Drumul ca de sidef, şerpuind către soare, a dispărut. Casele, cândva cu temelii şi garduri de marmură, sunt pustii. A dispărut chiar şi muntele din apropiere, cu pântecul său mâncat de un vierme de fier uriaş. Sau, cel puţin ochii mei nu le mai văd. Sunt transportat într-un pustiu desăvârşit. În centrul lui, dreaptă, neclintită, închisă, stă o fereastră cu stolăria albastră, ca o poartă în cerul aşezat pe linia orizontului. Sticla este vălurită în cercuri tot mai largi, ca apa unui lac în care ai aruncat o piatră. Încet, încet, întrezăresc în "apă” primele tuşe negru-alb ale unei fotografii ce se developează sub ochii mei. Un instantaneu de acum şaizeci de ani, cu o biserică somptuoasă, din marmură, iar în faţa ei, un grup de bărbaţi: unul la mijloc, numai în cămaşă, cu părul răvăşit, ţinut de mâini, de o parte şi de alta, de doi inşi cu şepci muncitoreşti, care îl târăsc spre o maşină neagră, unde aşteaptă fumând doi vlăjgani. De la momentul acelei fotografii va fi început blestemul satului Alunu, din Bunila Hunedoarei, în Ţara Pădurenilor.
Un loc de taină
Întorc capul, şi dinaintea ochilor se ridică biserica. Aceeaşi biserică din "fotografie”. Înaltă, solidă, cu piatra şlefuită de vânt, cu ferestre înguste, prelungi, terminate în arc de cerc, cu două turle ca nişte foişoare de foc. Paşii mă duc singuri prin iarba înaltă şi bolnavă de secetă, pe lângă zidurile pe jumătate demolate ale fostei cantine a şcolii din sat, pe lângă un câine ciobănesc mioritic, doborât de căldură sub o streaşină de magazie, pe lângă un adăpost de lemn proaspăt geluit şi două, trei ghivece cu flori vesele, peste câteva trepte, printre patru coloane falnice de marmură, pînă în pridvor şi de acolo în biserică.Înăuntru vipia n-are putere. Lumina, cernută parcă printre degetele sfinţilor, intră în fire lungi, subţiri şi parfumate a măr copt, busuioc uscat la icoană, ceară curată şi ştergare de cânepă limpezite în râu. Este lumina unui loc de taină, care nu-i menită să-ţi facă lucrurile mai vizibile, ci să accentueze umbrele şi să te îndemne la confesiuni.
Pictura de pe pereţii bisericii e făcută în culori stinse, pentru ca privirea să nu adaste pe detalii, ci să caute ochii sfinţilor, "ferestre” ale lumii celeilalte. O pictură simplă, în care parcă numai ochii contează, privirea aprinsă de rugăciuni. Pe tavanul turlei centrale, Hristos binecuvântează omenirea. Şi El are ochii albaştri. Albaştri şi mari. Îndrept aparatul de fotografiat spre chipul divin, mă apropii dintr-o mişcare cu teleobiectivul de el, dar când să apăs pe declanşator, teleobiectivul se trage înapoi, iar Mântuitorul se îndepărtează, până se acoperă de ceaţa plumburie a bisericii. Reiau manevrele. Aceeaşi inexplicabilă reacţie a aparatului. Aerul vibrează uşor. Mai fac o încercare: "Doamne, Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul!”. Şi reuşesc.
