ce se deschidea lent, huruitor, pentru un singur om. Slab, cu barbă albă, îmbrăcat într-un costum mult prea larg, stătea în faţa închisorii, sub soarele fierbinte de august. S-a uitat câteva clipe în jur şi a zâmbit stins: nu mai văzuse niciodată oraşul acesta ardelenesc, în care trăise de fapt atâta vreme. Apoi a început să păşească încet, suferind, către gară.
Ultima întâlnire
Nu am putut vedea celula numărul 88, în care a pătimit Nicolae Steinhardt. De care vorbeşte, în "Jurnalul fericirii", că devenea "mai încărcată de Duh decât cele mai fastuoase ceremonii din cele mai măreţe catedrale ale lumii", atunci când preoţii de toate confesiunile, închişi acolo, săvârşeau împreună, în secret, Liturghia. E ocupată acum de infractori de drept comun, cei mai periculoşi, ca de altfel întreg pavilionul 3, fosta Zarcă. Gherla este şi azi "penitenciar de maximă siguranţă", nici unui străin nu-i este permis să treacă de zidurile ei, spre celule. Ni s-a îngăduit însă, sub strictă supraveghere, să coborâm până la un fel de muzeu al închisorii - chiar catacomba unde erau altădată executaţi deţinuţii. Această pivniţă a morţii a fost preschimbată azi într-o mică expoziţie dedicată eroilor anticomunişti. Zeghe cenuşii, murdare, păstrate din vremea de-atunci, lanţurile cu belciuge grosolane, fiarele sinistre cu care erau încinşi la mâini şi la picioare, bila de fier pe care o târâiau în urmă... O mulţime de oameni au fost împuşcaţi în beciul ăsta - doar erau coborâţi cu escortă, puşi în genunchi, apoi li se citea pe scurt sentinţa şi li se trăgea un glonţ în cap. Mulţi erau executaţi fără nici o judecată. Nu se auzea nimic deasupra, fiindcă pereţii erau căptuşiţi cu saci groşi de paie. Afară, într-un capăt al cimitirului, a fost ridicată o cruce foarte înaltă, în memoria acestor oameni. Alături, pe un zid prelung, sunt bătute cam 20 de plăci de metal, cu numele deţinuţilor politici care au decedat la Gherla, timp de 10-12 ani. Încrustate în fier, unul sub altul. Vasile Boerean zice că sunt prea puţini faţă de câţi au fost ucişi.
Fostul temnicer n-a vrut să vină, să vadă muzeul. De fapt, nu l-a văzut niciodată. Din 1972, de când a ieşit la pensie, foarte rar a mai dorit să treacă de zidurile acestei puşcării. În fiecare an, de "Ziua Închisorii", sunt poftiţi cei mai de seamă dintre foştii angajaţi. Li se dă o masă, chiar o mică petrecere, "se ia cuvântul", frumos, despre dânşii. A mers de câteva ori, de politeţe, dar apoi a tot evitat să se ducă. "Nu sunt curios", zice, deşi ştie că penitenciarul s-a modernizat mult, că e altceva. Nu mai are puterea să vadă iarăşi locurile acelea. Preferă să se plimbe prin oraş, să stea la aer, să se întâlnească cu prietenii săi bătrâni, în cafenelele din zona autogării, să vorbească cu oamenii pe stradă, să fie întrebat, măcar aşa, de politeţe, câteodată: "Ce mai faceţi, domnu' Boerean?", şi el se simte fericit. Un vecin de-al lui, numit Neamţu, tot gardian în vremea aceea, a fost ucis în bătaie, în propria casă, de doi foşti deţinuţi, la mulţi ani după eliberare. N-au uitat. El însă se simte liber, neapăsat de povara trecutului. Şi ăsta e, pentru Vasile Boerean, principalul motiv de fericire. "Aşa de bine mă simt acum. Bine de tot. Cum am putut să rezist?".
Pe Nicolae Steinhardt l-a mai văzut o singură dată, prin iarna anului 1982. S-a dus la Bucureşti să îl caute. Aflase deja mai multe despre el, ştia că e urmărit pas cu pas de Securitate. Greu i-a găsit adresa, de pe Ion Ghica, numărul 3. Stătea într-o garsonieră destul de modestă, plină de cărţi, undeva în centrul capitalei. Când a deschis uşa, Steinhardt a încremenit. Nici Vasile Boerean, mărturiseşte, nu ştia ce să spună. Stăteau şi se uitau unul la celălalt, emoţionaţi, ca nişte copii mari, zâmbind. Într-un târziu, Steinhardt l-a luat de umeri şi i-a zis: "Iartă-mă, pofteşte te rog, frate Vasile. Te rog, pofteşte, iartă-mă...". Şi, îşi aminteşte bătrânul gardian, "parcă «râdea cu ochii» că mă vede. Eu mă gândisem că nu poate vorbi multe, că poate are microfoane puse, cine ştie. Îl urmăreau zi-noapte. De-aia, nici eu nu prea ştiam ce să zic. Era bucuros, se tot învârtea prin casă, nu ştia ce să-mi deie. Până la urmă s-o dus şi mi-o adus pe-un platou nişte biscuiţi - asta ţin minte cel mai bine. Atâta avea în casă de mâncare. Biscuiţii aceia. El era deja călugăr la Rohia, dar mai venea prin Bucureşti să se-ntâlnească cu scriitorii lui, cu oamenii de ştiinţă. Na, şi am stat amândoi, şi am mâncat biscuiţi, am povestit puţin şi pe urmă am plecat...". Abia la despărţire, după ce Boerean şi-a pus paltonul şi fularul şi căciula, după ce a deschis uşa şi a zis: "No, apăi la revedere, Nicule", abia atunci Steinhardt l-a luat în braţe, aşa înfofolit cum era, ca un urs, s-a apropiat de urechea lui şi i-a şoptit apăsat, tainic, cât să ţină minte toată viaţa: "Îţi mulţumesc, frate Vasile...".
Foto Gherla, CĂTĂLIN MANOLE