Fiu de preot, a absolvit mai întâi Facultatea de Teologie din București, pentru ca imediat să urmeze Conservatorul de Muzică "Ciprian Porumbescu", iar după aceea, să facă un doctorat în Filosofie, cu tema "Opera de artă în modelare și reprezentare". Însă, după o excelentă carieră de tenor liric la Opera Națională, a ales să se preoțească și să-și construiască propria biserică. Sufletul lui tânjea după ceva mai mult decât gloria lumească, deși s-a bucurat din plin și de aceasta. A înțeles, într-un târziu, că mai mult decât să cânte lumii, vrea să-i cânte lui Dumnezeu. Astăzi, cu un pas mai aproape de El, părintele Gabriel mai are o singură mare dorință: să trezească cât mai mulți semeni la viața duhovnicească.
"Scena era pentru mine o realizare, dar nu o împlinire"
- Părinte Gabriel, ați făcut Facultatea de Teologie cu gândul preoției, dar după absolvire nu v-ați hirotonit, ci ați preferat o carieră de solist la Opera Națională, ca până la urmă să vă preoțiți. De ce atâtea ezitări?
- Ca fiu de preot, viața îmi era rânduită oarecum de mic. Era clar că eu voi fi preot. Chiar să nu fi vrut, aș fi avut greutăți la "dosar" dacă alegeam altă facultate în regimul comunist. Așadar, am mers la Teologie, dorind să mă dedic slujirii lui Hristos. Căci eram un om credincios, dintr-o familie credincioasă, crescusem în dragoste de Dumnezeu și cunoșteam valoarea preoției. Dar pe lângă credință, mai primisem un dar: glasul. Cântam frumos. Chiar în anul în care am început facultatea, 1989, a avut loc revoluția, care ne-a deschis tuturor alte perspective. Având de ales și fiind cu adevărat liber de această dată, am dus până la capăt Teologia, dar am mers și la Conservator, la Facultatea de Canto, ca să-mi cultiv vocea cu care m-a înzestrat Dumnezeu și în speranța că o să fac o carieră muzicală. Nu eram însă foarte sigur că voi ajunge pe scenă. Pe când eram în anul trei la Canto, am fost solicitat să fac un rol la Opera din București, în "Don Giovanni" de Mozart. Nu era simplu, mai ales pentru un student. Dar am acceptat și mi-a plăcut, mă regăseam în ce făceam. De atunci, mi-am dorit mai mult să urc în cariera muzicală. În următorii zece ani, am fost distribuit în aproape o sută de roluri, dintre care unele principale. În primul an de când am început să lucrez la Operă, am fost invitat într-un turneu în Anglia, unde am cântat în "Nabucco", de Verdi. Pe urmă am fost în Scoția, cu "Flautul fermecat", de Mozart. Patru ani la rând am mers în Germania, unde am cântat în "Bărbierul din Sevilla", de Rossini, "Don Pasquale" și "L'elisir d'amore", de Donizetti... Am primit aprecieri în presa din străinătate, pentru că realizam rolurile cu maturitate, multă implicare și seriozitate. Voiam să iasă perfect tot ce ține de mine. Și m-a hărăzit Dumnezeu și cu o voce de tenor liric care se potrivea rolurilor în care am jucat.
- De ce ați abandonat o carieră atât de promițătoare?
- Eram în plin avânt și am uimit multă lume când am decis să devin preot, mai ales pe colegii mei din Operă. Însă eu n-am rupt legătura cu Biserica niciodată. Și în toate momentele grele, nu-mi găseam liniștea, echilibrul și forța de a continua decât în biserică. Scena era pentru mine o realizare, dar nu o împlinire. Și atunci, am avut marea șansă să-l cunosc pe PF Părinte Patriarh Teoctist, care a acceptat sugestia ÎPS Teodosie, care îi era vicar, de a mă hirotoni. Astăzi arhiepiscop al Tomisului, ÎPS Teodosie este un om căruia îi place foarte mult muzica. Mă cunoștea din facultate, și când, cu un prilej oarecare, ne-am reîntâlnit și a aflat că sunt solist la Operă, mi-a spus că ar avea nevoie de un diacon cu vocea cultivată, care să aibă și știința cântării bisericești. Mi-a surâs ideea sa, pentru că și eu aș fi vrut să intru în cler, dar mai ales pentru că știam cât își dorea asta și tata.
