Fiu de preot, a absolvit mai întâi Facultatea de Teologie din Bucureşti, pentru ca imediat să urmeze Conservatorul de Muzică "Ciprian Porumbescu", iar după aceea, să facă un doctorat în Filosofie, cu tema "Opera de artă în modelare şi reprezentare". Însă, după o excelentă carieră de tenor liric la Opera Naţională, a ales să se preoţească şi să-şi construiască propria biserică. Sufletul lui tânjea după ceva mai mult decât gloria lumească, deşi s-a bucurat din plin şi de aceasta. A înţeles, într-un târziu, că mai mult decât să cânte lumii, vrea să-i cânte lui Dumnezeu. Astăzi, cu un pas mai aproape de El, părintele Gabriel mai are o singură mare dorinţă: să trezească cât mai mulţi semeni la viaţa duhovnicească.
"Scena era pentru mine o realizare, dar nu o împlinire"
- Părinte Gabriel, aţi făcut Facultatea de Teologie cu gândul preoţiei, dar după absolvire nu v-aţi hirotonit, ci aţi preferat o carieră de solist la Opera Naţională, ca până la urmă să vă preoţiţi. De ce atâtea ezitări?
- Ca fiu de preot, viaţa îmi era rânduită oarecum de mic. Era clar că eu voi fi preot. Chiar să nu fi vrut, aş fi avut greutăţi la "dosar" dacă alegeam altă facultate în regimul comunist. Aşadar, am mers la Teologie, dorind să mă dedic slujirii lui Hristos. Căci eram un om credincios, dintr-o familie credincioasă, crescusem în dragoste de Dumnezeu şi cunoşteam valoarea preoţiei. Dar pe lângă credinţă, mai primisem un dar: glasul. Cântam frumos. Chiar în anul în care am început facultatea, 1989, a avut loc revoluţia, care ne-a deschis tuturor alte perspective. Având de ales şi fiind cu adevărat liber de această dată, am dus până la capăt Teologia, dar am mers şi la Conservator, la Facultatea de Canto, ca să-mi cultiv vocea cu care m-a înzestrat Dumnezeu şi în speranţa că o să fac o carieră muzicală. Nu eram însă foarte sigur că voi ajunge pe scenă. Pe când eram în anul trei la Canto, am fost solicitat să fac un rol la Opera din Bucureşti, în "Don Giovanni" de Mozart. Nu era simplu, mai ales pentru un student. Dar am acceptat şi mi-a plăcut, mă regăseam în ce făceam. De atunci, mi-am dorit mai mult să urc în cariera muzicală. În următorii zece ani, am fost distribuit în aproape o sută de roluri, dintre care unele principale. În primul an de când am început să lucrez la Operă, am fost invitat într-un turneu în Anglia, unde am cântat în "Nabucco", de Verdi. Pe urmă am fost în Scoţia, cu "Flautul fermecat", de Mozart. Patru ani la rând am mers în Germania, unde am cântat în "Bărbierul din Sevilla", de Rossini, "Don Pasquale" şi "L'elisir d'amore", de Donizetti... Am primit aprecieri în presa din străinătate, pentru că realizam rolurile cu maturitate, multă implicare şi seriozitate. Voiam să iasă perfect tot ce ţine de mine. Şi m-a hărăzit Dumnezeu şi cu o voce de tenor liric care se potrivea rolurilor în care am jucat.
- De ce aţi abandonat o carieră atât de promiţătoare?
- Eram în plin avânt şi am uimit multă lume când am decis să devin preot, mai ales pe colegii mei din Operă. Însă eu n-am rupt legătura cu Biserica niciodată. Şi în toate momentele grele, nu-mi găseam liniştea, echilibrul şi forţa de a continua decât în biserică. Scena era pentru mine o realizare, dar nu o împlinire. Şi atunci, am avut marea şansă să-l cunosc pe PF Părinte Patriarh Teoctist, care a acceptat sugestia ÎPS Teodosie, care îi era vicar, de a mă hirotoni. Astăzi arhiepiscop al Tomisului, ÎPS Teodosie este un om căruia îi place foarte mult muzica. Mă cunoştea din facultate, şi când, cu un prilej oarecare, ne-am reîntâlnit şi a aflat că sunt solist la Operă, mi-a spus că ar avea nevoie de un diacon cu vocea cultivată, care să aibă şi ştiinţa cântării bisericeşti. Mi-a surâs ideea sa, pentru că şi eu aş fi vrut să intru în cler, dar mai ales pentru că ştiam cât îşi dorea asta şi tata.
