Dacă v-au plăcut filmele lui Kusturica, veţi fi cu siguranţă interesaţi de acest volum autobiografic, căci felul cum îşi povesteşte regizorul bosniac amintirile are multe în comun cu stilul original al filmelor lui. Acelaşi dozaj de umor şi gravitate, de comedie şi dramă, de pitoresc şi profunzime, de specific local şi general uman, de energie debordantă şi melancolie. Toate vin din lumea natală, acel Sarajevo în care convieţuiau, în anii copilăriei şi adolescenţei lui Emir, herţegovineni musulmani, sârbi creştini, ţigani şi alte neamuri, cu toţii cetăţeni iugoslavi. După suferinţele provocate de războaiele interetnice de la mijlocul anilor '90, care l-au determinat să se stabilească în Franţa, Kusturica şi-a pus repetat întrebarea ce dă titlul autobiografiei sale şi a decis să-i răspundă în scris: "Doresc să scriu o carte şi să-mi fac ordine prin celulele cenuşii pe unde rătăcesc amintirile mele. Cu sprijinul îngerilor scriitori care m-au învăţat să vorbesc şi să scriu, vreau să extrag din această învălmăşeală ceea ce ar putea rămâne pe veci ascuns”. Căci, deşi uitarea e un factor de supravieţuire, el refuză să cedeze în faţa tendinţei actuale de spălare a memoriei şi concentrare pe clipa prezentă. De aceea îşi începe romanul personal cu anii copilăriei petrecute în mahalaua Gorica din Sarajevo, când era mult mai interesat de gaşca lui de băieţi decât de şcoală. Mama, Senka, şi tatăl, fabulosul Murat - care vor fi personaje principale pe tot parcursul cărţii, fiindcă i-au dăruit identitatea şi apartenenţa la o cultură - fuseseră partizani în anii '40, dar nu-l iubeau pe Tito, care le trimisese foştii camarazi de luptă în lagăr. Murat fusese doar retrogradat din organismele comuniste centrale de la Belgrad la Sarajevo, unde lucra la Secretariatul pentru Informaţii al R.S. Bosnia-Herzegovina, iar Senka primise un post de funcţionară. Foarte ocupaţi amândoi, unicul fiu avea libertatea de a hălădui pe străzile mărginaşe, locuite îndeobşte de ţigani şi oameni săraci, veniţi de la ţară, iar lecţiile de viaţă primite acolo au fost mai importante decât materiile şcolare. Prieteniile legate atunci, în care etnia şi religia nu contau, l-au însoţit apoi prin toate vârstele. În 1972, cel mai bun prieten al tatălui său, regizorul Siba Krvavac, l-a luat pe rebelul adolescent Emir să facă figuraţie într-un film al său şi i-a inoculat pasiunea pentru cinematografie. Tot el i-a convins pe părinţi să-l trimită la Academia de Arte Frumoase de la Praga. Chiar înainte de plecare, viitorul cineast se îndrăgostise de frumoasa Maja, care va deţine rolul principal în viaţa lui, acela de soţie. (Deşi e un bărbat chipeş, celebru şi plin de farmec, Emir Kusturica e şi azi soţul Majei şi un tată foarte bun pentru cei doi copii ai lor, Stribor şi Dunja, acum adulţi. Lucru mai rar, după cum ştiţi, în lumea vedetelor de cinema.) Faimoasa şcoală de film de la Praga l-a contaminat cu umorul ceh de tip Hasek şi Hrabal, cu atenţia centrată pe cotidianul omului de rând, nevoit să suporte absurdul istoriei. Alte mari modele artistice faţă de care îşi exprimă repetat iubirea sunt scriitorul Ivo Andric şi cineastul Federico Fellini, introduşi în naraţiuni mai mult comice, după cum pline de umor amărui sunt şi relatările propriilor succese, "Leul de Aur” la Veneţia pentru Ce mai ştii de Dolly Bell? (NULL) şi cele două "Palmes d'Or” de la Cannes, pentru "Tata în călătorie de afaceri” (NULL) şi "Underground” (NULL). În 1988, acceptă propunerea lui Milos Forman de a-l înlocui la cursurile ţinute la Columbia University şi părăseşte Sarajevo pentru totdeauna, dar cum viaţa în America nu e pe placul lui, îşi alege ca loc de exil Normandia, unde îşi aduce toată familia. Războiul din fosta Iugoslavie este subiectul mai multor capitole cu opinii şi cazuri personale ce ilustrează "lupta lăuntrică dintre herţegovinean şi fiinţa umană”, căci patria ajunsă de nerecunoscut îl doare, iar pentru situaţia ei îi acuză pe politicieni şi pe puternicii lumii. Povestindu-se pe sine şi ai săi, Emir Kusturica îşi pune şi întrebări grave despre morală în lumea contemporană, manipulare prin televiziune, despre moarte şi supravieţuire. Totul în acelaşi mod extravagant, suculent şi emoţionant ca şi în filmele lui.
Selecţia "Formula AS”
Emir Kusturica, "Unde sunt eu în toată povestea asta?”, traducere din limba franceză şi note de Daniel Nicolescu şi Dan Radu Stănescu, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 310 p.