Marele moment de glorie
Pe uşile împărăteşti ale aceste biserici a ieşit de atâtea ori părintele Petre Roşu, ctitorul ei. Era în 1939, când a terminat-o, iar la Alunu, un sat vechi, zice-se, de vreo mie de ani, nu ajunsese zvon de război.Satul era mai bogat ca oricând, dealurile gemeau de cirezi de vite, hambarele se rupeau de recolte, şi din muntele aflat în buza satului, plecau zilnic nenumărate camioane cu blocuri de marmură. Aşa încât, când a spus părintele că satul are nevoie de o biserică nouă, tot gospodarul s-a silit să taie muntele şi să-l care pe locul sfinţit anume pentru sfântul lăcaş, într-o livadă de meri.N-au adus marmura din carieră, că aceea era a unor italieni, ci din alte părţi ale muntelui, pe care l-au scobit cum au ştiut. Patru ani au lucrat meşterii la această casă a Domnului, nemaivăzută pe la noi. Şi când s-a sfinţit, puhoaie de lume s-au strâns la Alunu, nu numai din împrejurimi, ci până şi din Ţara Zarandului. S-au albit văile de oameni îmbrăcaţi de sărbătoare. Voiau cu toţii să treacă prin altarul unei asemenea minuni. A fost marele moment de glorie al ţăranilor din Alunu. Li s-a confirmat reputaţia de oameni vrednici, harnici şi bogaţi. Se spunea despre ei că sunt ca albinele. Se făleau cu un sat ale cărui case aveau temelii de marmură, scări de marmură, garduri semeţe de marmură, un lung drum de marmură, ca pentru împăraţi, şi acum, iată, şi biserică de marmură. Şi asta încă nu era decât o parte din avuţia lor, ceva mai vizibilă şi care îi făcea speciali.
Biserica aceasta, cu hramul Adormirea Maicii Domnului, a fost totodată şi cea mai mare izbândă a părintelui Petre Roşu. De atunci a început să-i crească şi lui faima în toată Ţara Pădurenilor şi chiar mai departe.
Preotul martir Petre Roşu
Şcolit la Academia Teologică din Sibiu, părintele Petre Roşu (n. 1907, Sebeş) era nu numai un iscusit duhovnic şi un bun administrator, dar şi un excelent predicator. În egală măsură doctor de suflete şi cărturar zelos, promitea să devină o mare figură a Ortodoxiei. Însă i-a fost rânduit de Sus să nu ajungă un ilustru profesor, ci mucenic.
La încheierea celui de-al doilea război mondial, părintele s-a întors la alunenii săi de pe culmile Pădurenilor şi a slujit în biserica de marmură până în 3 noiembrie 1958, când a fost arestat de Securitate. Era acuzat de apartenenţă la Mişcarea Legionară şi de acţiuni contra regimului comunist. Deşi a fost chinuit îngrozitor, părintele a negat până la sfârşit că ar fi făcut altă politică decât aceea a lui Hristos şi că s-ar fi ridicat contra regimului comunist. Nu de teamă pentru el, ci pentru a nu fi silit să-i trădeze pe alţii. Căci părintele nu era chiar străin de rezistenţa armată anticomunistă - după cum mărturisesc şi azi cei câţiva bătrâni din Alunu, care au prins acele vremuri. Fără dovezi indubitabile contra lui, Tribunalul Militar Braşov l-a condamnat, pe 27 decembrie 1958, la nouă ani de închisoare pentru "uneltire contra ordinii sociale”. Părintele Petre Roşu a suferit în temniţele şi lagărele de la Deva, Jilava, Gherla, Salcia, Periprava şi Aiud. La Periprava, s-a împrietenit cu doi uriaşi duhovnici ortodocşi: părintele Ilie Lăcătuşu, ale cărui moaşte se află acum la cimitirul Giuleşti şi care probabil va fi canonizat, şi părintele Iustin Pârvu (azi de 94 de ani), stareţul mânăstirii Petru Vodă (Neamţ), către care credincioşii au evlavie ca faţă de un sfânt. Pe 9 iunie 1964, părintele Roşu a trecut la cele veşnice, îmbrăcat în zeghe şi vegheat de colegii de celulă de la Aiud.
Anul blestemat
1958 este anul blestemului pentru Alunu. Atunci a fost arestat părintele Roşu şi, fără el, biserica n-a mai strălucit niciodată la fel. Fără cuvântul mângâietor al părintelui martir, fără cântările şi gesturile sale ceremonioase şi totuşi atât de fireşti, duminica şi-a pierdut aura de fecioară cu flori împletite în păr. Fără prezenţa păstorului de suflete, care le cunoştea toate bucuriile şi necazurile şi care avea mereu un sfat bun pentru fiecare, nunţile n-au mai fost la fel (mirii au început să uite superbul port popular şi apar trişti în fotografii, înveşmântaţi în cenuşiul "costumelor nemţeşti”) şi, de la o vreme, au dispărut. Botezurile s-au rărit şi ele.Numai înmormântările s-au înmulţit. Până când lumea s-a scurs mai toată din sat, o parte în pământ, precum o apă înnegrită de amarul vieţii, o parte înspre oraş, mână de lucru la mine, uzine şi furnale. Şi-apoi, n-au mai fost nici prohoduri. Ci numai o linişte de cimitir. Un cimitir de marmură şi lemn bătrân, cu două biserici părăsite (una din scândură de brad, monument istoric, de vreo două sute de ani, alta din piatră nobilă) şi cu uliţe mărginite de iarbă sură, de pe care nu se ridică praful, căci n-are cine-l stârni.
