Campia de sub zapezi
- Muzica dvs. ridica la rang regal cantecul sudului romanesc. Cum erau iernile de-altadata in campia Teleormanului? Ce fel de ninsori va troienesc amintirile copilariei?
- Universul copilariei mele e guvernat de un loc despre care legenda spune ca la inceputuri s-ar fi numit Smeurani, nume mostenit de la arbustii de zmeura care cresteau prin padurile ce inconjurau locul. Prin satul acesta al meu, care pentru mine e un centru al universului, trecea un drum care facea legatura intre orasele Rosiorii de Vede si Pitesti, pe atunci targuri infloritoare, unde multi negustori mergeau ca sa-si vanda marfurile. Pe acelasi drum treceau si ciobanii porniti cu oile in transhumanta, precum si calatorii straini veniti in Tara Romaneasca. Localnicii au construit un han, unde toata lumea gasea loc de odihna, mancare, adapost pentru animale si, nu in cele din urma, un vin foarte bun. Hangita, femeie frumoasa, iesea in fata hanului cu o oala de vin si striga: "Bea ocaua!". Fie ca erau rapusi de oboseala drumului, fie de dragul hangitei, calatorii se opreau si petreceau indelung cu taraful de lautari. In timp, formula de inchinare "Bea ocaua!aa a inlocuit-o pe cea cunoscuta peste tot in satele romanesti: "Hai noroc!". Si tot asa, lumea a uitat sa-i mai spuna asezarii Smeurani si i-a zis treptat Beaocaua, apoi Beoca, pana s-a ajuns la Beuca de azi. Din vremea aceea, de demult, circula o balada, in care se face referire concreta la numele satului: "Verde si-o lalea/ Mai in jos de Silistea/ La cralma la Beaoca/ De pe vremea lui Cuza/ Beau bogatul si saracul/ De se minuneaza satul".
Altii spun ca satul Beuca si-ar fi luat denumirea de la valea adanca a paraului Burdea, pe malul caruia localnicii au construit primele bordeie. Beuca, in limbaj popular, inseamna loc lasat ca un ceaun, vale adanca. Daca luam in calcul si faptul ca satul este inconjurat de dealuri, atunci as zice ca putem sa dam crezare si acestei variante.
Ma intrebati cum erau iernile copilariei mele? Ningea atat de mult, incat gradinile, casele si ulitele satului erau igropate in zapada. Uneori, nu se mai vedeau nici gardurile. Totul era alb. Se construiau poteci sau drumuri mai late, dupa nevoie, ba chiar si tunele, in asa fel incat sa se restabileasca circuitul firesc intre vecini, sa poata fi hranite animalele, sa se aduca in casa apa, lemne si toate cele trebuincioase. Noi, copiii, eram fascinati de albul nesfarsit al satului si al campurilor, care era intrerupt usor doar de padurea abia zarita undeva, in departare, ca o dunga neagra si tacuta. Un desert de zapada strabatut de potecile inguste, facute la repezeala, numai cat sa incapa un om. Numai la mare nevoie se facea un drum lat, cat sa incapa si carul, pana la moara, pana la biserica, la primarie ori la scoala. Si daca iarna batranii stateau mai mult in casa, la gura sobei, noi, copiii, uitam de foame, de sete, de scoala, jucandu-ne fericiti, in muntii aceia de omat.
- Cum venea Craciunul in sat? Nimerea poteca dintre zapezi?
- Satul copilariei mele traia sarbatorile de iarna cu un anume freamat si pregatea Sfantul Craciun aducand laolalta, in iuresul acestor pregatiri, toate sufletele mari si mici. Casele erau primenite si impodobite cu tot ce era mai frumos, gospodinele pregateau bucatele traditionale, fetele invatau sa framante colacii si cozonacii si cum sa infasoare sarmalele, astfel incat totul sa fie gata, pentru primirea colindatorilor, care incepeau sa bata la porti in seara zilei de 23 decembrie. Inainte vreme, colindau doar flacaii. Se adunau la o gazda si petreceau pana la miezul noptii. Mai tarziu, au inceput sa colinde si copiii, cu deosebire baietii. "Am venit si noi o data,/ La un an cu sanatate,/ Si la anul iar venim,/ Bucurosi sa va gasim!/ Dati-ne un covrig,/ Ca murim de frig,/ Dati-ne o nuca,/ Sa aveti spor la munca".
