Din prima clipă, mi-a plăcut această bisericuţă ascunsă discret printre casele din spatele bulevardului Cantemir, nu departe de mânăstirea Radu Vodă şi bătrânul Pod Mărăşeşti. Din prima clipă l-am îndrăgit pe acest Sfânt, singurul fiu al unei familii de romani bogaţi - un răsfăţat al soartei care, brusc şi fără să lase vreo vorbă părinţilor, şi-a lepădat hainele lui de mătase cu brâu din fir aurit şi a fugit în lume, tocmai la Edessa, pentru a se închina Icoanei cu chipul nefăcut de mână şi pentru a afla, în noian de lacrimi şi rugăciuni, marele adevăr - cine este şi ce drum are de urmat în viaţă.
Cerşetor la curtea tatălui său
E cu neputinţă să nu prinzi drag de Sfântul Alexie. E cu neputinţă să nu te pleci în faţa suferinţei lui şi să nu te întrebi cum acest om a avut puterea de a renunţa mereu la ale sale, fără să ceară nimic în schimb. La Roma, în casa părintească, putea să locuiască într-un palat, înveşmântat cu haine moi, de purpură, şi mii de slujitori în preajmă, dar a preferat pâinea amară a străinilor. La Edessa, ar fi putut să se călugărească. Ar fi putut foarte bine să ajungă episcop sau măcar să păstreze starea de linişte a rugăciunii în orice colibă de pustnic, dar, simţind în duh lacrimile şi durerea sfâşietoare a părinţilor lui (Eufimian şi Aglaida), nu a mai stat pe gânduri. În numele iubirii pentru părinţi, a renunţat până şi la gândul de a rămâne într-o mânăstire. A preferat umilinţa străzii şi răutatea oamenilor. S-a întors de unde a plecat, pentru a trăi la Roma, dar nu în bogăţie, ci în preajma casei tatălui său, ca un străin dispreţuit şi necunoscut de nimeni, îmbrăcat în zdrenţe şi dormind sub cerul liber, în chip de cerşetor, de om fără căpătâi.
Ani de zile îşi va duce viaţa neştiut de nimeni, sub zidurile casei părinteşti, unde se va ruga fără oprire pentru binele şi liniştea părinţilor lui, trăind din resturi şi gunoaie, până în ziua în care la Roma clopotele vor începe să bată singure, spre uimirea oamenilor şi a marilor prelaţi, veniţi să-şi întâmpine împăratul. Era o zi de duminică. Împăratul Onorie tocmai îşi ocupa jilţul cuvenit la slujba Liturghiei, când va tresări auzind în Biserica Celor 12 Apostoli un glas de sus, ce îi cerea de îndată să-l caute pe Alexie, Omul lui Dumnezeu, şi să-l cinstească aşa cum se cuvine. Umblând din casă în casă, întreg alaiul împărătesc va ajunge întru târziu la palatul lui Eufimian, unde, după multe căutări, va descoperi o flacără albă şi strălucitoare, ţâşnind din adăpostul de animale, iar alături, trupul lui Alexie, ce îşi găsise sfârşitul chiar în clipa aceea. Era senin la chip şi plăcut mirositor, iar în mâini ţinea un pergament, în care scria cine este, cum a plecat la Edessa şi ce viaţă a dus vreme de 17 ani, spre uimirea părinţilor lui, care acum nu mai ştiau ce trebuie să facă mai întâi - să plângă cu lacrimi multe şi amare pentru moarte sau să se veselească dimpreună cu tot poporul drept credincios, pentru aflarea fiului cel drag.
Alexie cel Cald
Rar întâlneşti un Sfânt mai sensibil şi mai smerit ca Alexie - un Sfânt de care nu te poţi apropia decât călcând uşor, discret, în paşi de porumbel. Cu stăruinţă şi fără pic de zarvă, începi să înţelegi multe din tainele Sfântului. Chiar el te luminează, arătându-ţi, prin însăşi pilda vieţii lui, de ce în tot Bucureştiul există doar o singură bisericuţă cu hramul lui; de ce Sinaxarul îl numeşte Omul lui Dumnezeu şi de ce ce bătrânii de la ţară îi fac mare sărbătoare (Alexiile), rugându-l în fiecare început de martie să alunge vremea potrivnică. Vremea cea rea.