Dacă v-au plăcut filmele lui Kusturica, veţi fi cu siguranţă interesaţi de acest volum autobiografic, căci felul cum îşi povesteşte regizorul bosniac amintirile are multe în comun cu stilul original al filmelor lui. Acelaşi dozaj de umor şi gravitate, de comedie şi dramă, de pitoresc şi profunzime, de specific local şi general uman, de energie debordantă şi melancolie. Toate vin din lumea natală, acel Sarajevo în care convieţuiau, în anii copilăriei şi adolescenţei lui Emir, herţegovineni musulmani, sârbi creştini, ţigani şi alte neamuri, cu toţii cetăţeni iugoslavi. După suferinţele provocate de războaiele interetnice de la mijlocul anilor '90, care l-au determinat să se stabilească în Franţa, Kusturica şi-a pus repetat întrebarea ce dă titlul autobiografiei sale şi a decis să-i răspundă în scris: "Doresc să scriu o carte şi să-mi fac ordine prin celulele cenuşii pe unde rătăcesc amintirile mele. Cu sprijinul îngerilor scriitori care m-au învăţat să vorbesc şi să scriu, vreau să extrag din această învălmăşeală ceea ce ar putea rămâne pe veci ascuns”. Căci, deşi uitarea e un factor de supravieţuire, el refuză să cedeze în faţa tendinţei actuale de spălare a memoriei şi concentrare pe clipa prezentă. De aceea îşi începe romanul personal cu anii copilăriei petrecute în mahalaua Gorica din Sarajevo, când era mult mai interesat de gaşca lui de băieţi decât de şcoală. Mama, Senka, şi tatăl, fabulosul Murat - care vor fi personaje principale pe tot parcursul cărţii, fiindcă i-au dăruit identitatea şi apartenenţa la o cultură - fuseseră partizani în anii '40, dar nu-l iubeau pe Tito, care le trimisese foştii camarazi de luptă în lagăr. Murat fusese doar retrogradat din organismele comuniste centrale de la Belgrad la Sarajevo, unde lucra la Secretariatul pentru Informaţii al R.S. Bosnia-Herzegovina, iar Senka primise un post de funcţionară. Foarte ocupaţi amândoi, unicul fiu avea libertatea de a hălădui pe străzile mărginaşe, locuite îndeobşte de ţigani şi oameni săraci, veniţi de la ţară, iar lecţiile de viaţă primite acolo au fost mai importante decât materiile şcolare. Prieteniile legate atunci, în care etnia şi religia nu contau, l-au însoţit apoi prin toate vârstele. În 1972, cel mai bun prieten al tatălui său, regizorul Siba Krvavac, l-a luat pe rebelul adolescent Emir să facă figuraţie într-un film al său şi i-a inoculat pasiunea pentru cinematografie. Tot el i-a convins pe părinţi să-l trimită la Academia de Arte Frumoase de la Praga. Chiar înainte de plecare, viitorul cineast se îndrăgostise de frumoasa Maja, care va deţine rolul principal în viaţa lui, acela de soţie. (Deşi e un bărbat chipeş, celebru şi plin de farmec, Emir Kusturica e şi azi soţul Majei şi un tată foarte bun pentru cei doi copii ai lor, Stribor şi Dunja, acum adulţi. Lucru mai rar, după cum ştiţi, în lumea vedetelor de cinema.) Faimoasa şcoală de film de la Praga l-a contaminat cu umorul ceh de tip Hasek şi Hrabal, cu atenţia centrată pe cotidianul omului de rând, nevoit să suporte absurdul istoriei. Alte mari modele artistice faţă de care îşi exprimă repetat iubirea sunt scriitorul Ivo Andric şi cineastul Federico Fellini, introduşi în naraţiuni mai mult comice, după cum pline de umor amărui sunt şi relatările propriilor succese, "Leul de Aur” la Veneţia pentru Ce mai ştii de Dolly Bell? (NULL) şi cele două "Palmes d'Or” de la Cannes, pentru "Tata în călătorie de afaceri” (NULL) şi "Underground” (NULL). În 1988, acceptă propunerea lui Milos Forman de a-l înlocui la cursurile ţinute la Columbia University şi părăseşte Sarajevo pentru totdeauna, dar cum viaţa în America nu e pe placul lui, îşi alege ca loc de exil Normandia, unde îşi aduce toată familia. Războiul din fosta Iugoslavie este subiectul mai multor capitole cu opinii şi cazuri personale ce ilustrează "lupta lăuntrică dintre herţegovinean şi fiinţa umană”, căci patria ajunsă de nerecunoscut îl doare, iar pentru situaţia ei îi acuză pe politicieni şi pe puternicii lumii. Povestindu-se pe sine şi ai săi, Emir Kusturica îşi pune şi întrebări grave despre morală în lumea contemporană, manipulare prin televiziune, despre moarte şi supravieţuire. Totul în acelaşi mod extravagant, suculent şi emoţionant ca şi în filmele lui.
