Sunt în Egipt, ţara faraonilor, dar şi cea a celor mai mari sfinţi ai creştinătăţii. Am ajuns de cu noaptea la Mânăstirea Sfântului Antonie cel Mare, cea mai veche aşezare monahală creştină din lume. Stau în faţa unui munte de bolovani. Uriaşi, aruncaţi de-a valma de o mână nevăzută, ei îmi străjuiesc drumul spre vârf. În trecut, singura cale era să încerci să te strecori printre ei şi, unde nu izbuteai, să te urci pe crestele lor. Un drum de Sisif, care îţi lua ceasuri întregi, sub văpaia soarelui de deşert.
Drumul acesta, greu de dus la capăt şi pentru un tânăr, a fost străbătut de Sfântul Antonie cel Mare pe când avea 61 de ani. Bătrânul era mistuit de setea aceea adâncă, greu de priceput pentru noi, a rugăciunii în singurătate, departe de larma şi grijile pe care i le aduseseră în ultimii ani pelerinii. Dar nu a fugit de ei, ci pentru ei, ca să-i poată cuprinde mai bine în rugăciune, să-i strângă în inimă cu dragoste şi să-i dea apoi în grija lui Dumnezeu. Nu le-a spus nimic, pentru că nu i-ar fi îngăduit să plece. A ieşit din mânăstirea lui pe ascuns, ca un fur, rugând o caravană de saracini să îl ia şi să îl ducă până în fundul pustiului, acolo unde nu ajungea picior de om. Ce va face acolo, cum va trăi, nu s-a grijit să afle. A socotit doar că trebuie să urmeze glasului de Sus, care-i spusese la rugăciune - "Dacă voieşti să te linişteşti cu adevărat, du-te în pustia cea mai dinăuntru". Şi s-a dus. Saracinii l-au luat cu ei bucuroşi. Îi uimea năzuinţa moşneagului acestuia, tăcut ca un peşte şi blând ca un miel. Pe ei, corăbierii deşertului, chemarea nisipurilor şi a soarelui arzător îi ispitea mereu. Se avântau în adâncul dunelor zile, săptămâni, luni. Încercau drumuri neaflate de nimeni, ispiteau cerul pentru a răzbi nevătămaţi şi se bucurau când, la sfârşit, aflau osteniţi vreo oază de care nu le vorbise nimeni. Meşteşugul acesta, năpraznic, dar frumos, le răpea uneori viaţa, dar le-o înfiora mereu de o bucurie limpede. Pentru ei era de ajuns! Dar el? Un călugăr bătrân, slăbit de post şi nevoinţă, ce să caute acolo, în adâncul deşertului? Ce să afle? Dorinţele lui erau un mister, dar dorul său de pustiu se învecina cu al lor, aşa că l-au primit.
Zile întregi au mers pe drumuri doar de ei ştiute, cărări tainice, care nu se văd pe pământ, dar care sunt scrise în stele. Noaptea, mai ales noaptea, ştiau să privească în oglinda limpede de deasupra lor şi să se încredinţeze că nu rătăcesc. Într-un sfârşit, au ajuns la muntele Qolzum, o adunare înfricoşată de bolovani, cu un izvor rece şi limpede la poale. Aici a spus bătrânul Antonie că vrea să rămână. Uimiţi de curajul său, saracinii şi-au dezlegat desagii şi l-au miluit cu câteva pâini. Apoi au plecat să frământe mai departe valurile de nisip, arşi de dorul depărtărilor. Pe Sfântul Antonie l-au lăsat singur. Cu desăvârşire singur, aşa cum îşi dorise întreaga viaţă, dar nu apucase decât acum, la bătrâneţe. Bătrânul s-a odihnit niţel, a gustat cu măsură din apa străvezie a izvorului, a rupt o îmbucătură din pâinea uscată şi apoi a început să urce. Un dor nelămurit îl mistuia. Ar fi vrut să-şi facă sălaş în vârf, cât mai aproape de cer şi mai departe de cărările nevăzute ale deşertului. Pe ele, o dată la câteva luni, putea să treacă o caravană, să-i tulbure liniştea. Mai bine sus, ca păsările.