La Sfântul Alexie am ajuns ca din întâmplare. Am ajuns trecând uşor grăbit şi fără un gând anume pe strada Şerban Vodă, nu departe de vechiul pod Mărăşeşti şi impozanta mânăstire Radu Vodă. Nu ştiu de ce m-am oprit din drum, chiar în dreptul bisericii Sfântului. Ştiu că ceva, ca şoapta unei adieri de vânt, mi-a cerut să iau aminte şi să privesc atent, pentru ca în clipa imediat următoare să mă trezesc simplu şi nemeritat într-o altă lume, înconjurat de poezia unei zile incredibil de frumoase, când toamna îşi revărsa pentru ultima oară lumina ei păstoasă, ca un fagure plin cu miere aurie şi blândă. Miere de octombrie, dulce şi săţioasă, asemenea răbdării acestui Cuvios, numit simplu şi fără alte zorzoane, pe limba oamenilor bătrâni şi curaţi de la ţară: Alexie cel Cald - Sfântul care, în credinţa populară, închide pământul şi, până la venirea primăverii, apără ogoarele de păsări, insecte şi alte gujulii mărunte.
Aşa l-am aflat pe Sfântul - într-o zi superbă de toamnă, dimpreună cu mica lui obşte de credincioase - enoriaşele părintelui Florian Burcea. Stăteau nu departe, pe o bancă din curtea bisericii, tăcute şi uşor visătoare, de parcă nu se mai îndurau să plece, încălzindu-se la revărsarea de linişte şi bunătate ce răzbătea uşor dinspre icoana Sfântului - icoană făcătoare de minuni, la care multă lume şi-a regăsit de-a lungul timpului împăcarea, sănătatea, sporul cel bun şi mănos al casei.
Minuni şi vindecări fără seamăn
Dacă te apropii şi intri în vorbă cu ele, întrebându-le ce anume le aduce la Biserica lui Alexie, îţi dai seama că fiecare dintre acele femei are a mulţumi Sfântului pentru ceva anume - o durere sau o încercare grea peste care a trecut cândva cu mila Domnului şi rugăciunea fierbinte a Cuviosului, întărită de bucuria unei împliniri sau a unei vindecări miraculoase. Doamna Aurelia s-a rugat la icoană şi astfel şi-a salvat fata dintr-o situaţie extrem de grea şi de complicată, pe când era plecată cu soţul, la muncă, în Israel. Doamna Constantin şi-a recâştigat casa, în urma unui proces, pe cât de absurd, pe atât de costisitor, în timp ce pentru prietena ei, doamna Emilia, a fost suficient să aducă în biserică fotografia fetei sale bolnave de cancer şi fata, internată într-un spital din Spania, a sunat-o câteva zile mai târziu să-i spună, plângând de bucurie, că nu mai era nevoie de operaţie, că s-a făcut cu ea o minune atât de mare, încât i-a uimit până şi pe medici.
Multe lucruri impresionează la Sfântul Alexie - de la graba cu care sare în ajutor, până la sfiala cu care aşteaptă retras şi aproape neştiut de nimeni, într-o biserică săracă şi prinsă în strânsoarea unor case obişnuite, de mahala. E o mare lecţie de smerenie pe care ne-o dă Caldul Alexie, dimpreună cu Sfinţii zugrăviţi pe cupolă; Sfinţi martirizaţi a doua oară, pe nişte pereţi scorojiţi de igrasie şi cuprinşi de fum, anume parcă să arate că Alexie nu are nimic de-a face cu sminteala şi bogăţiile trecătoare ale acestei lumi; că lucrarea lui stă mereu în ascuns, chiar sub privirile noastre, ca atunci pe când cerşea neştiut de nimeni, sub fereastra casei sale părinteşti de la Roma.
Minunea de pe vasul Concordia
E multă linişte şi odihnă în biserica lui Alexie cel Cald. Retrasă într-un colţ, tăcută şi cu broboada trasă discret pe frunte, doamna Alina Giurcan stă nemişcată şi pare că nu se mai satură să asculte acatistul Sfântului, laolaltă cu toate celelalte cânturi cuvenite Utreniei. Dintre toate enoriaşele părintelui, doamna Alina locuieşte cel mai departe. E singura care traversează Bucureştiul. E singura care îşi face din drum o rugăciune, venind tocmai din marginea îndepărtată a cartierului Dămăroaia - uneori schimbând mai multe autobuze, alteori mergând de-a dreptul pe jos. Nu se plânge niciodată că are serviciu, doi copii de crescut şi a trecut printr-o boală deosebit de grea. Tace, rabdă, se întăreşte ţinând la piept icoana Cuviosului Alexie şi nu lipseşte pentru nimic în lume la întâlnirea cu Sfântul, făcând din însăşi prezenţa ei în biserică o danie, o mică ofrandă de suflet, pentru toate întâmplările fericite din viaţa ei - multe şi felurite. Ultima oară, Sfântul nu numai că i-a oferit un dar nesperat (o vacanţă minunată pe Mediterana), dar, în aceeaşi călătorie, a şi salvat-o de la moarte, dimpreună cu familia - soţul şi cei doi copii, parcă anume să-i arate puterea credinţei, puterea lui Dumnezeu.
