O proorocire împlinită
Martie 1796. Cetatea Shlisselburg, aflată nu departe de Curtea Imperială ţaristă de la Sankt Petersburg. Într-una din celulele cumplitei fortăreţe, acolo unde erau aruncaţi cei care unelteau împotriva ţarului, era întemniţat un prizonier misterios. Fusese adus în mare taină, după miezul nopţii, cu capul acoperit, pentru ca nimeni să nu îl poată recunoaşte. Temnicerii îl păzeau cu străşnicie, de parcă ar fi fost o persoană extrem de importantă şi totodată periculoasă. Doar câţiva oameni din întreaga Rusie cunoşteau motivul încarcerării sale: avusese îndrăzneala de a vorbi despre împărăteasa Ecaterina cea Mare. Şi nu oricum. Proorocise ziua, ora şi chiar minutul morţii marii ţarine: pe 6 noiembrie 1796. Pentru straşnica "insultă” adusă împărătesei, bărbatul avea să plătească scump. Deşi era un simplu călugăr, vorbele sale fiind socotite ca fiind ale unui smintit, fusese arestat, aruncat în cea mai temută închisoare din Rusia şi condamnat la moarte. Numai prin mila "nemărginită” a marii suverane, pedeapsa i-a fost, în final, comutată în închisoare pe viaţă. Comandantul fortăreţei a primit ordinul de a-l ţine pe călugăr sub pază strictă, într-o celulă secretă. Să-i vorbeşti sau să te apropii de el era cu desăvârşire interzis, chiar şi pentru străjerii cei mai destoinici.
Dar în zadar fuseseră luate toate aceste măsuri... Căci peste opt luni, exact în ziua proorocită, pe 6 noiembrie 1796, spusele călugărului se adevereau. Împărăteasa Ecaterina cea Mare murea! Evenimentul a şocat întreaga curte imperială, iar pe moştenitorul tronului, Pavel I, autenticitatea teribilei prevestiri l-a îngrozit. La numai câteva zile de la încoronarea sa ca ţar, Pavel I s-a urcat într-o trăsură şi a plecat grabnic către fortăreaţa Shlisselburg, acolo unde, în temniţă, zăcea enigmaticul prooroc. Pe viitorul ţar nu îl interesa decât un singur lucru: ce avea să se petreacă cu el în viitor.
Dar cine era acest vizionar şi de unde ştia el atât de exact ce urma să se întâmple?! Numele călugărului Abel poate fi găsit în mai toate dicţionarele şi enciclopediile pre-revoluţionare ruseşti. Despre viaţa şi prezicerile sale s-au scris zeci de cronici, iar în 1870 o parte din scrierile sale profetice au fost publicate într-un volum cu titlul "Viaţa şi strădaniile părintelui şi călugărului Abel”.
Vasili Vasiliev, cel care avea să fie cunoscut ca proorocul Abel, s-a născut pe 20 martie 1757, în cătunul Akulovo, din regiunea Tula. În familia ţăranului iobag Vasiliev, naşterea băiatului a fost văzută ca o minune. Se ivise pe lume exact în noaptea echinocţiului de primăvară, când universul renaşte, când lumina şi soarele biruie întunericul şi frigul. Liniştea nopţii fusese întretăiată de ţipetele neobişnuit de puternice ale nou-născutului, iar preotul satului, prezent în casa Vasiliev, l-a miruit pe dată şi a spus: "Acest băiat nu va fi obişnuit. El a fost adus pe lume în această noapte cu un scop precis. Strigătul său viguros se va face auzit şi peste veacuri”.