"De ce vrei să cânți numai oamenilor și să nu-i cânți și lui Dumnezeu?"
- Dar cum vi s-a reactivat dorința mai veche de a vă preoți?
- A fost un moment special. Înainte de întâlnirea cu ÎPS Teodosie, m-am revăzut cu o maică de la Arhiepiscopia Târgoviște, Gabriela, pe care o cunoșteam de mic, pentru că acolo petreceam multe vacanțe cu familia. Dânsa, aflând cu ce mă ocup, m-a întrebat: "De ce vrei să cânți numai oamenilor și să nu-i cânți și lui Dumnezeu?". Și am avut atunci un cutremur interior. Mi-am dat seama că asta îmi doream. Că era un dor nestins în mine, care fusese numai acoperit de efemera glorie de pe scenă, însă nu aveam puterea să rup cu o carieră în plină ascensiune. Totuși, când mi-a spus ÎPS Teodosie să avem o întrevedere cu Părintele Patriarh Teoctist, am acceptat. Preafericitul a fost de acord să mă hirotonească diacon, pentru că, am aflat ulterior, era și el un fin cunoscător de muzică de operă, dar păstra o oarecare taină asupra acestei pasiuni. Astfel, în 1999, am fost hirotonit diacon onorific la Mânăstirea Radu Vodă și, tot atunci, am fost admis profesor de muzică liniară, teorie și solfegiu la Seminarul Teologic. În paralel, eram și la operă, pe care nu intenționam să o părăsesc. Dar toate lucrurile începuseră să curgă deja într-o singură direcție. Simțeam o mare bucurie să slujesc la altar, căci întotdeauna trăiam o puternică atmosferă de rugăciune și de bună dispoziție duhovnicească. Eram mai fericit în slujirea aceasta decât pe scenă, ceea ce e normal, pentru că fiecare om tinde către absolut, către unirea cu Dumnezeu, care nu e o simplă poveste, ci este o realitate foarte palpabilă. Or, în slujirea la altar, te apropii cel mai mult de unirea cu Dumnezeu. Deja mă gândeam serios să devin preot, știind că m-ar fi împlinit. Pe de altă parte, în muzică îmi dovedisem ce aveam de dovedit, parcursesem într-o anumită măsură cam toată scara profesională. Nu știu ce aș mai fi putut să fac în plus. Făcusem în țară roluri importante, jucasem în premiere, aveam concerte periodice la Sala Radio, cântasem în străinătate. Dar cum v-am spus, nu mă simțeam împlinit.
- Așadar, v-ați hotărât pentru preoție. Dar puteați să candidați la orice parohie din București. De ce ați dorit să construiți o biserică de la firul ierbii?
- Am vrut o biserică nouă, ca temelie pentru sufletul meu. Nimic nu poți face în viață temeinic, fără jertfă. Nu știam exact cât și cum va trebui să jertfesc pentru a clădi o biserică, dar mi-am imaginat că nu va fi ușor. În 2002, i-am spus soției mele, într-o dimineață, că aș vrea să mă preoțesc. Ea m-a susținut cu toată puterea. Am adăugat că vreau să construiesc o biserică, a mea. A fost pe deplin de acord. Fiind într-o zi de vineri, am decis să aibă hramul Sfintei Cuvioase Parascheva - Sfânta Vineri. În vremea aceea, era primar la sectorul 4 d-l Vasile Mihalache, un om cu dragoste de Biserică și frică de Dumnezeu, căruia i-am spus gândul meu și l-am întrebat dacă ar fi un loc pentru construirea unei biserici. Mi-a arătat două loturi de teren, între care și acesta pe care se află biserica. M-am hotărât greu pentru el, pentru că nu-mi imaginam biserica pe terenul viran, plin de gunoaie și vegetație sălbăticită, între blocuri, așa cum era atunci. Însă, ceva m-a chemat în acest loc. Nu pot să vă spun ce anume, un fel de afecțiune inexplicabilă, ca și cum aș fi avut o legătură veche cu această bucată de pământ. Parcă terenul