In noaptea de 6 iulie 1949, intreaga Basarabie a fost cuprinsa de tipete, de impuscaturi Kalasnicov, de huruit asurzitor de camioane militare, de stafii inarmate care rupeau usile caselor si urlau la oameni intr-o limba straina, neinteleasa. De la un capat la altul al Basarabiei, se desfasura operatiunea banditeasca a Kremlinului, denumita conspirativ "IUG" (Sud), operatiune ce se derula conform Hotararii Biroului Politic al CC al Partidului Comunist al URSS nr. 1290-467ss (strict secret) din 6 aprilie 1949 "Cu privire la deportarea de pe teritoriul RSS Moldoveneasca a chiaburilor, fostilor mosieri, marilor comercianti, complicilor ocupantilor germani, persoanelor care au colaborat cu autoritatile germane si romane, a membrilor partidelor politice, a gardistilor albi, membrilor sectelor ilegale, cat si a familiilor tuturor categoriilor enumerate mai sus". Era al doilea mare val de deportari al romanilor de la Est de Prut. Hotararea prevedea "deportarea pe vecie in Siberia, Kazahstan si Asia Centrala a 11.293 de familii, cu 40.850 de oameni", care urmau sa fie transportati dincolo de muntii Ural, la mii de kilometri, in luna lui cuptor, cu 1573 de vagoane de vite, asamblate in zeci de esaloane ale mortii. 7620 de familii s-au ales cu dosare de "chiaburi", iar celelalte au fost acuzate de "colaborare cu fascistii si de apartenenta la partidele burgheze romanesti sau la secte religioase ilegale". Deportatilor li s-a interzis sa ia cu ei strictul necesar si orice bunuri materiale, intreaga lor avere fiind confiscata talhareste, fara nici un act sau proces verbal. Timp de decenii, aceasta fila neagra, scrisa de comunisti, a falfait si mai falfaie ca un zabranic peste destinul elitelor basarabene, smulse cu forta din vatra parinteasca si aruncate in pustietatile Siberiei si Kazahstanului.
Martorul de sub ciresi
Octogenarul Constantin Bobeica din comuna Codreanca, fostul judet Orhei, face parte din supravietuitorii gulagului siberian. Un martor viu, care dupa anul 1985 a spart tacerea si a inceput sa faca publice suferintele nestiute ale fratilor nostri, aruncati in neagra strainatate. Marturisirile sale constituie, deopotriva, atat un document al nedreptatilor si umilintelor, cat si unul al tariei si credintei in dreptatea lui Dumnezeu. L-am gasit pe "invatatorul satului", ca asa ii spun cu drag cei din Codreanca, in casuta lui cu veranda, acoperita din toate partile de pomi vigurosi, de nuci, prasazi (peri), caisi, visini si ciresi. O vie curata, cultivata pe terase, intregeste gospodaria frumoasa a inteleptului si blajinului profesor de limba si literatura romana. E singur in imparatia verde. Sotia a plecat "ceva mai la deal", pentru totdeauna. Copiii si nepotii locuiesc la Chisinau, dar vin la casa parinteasca in fiecare sambata si duminica. Se misca si isi gateste singur, iar pe 5 iulie, imi spune cu un suras plin de intelesuri, a ciocnit cu cei dragi un paharut de vin ecologic, pentru 85 de ani impliniti. Vorbim despre situatia din Moldova, si octogenarul imi spune ca nu pleaca la Domnul pana nu vede tara libera de comunism. Apoi, ii cade o umbra pe fata, cand incep sa-l intreb si sa-i rascolesc amintirile din iulie 1949 si cei sapte ani nesfarsiti de exil. Oricat de tare se tine, ochii i se umezesc si face pauze lungi, cand imi vorbeste cum si-a inmormantat mama in pamantul inghetat al Siberiei. Langa icoana din casa, langa opait, imi arata un vas mic, in care pastreaza pamantul adus din Sadrinsk, de la mormantul mamei. O lacrima tacuta, amara cat o viata de om, i se prelinge pe obraz si cu greu ma abtin sa nu-l imbratisez, sa-i iau macar un pic din suferinta si sa imprastii amintirea dureroasa din iarna anului 1956.