Copilăria lui Vasili nu s-a deosebit cu nimic de cea a celorlalţi copii de iobagi. Muncea pământul cu trudă, fără a crâcni, alături de familia sa. Dar gândul îi era mereu către cele sfinte, căci băiatul, încă din primii ani ai copilăriei, îşi exprimase dorinţa arzătoare de a trăi între zidurile mânăstirii. De câte ori intra în biserică, simţea că a ajuns acasă, se simţea ferit şi ocrotit de toate relele. Încuviinţare de a intra în mânăstire ca monah însă nu primi şi, ca toţi ceilalţi băieţi, Vasili a fost obligat să înveţe o meserie, pentru ca la maturitate să poată contribui la creşterea averii stăpânului său. Vasili era dulgher şi, odată cu vârsta adolescenţei, începu să colinde Rusia în lung şi în lat, împreună cu o echipă de meşteri cioplitori. Ajuns la Kerson, la gurile Niprului, unde se construiau corăbii şi bărci, Vasili se îmbolnăvi grav. Pe şantierul naval, acolo unde intra mereu în contact cu marinarii şi negustorii veniţi de peste mări şi ţări, băiatul se molipsi de ciumă. În întreaga Europă, "moartea neagră” făcea ravagii cumplite, secerând mii de vieţi. Cu evlavie şi credinţă s-a rugat Vasili Bunului Dumnezeu să nu îl părăsească, iar ca semn de recunoştinţă, dacă va fi salvat, băiatul făcu legământ să îşi dedice viaţa slujirii Domnului. Atunci a avut Vasili prima sa viziune. Un înger i-a apărut şi i-a spus: "Te vei vindeca şi vei purta în lume cuvântul Domnului!”. Şi aşa se petrecu, Vasili se însănătoşi ca prin miracol. Aproape toţi colegii săi de echipă fuseseră răpuşi de nemiloasa boală, numai el se întoarse acasă viu şi nevătămat. Se rugă de stăpân să îi permită să plece la mânăstire, dar nu primi nici acum blagoslovirea mult aşteptată. Părinţii îi simţiră zbuciumul şi, ca nu cumva asupra lor să se abată vreo năpastă din cauza nesupunerii flăcăului, hotărâră să îl însoare.
Călătoria în cer
Trecură ani, Vasili era deja la casa lui, căsătorit, cu trei copii, dar sufletul îi era în altă parte. Imaginea îngerului ce-i apăruse cu ani în urmă şi promisiunea făcută şi neîndeplinită nu îi dădeau pace. Într-o bună zi, îşi făcu în grabă o bocceluţă şi părăsi în taină satul, îndreptându-se către Mânăstirea Valaam, tocmai în Nord-Vestul Rusiei. Auzise că stareţul mânăstirii, Nazarie, recrutează misionari care să propovăduiască creştinismul în coloniile ruseşti din Alaska.
Primit în mânăstire, Vasili a depus jurământul monahal în faţa lui Dumnezeu şi a primit numele de Abel. Dar în Alaska nu a plecat. După un an de împlinire a celor trei voturi, al sărăciei, castităţii şi supunerii, primi binecuvântarea egumenului şi părăsi mânăstirea pentru a se retrage în pustiu. Trăi complet izolat, pe o insulă, postind luni în şir şi rugându-se aproape zi şi noapte. Acolo a primit de la Bunul Dumnezeu marele dar: doi îngeri l-au purtat în ceruri, i-au hărăzit puterea de a prezice viitorul şi i-au poruncit să scrie tot ceea ce va auzi şi să spună tot ceea ce i se va arăta.
Timp de nouă ani a străbătut Abel ţara în lung şi în lat, răspândind cuvântul Domnului, vorbindu-le oamenilor despre voia Lui şi despre Judecata de Apoi. Într-un târziu, s-a retras din nou în mânăstire, dar nu pentru că trupul îi era ostenit, ci pentru că simţea chemarea de a aşeza pe hârtie toate viziunile sale.
Prima sa carte a scris-o la Mânăstirea Sfântul Nicolae din Babaev, de pe malurile râului Volga, în care a vorbit despre moartea împărătesei Ecaterina a II-a şi despre venirea la tron a ţareviciului Pavel. La scurt timp, episcopul mânăstirii a aflat despre scrierile călugărului şi, speriat ca de o uneltire a diavolului, a trimis vorbă guvernatorului. Fratele Abel a fost arestat, dar după ce spusele sale s-au adeverit, ancheta contra lui a reînceput.
Din cronicile timpului
Anchetatorul: "Cine te-a învăţat să scrii aceste cuvinte şi de unde ai aceste informaţii?”
Abel: "O voce mi-a glăsuit din Înaltul Cerului astfel: împărăteasa va domni 40 de ani. Du-te şi spune-i cu curaj! După aceea, du-te şi spune-i şi lui Pavel Petrovici (fiul Ecaterinei, viitorul ţar Pavel I) şi celor doi coconi ai săi că sub ocârmuirea lor va fi cucerit tot pământul”.
Toate aceste informaţii au fost trimise de urgenţă la palat şi, în scurt timp, în celula misteriosului prizonier îşi făcu apariţia însuşi noul ţar, Pavel I. Cronicile relatează acest dialog extrem de interesant despre soarta ţarilor, despre soarta Rusiei şi a Europei în general.
Ţarul: "Părinte prea cinstit, se vorbeşte despre tine, dar şi singur văd asta, că asupra ta harul lui Dumnezeu s-a odihnit. Ce spui despre domnia şi soarta mea? Numeşte-i pe succesorii tronului meu şi vorbeşte-mi despre domnia lor. Spune tot, nu te teme!”
