Vremea uriasilor
Era demult, in vremea cand norii atipeau pe fruntile uriasilor. Erau vremuri de liniste si bunastare in Marginimea Sibiului, unde oamenii cei maruntei si harnici se impacau bine cu neamul uriesesc. Si nu numai acolo, ci pe tot cuprinsul tarii, stirpea cea omeneasca traia impreuna cu cea a uriasilor. Apoi uriasii au disparut - cine poate sti din ce pricina? -, dar amintirea lor a ramas in basme si in legende. In unele locuri, legendele chiar au fost confirmate de descoperiri de schelete gigantice, insa stiinta oficiala se fereste sa pomeneasca despre astfel de lucruri. Traditia vorbeste despre aceste fiinte cu un firesc nemarginit si le numeste urisei, novaci sau tatari. La fel ca in Apuseni, in Muntii Buzaului, la Popesti-Novaci, la Cetatenii Argesului si in multe alte parti, si in Marginime, oamenii si uriasii au vietuit impreuna in vremuri de demult. Asa spun legendele.
Batranii batranilor povesteau odinioara ca la Orlat, pe dealul Zidul, traia, demult tare, o familie de uriasi, iar la Sibiel, pe dealul La Zid, o alta. Cele doua familii se intreceau in a-si construi case mari de piatra, cu ziduri groase si inalte pana la cer, fiecare pe dealul ei. Si ambele familii nu aveau impreuna decat o singura sita pentru cernut faina, pe care o foloseau cand unii, cand ceilalti. Intr-o buna zi, unul din copiii uriasilor a vrut sa stranga cu sita stelele de pe cer. Dar stelele erau asa de fierbinti, ca sita s-a ars. Cele doua familii au inceput sa se certe si sa se incaiere din pricina sitei. Si-au distrus casele si au aruncat unii in altii cu ziduri si stanci. Si acum se vad steiurile ascutite aruncate ici si colo. Apoi au plecat peste munti, unde s-au impacat si si-au facut alte case. Asa povesteste Ioan Parean, cel care a cules legendele locului de la cei foarte batrani. Caci astazi satenii nu mai stiu vechile povesti cu uriasi. Doar bunicii lor mai stiau. Insa cu totii stiu ca cetatile sunt ale dacilor si ca acolo sunt ascunse comori. In toate satele dimprejur, la Fantanele, Orlat, Sibiel, batranii povestesc acelasi lucru: cetatile sunt ale dacilor, dealurile sunt tot ale lor, toate locurile astea sunt ale lor...
Comoara lui Decebal
Legendele spun ca uriasii s-au impacat bine cu dacii. Ba mai mult, ei sunt cei care le-au pazit comorile in vremea lui Decebal, asa cum si uriasii din Apuseni au pazit comori dacice.
La Orlat, trecutul si traditia nu mai ajung din urma prezentul, ci raman in uitare. Foarte putini sunt cei care isi mai aduc aminte vechile povesti. Intre ei, Mihail Righieru, care imi explica cu toata convingerea ca cetatea este a dacilor. "Aci, la Orlat, l-o batut Traian pe Decebal.
In Sibiel, oamenii povestesc ca cetatea lor a fost construita pe o cetate mai veche, a dacilor. Ei isi pastreaza mai bine decat orlatenii traditia. Asa spune Elisabeta Nistor, nana Vetuta, care stie de la bunica ei, care stia de la bunicii ei, care stiau de la mosii si stramosii lor. "Cetatea de la Sibiel este a dacilor", imi spune cu aceeasi nestramutata hotarare ca si orlateanul cu care vorbisem inainte. In timp, de pe coltul mesei abureste deja un blid cu tocana de cartofi, iar in fundul odaii, dintr-un aparat vechi de radio rasuna muzica populara. Nana Vetuta povesteste cu insufletire. Nu, nu sunt povesti, ci lucruri care s-au intamplat aievea, fara nici o indoiala, daca bunica le stie de la strabunica si tot asa... "Exista un canal pe sub pamant", curge povestea, "facut de daci, care pleaca pe Varful Zidului si se spune ca duce pana la rau, in Valea Cetatii. Dar nimeni nu stie cu adevarat unde duce, caci nu s-a putut cobori mai mult de cativa metri in acest tunel, care merge putin orizontal, apoi coboara dintr-o data pe verticala. Stiu de la bunica mea ca un popa catolic din Orlat o adus multe slugi si au sapat ani de zile in cetate, pana si-a ruinat averea." "Comorile, exista cu adevarat?" "Comorile exista. La fiecare cativa ani se vad palpaind flacari galbene deasupra locurilor cu comori. Dar nimeni nu indrazneste sa sape, caci se stie ca dacii au pus comorile cu blesteme grele." Afara ninge, poate ultima zapada din acest inceput friguros de primavara, iar Sibielul pare desprins dintr-un ev stravechi, ramas asijderea de doua mii de ani, cu case marunte si blajine. Nu pare, ci chiar este: un sat dacic, doar putin schimbat.
