Dia Radu a fost onorată cu Premiul de Jurnalism al Asociaţiei Române de Istorie a Presei, în vreme ce Claudiu Târziu a fost premiat de Fundaţia Aiud, pentru activitatea sa culturală şi civică din cadrul Asociaţiei Rost, pe care o conduce. Ne dorim să împărtăşim cu dumneavoastră mândria noastră şi bucuria lor, iscodindu-i despre visurile şi ambiţiile care îi ţin în această frumoasă şi, din păcate, tot mai ingrată meserie, care este jurnalismul de calitate. Astăzi are cuvântul Dia Radu. În numărul viitor, Claudiu Târziu!
DIA RADU - "Jurnalismul îţi dă bucuria de a trăi intens, nu doar propria viaţă, ci şi pe a celor despre care scrii"
- Interviurile, documentarele şi cronicile tale, naturaleţea cu care treci de la un stil jurnalistic la altul ţi-au adus, în urmă cu puţină vreme, Premiul de Jurnalism al Asociaţiei Române de Istorie a Presei. Te motivează această recunoaştere a comunităţii jurnalistice de la noi?
- N-am alergat niciodată după premii, dar aş fi ipocrită să spun că distincţia aceasta nu m-a bucurat. Mi-a întărit pofta de a scrie şi convingerea că cineva e cu ochii pe noi. Recunoaşterea publicului e una, recunoaşterea unor specialişti e cu totul alta, cu atât mai emoţionantă şi onorantă. Jurnalismul e destul de efemer. Nici nu publici bine un text, în care ai pus tot sufletul de care te-ai simţit în stare, că a şi trecut săptămâna şi trebuie să o iei de la capăt. Trăieşti din ardere în ardere, fără să mai apuci să-ţi numeri victoriile sau să-ţi măsori puterile. Te trezeşti doar uluit că au trecut nişte ani şi nu ştii când. Un premiu e şi asta: o haltă în timp, în care te opreşti, îţi tragi sufletul şi te uiţi înapoi, înainte de a porni bucuros mai departe.
- Tatăl tău, scriitorul Radu G. Ţeposu, a fost şi un foarte cunoscut creator de gazete. Moşteneşti de la el pasiunea pentru jurnalism?
- Cred că mi-a fost scris să fiu jurnalist, doar că mi-a luat mult să înţeleg lucrul ăsta. Am trăit de mică printre jurnalişti, am văzut cum se face şi se desface o revistă, cum se caută subiectele, cum se pune la cale un sumar. Ştiu că tata spera că eu voi creşte şi voi prelua revistele lui. Dar n-a mai apucat să mă vadă mare, cum n-a mai apucat nici primul meu text publicat. Nu ştiu cât a fost pasiune moştenită şi cât imitaţie, dar la 12 ani, în vacanţa de iarnă, petrecută la bunici, în Maramureş, mi-am făcut propriul ziar. Era tipărit la tipografia "Scrisul de mână", pe foi smulse dintr-un caiet studenţesc. Eram cât se poate de serioşi: aveam o redacţie, în care angajasem toţi verişorii, sora mea era secretară, iar mie îmi rezervasem, cu generozitate, postul de directoare. (râde) Costa 10 lei cititul. Singurul exemplar, care trecea din casă în casă, ne-a finanţat în iarna aceea nişte acadele şi câteva eugenii. Revista a ajuns până la numărul 6 şi ar mai fi supravieţuit, dacă nu ne-am fi întors la şcoală. Azi, când o răsfoiesc, mă apucă nostalgiile: e acolo toată copilăria mea: reportaje despre datul cu sania, interviuri cu unchi şi mătuşi care nu mai sunt, publicitate la prăjiturile Bunei şi horoscoape inventate de mine. Pe atunci, doar mă jucam. Nu ştiam că jurnalismul îţi dă bucuria extraordinară de a trăi intens, nu doar propria viaţă, ci şi pe a celor despre care scrii. Dar, ca să revin la întrebare, cred că aş fi putut face multe lucruri, de la critică literară până la astrologie sau decoraţiuni interioare. (râde) Dacă astăzi sunt jurnalist e şi pentru că e singura preocupare care nu m-a plictisit niciodată. E în fiecare zi altfel şi topeşte în ea toate celelalte pasiuni.
- Anul acesta se împlinesc 14 ani de când eşti în redacţia "Formulei AS", unde, de altfel, ai şi debutat. Ce te ţine de atâta timp aici?