Un bătrân şi un copil
Micul Antonie îl îndrăgise mult pe bătrân. Ştia să-i spună întâmplări cu haz care, mereu, aveau câte un tâlc. Părinţii se bucurau când îi vedeau împreună. Ştiau că ascetul are faimă de sfânt şi că Antonie va deprinde de la el bunele purtări şi, mai ales, credinţa în Hristos, care pentru ei era atât de preţioasă. Viaţa nu le era uşoară din pricina asta. Din când în când, nu ştiau nici ei de ce, stăpânii de la Roma dădeau ordin ca toţi creştinii să fie prigoniţi. Uneori îi închideau, alteori le luau averile sau chiar îi ucideau. În public. Aşa că trăiai mereu cu gândul la moarte, dar era un gând care te înălţa. Nu era puţin lucru să pieri pentru slava Răstignitului, deşi simţeau şi ei că pasul spre securea călăului era anevoie de făcut, iar ispita lepădării de credinţa creştină era mare. Dar nu atât de mare încât să-l crească pe Antonie departe de biserică. Aşa că l-au botezat încă de mic şi l-au încurajat să-l cerceteze pe ascetul care trăia în post şi rugăciune la marginea satului. Băieţelul a făcut-o bucuros, lipindu-se de acesta mai mult decât de bunicii lui. Uneori, bărbatul însingurat în tăcerile şi rugăciunile sale, îl lăsa să stea cu el în căsuţa umilă din lut, în timp ce-şi făcea rugăciunile. Clipele acelea aveau să lase dâre adânci în amintirile micului Antonie. Era o desluşire a credinţei dincolo de cuvinte, care se vădea din gesturile ascetului, unele dintre ele foarte simple. Felul în care îngenunchea sau în care-şi pleca fruntea până la pământ când făcea metanii sau, mai ales, felul în care-şi făcea semnul crucii - încet, ca un ritual străvechi şi solemn, venit din adâncurile timpului. Pentru Antonie, omul acesta era altfel, nu neapărat mai bun decât ceilalţi creştini din sat, dar, hotărât lucru, mai tainic, mai tulburător. Părea cufundat mai tot timpul într-o altă lume, una de care ei, ceilalţi, muritorii de rând, nu aveau habar. Peste ani, Antonie va afla că asta înseamnă să te rogi cu mintea curată. Şi să vezi lăuntric. Mai ales să vezi.
1200 de trepte
În urma mea, soarele începe să scalde marea de nisip. Nu-i zăresc încă discul alb, dar lumina crestează deja vârful muntelui, lingând coamele roşietice ale peretelui de bolovani. Văzduhul e încă albastru şi tainic, iar răcoarea nopţii ne mângâie faţa. Peste un ceas va să simţim arşiţa. Şi nu vom avea adăpost. Niciunde. Pornim, aşadar. În faţa noastră sunt 1200 de trepte care duc până la peştera Sfântului Antonie. Au fost săpate în zilele noastre, de călugării de la mânăstirea din vale, pentru ca pelerinii să ajungă mai lesne în vârf. Odinioară nu erau. Deloc. Bătrânul Antonie se va fi aburcat pe bolovanii uriaşi încet, apăsat de cei 61 de ani, însuliţat de soarele fierbinte căruia încep şi eu să-i simt apăsarea.Mângâi pietrele pe care şi el, întemeitorul monahismului creştin, le va fi atins. Ce dor năpraznic îl mâna în aceste pustietăţi? Încerc să mi-l închipui în timpul urcuşului şi nu mă dumiresc de unde setea aceasta de a lăsa totul în urmă. Nu-l va fi înfricoşat singurătatea aridă a împrejurimilor? După un ceas, soarele se arată peste creste. Nu e un soare ca al nostru, blând, auriu, bucuros să ne crească holdele. E soarele alb al deşertului, necruţător şi aspru, ucigaş de oameni. În urma lui nu rămâne decât piatra seacă. Sau nisipul. Paşii mi se împleticesc şi fiecare treaptă se face bob de sudoare. Vârful se îndepărtează. Neîncetat. Te scurgi pe cale înspăimântat că vei rămâne aşa. Pe drum. Călătorind. Răpus de sete şi de arşiţă. Dar sfântul Antonie merge acum cu mine. Parcă-l văd potopit de căldură, dar fericit. Mulţumeşte! Neîncetat. Îşi mişcă buzele într-o litanie neîntreruptă. Un pas, o rugă. O spun şi eu, dar mintea, bicisnică, se întoarce spre mine, năpăstuită şi însetată. Vrea odihnă şi umbră, aşa cum găseşti la noi în munţi, la fiece pas. Dar nu aici. Nu în ţara luminii albe ca lama de cuţit. Departe, spre orizont, zăresc pata neagră a peşterii, locul de odihnă spre care sfântul aproape că aleargă. Va să se sălăşluiască acolo, cuibărit cu numele lui Iisus la piept, rostit tainic, lipit de bătăile inimii.