acesta se cerea curățit și sfințit. Într-un târziu, am optat pentru el și, din momentul acela, au început greutățile. Nicicând în viață n-am întâmpinat atâtea piedici și răutăți. Întâi de toate, un funcționar de la Patriarhie mi-a condiționat aprobarea pentru biserică, m-a pus să măsor distanța dintre locul pe care va fi biserica și celelalte biserici din zonă. Ideea era să nu cumva să fie prea apropiate și să le iau din enoriași preoților mai vechi. Mi s-a părut total nepotrivită această solicitare, dar am îndeplinit-o. Pe urmă, am mers cu cererea mea direct la Patriarh, ca să nu mi se mai pună alte bețe în roate. A citit-o și a semnat-o imediat. Pe urmă a fost mai ușor. M-am mișcat repede cu toate actele, dar nu aveam bani să încep construcția. Soția mea primise moștenire o casă în Mărțișor, lângă Arghezi. Am vândut-o, și cu banii aceia am plătit cam 80% din tot ce a fost necesar aici: materiale, muncitori etc. Eu am făcut proiectul, după modelul bisericii de la Mânăstirea Cozia, care îmi place mult, eu am ales și cărat materialele, eu am supravegheat muncitorii, am fost omul-orchestră de la un capăt la altul al lucrării. În vara lui 2004, am început construcția, iar în septembrie 2006, făceam sfințirea. Era totul gata, inclusiv clădirile anexe și pictura murală. Sigur că la o asemenea realizare și o asemenea viteză, am avut parte de multă invidie și de răutăți din partea colegilor. De asemenea, în timpul lucrărilor, am întâmpinat necazuri și din partea vecinilor din blocurile care se află la numai șase metri de biserică. M-au reclamat la autoritățile locale și de stat, la Patriarhie, peste tot, spunând că nu doresc biserica aici, că nu vor să vadă morții intrând și ieșind din biserică... Au venit controale peste controale, dar totul era în regulă. Eu m-am purtat cu dragoste, le-am explicat că fac biserica pentru ei, nu pentru mine, că nu-i voi deranja mult timp cu construirea și că, atunci când va fi gata, se vor bucura, că nu se poate să rămâi de piatră când devii vecin cu sfinții și cu îngerii, cu Maica Domnului și cu Dumnezeu însuși. Așa a și fost. Lucrarea a mers foarte repede, iar cei care m-au reclamat, toți, fără excepție, și-au dat seama că au greșit și au devenit enoriași de bază ai parohiei, acum vin la slujbe, se miruiesc și îmi sărută mâna.
- Ce sentiment ați avut după ce s-a încheiat construcția? V-ați simțit mai aproape de Dumnezeu, răsplătit cumva?
- În mod categoric, m-am simțit împlinit sufletește și mai aproape de Dumnezeu. Bucuria a fost cu atât mai mare cu cât am văzut că nu am construit doar ziduri, că prinde a se închega și biserica din sufletele oamenilor, care au început să vină la slujbe și să facă o adevărată comunitate de credință. Nu era doar o zidire de cărămidă, ci și una duhovnicească. Înainte de sfințirea bisericii, am fost hirotonit preot și am plecat de la Operă. Pentru mine, plecarea de la Operă n-a fost o coborâre de pe scenă, ci urcarea pe solee. M-au hirotonit Patriarhul Teoctist, PS Sebastian și PS Teodosie. Din 2006 slujesc aici, și mi s-a alăturat și tatăl meu.
"Credincioșii întotdeauna răspund la dragoste cu dragoste"
- În ultima vreme, am primit la redacție mai multe scrisori de la cititori, în care am fost îndemnați să scriem despre noile biserici din cartierele Bucureștiului, unde slujesc preoți tineri, de excepție. Ce îi atrage pe credincioși la o biserică nouă, așa cum este și cea a sfinției voastre?