- Am devenit colaboratoare la 18 ani, o vârstă la care nu ştiam mai nimic, dar mi se părea că ştiu totul. (râde) Vreo patru ani de zile, am tot crezut că jurnalismul e o ocupaţie provizorie, pentru viaţa mea de student. Până într-o zi, când m-am trezit brusc şi mi-am dat seama că asta vreau să fac şi că, dacă tot o fac, ar fi cazul să învăţ s-o fac bine, să nu mă fac de râs. De atunci, au mai trecut vreo zece ani, în care am aflat că din învăţat nu te poţi opri niciodată, fiindcă jurnalismul e ca cei care-l fac: viu şi schimbător. Cred că destinul nu se scrie cu ce-ţi plănuieşti, ci cu oamenii pe care îi întâlneşti şi pe care îi admiri. De la colegii mei am avut ce învăţa. Iar Sânziana Pop a ştiut să fie şi şefă, şi prietenă - omul fundamental care a crezut în mine, când eu nu prea ştiam ce să fac. Am găsit la "Formula AS" profesionismul, libertatea şi prietenia de care aveam nevoie ca să mă simt în largul meu. Sunt încă aici pentru că n-am întâlnit în altă parte acelaşi entuziasm de a face împreună meseria asta atât de frumoasă.
- Cel mai adesea te vedem semnând pagina de Lume românească. De ce ai ales să te dedici mai mult interviului? Mulţi cred că interviul ar fi un gen prea facil...
- Interviurile sunt şi ele de multe feluri. Pe cele pe care le facem în "Formula AS" le-aş numi nu interviuri, ci întâlniri. Sau mai degrabă Întâlniri cu Î mare, bucăţi rupte din viaţa celor despre care scrii. Îmi plac oamenii, îmi place să-i scormonesc cu întrebări, să le înţeleg resorturile ascunse şi mecanismele firii. E ca o seducţie reciprocă pe repede înainte, fără de care portiţele inimii nu se lasă deschise. Am citit cândva un interviu cu scriitorul G.G. Marquez, făcut de celebrul intervievator francez Bernard Pivot. Îmi amintesc perfect vorbele primului: "Sincer vă spun că şi interviul e un gen de ficţiune. De ce nu l-am face la fel cum scriem o poezie sau un roman?". Aproape că mi-a căzut cartea din mână. Chiar aşa! De ce n-am preschimba "facilul" interviu într-o desfăşurare de forţe spectaculoasă şi plină de miez?
- Ai făcut un stagiu de jurnalism în Franţa. Eşti realizatoarea unui documentar de radio, făcut în parteneriat cu France Culture. Ai avut ocazia să colaborezi des cu jurnalişti europeni. Experienţa occidentală ţi-a schimbat în vreun fel viziunea asupra presei? Sunt diferenţe fundamentale între felul în care se face jurnalism în Franţa şi în România?
- Evident că sunt diferenţe, iar ele pleacă, înainte de toate, de la mijloacele financiare. În Franţa există ziare şi reviste care se vând peste tot în lume, care îşi permit, în consecinţă, să finanţeze reportaje de amploare. Pentru 25 de minute de emisie TV despre expulzarea romilor, echipa de reporteri a postului TF1 a lucrat zece zile în ritm intens, a luat de mai multe ori avionul dus-întors România-Franţa, a închiriat maşini, a plătit traducători şi documentarişti la nivel local, nenumărate nopţi la hotel şi mese la restaurant. Mergeţi la un cotidian românesc şi întrebaţi cât e diurna pentru cei care pleacă pe teren şi veţi înţelege de ce mulţi jurnalişti preferă să facă articolele din trei telefoane, aşezaţi în scaunul rotativ, cu ţigara în mână. Reportajul e un gen scump, pe care numai revistele serioase îşi permit să îl finanţeze. Slavă Domnului că noi, la "Formula AS", am încăput pe mâini bune! (râde)
- Eşti absolventă de Litere, nu de Jurnalism. Cum împaci pasiunea pentru literatură cu presa? Se concurează sau se stimulează reciproc?
- Când e bine făcut, jurnalismul te consumă, nu-ţi mai lasă timp pentru altceva. Îmi doresc să scriu şi proză, dar cred că o viaţă de scriitor nu mi-ar fi de ajuns. Am prea multă agitaţie în mine, îmi lipseşte răbdarea de-a sta lipită de scaun. În lumea literară mă simt însă foarte bine. Mă bucur la fel de mult când scriu o recenzie de carte, când fac un interviu cu un scriitor sau când scriu eu însămi un text. Gazetăria, aşa cum o fac acum, e echilibrul de care aveam nevoie. Dacă te cheltui până la capăt atunci când scrii, înseamnă că salvezi ceva din viaţa ta şi o treci în text. Şi-atunci, reportajul sau interviul pe care îl publici nu mai e doar despre ce trebuia să fie. E, în felul lui ascuns, şi despre tine.
- În final, o întrebare iscoditoare. Unii cititori ştiu, probabil, că talentata noastră colegă, Otilia Ţeposu, e mama ta. Cum e să o ai alături şi în profesie? O descoperi altfel din textele ei?
- Ei, mama e mama, oriunde ar fi şi orice ar face. De altfel, atunci când ne vedem, pe teren sau aiurea, povestim de-ale noastre, nu stăm să despicăm în patru jurnalismul din ţară. Mama scrie, sora mea scrie şi ea câteodată. Când le citesc, ştiu ce ne desparte, dar ştiu mai ales ce ne face să semănăm. E copilăria aceea fabuloasă din nord, pe care doar mama a reuşit să o facă poveste.