Abel: "Scurtă fi-va domnia ta şi văd, păcătosul de mine, năprasnicul sfârşit al Măriei tale. În ziua de 11 martie, o moarte martirică vei primi şi în iatac vei fi gâtuit de tâlhari..."
Ţarul: "Ce se va întâmpla cu succesorul meu, prinţul Alexandru?”
Abel: "Franţuzul (Napoleon Bonaparte) va pârjoli Moscova în timpul domniei sale, iar Alteţa sa, ca răsplată, va pune stăpânire pe Paris. Succesorii lui vor fi Nicolae I, apoi Alexandru al II-lea şi Alexandru al III-lea”.
Ţarul: "Cui va lăsa moştenire tronul acesta din urmă?”
Abel: "Lui Nicolae al II-lea, ţarul cel sfânt, care va avea cumpătarea şi înţelepciunea lui Hristos, răbdarea şi puritatea unui porumbel neprihănit. Coroana imperială o va schimba el pe cununa de spini, căci fi-va trădat de propriul său neam, aşa cum a fost vândut Fiul lui Dumnezeu. Fi-va un război mare, atotpustiitor, ce va cotropi întreaga lume... În văzduh, oamenii vor zbura ca păsările şi pe sub ape, vor înota ca peştii, însă se vor răpune unii pe alţii cu pucioasa cea urât mirositoare. Şi în ajun de izbândă, tronul ţarilor se va prăbuşi, iar mujicul înnebunit, cu toporul în mână, va cuceri puterea. Mult sânge şi lacrimi de suferinţă vor adăpa pământul. Şi vrăjmaşii din interiorul ţării vor biciui pământul rusesc, prăda-vor ei altarele sfinte şi nimici-vor bisericile Domnului. Şi vor pricinui ei moartea celor mai vajnici oameni ai Rusiei”.
Călugărul Abel a vorbit apoi despre începutul celui de-al Doilea Război Mondial, când un nou Batu-Han (conducătorul mongol care a cucerit Rusia şi a devastat Ungaria şi Polonia - aluzie la Hitler) va ridica sabia în Apus, împotriva Europei. "Şi frate pe frate se va ucide, şi râuri de sânge vor curge în lume. Dar Domnul cel atotmilostiv îi va ierta pe fiii săi cei fără de Dumnezeu şi lumea va renaşte”.
A ascultat ţarul toate prevestirile sumbre ale călugărului, a plecat capul mâhnit de soarta ce-l aştepta, şi pe el, şi imperiul său, îngândurat de evenimentele ce aveau să urmeze în lume. I-a cerut călugărului Abel să pună pe hârtie tot ceea ce îi povestise, toate prevestirile sale. Apoi, puse scrierea într-un plic pe care îl sigilă cu pecetea personală, iar pe copertă scrise: "Să fie deschis la comemorarea a 100 de ani de la moartea mea”. Plicul a fost introdus într-un sipet lucrat cu meşteşug, zăvorât cu un lacăt şi pecetluit cu sigiliul ţarului. Cufărul astfel ferecat a fost aşezat pe un piedestal, într-una din sălile de la palatul din Gatcina, reşedinţa de vară a ţarului, din imediata apropiere a capitalei ţariste. Acolo a rămas în aşteptarea de a fi deschis, o sută de ani.
În temniţă până la sfârşitul vieţii
La scurt timp după întâlnirea din închisoare, ţarul Pavel I a dispus eliberarea călugărului Abel şi a interzis să mai fie urmărit. Şi iarăşi a plecat călugărul, neobosit să străbată ţara, pentru a le vorbi oamenilor despre cele sfinte şi pentru a le reaminti de numele Domnului.
După câţiva ani, s-a retras din nou la Mânăstirea Valaam, unde depusese în tinereţe jurământul sacru monahal. Acolo ar fi putut să trăiască în linişte şi pace până la sfârşitul vieţii, dar viziunile au început iarăşi să i se arate şi sufletul său era neliniştit. Trebuia ca totul să fie aşternut pe hârtie, aşa cum i se poruncise de Sus. Căci el, păcătosul, nu era vrednic de această misiune, dar încerca din răsputeri să ducă la îndeplinire voia Domnului.