Despărţirea de lume
Nu împlinise încă 20 de ani, când părinţii s-au stins, pe rând, lăsându-i moştenire o mare avere şi o soră mai mică de care trebuia să se grijească. Atunci lumea a început să se stingă în sufletul lui. Toate grijile care-i frământă de obicei pe tineri alunecau pe deasupra inimii lui. Undeva, în străfunduri, încă din copilărie poate, se zămislise dorul după chipul vieţuirii ascetului de la marginea satului. I se lipiseră de suflet pacea în care-şi ducea zilele şi bucuria aceea continuă, în care părea că se scaldă. Şi-ar fi dorit-o şi pentru el. Nu aştepta nicio nevastă tânără şi niciun trai îmbelşugat. Îi era mai degrabă dor de sărăcie şi linişte. A petrecut mult timp aşa, pierdut în gânduri, tulburat că trebuia să vadă de argaţi şi de lucrarea multelor lui pământuri. S-ar fi vrut scăpat, dar nu ştia cum. Până într-o zi...
la biserică târziu, prins fiind de treburile zilnice, iar când a intrat, preotul satului citea din Evanghelie. I s-a părut că Mântuitorul îi vorbea chiar lui, direct, fără ocoliş - "De voieşti să fii desăvîrşit, du-te, vinde-ţi toate averile tale şi le dă săracilor, apoi vino de-Mi urmează Mie şi vei avea comoară în ceruri". Atunci cugetul i s-a limpezit. Ştia ce avea de făcut. A mers acasă şi a vândut toată averea. Tot. Pământuri, acareturi, vite. Tot. Apoi a încredinţat-o pe sora lui unei comunităţi de fecioare, iar el s-a mutat la marginea satului, într-o colibă sărăcăcioasă. Ascetul care îi modelase copilăria îi era acum vecin şi părinte duhovnicesc. Aşa cum îşi dorise.
Zilele i se scurgeau de acum egale, aidoma una cu cealaltă. În afară nu se întâmpla nimic. Din ramuri de finic, muiate în apă, împletea coşuri. Apoi, când se strângeau mai multe, le dădeau cuiva să le vândă la târg. Cu banii, îşi cumpăra puţină pâine, iar restul împărţea săracilor.Nopţile nu dormea. Niciodată. Petrecea ore întregi la rugăciune. Cu mâinile ridicate, cu faţa la răsărit, aşteptând ivirea Soarelui Dreptăţii. Când obosea, se aşeza pe micuţul său scaun şi începea iar să împletească. Dimineaţa aţipea puţin, rezemat de peretele colibei. Alteori începea să lucreze şi apoi să se roage, din nou, mistuit de dorul care nu-i dădea pace. Dorea să-şi cufunde mintea în limpezimea de lumină a lui Hristos, dar gândurile pătimaşe îl rodeau şi-i tulburau nevoinţa. Cu ele avea să se lupte întreaga viaţă, dar pentru meşteşugul acesta avea nevoie de mai multă linişte, unită cu o însingurare şi mai mare.
I-a vorbit de toate acestea ascetului cu care se împrietenise în copilărie. Acesta era de acum bătrân, cu barba albă şi mădularele istovite de nevoinţă şi de ani. Dar, deşi trupul i se topea văzând cu ochii, o vioiciune lăuntrică izbucnea când te aşteptai mai puţin. Antonie era bucuros să-l aibă de părinte duhovnicesc. Ar fi vrut să plece amândoi în pustiu, dar bătrânul nu-l putea urma. Se obişnuise aici, la marginea satului, binecuvântându-i pe rarii trecători, spunând copilaşilor un cuvânt de învăţătură, slujind Domnului ca un cioban de oameni. Aşa trăise şi aşa urma să şi moară. L-a binecuvântat pentru a se nevoi mai aspru, iar Antonie a plecat.
