Celebra fresca "Cina cea de Taina", pictata acum 500 de ani de artistul florentin Leonardo da Vinci, a starnit o apriga disputa din cauza thrillerului esoteric "Codul lui da Vinci", al scriitorului american Dan Brown. Disputa este legata de personajul "misterios" pictat in dreapta lui Iisus. Este acesta feciorelnicul apostol Ioan, asa cum cred majoritatea specialistilor, sau este Maria Magdalena, "prima dintre apostolii lui Iisus", asa cum incearca sa acrediteze Dan Brown si nu numai el? Exista vreun mesaj secret in "Cina cea de Taina" pictata de Leonardo da Vinci? Orice teorie a conspiratiei trebuie sa contina intre 60 si 70% adevar ca sa fie credibila. De care adevar s-a folosit Dan Brown in legatura cu celebra fresca?
Procesul de la Vinci
Avand in vedere amploarea romanului "Codul lui da Vinci", vandut in peste 30 de milioane de exemplare, specialisti in arta si istorie au gasit de cuviinta sa se intruneasca la Vinci, localitatea natala a lui Leonardo, intr-un simulacru de proces, in genul celui care a reabilitat, in urma cu cativa ani, "vrajitoarele din Salem". "Jurii", prezidati de Alessandro Vezzosi (care a mai adunat o data somitatile din domeniile artelor si istoriei pentru a-l reabilita pe marele pictor florentin), directorul muzeului dedicat lui Leonardo, au intors pe dos viata si activitatea acestuia in contextul vremii sale, dupa cum reiese din documentele mai mult sau mai putin mediatizate. Era nevoie de asa ceva? Era. Pentru ca toata "greutatea" teoriei conspiratiei din romanul lui Dan Brown sta pe umerii lui Leonardo da Vinci, acest personaj misterios si plin de contradictii care a marcat Renasterea italiana. El trebuia "absolvit de erezie" pentru ca esafodul lui Dan Brown sa se prabuseasca.
"Acuzatiile"
Conform autorului Dan Brown, Leonardo da Vinci ar fi fost Mare Maestru al Prioriei Sionului, fratie intemeiata pentru a-i proteja pe adeptii supravietuitori ai lui Iisus si pe apropiatii sai de prigoana autoritatilor vremii, stiut fiind faptul ca primii crestini, in special cei apropiati Intemeietorului, au fost supusi unei vanatori continue. Mai mult, chiar Leonardo ar fi fost din stirpea lui Iisus, pentru ca functia de Mare Maestru al Prioriei Sionului nu putea fi ocupata decat de rudele lui. In calitatea sa de Mare Maestru al Prioriei Sionului, Leonardo da Vinci ar fi vrut, dupa cum sustine Dan Brown, sa restabileasca dreptatea, trimitand un mesaj credinciosilor, prin celebra fresca "Cina cea de Taina". Mesajul ar fi fost ca Maria Magdalena ar fi trebuit sa conduca biserica, si nu cei care au transformat invatamintele lui Iisus intr-o afacere. Ipotezele lui Dan Brown isi gasesc forta in faptul ca fresca lui Leonardo, "Cina cea de Taina", este, intr-adevar, foarte misterioasa. Pe masura Maestrului sau, despre care nici astazi nu se stie daca a fost "inger" sau "demon", dupa cum sustin biografii lui.
Boala misterioasa
"Insemnatul"
"Lionardo, Lionardo, cat de mult suferi tu!", scria artistul, uneori, pe marginea caietelor sale de studii. Multi au incercat sa puna aceasta suferinta pe seama geniului neinteles. Lui Leonardo i se pusese eticheta de "Insemnat", "atins de necuratul", din cauza faptului ca era stangaci, "partea raului", dupa cum se considera in acea vreme si uneori chiar si astazi, pe la tara. Era, oare, stangaci? Era mai mult decat atat, marturie fiind nenumaratele sale notite scrise... invers. Schimbarea aplecarii literelor demonstreaza ca schimba mana, insa scria tot in "oglinda". Ca sa mascheze faptul ca nu putea scrie altfel, a lasat sa se creada ca este o "tehnica" anume dezvoltata de el. Ba chiar avea si un "sfat pentru pictorii care cautau desavarsirea": "Faceti-va din oglinda un Maestru!". Odata i s-a plans lui Sebastiano Serlio, unul dintre putinii prieteni, ca "mana nu poate tine ritmul cu mintea", un alt indiciu al bolii misterioase. Daca a suferit, intr-adevar, de o astfel de boala, aceasta trebuie sa se fi manifestat din copilarie.