Un cuptor pe roti
"In noaptea de 6 iulie 1949, eu ma aflam la Chisinau, la sesiunea de vara. Terminam anul trei de facultate la Institutul pedagogic. Nu aveam de unde sti ca mama, sotia Grada si fiica noastra, Lenora, de 3 luni, fusesera aruncate pe la miez de noapte intr-un camion militar si duse intr-o directie necunoscuta. Pe mine m-au luat direct de la lectii, a doua zi, spunandu-mi taios ca sunt arestat, si eu, si familia mea. I-am intrebat pentru ce, dar enkavedistii mi-au interzis sa pun intrebari. Imbrancindu-ma in camion, m-au dus la gara Chisinau, intr-o fundatura unde erau adunate sute de vagoane incercuite de militari. De peste tot rasunau ordine in limba rusa, urlete, tipete si bocete de femei, planset nesfarsit de copii, care rabufneau din vagoanele inchise si pazite de soldati. Un tablou de cosmar, de poarta a iadului, care nu poate fi descris, fiindca si azi, dupa 60 de ani, ma ia groaza si ma trec fiori reci cand imi amintesc. In acele clipe de infern, nu stiam ca majoritatea bocetelor infioratoare erau provocate de enkavedistii care rupeau cu brutalitate familiile in doua: barbatii aparte, femeile si copiii aparte. Nimeni dintre arestati nu stia ce va fi cu noi, iar eu, naivul, credeam ca sunt escortat la vagonul in care se afla familia mea... M-au aruncat intr-un cuptor cu 80 de suflete, toate din raionul Criuleni. Ai mei, se vede, erau burdusiti in alt vagon.
Targul de robi
"In zori, ne-au scos din marfare, ne-au numarat, au sters din lista oamenii decedati pe drum si ne-au pus sa semnam pe propria raspundere ca orice tentativa de evadare din localitatea in care vom fi repartizati inseamna 25 de ani de ocna silnica. Apoi, la ordin, am fost dusi in apropiere, intr-o localitate destul de mare. Acolo eram asteptati de un grup de "nacialnici", iar ceva mai departe, langa cordonul de soldati, se imbulzeau, ca la urs, bastinasii, care inca nu stiam de ce ne priveau incruntati si cu ura neascunsa.
"Natmen": dusman al poporului
Din primele zile pe pamant siberian, cam peste tot, descopeream aceleasi priviri incarcate de ura ale bastinasilor si aceleasi acuzatii ca suntem fascisti si asasini, iar puterea sovetica e prea blanda si umana cu niste criminali, care trebuiau impuscati pe loc sau dusi la minele de uraniu, nu stramutati cu traiul dintr-o parte in alta. La Armizon, localitatea in care am muncit ca lemnar, am gasit o singura familie de basarabeni, intelectualii Gheorghe si Valentina Caminschi din Balti, deportati inca din iunie 1941. Avocatul Gheorghe Caminschi, poate si din cauza diferentei de varsta, a ramas pentru mine o carte inchisa, desi discutam destul de deschis mai multe probleme dureroase. Nu-l credeam ca pecetea de "dusman al poporului" e mai greu de dus decat foamea zilnica, decat dezmembrarea familiei si decat gerurile si vifornitele, decat roiurile de tantari si tauni, decat milioanele de plosnite care ne transformau noptile in cosmaruri. "Esti tanar si s-ar putea sa-ti dea voie sa te intorci acasa, dar acolo o sa gasesti alti oameni, lumea nu te va primi ca pe un martir, ci ca pe un dusman al poporului si, tine minte, lumea niciodata nu o sa fie de partea ta, ci va fi de partea puterii". Nu-l credeam. Pe urma am avut discutii cu familia de nemti Langoffer, deportati de pe Volga, de la care am retinut ca e cumplit sa fii nerus in Rusia, ca macar sa ai stea in frunte, dar daca faci parte din alt neam, esti tratat ca om de mana a doua.
Boierii Siberiei
Siberia era plina de moldoveni. Femeile noastre, ca sa-si reverse durerea instrainarii, compuneau diferite cantece, dar cel mai sfasietor era: "Beria, Beria,/ Ai umplut Siberia/ Nu cu hoti, nu cu talhari,/ Cu moldoveni gospodari.// De la sapa, de la plug/ I-ai luat pe toti buluc/ Din livezi si de la vii/ I-ai adus in reci pustii.// I-ai adus cu mic, cu mare,/ Sa-ndure zile-amare,/ Amare si inghetate,/ De vii, de morti blestemate.// Fi-ti-ar, Berie, sa-ti fie,/ Sa n-ai scanduri de sicrie,/ Sa zdohnesti ca un bandit,/ De tot neamu-afurisit.//".
