De două luni, gravura românească şi internaţională a invadat pereţii palatului Mogoşoaia. Închipuiri îndrăzneţe ori subliminale, închinate toate unui frumos neţărmurit, migrează, într-un cor polifonic, prin lucrări, dintr-o cameră în alta a castelului. Lucrările sunt făcute în toate meşteşugurile gravurii: de la serigrafii şi inkjeturi, până la aquaforte, xilogravuri şi litogravuri. Început în decembrie 2012, evenimentul de la Mogoşoaia face parte dintr-o manifestare bucureşteană mai amplă şi deja cu o prestigioasă tradiţie internaţională: Bienala Internaţională de Gravură Experimentală, ajunsă, prin osârdia tânărului ei director, Ciprian Ciuclea, la ediţia a V-a. Anul acesta, bienala a mai inclus o expoziţie internaţională, dar şi un palpitant show de print experimental, susţinut de românii Jan Eugen, Nicu Ilfoveanu şi Michele Bressan (evenimentul este încă în derulare la Atelier 030202, lângă Piaţa Unirii). Cât despre recitalul de gravură de la Mogoşoaia, i-am remarcat pe polonezul Ksawery Kalinski şi, nu întâmplător, pe românul Valeriu Şchiau. Alături, strălucesc alte trei expoziţii personale ale unor artişti români. Prima este a unui grafician mai tânăr, Vlad Nancă. Ceilalţi sunt două nume de forţă ale artei noastre: Christian Paraschiv şi Ion Grigorescu. Şi dacă strălucirea Giganţilor lui Paraschiv mi-a întărit bucuria reîntâlnirii cu opera lui, litogravurile lui Ion Grigorescu m-au luat complet prin surprindere. Poate şi pentru că, deşi făcute la începutul anilor '70, n-au fost expuse în România. Am stat apoi de vorbă cu artistul. Mai întâi, m-a iniţiat cu pasiune, cu vorba lui concentrată şi domoală, în arta complicată şi dură a litografiei. Apoi, Ion Grigorescu mi-a vorbit despre arta lui şi despre "Generaţia dispărută".
Ion Grigorescu
"Eu aştept, nu mă silesc să fac artă"
- Domnule Ion Grigorescu, sunteţi considerat un pionier al experimentalismului românesc al anilor '60-'70, unul dintre punctele de reper ale deceniului zece şi un reprezentant de vârf al neoavangardei din Europa Centrală şi de Est. Cum vă împăcaţi cu aceste prestigioase etichete?
- Vreau să vă spun că eu n-am fost singurul! Şi asta a dovedit-o şi uriaşa retrospectivă de pictură a anilor 1950 - 1990, din toamna lui 2012, de la Biblioteca Naţională (despre care revista noastră a scris pe larg, n.n.). În toată expoziţia asta s-a văzut că majoritatea artiştilor noştri erau de fapt nişte modernişti. Din cauza parantezei proletcultiste a anilor '50, mai târziu, când cultura românească a început să se elibereze (la fel ca şi în celelalte ţări socialiste) de realismul dogmatic, au fost promovate iarăşi, treptat şi cu întârziere, toate curentele artei moderne. Până s-a ajuns, la sfârşitul anilor '60, la o libertate aproape totală. Aproape toţi artiştii români deveniseră avangardişti. Toţi erau moderni şi se prezentau ca oameni ai ultimei ore. Ţineau să fie la ora Europei. Mai toţi trecuseră la expresionism, suprarealism şi abstracţionism sau la combinaţii de figurativ cu abstract şi-un pic de pop-art. Cam asta era atmosfera în toate atelierele de pictură la începutul anilor '70. Apoi, cu noua revoluţie culturală începută în 1971, au reapărut treptat barierele, dar şi festivalul Cântarea României, amestecul cu artiştii neprofesionişti. Şi modernitatea şi avansul nostru au căzut.
- Tendinţa generală era pentru transfigurarea poetică. Dvs. aţi ales documentul. De ce?
- Prin anii '70, când făceam eu gravurile astea şi pictură şi fotografii, am observat, împreună cu alţi colegi, ceva interesant. Se simţea nevoia documentului, a unui anume fel de obiectivitate. Pe noi ne deranja cursul general al artei româneşti, care se îndrepta spre poetizare, spre transfigurarea realităţii. Iar asta era exact ce cerea partidul: să se vadă intervenţia artistului în realitate, realitatea să fie schimbată. Pe când noi eram pentru documentul brut, pentru imaginea care dovedea că realitatea era cum era ea atunci, neobnubilată. Şi foloseam acest tip de activism fotografic. Era ochiul neînşelător care nu-ţi cerea să înfrumuseţezi excesiv lumea din jur.
- Aţi fost printre primii de la noi care au făcut fotografii cu intervenţii pictate.