Mormântul
Îl găsise într-una din peregrinările sale prin deşert. Pleca uneori cu zilele, petrecând în rugăciune şi post, departe de sat. Ţăranii spuneau că locul e bântuit, şi nu se apropiau de el, dar lui i-a plăcut, aşa înfricoşător cum se arăta - o bortă neagră, tăiată în piatră în vremuri de demult, atunci când egiptenii se închinau doar idolilor. Aici îşi duceau morţii, înfăşaţi şi îmbălsămaţi, pregătiţi să se mute în cealaltă lume. Antonie avea să-şi facă mormântul sălaş pentru rugăciune, aşezând pentru prima oară crucea în locul zeilor. Chipurile lor grave îl aţinteau cu ochi imenşi şi trişti. Hotărât lucru, nu le plăcea. Nici el şi nici Hristos. Dar asta nu l-a împiedicat. Şi-a făcut cruce şi a început să se roage, aşa cum făcea de ani de zile. Doar că acum era într-un mormânt, unul pecetluit cu magie străveche, de care se fereau chiar şi creştinii. "Nu fug eu de farmecele voastre", s-a gândit Antonie. "Cine mă poate despărţi de dragostea lui Hristos?"
Prima moarte
Se strânsese tot satul. La început nu le-a venit să creadă, apoi vestea s-a împrăştiat cu repeziciune. Murise Antonie! Fusese adus la biserică de un prieten, un creştin de nădejde care-l vizita în mormânt, ducându-i din când în când câte o pâine. De obicei nu-l tulbura. Ştia că se roagă, aşa că-şi lăsa coşuleţul chiar la intrarea întunecoasă. Îl asculta câteva clipe cum cântă sau şopteşte rugăciuni şi apoi pleca. De data aceasta nu a auzit nimic. S-a gândit la început că doarme, dar soarele era sus pe cer şi ştiacă Antonie nu pune geană pe geană nici măcar noaptea. Aşa că şi-a luat inima în dinţi şi.... a intrat. Pe jos, întins pe lespezile de piatră, zăcea nemişcat trupul lui Antonie. Faţa îi era acoperită de răni, mâinile-i fuseseră răsucite de o forţă teribilă, iar pe pereţi se zăreau broboane de sânge. O bătălie cumplită se dăduse în timpul nopţii, iar acum, omul acesta, atât de curat şi sfios, care-i îmbogăţise pe săracii, satului dăruindu-le pământurile sale, zăcea mort. S-au strâns repede la biserică să-l plângă. Venise întreaga suflare, chiar şi copiii care-şi aminteau de snoavele sale pline de tâlc. Bătrânele cârcoteau acoperindu-şi gura cu basmalele negre - "S-a încrezut prea mult în el, iar demonii, mânaţi de blestemele străvechi, l-au răpus. De mormintele străbunilor nu e bine să te apropii!" Preotul le privea cu teamă şi mânie. Ştia că în cârcoteala lor e un sâmbure de adevăr, dar nu-şi închipuia cum de Hristos nu-l ocrotise pe Antonie. Pe el, cel mai bun om din sat, care-şi dăruise toată viaţa Mântuitorului!
Minunea s-a întâmplat chiar la miezul nopţii, atunci când se spune că puterea demonilor e de neoprit. I-a tresărit întâi o pleoapă, apoi a mişcat mâna dreaptă, mâna cu care se închina. Puţinii săteni care mai rămăseseră picoteau rezemaţi de pereţii bisericii. Doar prietenul său priveghea. A fost singurul martor al trezirii lui Antonie. A trebuit să-l rezeme pentru a putea sta în picioare. Anevoie, aproape şuierând cuvintele, i-a spus să-l ducă înapoi, în mormânt. Avea de împlinit o lucrare. Deşi tânăr, Antonie cunoştea deja meşteşugul demonilor. Ştia că-ţi atacă trupul doar atunci când nu se mai pot atinge de suflet. Izbânda era, aşadar, aproape. Nu de loviturile lor năpraznice îi era frică, ci de păcatele în care îl puteau târî. Până acum ridicaseră în faţa lui un munte de ispite. Nu spusese nimănui, dar i se arătaseră în fel şi chip. Veneau în miez de noapte, ca tâlharii, luând forma unor fecioare, ispitindu-l cu goliciunea lor. Apoi i se arătau ca fiare care se repezeau să-l sfâşie, risipindu-se ca fumul când le însemna cu semnul crucii. Dar, mai presus de toate, îi aduceau gânduri de mărire şi de tristeţe. Lupta asta îl istovea peste măsură. Simţea uneori, din adâncul rărunchilor, că tot ce face e zadarnic, că ar trebui să lase traiul acesta bicisnic şi aparte, să-şi ia înapoi pământurile şi acareturile, să se însoare şi să trăiască aşa cum trăiseră şi părinţii săi, oameni cu frică de Dumnezeu. De ce nu putea să fie şi el ca toţi ceilalţi creştini? După poruncile Evangheliei, după pilda atâtor drepţi! Dar tot în adâncul sufletului, ştia că nu avea cum. Cale de întoarcere nu mai era. Îl sfredeliseră pentru totdeauna cuvintele acelea de foc pe care Iisus le-a spus tânărului bogat - "Dacă voieşti să fii desăvârşit, du-te, vinde averea ta, dă-o săracilor şi vei avea comoară în cer". Şi el simţea, undeva, în adâncul inimii, că, de fapt, el era tânărul bogat. Lui îi vorbise Hristos. Şi mai ştia că împlinirea acestui cuvânt nu-i va aduce doar comoară în ceruri, ci-i va da o fărâmă din ele chiar aici, pe pământ. Setea asta după o brumă de har îl mistuia neîncetat. Aşa că nu lua seama la toate meşteşugurile celui rău şi la gândurile pe care i le strecura în minte. Va rămâne aici. În mormânt. Măcar de ar muri, în încleştarea cu demonii.