Scrisoarea dezertorului
Ioan Parean cunoaste cel mai bine locurile si traditia orala. In timp ce imi povesteste despre istoria Orlatului, in tihna unui ceai servit in apartamentul sau din Sibiu, mi se deruleaza in fata ochilor filmul fantastic, si totusi aievea, al ultimei batalii intre Traian si Decebal, fuga marelui rege infrant si sinuciderea sa. Nimeni nu stie unde s-au petrecut aceste lucruri. De ce nu s-ar fi petrecut acolo, in Marginime, asa cum sustin taranii, pastratori ai memoriei veacurilor? Si de ce nu s-ar afla, tot acolo, comoara cea mare - caci Traian cu siguranta nu a gasit si nu a luat decat o parte din tezaurul regal?
O veche legenda din Orlat, culeasa de domnul Parean, zice ca in beciurile cetatii de pe dealul Zidul, numit si Dealul Uriasilor, se afla ascunsa comoara lui Decebal. Multi au incercat sa dea de urma ei, dar comoara e pecetluita cu greu blestem, si toti cei care au cautat sa o scoata la lumina au murit de moarte naprasnica. Istoricul Aurel Decei sustinea, pe la mijlocul veacului trecut, ca povestea comorii a inceput odata cu gasirea in arhivele regale din Targu Mures a unei scrisori ce a apartinut unui soldat dezertor, scrisa de acesta cu cateva ceasuri inainte de a fi executat in inchisoare. Fugind din armata imparatului, dezertorul s-a adapostit in padurile din Muntii Cindrelului. Intr-o buna zi, umbland prin paduri, omul a descoperit gura unui tunel din care furtuna smulsese un stejar si un bolovan, dezvelind-o. In tunel se vedeau urmele unor ziduri stravechi.
Memoria veacurilor
In vreme ce batranii povestesc despre uriasi si despre daci, arheologii spun ca cele doua cetati au fost construite tarziu, prin secolul al XIV-lea, si ca nu exista urme ale unor ziduri mai vechi. Ca basmele sunt basme si legendele sunt legende. Si totusi, nu poti sa nu te intrebi cum au luat nastere aceste legende? De ce se vorbeste in ele cu atata insistenta de daci? De ce in toate satele dimprejur circula aceleasi legende, cu aceleasi personaje si intamplari?
Il intreb insistent pe domnul Parean despre cele doua cetati surori, din Orlat si Sibiel: cum isi explica faptul ca toate legendele se intorc la vremea dacilor, desi nu exista urme de daci la cele doua cetati? "Ba exista astfel de urme", spune. "Mai firave, doar putina ceramica dacica, dar exista semne ca zona a fost locuita de daci. Si e drept, nici nu s-a cercetat prea mult." E posibil, intr-adevar, ca inainte de vremea evului de mijloc, sa fi existat pe cele doua dealuri cetati dacice, dar nu cetati cu ziduri de piatra, cum sunt cele din Muntii Orastiei, ci cetati de pamant. Si nici nu e de mirare sa fi fost asa, caci cetati dacice atestate exista in preajma, cum este cea de la Tilisca. Intr-adevar, locurile astea au fost ale dacilor. Si sunt, in continuare...
Acasa la nana Vetuta, in timp ce gazda imi povestea despre grote misterioase, ruine de cetati, haiduci si comori blestemate, dintr-un colt al odaii barbatul ei intervine in poveste, ca trezit dintr-un somn moale. Aude si vorbeste greu, dar are ceva important de zis. "Traian nu i-o putut birui pe daci" - isi incepe mosul vorbirea. "Si atunci, i-o chemat pe bavarezi. Numa' asa l-o biruit pe Decebal. Si Decebal i-o chemat pe polonezi, da' bavarezii o fost mai multi."
Fotografii de ANDREI CHERAN
01.04.2008, 23:09Nicolae Tomescu
MÄÆ’rginimea Sibiului se face cunoscutÄÆ’ in intreaga Å£arÄÆ’ ÅŸi datoritÄÆ’ consistentelor articole aparute în formula AS. Saptamanalul este aÅŸteptata cu nerabdare de oameni de diferite vârste ÅŸi din diferite straturi ale societÄÆ’tii.
Povestirile despre cetatile din Orlat si Sibiel aduc in atentia publicului larg o traditie locala. Traditia ar pute veni direct de la daci, parcurgand oral aproape douzeci de secole. Mai probabil este ca dacii au intrat in constiinta locuitorilor, din aceste sate, datorita activitatii unor invatatori de exceptie ce au existat in cele doua sate in a doua jumatate a sec XIX si prima jumatae a sec XX. Ori cum ar fi este de admirat interesul satenilor pentru istoria neamului lor „chiar daca veacurile si povestile se amesteca si istoria se intampla simultan in afara timpului�
As sugera autorului articolului, doamnei Aurora Petean, sa scrie si despre pericolul ce ameninta satele Marginimii Sibiului. Este un pericol real, acela de a se pierde specificul popular al arhitecturii. Au rasarit, parca peste noapte, constructii, probabil ale unor imbogatiti, straini de sat, care sfideaza traditia locului, prin inaltime si prin materialele de constructie folosite