Începu să scrie o nouă carte de profeţii, despre asasinarea ţarului Pavel I şi despre venirea la tron a fiului său, ţareviciul Alexandru. În doar câteva luni, spusele i s-au confirmat cu precizie şi călugărul a fost iarăşi arestat, din ordinul guvernatorului oraşului Sankt-Petersburg, unul dintre asasinii ţarului. A fost escortat în lanţuri, ca un criminal periculos, până la fortăreaţa Petropavlovsk, cu acuzaţia de a fi tulburat minţile oamenilor cu clevetiri mincinoase, la adresa ţarului. În subteranele cetăţii, fără să vadă lumina soarelui măcar o clipă, a petrecut monahul mai bine de doi ani. A fost eliberat şi trimis forţat la Mânăstirea Soloveţki, de pe o insulă din Marea Albă, fără a avea dreptul să o părăsească. Gerurile cumplite, pustietatea şi asprimea vieţii din imediata vecinătate a Cercului Polar făcuseră din Mânăstirea Soloveţki un loc de exil, atât pentru membrii Bisericii, cât şi pentru duşmanii guvernului ţarist. Viaţa între zidurile mânăstirii, deşi grea, era totuşi tihnită. Dar nici aici nu s-a bucurat fratele Abel mult timp de linişte. În 1804, după ce scrie o a treia carte, în stilul deja clasic, este iarăşi pus sub acuzare şi încarcerat în închisoarea de pe aceeaşi insulă. Sentinţa a fost de data aceasta una şi mai grea: "Să fie eliberat atunci când prevestirile sale se vor adeveri”.
Aşa a zăcut călugărul Abel uitat de lume în temniţă ani lungi, până în 1812, când evenimentele prevestite de el, invazia lui Napoleon în Rusia şi incendierea Moscovei, s-au petrecut întocmai. Atunci, ţarul Alexandru I îşi aminti de prooroc şi în iarna anului 1812 trimise o depeşă urgentă către comandantul închisorii: "Călugărul Abel să fie pe dată eliberat dintre deţinuţi şi lăsat să meargă acolo unde îi va dori inima. Să i se acorde un permis de trecere prin orice oraş din Rusia şi în orice mânăstire, să i se încredinţeze banii trebuincioşi drumului şi hainele potrivite”.
Şi iată-l din nou pe monahul pribeag, liber să călătorească, liber să mărturisească oamenilor credinţele sale, să propovăduiască cuvântul Domnului. Deşi trecuse demult de vârsta tinereţii, călugărul Abel plecă în pelerinaj la locurile sfinte, întâi la Muntele Athos, din Grecia, apoi la Constantinopol şi Ierusalim. În 1820, după şapte ani de călătorie prin ţări străine, se întoarce la Moscova şi este primit printre călugării de la Lavra Sfânta Treime, din localitatea Serghiev Posad, cea mai vestită mânăstire din Rusia. Aici trăieşte liniştit o perioadă, în rugă şi post, într-una din cele mai izolate chilii. Vestitul general din campaniile împotriva lui Napoleon, Leon Engelgardt, scria despre el în "Însemnările” sale: "Era un om simplu, foarte tăcut şi smerit.
Multe doamne din înalta societate auziseră despre proorocirile sale şi îl considerau sfânt. Veneau la el cu rugămintea de a le prevesti soarta, dar întotdeauna fratele Abel le spunea blând, cu chipul senin: «Eu nu vă pot oferi sprijin, căci nici pe departe nu sunt clarvăzător. Viziunile mi s-au revelat de la Domnul şi am grăit despre asta, doar atunci când am primit poruncă»".
Dar suferinţele bietului călugăr, ce nu făcuse decât să îndeplinească voia Domnului, nu se sfârşiră aici. Noile sale preziceri atrag mânia ţarului Nicolae I şi, în 1826, este închis în temniţele Mânăstirii Sfântul Eftimie din Suzdal, acolo unde călugărul Abel îşi va petrece restul zilelor. În ziua de 29 noiembrie 1829, se stinge din viaţă, la vârsta de 84 de ani, după mai bine de 20 de ani de temniţă grea, după ani de cazne sufleteşti şi trupeşti. Conform scrierilor ce s-au păstrat în Mânăstirea Sfântul Eftimie din Suzdal, călugărul ar fi fost înmormântat în spatele Bisericii Sfântul Nicolae, însă locul său de îngropăciune nu a fost găsit niciodată. Se spune că Abel ar fi fost, de fapt, îngropat în mare taină, într-un loc secret, de către supuşii ţarului Nicolae I, pentru ca nimeni, niciodată, să nu îi poată aduce cinstire. Dar poate că sentinţa ţarului de a-l condamna la claustrare chiar şi după moarte nu i-a fost călugărului Abel cu supărare. Căci scump la vorbă şi însingurat a trăit întreaga viaţă, cu gândul la Cele Sfinte, îndeplinind voia Domnului şi grăind oamenilor doar la porunca Celui de Sus!