Biruinţa
Când au venit, era gătit de luptă. Îşi luase crucea în mână şi rostea încetişor numele lui Iisus. În noaptea aceea nu au mai încercat să-l ispitească. Deloc. Tot iadul simţise focul rugăciunii sale şi demonii care-i încercaseră virtutea fugiseră ruşinaţi. Atunci, de ură că nu-i pot stăvili drumul spre cer, l-au lovit. Cu patimă, mai tare decât noaptea trecută, lăsându-l aproape mort, sorbindu-i vlaga, chinuindu-i carnea, mistuindu-i inima. S-a simţit străpuns de mii de lănci, ars de focul a sute de sori, aruncat în văzduh şi apoi izbit de stânci, mutilat, torturat, aproape ucis. Suferinţele erau atât de mari, încât i-a venit să fugă. De nenumărate ori. Satul era aproape, cale de câteva ceasuri de mers, iar foştii săi vecini l-ar fi primit bucuros. Ştia, însă, că abia făcând asta ar fi murit. Pe deplin. Sufletul i s-ar fi uscat de timpuriu şi nu i-ar mai fi rămas decât să contemple şirul searbăd al zilelor rămase până la ultima suflare. Aşa că a răbdat.
Au trecut parcă zile, ani, sute de ani. Se simţea prins într-o încleştare cosmică, luând parte la uriaşa bătălie dusă împotriva Luminii de viclenii îngeri căzuţi. Un singur fir de deznădejde mai avea de biruit, când, în sfârşit, a înţeles. A priceput de ce suferă şi cum trebuia să lupte de acum încolo. Că nu el, ci Domnul Însuşi trebuia lăsat să iasă victorios. Trebuia doar să se smerească. Să se dea la o parte. Mai mult, pe deplin. Când acest gând i-a licărit în minte, întunericul care-l împresurase a slăbit. Treptat, ca şi cum s-ar fi arătat zorile din stâncă, tavanul de piatră al mormântului s-a făcut străveziu şi o lumină nepământeană s-a ivit dintr-însul. O boare de har i-a mângâiat inima, iar întunericul s-a risipit ca şi cum nu fusese niciodată. Se simţea întremat ca prin minune, odihnit şi bucuros, iar rănile îi dispăruseră. A strigat atunci din străfunduri - "Unde ai fost, Iisuse? Pentru ce nu te-ai arătat de la început să-mi uşurezi chinul?". Răspunsul i-a venit lin, mai mult simţire decât grai - "Aici eram, Antonie, aşteptând să-ţi văd biruinţa, luptând alături de tine!" Din clipa aceea nu s-a mai simţit singur, niciodată. Aşa că a plecat în adâncul deşertului, chiar de la prima geană a zorilor. Avea doar 35 de ani.