Cand obtineam invoire sa plec in Sadrinsk, centrul raional, un orasel cam la 50 de km de noi, peste tot auzeam vorba romaneasca. Dupa socul din iulie 1949, cand au fost smulsi de la bastina, de la pamant, de la neamuri si traditie, cand le-a fost confiscata intreaga avere, cand au fost aruncati in pustiurile si baracile siberiene, cate 2-3 familii intr-o cameruta de 8-10 m patrati, dupa acel soc devastator, moldovenii si-au revenit treptat si au impus valorile si modul lor de viata, in localitatile de exil. Deportatii au cautat permanent buna convietuire cu comunitatile locale, dar rusii indoctrinati si orbiti de morbul superioritatii ii tratau pe "dusmanii poporului" ca pe paria, exploatatori hrapareti, oameni de prisos si periculosi, in drumul lor spre comunismul mondial. Ca sa vorbim deschis: ce civilizatie am gasit noi acolo de isi dadeau aere de superioritate? Nici cel mai uitat si prapadit sat din Basarabia nu arata asa de jalnic si inapoiat ca satele siberiene. Propaganda goala, coada de paun! Case de nimic, rablagite, neincapatoare, incarcate de paduchi si plosnite, neingrijite cu deceniile. In nici un sat nu am vazut un gard sau o poarta. Macar arbori nu aveau la margine de drum sau langa casa. Femei ametite, barbati agresivi, beti crita, care cautau scandal cu deportatii si isi ciomageau sotiile ca niste turbati, copii vagabonzi, pusi pe furturi si trandaveala. Lesbianismul, de care moldovenii se cruceau cand auzeau ca Masa e insurata cu Dasa, era frecvent practicat in satele siberiene. La inceput, si ultima lepadatura din sat, iesita dupa o betie din sant, iti scuipa in obraz si te improsca cu un pachet de cuvinte murdare, fiindca se stia ca daca apare un conflict intre localnici si deportati, fara nici o cercetare, deportatii erau vinovati si urma "catorga" (ocna). Unele bastinase aveau cerul gurii negru, ca moldovencele aveau barbati, copii, familie, si nu erau snopite in batai ca ele, ci se intelegeau si se ajutau. Vai, ce soc a fost cand moldovencele au inceput sa nasca.
1956, 1979, 2009
Mama a murit de inima rea: strainatatea o chinuia, dorul de casa, de satul natal, de neamuri o baga in pamant. In 1955, majoritatea familiilor de moldoveni au fost reabilitate si au plecat la bastina. Dosarul familiei noastre, acuzate de nationalism romanesc, circula incet de la o instanta la alta. Cand a observat ca ramanem cam singuri in Krutiha, in februarie 1956, mama a cazut la pat si in doua saptamani am pierdut-o. Singura mangaiere a fost ca am reusit s-o ingropam dupa randuiala crestina, cu preot, in cimitirul bisericii ortodoxe de la Sadrinsk. De necrezut, dar a doua zi dupa inmormantare, am primit certificatul de reabilitare si dreptul sa revenim acasa. Pe mama am lasat-o in pamant strain, pentru totdeauna... Cumplita vama a GULAG-ului comunist.
Dupa 23 de ani, in 1979, am facut 8 mii de km si am venit cu sotia mea, Grada, sa tamaiem si sa ingrijim mormantul mamei, sa revedem locurile deportarii. Nici in 1949, la deportare, nu mi s-a parut acea regiune atat de goala, posaca si deprimanta. Peste tot lume imbatranita si sate pustii. Ce priveliste dezolanta reprezenta Krutiha tineretii noastre... La plecare, deportatii lasasera un sat viu si un colhoz bogat. Acum, vantoaicele suierau prin balarii, prin case parasite si terenuri agricole paraginite. Putinii locuitori pe care i-am gasit, tot beti erau, ca in ziua cand am plecat, in 1956. Mahalaua moldoveneasca era ocupata de localnici, dar casele nu fusesera ingrijite de la plecarea noastra. Livezile plantate de "dusmani" se salbaticisera. Florile disparuse. Proprietarul casei mele imi arata disperat la gradina, la pomii de mar, si se jeluia ca nu vor sa rodeasca (cum sa rodeasca daca nu au fost curatati si lastariti niciodata?). Am trecut prin cimitir si am ridicat mormintele fratilor nostri ramasi sa zaca in pustiul siberian. Le-am tamaiat si am aprins cate o lumanare. Temutul sef de comenduire Axentiev zacea, si el, sub un obelisc jerpelit. Cineva i-a smuls fotografia si a pus acolo o imagine cu un caine buldog. Ne-am rugat la Domnul sa-l ierte, daca poate.