Dacă v-au plăcut filmele lui Kusturica, veţi fi cu siguranţă interesaţi de acest volum autobiografic, căci felul cum îşi povesteşte regizorul bosniac amintirile are multe în comun cu stilul original al filmelor lui. Acelaşi dozaj de umor şi gravitate, de comedie şi dramă, de pitoresc şi profunzime, de specific local şi general uman, de energie debordantă şi melancolie. Toate vin din lumea natală, acel Sarajevo în care convieţuiau, în anii copilăriei şi adolescenţei lui Emir, herţegovineni musulmani, sârbi creştini, ţigani şi alte neamuri, cu toţii cetăţeni iugoslavi. După suferinţele provocate de războaiele interetnice de la mijlocul anilor '90, care l-au determinat să se stabilească în Franţa, Kusturica şi-a pus repetat întrebarea ce dă titlul autobiografiei sale şi a decis să-i răspundă în scris: "Doresc să scriu o carte şi să-mi fac ordine prin celulele cenuşii pe unde rătăcesc amintirile mele. Cu sprijinul îngerilor scriitori care m-au învăţat să vorbesc şi să scriu, vreau să extrag din această învălmăşeală ceea ce ar putea rămâne pe veci ascuns”. Căci, deşi uitarea e un factor de supravieţuire, el refuză să cedeze în faţa tendinţei actuale de spălare a memoriei şi concentrare pe clipa prezentă. De aceea îşi începe romanul personal cu anii copilăriei petrecute în mahalaua Gorica din Sarajevo, când era mult mai interesat de gaşca lui de băieţi decât de şcoală. Mama, Senka, şi tatăl, fabulosul Murat - care vor fi personaje principale pe tot parcursul cărţii, fiindcă i-au dăruit identitatea şi apartenenţa la o cultură - fuseseră partizani în anii '40, dar nu-l iubeau pe Tito, care le trimisese foştii camarazi de luptă în lagăr. Murat fusese doar retrogradat din organismele comuniste centrale de la Belgrad la Sarajevo, unde lucra la Secretariatul pentru Informaţii al R.S. Bosnia-Herzegovina, iar Senka primise un post de funcţionară. Foarte ocupaţi amândoi, unicul fiu avea libertatea de a hălădui pe străzile mărginaşe, locuite îndeobşte de ţigani şi oameni săraci, veniţi de la ţară, iar lecţiile de viaţă primite acolo au fost mai importante decât materiile şcolare. Prieteniile legate atunci, în care etnia şi religia nu contau, l-au însoţit apoi prin toate vârstele. În 1972, cel mai bun prieten al tatălui său, regizorul Siba Krvavac, l-a luat pe rebelul adolescent Emir să facă figuraţie într-un film al său şi i-a inoculat pasiunea pentru cinematografie. Tot el i-a convins pe părinţi să-l trimită la Academia de Arte Frumoase de la Praga. Chiar înainte de plecare, viitorul cineast se îndrăgostise de frumoasa Maja, care va deţine rolul principal în viaţa lui, acela de soţie. (Deşi e un bărbat chipeş, celebru şi plin de farmec, Emir Kusturica e şi azi soţul Majei şi un tată foarte bun pentru cei doi copii ai lor, Stribor şi Dunja, acum adulţi. Lucru mai rar, după cum ştiţi, în lumea vedetelor de cinema.) Faimoasa şcoală de film de la Praga l-a contaminat cu umorul ceh de tip Hasek şi Hrabal, cu atenţia centrată pe cotidianul omului de rând, nevoit să suporte absurdul istoriei. Alte mari modele artistice faţă de care îşi exprimă repetat iubirea sunt scriitorul Ivo Andric şi cineastul Federico Fellini, introduşi în naraţiuni mai mult comice, după cum pline de umor amărui sunt şi relatările propriilor succese, "Leul de Aur” la Veneţia pentru Ce mai ştii de Dolly Bell? (NULL) şi cele două "Palmes d'Or” de la Cannes, pentru "Tata în călătorie de afaceri” (NULL) şi "Underground” (NULL). În 1988, acceptă propunerea lui Milos Forman de a-l înlocui la cursurile ţinute la Columbia University şi părăseşte Sarajevo pentru totdeauna, dar cum viaţa în America nu e pe placul lui, îşi alege ca loc de exil Normandia, unde îşi aduce toată familia. Războiul din fosta Iugoslavie este subiectul mai multor capitole cu opinii şi cazuri personale ce ilustrează "lupta lăuntrică dintre herţegovinean şi fiinţa umană”, căci patria ajunsă de nerecunoscut îl doare, iar pentru situaţia ei îi acuză pe politicieni şi pe puternicii lumii. Povestindu-se pe sine şi ai săi, Emir Kusturica îşi pune şi întrebări grave despre morală în lumea contemporană, manipulare prin televiziune, despre moarte şi supravieţuire. Totul în acelaşi mod extravagant, suculent şi emoţionant ca şi în filmele lui.
Alte articole din acest numar
- Despre Moşul Gheorghe şi pustnicia albă
- Anca Ţurcaşiu - "Fericirea te face frumos”
- Purgatoriul Sfântului Patrick