Primii ucenici
Douăzeci de ani a frământat pustiul, ascunzându-se pentru a se împărtăşi de Hristos. A stat într-o cetate părăsită, primind mâncare doar o dată la şase luni, a locuit în peşteri şi în deşert, încercând să păzească lumina duhului primită de la Hristos însuşi. Treptat, oamenii au aflat de el. Se răspândise vestea unui creştin care locuieşte în adâncul pustiului, care nu are nevoie de nimic de la nimeni şi care e plin de înţelepciune şi dragoste. Aşa a ajuns căutat. Mulţi doreau să-i calce pe urme, să trăiască la fel ca şi el. Până să fugă el în pustiu, asceţii lui Hristos vieţuiau la marginea satelor sau chiar în marile oraşe, în mici comunităţi închinate rugăciunii. El a fost primul care a fugit desăvârşit de vecinătatea oamenilor pentru a o căuta pe cea a lui Dumnezeu. De aceea era privit cu sfială şi curiozitate. Era omul care trăieşte acolo unde pier până şi fiarele. Omul lui Dumnezeu, care făcea minuni, tămăduind bolnavii, alungând demonii din cei îndrăciţi. Încet, şi-a făcut ucenici şi numărul lor s-a înmulţit din ce în ce mai repede. I-a sfătuit să-şi dureze chilii şi să trăiască asemenea lui. Nu-i plăcea să dea sfaturi. Obişnuia să grăiască prin fapte. Şi tinerii l-au urmat. Au întemeiat o mânăstire în apropierea lui, apoi, pentru că nu mai încăpeau în ea, au făcut o alta şi apoi încă una. Toate sub ascultarea lui Antonie. Sute, apoi mii de oameni care priveau doar la el, aşteptând un semn, un cuvânt, pentru a-l preface în faptă. Dar Antonie nu-şi dorea asta. Era bucuros să-i ajute, dar ştia că miezul acestor sfaturi, puterea sa lăuntrică, nu venea din povăţuirea celorlalţi, ci din rugăciune. Avea de acum 60 de ani, iar inima îi tânjea din nou după adâncul pustiului. Să plece, să fugă, departe, undeva unde să nu-l mai afle nimeni. Şi acolo să petreacă în pace, până la ieşirea din urmă a sufletului. Aşa ar fi vrut să-L întâlnească pe Domnul. Singur. Ca la început.
Muntele Qolzum
Când saracinii l-au lăsat la poalele muntelui Qolzum, a ştiut în adâncul sufletului că ajunsese la capătul drumului. De aici, din singurătatea asta sălbatică, avea să-şi dea sufletul în mâinile lui Dumnezeu. Când a zărit peştera aninată sub creasta muntelui, inima i-a tresăltat de bucurie. Domnul îi sărise în ajutor, trimiţându-i un sălaş pe potrivă.
Când am intrat înăuntru, în grotă era cald, cald ca în pântecele leviathanului ce-l înghiţise odinioară pe Iona, proorocul iudeu. Sălaşul lui Antonie e o bortă mică. Pătrunzi în ea printr-un gâtlej de piatră, iar în capăt e o grotă care te înghite pe loc. Nu ştiu dacă e întâmplare sau rânduială, dar stăm cu toţii pe întuneric. Locul te îmbie la rugăciune. Aşa că tăcem. E o pace adâncă, neclintită, o linişte făurită parcă înainte de a fi lumea. Nu se aude niciun sunet, doar răsuflarea care curge lin, amintindu-ţi că eşti viu încă şi te afli în inima muntelui. În suflet se strecoară o boare de lumină. O urmăreşti sfios, mirat de ivirea ei în bezna peşterii. Este rugăciunea bătrânului. A imprimat-o în piatra pe care s-au scurs sudorile bătrâneţelor lui, a amestecat-o în pământul pe care calc. Antonie nu a fost niciodată singur. Mai cu seamă aici, în ultimul lui sălaş, Hristos i-a vegheat privegherile şi s-a amestecat cu el într-o asemenea măsură încât, atunci când priveai la faţa bătrânului, ştiai că vezi şi faţa Domnului. De aceea ucenicii l-au urmat chiar şi aici, dincolo de marea de nisip. Veneau câte doi, trei, unii aproape pierind pe cale. Bătrânul îi vedea cu duhul când rătăcesc şi le sărea în ajutor. Aşa a salvat mulţi monahi rătăciţi prin deşert în căutarea lui. Cu anii, i-a lăsat să stea lângă el, dar nu aici, sus, la peşteră, ci în vale, la poalele muntelui, acolo unde aveau şi apă, iar pământul putea rodi. Lui i-a plăcut să privegheze singur sub creasta muntelui, în borta aceasta de stâncă, în care stau şi eu acum, chircit şi bucuros. Simt, ca şi Antonie, că, pentru a fi fericit, omului nu-i trebuie în viaţă nimic. O umbră de har îi ajunge.