Sigur vă întrebaţi cum de s-a prăpădit un astfel de sat, care şi astăzi, văzut de departe, seamănă cu o cetate lucind în soare. Prima urgie care s-a abătut peste Alunu a fost colectivizarea, făcută abuziv în această aşezare de munte, în care nu biruie nici porumbul, nici grâul prin piatra iţită spre cer. Dar regimul comunist i-a deposedat pe ţărani de pământ şi de vite, pentru a le tăia cerbicia şi a-i împiedica să se răzvrătească. Trimişii Partidului şi ai Securităţii i-au smintit în bătaie pe "chiaburi”, până când i-au făcut să semneze că dau totul la CAP. În acelaşi an, au început să plece şi oamenii din sat. Fără pământul care îi făcea stăpâni, alunenii nu-şi mai găseau nici un rost.Puteau fi slugi oriunde, ba poate pe bani buni. Ca o ironie a sorţii, primul care a plecat a fost chiar cel care a condus procesul de colectivizare în Alunu.
După căderea comunismului, cele câteva familii rămase în Alunu au sperat că satul va renaşte. Oamenii îşi puteau primi pământurile înapoi şi odată cu ele şi bogăţia. Însă generaţiile se schimbaseră, bătrânii se duceau, rând pe rând, în lumea cea dreaptă, iar cei mai tineri visau la fericirea oraşului. Cariera de marmură fusese şi ea închisă, iar să creşti vite nu mai e azi o îndeletnicire aşa de bănoasă şi, pe deasupra, cere şi trudă din greu... Cert este că Alunu a rămas aproape pustiu. Se animă la răstimpuri, mai ales vara, când cei plecaţi la oraş tânjesc după grădinile îngropate în iarba înflorită, şi toamna, când alunenii vin să culeagă oarece de prin livezi şi grădini, barem cât pentru un cazan de ţuică sau pentru un borcan de dulceaţă...
Dar Dumnezeu a hotărât altfel. În marea lui bunătate, s-a îndurat de satul dat uitării de oameni, dăruindu-i o a doua viaţă.
Un dar ceresc
Fereastra în care mi s-a părut că întrezăresc povestea Alunului este a unei case aflate peste drum de biserică, în care acum locuiesc două călugăriţe: maicile Isidora şi Haritina. O casă bătrânească, odinioară frumoasă, ce le-a fost împrumutată până ce vor construi chiliile unei... mânăstiri.Nu se putea întâmpla o minune mai mare, decât ca vechea biserică din Alunu să învie, să devină loc de închinare pentru o mânăstire de maici. Să bată, iarăşi, clopotele în sat, până în pădurile Ruscăi, să se audă iarăşi cântări îngereşti, care să aducă oamenii din tot ţinutul pădurenilor în casa lui Dumnezeu. Să se întoarcă viaţa în Alunu, dacă nu prin fiii cei rătăciţi în oraşe, atunci prin chemarea credinţei şi prin focul rugăciunilor.
În fereastra albastră se oglindeşte acum curtea bisericii de marmură, pusă în ordine cu stricteţe ardelenească. Maicile stau la o masă în curte, tăcute, de parcă s-ar fi oprit din vorbă ca să asculte un zgomot neaşteptat. Două unduiri negre de pensulă într-un tablou dominat de albul lăptos al amiezii de vară, din care pe alocuri răzbate verdele-galben al vegetaţiei chinuite de secetă. Pe fundal, zidurile bisericii. Totul mustind a linişte. Liniştea miroase a tămâie. Nu demult, un preot dintr-un sat vecin, rugat de măicuţe, a săvârşit Sfânta Liturghie aici, căci fusese zi de mare sărbătoare, Sfântul Ilie. Ecourile cântărilor bisericeşti au trecut peste dealuri.