"De ce vrei să cânţi numai oamenilor şi să nu-i cânţi şi lui Dumnezeu?"
- Dar cum vi s-a reactivat dorinţa mai veche de a vă preoţi?
- A fost un moment special. Înainte de întâlnirea cu ÎPS Teodosie, m-am revăzut cu o maică de la Arhiepiscopia Târgovişte, Gabriela, pe care o cunoşteam de mic, pentru că acolo petreceam multe vacanţe cu familia. Dânsa, aflând cu ce mă ocup, m-a întrebat: "De ce vrei să cânţi numai oamenilor şi să nu-i cânţi şi lui Dumnezeu?". Şi am avut atunci un cutremur interior. Mi-am dat seama că asta îmi doream. Că era un dor nestins în mine, care fusese numai acoperit de efemera glorie de pe scenă, însă nu aveam puterea să rup cu o carieră în plină ascensiune. Totuşi, când mi-a spus ÎPS Teodosie să avem o întrevedere cu PărintelePatriarh Teoctist, am acceptat. Preafericitul a fost de acord să mă hirotonească diacon, pentru că, am aflat ulterior, era şi el un fin cunoscător de muzică de operă, dar păstra o oarecare taină asupra acestei pasiuni. Astfel, în 1999, am fost hirotonit diacon onorific la Mânăstirea Radu Vodă şi, tot atunci, am fost admis profesor de muzică liniară, teorie şi solfegiu la Seminarul Teologic. În paralel, eram şi la operă, pe care nu intenţionam să o părăsesc. Dar toate lucrurile începuseră să curgă deja într-o singură direcţie. Simţeam o mare bucurie să slujesc la altar, căci întotdeauna trăiam o puternică atmosferă de rugăciune şi de bună dispoziţie duhovnicească. Eram mai fericit în slujirea aceasta decât pe scenă, ceea ce e normal, pentru că fiecare om tinde către absolut, către unirea cu Dumnezeu, care nu e o simplă poveste, ci este o realitate foarte palpabilă. Or, în slujirea la altar, te apropii cel mai mult de unirea cu Dumnezeu. Deja mă gândeam serios să devin preot, ştiind că m-ar fi împlinit. Pe de altă parte, în muzică îmi dovedisem ce aveam de dovedit, parcursesem într-o anumită măsură cam toată scara profesională. Nu ştiu ce aş mai fi putut să fac în plus. Făcusem în ţară roluri importante, jucasem în premiere, aveam concerte periodice la Sala Radio, cântasem în străinătate. Dar cum v-am spus, nu mă simţeam împlinit.
- Am vrut o biserică nouă, ca temelie pentru sufletul meu. Nimic nu poţi face în viaţă temeinic, fără jertfă. Nu ştiam exact cât şi cum va trebui să jertfesc pentru a clădi o biserică, dar mi-am imaginat că nu va fi uşor. În 2002, i-am spus soţiei mele, într-o dimineaţă, că aş vrea să mă preoţesc. Ea m-a susţinut cu toată puterea. Am adăugat că vreau să construiesc o biserică, a mea. A fost pe deplin de acord. Fiind într-o zi de vineri, am decis să aibăhramul Sfintei Cuvioase Parascheva - Sfânta Vineri. În vremea aceea, era primar la sectorul 4 d-l Vasile Mihalache, un om cu dragoste de Biserică şi frică de Dumnezeu, căruia i-am spus gândul meu şi l-am întrebat dacă ar fi un loc pentru construirea unei biserici. Mi-a arătat două loturi de teren, între care şi acesta pe care se află biserica. M-am hotărât greu pentru el, pentru că nu-mi imaginam biserica pe terenul viran, plin de gunoaie şi vegetaţie sălbăticită, între blocuri, aşa cum era atunci. Însă, ceva m-a chemat în acest loc. Nu pot să vă spun ce anume, un fel de afecţiune inexplicabilă, ca şi cum aş fi avut o legătură veche cu această bucată de pământ. Parcă terenul acesta se cerea curăţit şi sfinţit. Într-un târziu, am optat pentru el şi, din