Un curelar
Antonie nu a murit curând. Domnul i-a dat ani mulţi în peştera din muntele Qolzum. Ani, zeci de ani. Învăţase tot meşteşugul desăvârşirii omului, toată zdroaba care-l preface în Dumnezeu, după har. Nu era ascet în Egipt pe care să nu-l fi cercetat, a cărui nevoinţă să nu o fi depăşit cu asupra de măsură. Râvna asta îi strecurase în inimă un şarpe. Se gândea că ajunsese la capăt. Privea şi acum, aşa cum îi sfătuia pe ucenici, la fiecare zi ca la ultima. Dar nu ştia ce să mai adauge, nu pricepea cum şi-ar mai fi putut înmulţi nevoinţa. Ajunsese oare la desăvârşire? Când cugeta aşa îşi pierdea pacea, iar luptele porneau din nou, ca în tinereţe. Undeva, în adânc, greşea. Aşa că s-a rugat Domnului, iar acesta i-a spus să cerceteze un curelar din Alexandria, care-l va povăţui ce să facă. A plecat. Şi-a părăsit peştera şi deşertul pentru pestriţul şi tumultuosul oraş de la marginea mării. Nu înţelegea cum se putea desăvârşi cineva aici, cum de-şi putea păzi mintea curată între toate fărădelegile şi ispitele care-ţi săreau spre inimă la tot pasul. Dar s-a supus cuvântului Domnului. El, cel mai mare monah al Egiptului, s-a coborât în babilonia Alexandriei să-şi afle mântuirea!
Pe curelar l-a găsit la prăvălie. O încăpere micuţă, cu puţin mai mare decât peştera lui, plină de muşterii. Meşterul era foarte căutat. Îi mersese vestea că e om blând şi îngăduitor, că lucrează pe datorie şi iartă de multe ori pe clienţii sărmani. Oraşul îl ştia şi de creştin evlavios, aşa că unii fraţi îl cercetau şi pentru sfat. Se zvonea că dacă ai un copil bolnav, rugăciunea curelarului poate face minuni. Când Antonie l-a zărit, inima lui a tresărit şi s-a umplut de har. Acolo, în dugheana aceea strâmtă şi urât mirositoare, printre oamenii guralivi şi plin de cusururi, curelarul lucra liniştit, adâncit în rugăciune. O lumină delicată îl învăluia, o lumină pe care ochii plebei nu o puteau zări. Dar Antonie a ştiut că e harul dumnezeiesc, iar sufletul i s-a umplut de bucurie. Omul la care-l trimisese Domnul avea o taină. Una înfricoşată, pe care se cuvenea să o afle. Aşa că l-a ispitit. Îndelung. Cum şi cât doarme, ce şi cât mănâncă, ce nevoinţă zdrobitoare de trup face în ascuns. Dar curelarul nu făcea nimic aparte! Trăia ca orice creştin. Se trezea dimineaţa din zori ca să lucreze până noaptea târziu, rugându-se în taină. Din banii primiţi îşi hrănea copiii, iar restul îi dădea la sărmani. Pe muşteriii săraci îi ierta. Atât? Da!
Antonie venise din munte ca să afle cum trăieşte un creştin obişnuit. Domnul îi şoptise că, după toată viaţa petrecută în deşert, nu ajunsese încă la măsura curelarului. Era tulburat. Bătuse tot drumul de pomană. Îşi lăsase liniştea pentru tulburare. Mersese zile întregi, iar călătoria îl zdrobise. Avea deja mai bine de 90 de ani. Şi aflase, ce? Că tot ceea ce făcea curelarul împlinise şi el, cu mult timp în urmă. Cu asupră de măsură! De postit, postea mai mult, de rugat, se ruga mai mult, iar somnul mai că-l fura doar o dată pe săptămână. Milostenie nu făcea, pentru că nu avea să mai dea. Cu haina făcută zdrenţe, peticită în fiece loc, plecase din casa părinţilor săi acum 70 de ani. Şi atunci?
