CARMEN FIRAN
(poetă şi jurnalistă)
Johnny americanul
L-am vizitat pe Johnny într-o zi de septembrie. Îi aduceam flori de grădină şi mere. Nu curgea apa în garsoniera lui ticsită cu cărţi, aşa că am lăsat florile pe balcon şi am renunţat să mai facem cafea. "Asta e, Firanco, welcome to Romania, hai mai bine să-ţi cânt ceva”. Trăia simplu, la limita necesităţilor, se retrăgea într-un colţ să-şi facă insulină, îşi dăduse inima muzicii şi nu se plângea.
În fiecare an când veneam în Bucureşti, îl sunam şi el apărea oriunde îl chemam să ne întâlnim, la o lansare de carte, un recital de poezie, pe terasa Uniunii Scriitorilor, cu zâmbet hâtru, fericit de la natură. Îmi făcea repede o sinteză a scenei politice şi sociale româneşti ascunzându-şi tristeţea în umor, cu spiritul lui de observaţie ascuţit ca un bisturiu. Când vorbea despre muzică se transfigura, devenea grav şi niciun compromis nu-şi mai găsea locul. Mă simţeam privilegiată de prietenia lui statornică, în ciuda distanţelor şi timpului, de căldura cu care îmi vorbea, uneori colorat, dar atât de natural şi blând, eram fericită să-i ascult şi muzica, şi cuvintele, mă simţeam oarecum protejată de prezenţa lui ireală, într-un peisaj măcinat de patimi şi mize false. Johnny era altceva, de altundeva, un spirit liber, de aer, şi nu m-aş fi mirat dacă s-ar fi ridicat şi ar fi zburat deasupra oraşului, fluturându-şi şapca de ginşi pe care se afla brodat un mic steag american.
În acel septembrie a deschis pianul şi mi-a cântat minute în şir. În acea garsonieră mică, îmbibată cu molecule de artă, tot timpul cât a cântat mi-am ţinut cu greu lacrimile în colţul ochilor. Avea să fie şi ultima oară când l-am auzit pe Johnny cântând.
În urmă cu doi ani, Johnny m-a sunat la New York: "Firanco, mi-e dor. Şi de New York, şi de tine. Ce-ar fi să dau o fugă? Mor să mai văd o dată oraşul ăla! Da, pot să şi cânt dacă găseşti un club...”. Ne-am entuziasmat amândoi şi am rămas înţeleşi. Mă va anunţa când se va decide să-şi ia bilet de avion. Mi-am sunat câţiva prieteni americani, care îl cunoscuseră, câţiva muzicieni şi directori de cluburi, să pregătim terenul. Scriitorul Bruce Benderson făcuse o pasiune pentru el, după ce îl ascultase într-un concert cu Teodora Enache, cu câţiva ani în urmă, îl pomenise şi în romanul său autobiografic "The Romanian”: "Tuciuriul Johnny este pentru mine cel mai luminos punct din Bucureşti, ultima baricadă a boemei, pianist de geniu. Poate să locuiască oricând şi în apartamentul meu din Manhattan”. Andrei Codrescu îmi scria un mesaj: "Ce om grozav! Îmi pare aşa de bine că am avut şansa să-l cunosc... Mi-a revenit instantaneu în minte seara de pe terasa din Neptun, când ne-a vorbit în poezie pură...” Îl aşteptau mulţi, avea admiratori solizi la New York, adora oraşul şi spiritul lui, era un pro-american de calitate şi profunzime. Nu a fost să se întâmple. Cum spunea cineva, "moartea are prostul obicei de a ne strica planurile”.
MIHAI ŞORA
(filosof şi eseist)
Un enigmatic
Aş aşeza imaginea lui Johnny Răducanu sub semnul enigmaticului. Fiinţa lui avea, cu adevărat, ceva misterios: deşi exuberant, deschis oricăror întâlniri, lipsit de prejudecăţi şi cuceritor, mi-a apărut întotdeauna drept un om - un bărbat - de o infinită pudoare, aproape timid - în sensul nobil pe care îl îmbracă acest cuvânt când vine vorba despre artişti. Enigmaticul lui Johnny nu însemna ascunziş, ci un fel de refugiu, o artă de a te retrage din vuietul vremurilor, către lucrurile cu adevărat importante: muzica, prietenii, făpturile iubite. Poate că acesta este sensul înţelepciunii lui, aşa cum am putut să-l descifrez, de-a lungul anilor. Legătura noastră era subînţeleasă: nu avea nevoie de explicaţii, de efuziuni lirice ori manifestări publice. De aceea îmi vine, acum, foarte greu să aştern pe hârtie aceste rânduri: într-o oarecare măsură, sunt nevoit să povestesc ceea ce nu poate fi povestit, să scot la lumină ceea ce ar trebui să rămână tainic.