"Am venit aici pentru că ne-a plăcut biserica, satul şi liniştea", spune maica Isidora Rusu. "Aveam mare nevoie de linişte, căci dacă nu te adânceşti în tine şi în rugăciune, nu poţi spori duhovniceşte.După douăzeci de ani de vieţuit prin mânăstiri mai mari şi mai mici, de la Polovragi la Baia de Aramă, am căutat cu tot dinadinsul un loc cât mai aproape de sihăstrie, dar nu ne-am închipuit că l-am putea găsi într-un sat părăsit”, spune maica Isidora.
Cu toată dorinţa de linişte, maicile s-ar bucura să mai aibă două, trei surori în ajutor, căci e foarte greu să clădească singure ce şi-au propus: un adevărat ansamblu mânăstiresc. "Suntem convinse că vor veni şi alte maici, cu timpul. Va rândui Dumnezeu. Şi ne va trimite şi un preot bun, căci Liturghia zilnică ţine mânăstirea. Asta e marea noastră durere, că încă n-am găsit nici un părinte care să vrea să vină de tot aici. Dar nu ne grăbim, ştim că răbdarea este răsplătită. La răbdare ne-a îndemnat şi părintele Adrian Făgeţeanu, care ne-a spus, chiar puţin înainte să treacă la Domnul, că a «văzut» că aici va fi mânăstire mare". Vorbeşte pe ton scăzut maica Isidora şi cu un fel de duioşie în glas. Îşi ţine mâinile în poală, zâmbind, când a speranţă şi bucurie, când melancolică. Mărunţică la trup, maica Isidora este însă foarte energică. Se vede că a mai fost stareţă şi este obişnuită cu tot felul de greutăţi. "Când ne e foarte greu, când avem ispite mari şi necazuri, ne oprim amândouă din orice lucru, intrăm în post negru şi ne rugăm zile întregi, cu lacrimi şi strigând la sfinţi. Da, strigând! Iar Sfinţii, dimpreună cu Dumnezeu şi Maica Domnului, ne ajută!”.
De când sunt aici, maicile au înviat biserica. Ea respiră ca o fiinţă vie. Poate de la rugăciunile permanente, poate pentru că este iubită şi îngrijită... Satul întreg parcă s-a întors cu faţa către biserică, rotindu-şi ferestrele spre turlele ei, iar cei şase locuitori rămaşi în Alunu simt din nou nevoia să-şi plece genunchii, să-i mulţumească sau să-i ceară ceva Domnului, în biserica lor de marmură. În jurul ei au apărut acareturi, materiale de construcţii şi ceva unelte. În zi de lucru, vin şi meşterii.Va mai trece o vreme până când vor fi clădite chiliile, anexele şi zidurile. Banii sunt puţini în aceste timpuri, iar Alunu nu este cunoscut deocamdată prin renumele unei mânăstiri care să atragă aici pelerini şi ajutor, ci după istoria sa dureroasă. Cu toate acestea, maica Isidora e convinsă că trecutul satului va păli în faţa zilei de mâine. "Acolo unde este puţină dragoste, Dumnezeu nu lasă să piară creaţia Sa şi nici să se distrugă casa Sa. Şi dacă biserica învie, învie şi satul”, ne încredinţează măicuţa.
***
Încet, încet, Alunu dispare în verdele dealurilor. Cu fiecare pas pe care îl facem mai departe, biserica se lasă şi ea înghiţită de marea de verdeaţă îngălbenită de soarele ucigaş. Odată cu ea, dispare şi muntele de marmură. Livezile devin albastre, în înserare, şi se topesc în cer. Drumul de os lustruit, şerpuind spre oraş, dispare şi el la confluenţa cu uliţa principală a Bunilei. Singură, liniştea Alunului ne urmăreşte ca un duh bun.
Biserica din marmură de la Alunu, în jurul căreia se va construi mânăstirea, este situată în comuna Bunila, la 11 km de localitatea Ghelari şi 30 km de oraşul Hunedoara. Orice ajutor ar fi bine primit şi răsplătit cu rugăciuni.