...La inceputul lui iulie 2009, cu ocazia celor 60 de ani de la monstruoasa crima a Kremlinului, deputatul Hotineanu, nascut in Siberia, a propus in sedinta Parlamentului R. Moldova un minut de reculegere in memoria victimelor staliniste. Deputatii comunisti au refuzat sa se ridice in picioare, chiar daca parintii sau buneii unora dintre ei au fost deportati in iulie 1949, iar cativa dintre deputati se nascusera in Siberia. Sa fi avut dreptate batranul Caminschi, atunci cand vorbea despre imposibila reabilitare a "dusmanilor poporului" in URSS? Imperiul raului s-a prabusit, dar nu si veninul pe care l-a lasat in sufletele ostaticilor comunismului sovietic."
Intre stele si tarane
Batranul profesor Constantin Bobeica pare detasat de varsta si de necazurile fizice care, tot mai des, ii dau tarcoale. Continua sa multumeasca Domnului pentru zilele daruite si sa fie incantat de fiecare rasarit de soare, dar cam de 9 ani, el se impotriveste, totusi, scurgerii timpului si isi aduna viata in... carti. Indemnat de mai multi oameni de cultura, octogenarul profesor aduce in scris marturii si documente inedite din viata Basarabiei, reinvie in amintiri perioada interbelica, ruperea de Tara si "eliberarea" impusa cu tancurile rusesti in iunie 1940, anii de razboi si de foamete organizata, deceniul de genocid sovietic (1940-1950), cand peste un milion de romani basarabeni au fost ucisi sau deportati. Neinvinsul basarabean si-a botezat cartea vietii "Intre stele si tarane", daruindu-ne astfel nu o biografie individuala, ci o biografie a rezistentei neamului romanesc de la Est de Prut. Iar sarma ghimpata nu are cum sa nu rugineasca... Or, cum ma intreba octogenarul Constantin Bobeica, cine ar fi crezut, la Kremlin sau la Cotroceni, acum doua decenii, ca tricolorul nostru va falfai in toate localitatile si primariile din R.Moldova, iar basarabenii isi vor caligrafia dorurile si aspiratiile de reintregire in alfabet latin?!
01.10.2009, 14:54Ignorantei Nu
Felicitari pentru articolele despre Basarabia !
01.10.2009, 21:07Marius Iacomi
Felicitari din suflet pentru articol. Neamul romanesc dupa 89 ii este dat sa-si afle istoria din astfel de articole, din carti aruncate pe tarabe intr-un colt intunecat, de pe internet (cum este cazul meu personal; a trecut un an de zile de cand, datorita marelui Paul Goma, mi-am redescoperit isotria) dar nici intr-un caz DIN CARTILE DE ISTORIE DE PE BANCILE SCOLII ROMANESTI.
Sa-i dea Dumenzeu sanatate domnului profesor Constantin Bobeica si la cati mai multi cititori!
Doamne ocroteste-i pe romani!
Cu deosebit respect,
Marius
02.10.2009, 11:45Catalin Alin
Impresionante marturii . Cat de mult au patimit oamenii acestia pentru credinta in Dumnezeu si cum e posibil ca unii oameni aiba mintea atat de scurta sa laude acel sistem criminal . O gramada de minti bolnave , ce trebuie aduse pe calea dreptatea pe calea adevarata . Trebuie sa luptam pentru adevar , sa luptam pentru fratii si meleagurile parintesti de totdeauna .
BASARABIA PAMANT ROMANESC , frati langa frati in acelas stat !!!
02.10.2009, 16:45Emilia Iordache
Este o poveste extraordinar de impresionanta, din pacate nu este unica si este si reala..
Romanii nostri au murit pentru un ideal, iar asta i-a sfintit, smerenia si dragostea lor cu siguranta i-a mantuit..
Tulbure au fost vremurile , tulbure au ramas..spre deosebire de acele vremuri, acum romanii nostri acum au uitat pe Dumnezeu, s-au indepartat de idealul vietii crestine..
Daca am trai noi acum deportari, nedreptati, inchisoarea, cu siguranta nu am reusi sa avem o viata frumoasa si plina de credinta precum ei au avut..
Hristos a fost in ei si cu ei..Fie Domnul si cu noi !
10.12.2009, 14:58Lilia Cazacu
Poporul roman din Basarabia a suferit cumplit, iar astazi inca mai dainuie nostalgia comunismului! Ei merita sa treaca macar prin jumatate din chinurile la care au fost supusi pe nedrept basarabenii si nu numai ei!!! Scapa-ne, Doamne, de lepra comunista! Adevarul istoric trebuie cunoscut sa nu mai repetam aceste greseli, aceste masacre ingrozitoare! Apara-i, Doamne, pe romani!