- Nu vreau să vorbesc despre mine, căci aș fi considerat lipsit de modestie. Însă, cunosc multe biserici relativ noi care au o mare putere de atracție. Știți de unde izvorăște? Din exemplul personal al preotului. Oamenii simt dacă preotul arde de credință, dacă își face datoria cu bucurie, nu ca pe un serviciu oarecare, dacă le răspunde cu dragoste atunci când au nevoie de el. Enoriașii vin la biserică să caute mângâiere, sfat, ajutor. Trebuie să fii plin de bunăvoință și să-ți lași deoparte grijile tale de preot familist, de om care are și alte îndatoriri decât cele legate de parohie. Și unii pot, alții nu. Dar oamenii întotdeauna răspund la dragoste cu dragoste. Și, până la urmă, asta este esența credinței noastre: să trăim în armonie, în drag de aproapele. Altminteri, nici eu nu fac ceva special aici, nici biserica nu are odoare de preț, icoane făcătoare de minuni sau sfinte moaște, care să-i facă pe oameni să-i calce pragul în căutare de miracole. Totuși, în 2007, am adus veșmântul Sfintei Parascheva de la Iași, primit prin bunăvoința mitropolitului de atunci al Moldovei, ÎPS Daniel, actualul Părinte Patriarh. L-am adus pentru evlavia credincioșilor, ca să-l cinstească, având în vedere că suntem o biserică închinată Sfintei Parascheva. Altfel, cum spuneam, suntem o parohie mică, dar vie. Oamenii participă cu tot sufletul la slujbe, la cateheze, la micile noastre activități sociale. Însă, extrem de importantă este relația pe care o avem noi, preoții, cu credincioșii. Asta dă o anumită "aură" bisericii.
"În lumea de azi este o supraofertă pentru căderea în păcat"
- Credeți că noua generație de preoți s-a pliat mai bine pe așteptările oamenilor din ziua de azi, că le percep mai bine neliniștile? Oare poate veni și de aici dragostea cu care sunt în general înconjurați de către credincioși?
- Creștinul de azi este mult mai instruit decât cel de ieri și mai pretențios. El are acces mai ușor la informație, vede ce se întâmplă în alte părți, e supus permanent unor mai mari presiuni sociale și de aici vin și tentații de tot felul... Mulți mireni și-au înțeles rolul foarte important pe care îl au în con-slujirea din biserică și au decis să și-l asume. Nu mai avem de a face cu o ascultare generală fără murmur. Oamenii pun întrebări, au solicitări și te judecă dacă nu ești la înălțimea cerințelor lor. Așa încât, și tinerii preoți, dar și cei mai vechi, au învățat să aibă o altă abordare a relației cu mirenii. Trebuie să fim mai bine pregătiți, și din punct de vedere teologic, dar și psihologic și social. Să cunoaștem nu numai durerile oamenilor, ci și cum pot fi ele vindecate prin cuvânt, prin rugăciune, prin manifestarea empatiei, prin sprijin moral. Cred că nouă, celor mai tineri, ne-a fost mai ușor, pentru că nu eram învățați cu alt fel de abordare. Dar să știți că și dintre preoții mai în vârstă sunt foarte mulți care s-au comportat pe măsura creștinului de azi, dintr-o bună intuiție, care îți vine din dragoste. Atunci când îl iubești pe celălalt, nu ai nevoie să-ți spună ce vrea de la tine, căci știi.
- Sfinția voastră ați crescut în familia unui preot de țară. Credeți că există o diferență între credincioșii de la orașe și cei de la sate?
- Cândva era o deosebire, care se năștea din cultura specifică. Țăranul avea o cultură tradițională, care îl proteja mai mult. Acum poate s-a mai păstrat aceasta prin satele izolate, pe la munte. Dar nu cred că mai este o distincție semnificativă între creștinii din satele din apropierea marilor orașe și cei din oraș. Toată lumea este supusă aceluiași flux de informații și, aș spune, ispite, prin televizor și chiar prin internet - căci acum s-a extins internetul mult și la țară. Este o supraofertă pentru căderea în păcat. Dar stă în puterea preotului să țină o parohie curată și unită. Dacă preotul își face datoria bine, orice credincios este pregătit să reziste ispitelor. Pentru că fiecare va înțelege că viața nu se termină aici și că în viața veșnică vom trage consecințele vieții de aici.
- Părinte, ați făcut biserica, și pe aceea din zid, și pe aceea duhovnicească. Ce vă doriți de-acum mai mult de la preoție?
- Îmi doresc o slujire în pace, să dăruiesc dragoste și să fiu respectat, iar lucrarea mea duhovnicească să-i fie bineplăcută lui Dumnezeu. Îmi doresc să aduc cât mai mulți oameni la credință, pentru că asta înseamnă salvarea lor și poate și mântuirea mea. Asta ar fi marea izbândă!