"Eram pe vasul Concordia, vasul care s-a scufundat, cum bine se ştie, la doar câţiva metri de mal. A fost ceva cumplit", îşi aminteşte doamna Alina. "Nu numai că vasul se înclinase pe o parte şi ameninţa să ne răstoarne cu totul, dar, peste toate, eu şi copiii mei ne-am nimerit chiar în acea barcă de salvare care, blocându-se în aer, i-a obligat pe marinari să taie parâmele. Am căzut, în barcă fiind, de la 15 metri înălţime, moment în care mi-am văzut moartea cu ochii. E un moment aparte, un moment deosebit de intens şi plin de trăiri nelămurite. În acel moment, închizi ochii, simţi că pericolul e aproape, dar nu-ţi mai pasă. Ceea ce-ţi apare în minte este chiar viaţa ta - o viaţă dată pe înapoi cu repezitorul parcă, în momentele ei cele mai frumoase. Nici eu nu aş fi crezut, dar atunci, cu răsuflarea morţii în ceafă, mi-am revăzut cele mai plăcute clipe trăite de-a lungul anilor şi, contrar oricăror aşteptări, nu mi-a plăcut ce am văzut. Brusc, ca un duş rece şi neaşteptat, mi-am dat seama cât de săracă sunt în momente de fericire; cât de puţin am trăit cu adevărat, profund şi frumos, în această viaţă meschină, egoistă şi mereu limitată de gânduri şi pofte inutile. A fost o mare lecţie despre marile trufii şi amăgiri ale vieţii. O lecţie la care nimeni, dar absolut nimeni nu se aştepta. Pe vas eram 3.200 de pasageri şi alţi 1.100 de oameni se aflau în serviciul nostru. Trăiam într-un lux şi o risipă de neimaginat, petrecând prin restaurante, cluburi de noapte, magazine de firmă sau săli de cinema... În noaptea fatidică, stăteam liniştită cu familia, în sala de spectacole, urmărind un program uimitor, de iluzionism. Atunci s-a auzit o bubuitură şi vasul s-a înclinat. În mod neaşteptat, oamenii nu s-a speriat. Au rămas la locurile lor, crezând că totul făcea parte din spectacol. Abia când l-au văzut pe iluzionist că o ia la fugă, s-au panicat şi ei. Abia atunci au realizat catastrofa şi au început să se bulucească spre ieşire, să se calce în picioare. Degeaba încerca personalul navei să ne liniştească. Totul se transformase într-un haos de nedescris - lumina era stinsă, iar din cele 20 de lifturi (elegante, cu oglinzi de cristal şi vitralii) nu funcţiona niciunul. Eram captivi, ca nişte şoareci prinşi în cursă.Eu însă nu mi-am pierdut cumpătul. Vedeam cum oamenii calcă unii pe alţii, cum îngrijitorii persoanelor cu handicap lăsau la voia întâmplării scaunul cu rotile şi ei o luau la fugă, care încotro. A fost ceva groaznic, ceva oribil, peste care am trecut, strângându-mi la piept copiii şi rostind încontinuu rugăciuni. Când, în sfârşit, am pus piciorul pe ţărm şi mi-am văzut copiii în siguranţă, parcă m-am trezit dintr-un coşmar. M-am trezit cu rugăciunea pe buze, în timp ce strângeam în mâini, cu putere, icoana Sfântului Alexie. Era o icoană mai veche, pe care nu ştiu nici când o luasem cu mine şi nici când am scos-o să-mi apăr copiii de necaz. Fără să-i fi cerut ceva, Sfântul mă însoţise tot timpul, aşa cum îi era firea - discret, răbdător şi în tăcere".
*
E cu neputinţă să nu prinzi drag de Sfântul Alexie şi să nu te mai poţi desprinde de biserica lui. Uneori, stârnite de căldura molatecă a unei zile de toamnă, enoriaşele părintelui Florian deapănă amintiri, umplând curtea bisericii de întâmplări uimitoare. Sunt poveşti şi fapte de viaţă care arată, simplu şi fără multă zarvă, de ce în tot Bucureştiul există doar o singură bisericuţă cu hramul Sfântului; de ce Sinaxarul îl numeşte Omul lui Dumnezeu şi de ce ce bătrânii de la ţară îi fac mare sărbătoare (Alexiile), rugându-l în fiecare început de martie să alunge vremea potrivnică. Vremea cea rea. Viscolul, frigul oţelit şi troienele cât casa, întunericul şi toate spaimele cele cumplite ale nopţii fără de sfârşit.