momentul acela, au început greutăţile. Nicicând în viaţă n-am întâmpinat atâtea piedici şi răutăţi. Întâi de toate, un funcţionar de la Patriarhie mi-a condiţionat aprobarea pentru biserică, m-a pus să măsor distanţa dintre locul pe care va fi biserica şi celelalte biserici din zonă. Ideea era să nu cumva să fie prea apropiate şi să le iau din enoriaşi preoţilor mai vechi. Mi s-a părut total nepotrivită această solicitare, dar am îndeplinit-o. Pe urmă, am mers cu cererea mea direct la Patriarh, ca să nu mi se mai pună alte beţe în roate. A citit-o şi a semnat-o imediat. Pe urmă a fost mai uşor. M-ammişcat repede cu toate actele, dar nu aveam bani să încep construcţia. Soţia mea primise moştenire o casă în Mărţişor, lângă Arghezi. Am vândut-o, şi cu banii aceia am plătit cam 80% din tot ce a fost necesar aici: materiale, muncitori etc. Eu am făcut proiectul, după modelul bisericii de la Mânăstirea Cozia, care îmi place mult, eu am ales şi cărat materialele, eu am supravegheat muncitorii, am fost omul-orchestră de la un capăt la altul al lucrării. În vara lui 2004, am început construcţia, iar în septembrie 2006, făceam sfinţirea. Era totul gata, inclusiv clădirile anexe şi pictura murală. Sigur că la o asemenea realizare şi o asemenea viteză, am avut parte de multă invidie şi de răutăţi din partea colegilor. De asemenea, în timpul lucrărilor, am întâmpinat necazuri şi din partea vecinilor din blocurile care se află la numai şase metri de biserică. M-au reclamat la autorităţile locale şi de stat, la Patriarhie, peste tot, spunând că nu doresc biserica aici, că nu vor să vadă morţii intrând şi ieşind din biserică... Au venit controale peste controale, dar totul era în regulă. Eu m-am purtat cu dragoste, le-am explicat că fac biserica pentru ei, nu pentru mine, că nu-i voi deranja mult timp cu construirea şi că, atunci când va fi gata, se vor bucura, că nu se poate să rămâi de piatră când devii vecin cu sfinţii şi cu îngerii, cu Maica Domnului şi cu Dumnezeu însuşi. Aşa a şi fost. Lucrarea a mers foarte repede, iar cei care m-au reclamat, toţi, fără excepţie, şi-au dat seama că au greşit şi au devenit enoriaşi de bază ai parohiei, acum vin la slujbe, se miruiesc şi îmi sărută mâna.
- Ce sentiment aţi avut după ce s-a încheiat construcţia? V-aţi simţit mai aproape de Dumnezeu, răsplătit cumva?
- În mod categoric, m-am simţit împlinit sufleteşte şi mai aproape de Dumnezeu. Bucuria a fost cu atât mai mare cu cât am văzut că nu am construit doar ziduri, că prinde a se închega şi biserica din sufletele oamenilor, care au început să vină la slujbe şi să facă o adevărată comunitate de credinţă. Nu era doar o zidire de cărămidă, ci şi una duhovnicească. Înainte de sfinţirea bisericii, am fost hirotonit preot şi am plecat de la Operă. Pentru mine, plecarea de la Operă n-a fost o coborâre de pe scenă, ci urcarea pe solee. M-au hirotonit Patriarhul Teoctist, PS Sebastian şi PS Teodosie. Din 2006 slujesc aici, şi mi s-a alăturat şi tatăl meu.
"Credincioşii întotdeauna răspund la dragoste cu dragoste"
- În ultima vreme, am primit la redacţie mai multe scrisori de la cititori, în care am fost îndemnaţi să scriem despre noile biserici din cartierele Bucureştiului, unde slujesc preoţi tineri, de excepţie. Ce îi atrage pe credincioşi la o biserică nouă, aşa cum este şi cea a sfinţiei voastre?