Sau strigau, pur si simplu: "Colindeti" sau "Bolindeti" sau "Hora, ba!". Se colinda, de asemenea, si de Anul Nou: "Asta noapte-ntunecoasa,/ Noi venim sa colindam,/ La fereastra sa strigam,/ Si voua sa va uram,/ Porumbeii satului,/ Uruira si zburara,/ Din cuibul patulului,/ Cu norii se-amestecara./ Iata un voinic calare,/ Alb ca fulgul de ninsoare,/ Sa va spuna la multi ani,/ Sanatate si multi bani".
Fetelor le ramanea sorcova, care inainte vreme nu era facuta din flori de hartie, ci din crengute de mar, par, visin si trandafir, care erau puse in apa, in seara de Sf. Andrei, erau asezate la fereastra, ingrijite la caldura si lumina, iar mladitele inmugureau. Crengutele astfel inflorite deveneau sorcove, cu care cei sorcoviti erau atinsi pe crestet.
In ziua Anului Nou se umbla si cu plugusorul. Baietii ieseau cu un plug tras de patru boi, albi si frumosi, si strigau din cand in cand "Manati, mai flacai!", trosneau din bice, iar plugul brazda prin zapada. Pentru ca frigul ii aduna pe oameni in case, existau diverse jocuri cu care isi petreceau timpul. De pilda, jocul oalelor intoarse: sub noua oale se asezau noua obiecte, care simbolizau belsugul, frumusetea, trupul frumos, omul curat, omul murdar si omul mandru. O fata alegea trei oale, si in felul acesta isi descoperea norocul viitor. La gura sobei, batranii isi aminteau colinde vechi, pe care le cantau in intimitatea casei, mai mult pentru a-i invata pe cei mici. Asa am invatat si eu, de la bunica din partea tatei, "Colindul de turta", in care Iisus povesteste sfintilor "Din ce s-au facut vinul si cu mirul, grau rumenas, aur-auras".
Degetele lui Dumnezeu
- Se mai colinda, astazi, in Beuca? Se mai tine traditia? Oare e important sa pastram ritualul sarbatorii crestine a Craciunului?
Casa cu o gramajoara de suflete
- Povestiti la fel de frumos precum cantati, amintirile dvs. sunt vii, datatoare de bine. Va multumiti doar cu ele sau ati mutat Craciunul copilariei in Bucuresti? Mai inseamna el ceva pentru dvs. sau a fost alungat de paganismul orasului?
- Nadajduiesc ca toata suflarea romaneasca petrece cu aceeasi insufletire Craciunul ca si pana acum. Eu, una, n-am renuntat. In casa mea, o gramajoara de suflete, eu, Ioana si Mihai, copiii mei, impodobim bradul, primim colindatori, pregatim traditional casa si masa, cateodata avem musafiri ori noi suntem musafirii prietenilor. Si carnea de porc si vinul rosu sunt de la tara, de unde le sta bine sa vina pe masa de sarbatoare.
- Cu ce sperante asteptati Craciunul si Anul Nou?
- Craciunul inseamna doar bucurie, prin Nasterea Pruncului, care ne da totdeauna speranta reinnoirii. De Craciun imi doresc sa fim sanatosi si luminosi. Spiritul Craciunului sa ne faca mai buni, mai rabdatori, mai intelegatori si mai generosi cu noi insine si cu cei aflati in nevoi de orice fel. Pe Mos Craciun, daca poate, il rog sa-mi puna, in bradutul din sufletul meu, puterea de a lua viata asa cum imi e data, de a o trai cat mai frumos si de a-I multumi lui Dumnezeu pentru ea, atat cat va vrea sa mi-o daruiasca.
10.12.2008, 18:20Paula Mihalcea
De multa vreme nu am mai vazut scris ceva despre doamna Floarea Calota..va felicit si va multumesc pentru acest cadou pe care mi l-ati facut in prag de sarbatori..este o bucurie imensa pentru mine sa am prilejul sa citesc astfel de destainuiri si sa aflu cat mai multe despre copilaria unui om deosebit care mie mi-a marcat toata viata. ati fcaut un lucru minunat,ati adus Teleormanul de alta data, curat, impodobit de sarbatoare in inima mea, prin aceste randuri scrise de dvs..inca o data, va multumesc si va felicit.