Într-o seară, ştiindu-l suferind, în spital, l-am sunat pe Johnny: aşa, să-i aud vocea, să ne bucurăm, pe cât ne era cu putinţă, unul de celălalt. Şi ne-am bucurat. I-am citit, atunci, la telefon, Ivan Turbincă, povestea lui Creangă. Niciodată nu vorbisem cu Johnny despre Creangă şi despre universul lui; nu ştiam dacă îi plac poveştile, nici dacă i se întâmplă să zăbovească asupra unor asemenea scrieri, cum mi se întâmplă mie. Dar bănuiam că întâlnirea cu şugubăţul Ivan îl va înveseli, îl va scoate din monotonia şi apăsarea unui tratament de spital, îl va pune pe gânduri. Am început să citesc: sfielnic, poticnit - căci Dumnezeu nu m-a înzestrat cu harul bunului său prieten, Pino (Caramitru), apoi - avântat, iute, glumeţ; din când în când, mă opream să-l întreb: "Mai eşti acolo?”, iar Johnny răspundea prompt: "Da, ascult”. La sfârşit - o tăcere lungă, prelungă, cât o poveste... Atunci, pentru întâia oară, l-am simţit pe Johnny plângând.
MĂRIUCA VULCĂNESCU
(fiica cea mică a filosofului Mircea Vulcănescu)
Un spirit liber
Poate nu e chiar o veşnicie, dar, la scara unei vieţi de om, este foarte mult timp de când auzeam vorbindu-se de cel mai bun jazzman de pe la noi. Aveam vreo 15 ani, iar vărul meu, Spiru, mergea în fiecare duminică la poalele dealului Spirei, într-o cârciumioară îmbrobodită în rogojini de papură. Acolo, Johnny Răducanu, muzicant vestit, deşi încă foarte tânăr, abia intrat la Conservator, avusese iniţiativa generoasă şi unică să dea acestor tineri prilejul de a-l "reprezenta” la diferite evenimente mondene pentru care se căutau muzicanţi. Dorinţa lui de a ajuta era mai angajantă decât orice contract pe hârtie.
De cunoscut, l-am cunoscut mai târziu, printr-o prietenă comună. Eram mai în vârstă, vremurile deveniseră apăsătoare, iar prieteniile - indispensabile supravieţuirii. Pe fondul gri al acelor ani, cuplul Getta Costin şi Johnny Răducanu era o pată de lumină. Getta era fiica unei austriece de viţă nobilă şi a unui profesor universitar, eleva favorită a lui George Călinescu. Locuia pe atunci în gazdă, într-o casă din vechiul Bucureşti, aparţinând Corneliei Papacostea. Îşi primea prietenii într-o încăpere vastă, cu balcon spre grădină, unde venea şi Johnny. Acolo ne întâlneam şi reuşeam să ne convingem că timpul se putea opri în loc, că nu era totul pierdut, că istoria sumbră nu-şi întinsese aripile iremediabil asupra noastră. Ceva mai târziu, Getta şi Johnny au reuşit nu mica performanţă de a transplanta într-un nou cartier cu arhitectură comunistă -
Balta Albă - acelaşi spirit civilizat şi liber, pe care îl purtau cu ei graţie educaţiei lor solide şi cosmopolite. Tot în Balta Albă locuiam şi eu. I-am poftit la mine odată, ca Johnny să cânte pe pianul mamei, Mărgărita Vulcănescu, la care mai cântase cândva şi Dinu Lipatti. Ne vedeam des la ei, unde se ţesea, aproape neverosimil pentru acele timpuri, ceva din atmosfera saloanelor de altădată. Generozitatea şi căldura lor se împleteau cu muzica, prieteniile aveau vizibile afinităţi culturale, dialogurile se năşteau firesc, ca un joc. Johnny era el însuşi un spectacol. Un spectacol rar, lipsit de morga impusă a scenei.