- Nu vreau să vorbesc despre mine, căci aş fi considerat lipsit de modestie. Însă, cunosc multe biserici relativ noi care au o mare putere de atracţie. Ştiţi de unde izvorăşte? Din exemplul personal al preotului. Oamenii simt dacă preotul arde de credinţă, dacă îşi face datoria cu bucurie, nu ca pe un serviciu oarecare, dacă le răspunde cu dragoste atunci când au nevoie de el. Enoriaşii vin la biserică să caute mângâiere, sfat, ajutor. Trebuie să fii plin de bunăvoinţă şi să-ţi laşi deoparte grijile tale de preot familist, de om care are şi alte îndatoriri decât cele legate de parohie. Şi unii pot, alţii nu. Dar oamenii întotdeauna răspund la dragoste cu dragoste. Şi, până la urmă, asta este esenţa credinţei noastre: să trăim în armonie, în drag de aproapele. Altminteri, nici eu nu fac ceva special aici, nici biserica nu are odoare de preţ, icoane făcătoare de minuni sau sfinte moaşte, care să-i facă pe oameni să-i calce pragul în căutare de miracole. Totuşi, în 2007, am adus veşmântul Sfintei Parascheva de la Iaşi, primit prin bunăvoinţa mitropolitului de atunci al Moldovei, ÎPS Daniel, actualul Părinte Patriarh. L-am adus pentru evlavia credincioşilor, ca să-l cinstească, având în vedere că suntem o biserică închinată Sfintei Parascheva. Altfel, cum spuneam, suntem o parohie mică, dar vie. Oamenii participă cu tot sufletul la slujbe, la cateheze, la micile noastre activităţi sociale. Însă, extrem de importantă este relaţia pe care o avem noi, preoţii, cu credincioşii. Asta dă o anumită "aură" bisericii.
"În lumea de azi este o supraofertă pentru căderea în păcat"
- Credeţi că noua generaţie de preoţi s-a pliat mai bine pe aşteptările oamenilor din ziua de azi, că le percep mai bine neliniştile? Oare poate veni şi de aici dragostea cu care sunt în general înconjuraţi de către credincioşi?
- Creştinul de azi este mult mai instruit decât cel de ieri şi mai pretenţios. El are acces mai uşor la informaţie, vede ce se întâmplă în alte părţi, e supus permanent unor mai mari presiuni sociale şi de aici vin şi tentaţii de tot felul... Mulţi mireni şi-au înţeles rolul foarte important pe care îl au în con-slujirea din biserică şi au decis să şi-l asume. Nu mai avem de a face cu oascultare generală fără murmur. Oamenii pun întrebări, au solicitări şi te judecă dacă nu eşti la înălţimea cerinţelor lor. Aşa încât, şi tinerii preoţi, dar şi cei mai vechi, au învăţat să aibă o altă abordare a relaţiei cu mirenii. Trebuie să fim mai bine pregătiţi, şi din punct de vedere teologic, dar şi psihologic şi social. Să cunoaştem nu numai durerile oamenilor, ci şi cum pot fi ele vindecate prin cuvânt, prin rugăciune, prin manifestarea empatiei, prin sprijin moral. Cred că nouă, celor mai tineri, ne-a fost mai uşor, pentru că nu eram învăţaţi cu alt fel de abordare. Dar să ştiţi că şi dintre preoţii mai în vârstă sunt foarte mulţi care s-au comportat pe măsura creştinului de azi, dintr-o bună intuiţie, care îţi vine din dragoste. Atunci când îl iubeşti pe celălalt, nu ai nevoie să-ţi spună ce vrea de la tine, căci ştii.
- Sfinţia voastră aţi crescut în familia unui preot de ţară. Credeţi că există o diferenţă între credincioşii de la oraşe şi cei de la sate?
- Cândva era o deosebire, care se năştea din cultura specifică. Ţăranul avea o cultură tradiţională, care îl proteja mai mult. Acum poate s-a mai păstrat aceasta prin satele izolate, pe la munte. Dar nu cred că mai este o distincţie semnificativă între creştinii din satele din apropierea marilor oraşe şi cei din oraş. Toată lumea este supusă aceluiaşi flux de informaţii şi, aş spune, ispite, prin televizor şi chiar prin internet - căci acum s-a extins internetul mult şi la ţară. Este o supraofertă pentru căderea în păcat. Dar stă în puterea preotului să ţină o parohie curată şi unită. Dacă preotul îşi face datoria bine, orice credincios este pregătit să reziste ispitelor. Pentru că fiecare va înţelege că viaţa nu se termină aici şi că în viaţa veşnică vom trage consecinţele vieţii de aici.
- Părinte, aţi făcut biserica, şi pe aceea din zid, şi pe aceea duhovnicească. Ce vă doriţi de-acum mai mult de la preoţie?
- Îmi doresc o slujire în pace, să dăruiesc dragoste şi să fiu respectat, iar lucrarea mea duhovnicească să-i fie bineplăcută lui Dumnezeu. Îmi doresc să aduc cât mai mulţi oameni la credinţă, pentru că asta înseamnă salvarea lor şi poate şi mântuirea mea. Asta ar fi marea izbândă!