Obiceiuri şi tradiţii legate de Sfântul Alexie
Cândva, pentru oamenii de de la ţară, sărbătoarea din 17 martie era un important prag calendaristic. Prin tradiţie, Cuviosul Alexie era considerat Sfântul familiilor fără copii, dar şi patronul vieţuitoarelor care iernează sub pământ, sub pietre, în scorburi, sub scoarţa copacilor. Astfel, după Ziua Crucii, sărbătorită la 14 septembrie, se spune ca Sfântul Alexie încuie Pământul, pentru a-i feri pe oameni de pagubele pe care micile vietăţi le pot provoca, iar în ziua de 17 martie, este momentul în care Cuviosul încălzeşte Pământul pentru a elibera vietăţile din hibernare.
Alexie cel Cald mai era socotit stăpânul şerpilor, prin urmare ziua lui e şi Ziua Şarpelui. Se zicea că dacă întâlneşti în ziua lui Alexie orice fel de şarpe, nu trebuie să-l ucizi, altfel rişti să ai o cumpănă în acel an. Şarpelui nu i se pronunţa numele de ziua lui, pentru a-i putea fi câştigată bunăvoinţa pe timpul verii. În cazul în care cineva rostea din greşeală cuvântul şarpe, acesta trebuia să spună neapărat un descântec. În unele regiuni, se făcea un foc mare într-o groapă, se punea într-o oală apă şi o bucată de mămăligă, ca să aibă şerpii ce bea şi ce mânca, ca să nu iasă din groapa aceea toată vara. De asemenea, momârlanii evitau de Alexii să ia în mână un obiect ascuţit, deoarece se credea că omul va vedea numai şerpi pe tot parcursul anului.
Se mai zice că Sfântul Alexie ar fi avut mai multe înfăţişări. O legendă povesteşte că, deoarece omul avea mult de suferit din cauza insectelor, Dumnezeu le-a adunat pe toate şi le-a închis într-o raclă şi l-a chemat pe Alexie s-o arunce în apa mării. Ajuns la destinaţie, Alexie nu a putut rezista, însă, curiozităţii şi a deschis racla, astfel încât toate acestea s-au răspândit din nou pe pământ. Pentru că nu a ascultat de Dumnezeu, Alexie a fost pedepsit să adune, între 17 martie şi 14 septembrie, insectele împrăştiate prin lume.
În alte zone ale ţării, Sărbătoarea Cuviosului Alexie mai este numită şi Ziua Peştelui sau Retezatul Stupilor, pentru că peştii încep să se zbată în ape, iar albinele ies din stupi. Pescarii susţin că Sfântul Alexie este cel care aduce peştii din adâncuri la suprafaţa apelor. Ei obişnuiau să ţină post negru toată ziua sau să prindă un singur peştişor, pe care, după ce-l descântau, îl mâncau de viu, în speranţa unui an spornic la pescuit.
În ziua de Alexii, oamenii de la sate obişnuiau să aprindă focurile prin livezi, acestea simbolizând curăţenia rituală a gospodăriilor, pentru a ajuta soarele să depăşească momentul echinocţiului de primăvară. În zorii zilei, se măturau şi se greblau curţile, livezile şi grădinile, iar gunoaielor li se dădea foc. Era de bine ca în dimineaţa acestei zile să se afume gospodăria cu petice aprinse, cu busuioc şi cu tămâie, iar focurile să se facă în mijlocul grădinii ori livezii, crezându-se că astfel ograda va fi păzită de insecte, iar oamenii şi vitele, de boli şi muşcături de şarpe.
Tot în această zi, se legau tulpinile pomilor fructiferi cu paie, ca să nu dea omizile pe crengi, se suna din clopoţei sau se făceau zgomote, bătând în fiare vechi, pentru ca să sperie târâtoarele şi toate gujuliile (insectele, adică).
Tot în această zi se făceau şi previziuni meteorologice. Se zice că de Alexii încep să cânte broaştele. Dacă broaştele cântă înainte de 17 martie, atunci e semn că primăvara va fi lungă şi rea. Dacă încep să cânte chiar în ziua de Alexii, atunci e semn că vor urma zile blânde şi călduroase.