L-a iscodit mai adânc pe curelar. Ce gândeşte atunci când se roagă, ce-i spune Domnului? "Mai nimic. Ce poţi să-i spui când prăvălia e plină de muşterii?" Dar, i-a mărturisit curelarul, un singur gând îi acoperă inima şi-l frământă şi în somn - că e un om păcătos, tare păcătos, mai păcătos decât clienţii săi, mai păcătos decât prostituatele oraşului, că nu s-a ridicat nici măcar la treapta vameşului din Evanghelie, pentru că nu-şi iubeşte aproapele până la capăt. "Hotărât lucru", a încheiat curelarul, "toţi oamenii aceştia cu care mă văd în fiecare zi se vor mântui, pentru că în fiecare văd o fărâmă de fapte bune, un strop de iubire, numai în mine, nu."
Cuvântul acesta i-a străpuns inima lui Antonie. Vorba l-a răscolit până în rărunchi. Cine putea purta asemenea gând, o aşa prăpastie a smereniei şi să nu cadă în deznădejde, să nu-şi piardă minţile? Dar curelarul era teafăr şi foarte bucuros! Să-i vezi pe ceilalţi mai buni ca tine, mai frumoşi la suflet, mai plini de har! Să crezi că se vor mântui toţi, numai tu, nu...
În lunga sa viaţa petrecută în singurătate, nu-şi coborâse mintea atât de jos. Niciodată! Tot timpul socotise că e ceva, cineva, o treaptă mai sus decât nimicul. Se cuvenea să renunţe acum şi la această ultimă coajă de mândrie, lepădându-se desăvârşit de el, pentru ca Domnul să-l ia în stăpânire. A simţit că pentru a se uni desăvârşit cu El, trebuie să renunţe desăvârşit la sine. Chiar şi la ideea că ar fi ceva. Orice, oricine, cât de mic.
Mulţumi curelarului şi plecă. Deşi trăise o viaţă de nevoinţă, de abia acum vedea limpede drumul pe care trebuia să meargă. Şi mai avea de mers. O veşnicie.
Sfârşitul
Antonie a frământat spusele curelarului până la sfârşitul vieţii. S-a apropiat prin ele de Iisus, aşa cum nu o făcuse niciodată. Înţelesese că Dumnezeu însuşi nu e numai iubitor, ci şi foarte smerit. Şi ca să te uneşti cu El trebuie să I te asemeni. În anii care i-au mai rămas, a revărsat peste ucenici toată duioşia strânsă în anii de singurătate. Jos, la picioarele muntelui, se durase deja o mare lavră, cu chilii şi acareturi, în care roboteau sute de fraţi. Urmaşii lui. Nu s-a mutat niciodată din peşteră, dar a îngăduit ca doi ucenici apropiaţi, Macarie şi Plotin, să vină lângă el spre a-l ajuta. Cu ei şi-a petrecut ultimii ani, ani de lumină şi har.
Puterile nu l-au părăsit nici în ultima clipă. Urca sprinten coasta năpraznică a muntelui, ori de câte ori se întorcea de la mânăstirea din vale. Când era aproape să împlinească 105 ani, Domnul i-a dat de ştire că avea să-l mute în lăcaşurile veşnice. Macarie şi Plotin nu-l văzuseră niciodată atât de vesel. Radia bucurie! I-a sfătuit să-l îngroape în mare taină şi să nu spună nimănui locul mormântului. Să ştie doar ei doi şi nimeni altcineva din obşte. Se temea să fie cinstit. Dorea să se păzească de mândrie, chiar şi după moarte.
Apoi i-a sărutat cu drag ca pe nişte vechi prieteni şi s-a întins pe pământul gol - "Antonie se mută acum şi nu mai este împreună cu voi!" Doi tineri sfioşi s-au arătat lângă el. Păreau îmbrăcaţi în lumină. Când bătrânul i-a zărit a zâmbit, şi-a încrucişat mâinile pe piept, a aruncat o ultimă privire spre ucenici şi a murit. S-a stins în plină putere, fără să fi fost niciodată bolnav, conştient până în ultima clipă. Moarte de sfânt. Sfântul care a întemeiat monahismul creştin. După trecerea lui la cer, deşertul s-a umplut de monahi. Au vrut să-l imite, să-i urmeze nevoinţele. De acolo, din pustiul ars de soare, călugării s-au răspândit mai apoi în întreaga lume, încercând să-i urmeze felul de a fi, să se roage ca el, să postească aşa cum el postea, să privegheze nopţile, să se însingureze pentru a se apropia de Dumnezeu şi, mai ales, să deprindă dragostea şi smerenia.
Foto: Ciprian şi Cristina Răglean, Anamaria Pop