Un savant... neterminat
Au mai fost si alte indicii. Odata, intrand in audienta la Lodovico il Moro, Duce de Milano, pentru a se recomanda, nu a reusit sa vorbeasca. S-a dus acasa si i-a scris in liniste o scrisoare in "oglinda", in care isi enumera calitatile de savant: inventator, inginer, pictor, sculptor, muzician, matematician, anatomist, astronom, geolog, biolog, filosof. Demn de remarcat este faptul ca "Messer Leonardo" nu a terminat nici o lucrare de-a sa, din nici un domeniu. Probabil, cel mai preocupat era de boala neinteleasa care-l chinuia. Asa s-ar explica studiile sale obsesive in privinta muschilor, pe care ii izola, urmarindu-le mecanismul de functionare. Toti oamenii de stiinta au cazut de acord ca studiile lui Leonardo asupra muschilor si circulatiei sangelui nu aveau nici o legatura cu pictura. "Doctorul", cum i s-a mai spus, isi cerceta, probabil, boala si cauta leacul. Oricum, se pare ca ajunsese la concluzia ca nu muschii sunt "vinovati" de crizele sale, ci creierul, fiind primul cercetator care a facut sectiuni craniene, astfel incat sa puna in evidenta toate zonele creierului si modul lor de irigare. Pe langa "stangacia" lui considerata de rau augur, Leonardo mai fusese denuntat si ca homosexual, din care cauza a stat vreo doua luni la inchisoare, pana a fost crezut ca anonima calomnioasa scrisa pe seama lui era doar o dovada de invidie. Iata un nou motiv pentru care prelatii nu-l priveau cu ochi buni, ceea ce-l necajea si mai tare pe Leonardo.
"Ereticii" lui Lorenzo Magnificul
Hieratic si eretic
Scripturile sfinte ebraice, considerate originale, erau redactate pe suluri, in scriere hieratica - "scriere sfanta", care codifica astfel sensurile incat sa nu mai existe un intreg logic. Cuvantul eretic vine de la "a alege" si se refera la faptul ca exista obiceiul sa se completeze arbitrar ceea ce nu se intelegea din scrierea hieratica. Acest "obicei" ducea la concluzii eronate. Hieratic si eretic se inscriu astfel intr-un cerc vicios, adevarul fiind dezvaluit numai celui care detine cheia dezlegarii codului. Nu se stie cine dintre grecii translatori ai textelor sfinte avea "cheia", dupa cum nu se cunosc sursele gnosticilor. Nici Apostolii lui Iisus care au conceput evangheliile canonice nu au scris totul, unele detalii fiind povestite prin viu grai episcopilor alesi, ceea ce constituie Traditia Apostolica. Ca sa se aleaga graul de neghina, s-a instituit Regula lui Tertulian (secolul II d.Hr.): "Sunt adevarate scripturile cele mai vechi, de la inceput, acelea care vin de la Apostoli, iar de la Apostoli vine ceea ce a fost Sfant in Bisericile Apostolice".
Certurile cu Papii
Este foarte posibil ca artistii de la curtea lui Lorenzo Magnificul sa fi cunoscut "evangheliile gnostice". Michelangelo a pictat Capela Sixtina intr-o cearta continua cu Papa Iuliu al II-lea, care, totusi, l-a inteles, spre deosebire de Papa Paul al IV-lea Carafa, care l-a declarat eretic si a pus sa fie "imbracate" figurile de pe Capela Sixtina. Oricat ar fi fost ei de intelegatori, prelatii nu puteau trece cu vederea defectele si "blasfemiile gnostice" invatate la curtea lui Lorenzo Magnificul. Pe de alta parte, oricat s-ar fi rafuit artistii florentini cu preotii, cum majoritatea comenzilor erau platite de acestia, disputele nu durau mult.
Enigma unei fresce
(De)Mistificare
Scriitorul Dan Brown "descopera" ca Maestrul Leonardo a pictat-o la dreapta lui Iisus - dreapta fiind locul de onoare - pe Maria Magdalena, careia ar fi vrut sa-i anunte prioritatea apostolatului. Daca pe ea a pictat-o Leonardo, atunci, intr-adevar, era o influenta a "Evangheliei dupa Maria Magdalena", de provenienta gnostica, care a circulat din secolul II d.Hr. Insa, in evangheliile canonice, mai ales in cea dupa Ioan, se vorbeste despre un apostol "mult prea iubit de Invatator", cel mai tanar dintre toti, de aceea cu figura feciorelnica. Acesta era surprins adesea stand la pieptul Invatatorului, ca un copil langa fiinta draga. Este vorba de Ioan, caruia Iisus ii purta mai mult de grija, dat fiind ca era cel mai mic. Iar daca privesti in oglinda "Cina cea de Taina" pictata de Leonardo da Vinci - oglinda pusa pe latura stanga, pentru ca asa se descifrau "inversurile" Maestrului, dupa cum el insusi povatuia - se poate constata ca personajul feciorelnic statea in stanga Intemeietorului. "Stanga" era si "pecetea" lui Leonardo si multi specialisti au observat ca Ioan din "Cina cea de Taina" are trasaturile lui Leonardo din tinerete. Punandu-se pe sine in stanga lui Iisus, Leonardo a lasat in "Cina cea de Taina" declaratia lui de credinta fata de Mantuitor. Si poate ca n-a vrut ca "blasfemia" lui sa dureze!