- În expoziţia de la Mogoşoaia, m-a atras în mod special o lucrare uriaşă a dvs., o fotografie pictată. Un colţ de Bucureşti din 1974, scăldat în griuri, sub un cer generos şi albastru. De unde aţi privit oraşul, domnule Ion Grigorescu?
- De pe dealul de lângă liceul Şincai. Era un cartier neglijat, la ieşirea Căii Văcăreşti şi a Dâmboviţei, la marginea oraşului. L-am ales pentru că acolo era, înainte de a fi pus la pământ, o parte din Bucureştiul tradiţional. Bucureştiul copilăriei mele. Eu m-am născut şi am copilărit în mahalaua Visarionului, lângă Piaţa Romană, unde s-a născut şi Nicolae Bălcescu. Dar din primii ani, călare pe o trotinetă, coboram până dincolo de Piaţa Unirii, să explorez oraşul.
- Cum au fost primite în anii de atunci lucrările dvs.?
- Scopul meu în acei ani era să pun un fel de semn de egalitate între fotografie şi pânza pictată. Asta îmi doream eu atunci. Numai că pictorii, colegii mei, au reacţionat prinşi între uimire şi dispreţ. Aveau impresia că pictura cea preţioasă era batjocorită. Fiind posibilă multiplicarea, nu mai avea preţ. Picturile erau un apanaj al nobleţei, obiecte preţioase. Eu le priveam altfel. Pentru mine erau la fel ca zidurile pentru cei care vin şi desenează pe ele în mod anonim: un mesaj pe o suprafaţă. Sunt un om al conţinutului, nu al formelor. Dacă îmi ating scopul, nu văd de ce aş mai repeta operaţiunea. Mă plictiseşte. Chiar filmele şi fotografiile mele, la un moment dat, plictisesc. Eu aştept, nu mă silesc să fac artă.
- Când aţi exersat aşteptarea?
- Eram tânăr, eram navetist, aveam foarte puţin timp liber. Dar eram extraordinar de încăpăţânat şi de muncitor. Mă sileam, îmi scriam în caiet. Ştiam că n-am timp de lucru, dar vedeam ce va trebui în continuare făcut, şi-mi notam. Când ajungeam acasă, nu mai stăteam pe gânduri. Executam ceea ce aveam în program. Foloseam timpul la maximum. După asta, prin 1978, mi-am dat demisia. N-am mai avut slujbă, au început şi conflictele cu Uniunea. Şi m-am dus la biserici, pe şantierele de restaurare. Timpul curgea acum altfel pentru mine. Pe şantiere era muncă grea, schele, ridicat de găleţi. Şi eu am trudit la vreo 20 de biserici. Şi azi mai lucrez la biserici. Aşa că, până în 1990, aproape că n-am mai făcut nimic pentru mine: nici desen, nici pictură, nici nimica.
- Dar după '90 aţi izbucnit ca o fuzee. Aţi expus în cele mai prestigioase galerii din lume. Libertatea v-a picat bine.
- Asta s-a întâmplat mai mult după 2000! Până atunci, am trăit din şantiere de restaurare. Pentru că piaţa de artă s-a mişcat puţin şi foarte greu. Din cauza mineriadelor, au zis unii, investitorii străini în artă s-au speriat. Şi mereu au fost conflicte la noi, care au făcut ca, de unde imediat după '90 interesul pentru artiştii români părea să dea în clocot, aceştia să fie repede părăsiţi. Iar în anii '90, au fost nişte evoluţii sinuoase foarte ciudate ale pieţei noastre de artă: coborau, urcau, iar coborau. Abia după 2000 au început să se îndrepte puţin lucrurile şi la noi. Cred că din cauza celorlalte ţări din Răsărit. Eforturile criticilor şi istoricilor de artă din Polonia, din Cehia, combinate cu ale celor din Austria, au dezgropat arta anilor '70. Au fost dezgropaţi artişti cvasinecunoscuţi din fosta Iugoslavie, Polonia şi Ungaria. Şi foarte, foarte puţini din România.Mie mi-e ruşine că sunt printre aceşti puţini, pentru că ştiu mult mai mulţi care ar fi meritat-o. De exemplu, în 2010, la Centrul Pompidou din Paris, la expoziţia Les Promesses du Passé (Promisiunile trecutului), expoziţie care a cuprins arta românească dintre 1950 şi 2010, am fost eu singur şi nişte tineri. Sigur că ei meritau să fie în acel loc prestigios, dar dintre cei din trecut, eu eram singur. Ceea ce nu e prea frumos. Dar nu e în puterea mea să mă lupt pentru această generaţie. Alţii au capacitatea s-o facă. Nu sunt specialist în istoria artei. Eu doar am trăit-o. Atât am încercat. Prin 1999-2000, la ultimele respirări ale Galeriei Catacomba, am făcut un simpozion, Generaţia dispărută: Bernea, Octav Grigorescu, Vasile Kazar şi alţi artişti extraordinari, abia plecaţi dintre noi. Nu se mai vede din ei nici o urmă, nici o expoziţie.