25.04.2009, 23:19Gina Tudorica
Excelent articolul si foarte bine documentat ca deltfel tot ce contine Formula AS .
26.04.2009, 16:22Elena Boangiu
Am 37 de ani iar eu am stiut de mica ca in toate icoanele cina cea de taina este Maria Magdalena.Nu mi-a spus nimeni asa am simtit doar privind icoana.Insa la cartea codul lui davinci parerea mea este ca exista un gram de adevar numai ca nu prea place unora cum suna .Dar fiecare are dreptul la o parere.O ZI BUNA TUTUROR.
28.04.2009, 20:16Buicliu Ani
Fara a face referire la la romanul lui DAN BROWN,despre marele geniu DA VINCI inca nu sa-a descoperit tot ceeace el a lasat bine tesut in opera lui in general,dar in special in CINA CEA DE TAINA.
In aceasta fresca minunata.astazi icoane in multe case particulare,se ascund un sin fin de enigme;privita din fata si sub lupa se pot descoperii aspecte inedite care,cu ochiul liber nu se pot observa.
In mijloc,si la stinga stau ISUS si sf. Ioan,care se pare a fi MARIA MAGDALENA;incepind de la bratul drept al lui sf. IOAN si sfirsind la bratul sting a lui ISUS,se poate desema litera-M-ca o aluzie la M.MAGDALENA;spatiul creat intre aceste 2 personaje,formeaza litera -V- simbolul sfintului GRIALsi el,simbolul pantecului presupusei descendente a amindurora.Aceasta litera-M-apare si pe frontispiciul altarului din NOTRE DAME DE FRANCE si in LEICESTER PALACE,unde,JEAN COCTEAU(banuit si el ca fiin membru al PRIORIEI SIONULUI)a realizat un mural,si unde reprezentata fiind crucificarea,JEAN COCTEAU,sta cu spatele catre ISUS...ceeace de altfel,face si VA DINCI in opera lui CINA CEA DE TAINA,el fiind reprezentat de IUDA TADEU,asemanare uimitoare cu figura lui DA VINCI in unicul autoportret,pe care de altfel d-stra il atasati articolului de mai sus.In ceeace priveste figura lui Maria Magdalena,vazuta sub lupa,se pot distinge trasaturile femenine,plus o oarecare proeminenta sub vesmantul ei.Curios este faptul ca sei doi din centru sint pictati cu aceleasi vesminte dar puse invers:albastru -rosu,si rosu-albastru.......si tot asa in mod succesiv,fiecare din cei 12 apostoli simbolizeaza cite ceva care inca nu este la indemana oricui,sau cine stie,poate ca de vina este doar VATICANUL,care cu siguranta ca se opune publicatieiilor acestor enigme,tot asa cum s-a opus si continua sa se opuna publicarii in intregime a traducerilor Manuscriselor de la Marea Moarta......
Fascinant acest artist,care mai avea si mari inclinatii spre gastronomie......care niciodata nu si-a terminat in intregime niciuna din operele lui,si care niciodata nu a desenat sau pictat o cruce.........
Cu multa stima si admiratie o asidua cititoare care,desi departe de acel sacru ACASA......nu-i scapa aceasta minunata revista.
ani buicliu.
03.05.2009, 10:20Sveia Sveia
Nu inteleg de ce lucrarile lui Leonardo da Vinci trebuia sau ar putea sa ne influenteze credinta noastra. Da Vinci, de altfel ca orice artist, a creat conform unor viziuni ale sale proprii, nu neaparat adevarate / obiective. Noi putem doar sa admiram sau nu lucrarile sale, dar sa le consideram drept documente sau surse de informare credibile referitoare la Iisus Hristos sau alti Sfinti, cred ca este pueril din partea celor care o fac. Desi inteleg bine de ce o fac... traim niste timpuri cand tot ce inseamna scandal se vinde / consuma ca painea calda :(
28.05.2009, 18:41Cristiana Alexe
Am citit toate cartile lui Dan Brown, inclusiv Codul lui Da Vinci. Autorul e de religie gnostica. Cu toate ca nu sunt mult prea multe diferente intre gnosticism si crestinism, Dan Brown exact asta face in cartea sa, evidentiaza propria credinta. Ce-i drept, o face pe seama unor documente veridice (si aici nu ma refer la fresca lui Da Vinci, ci la documentele descoperite la Marea Moarta si cele de la Nag Hammadi). Exista cu adevarat evanghelia dupa Maria Magdalena, specialistii au confirmat-o, chiar evanghelia dupa Iuda. Atunci stai sa te intrebi oare de ce au fost omise in componenta bibliilor crestin-ortodoxe, catolice etc. Sub nicio forma nu putem spune ca nu contineau detalii relevante. Biserica insa a avut multe, multe motive sa ascunda aceste documente istorice... Cine e interesat se poate informa mult mai mult. Oricum, minunat articol.